Με μαζική συμμετοχή γιόρτασαν τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι της πόλης τη Διεθνή Ημέρα και Νύχτα τους το τριήμερο 18-20/5. Εκατοντάδες Αθηναίοι γέμισαν τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου το βράδυ του Σαββάτου για να απολαύσουν τζαζ στο Μουσείο Ακρόπολης, μικροί και μεγάλοι έστειλαν μηνύματα με «τεχνολογίες» άλλων εποχών στο Μουσείο Τηλεπικοινωνιών ΟΤΕ, ζωγράφισαν με το... φως στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και γέμισαν τα social media με φωτογραφίες των πειραγμένων κυκλαδίτικων ειδωλίων που ζωγράφισαν τα παιδιά και παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και γενικά τίμησαν δυναμικά τα μουσεία της πόλης, που ήταν ανοιχτά, με ελεύθερη είσοδο και δεκάδες εκδηλώσεις.
Την ίδια στιγμή κάποιοι απορημένοι Ασιάτες τουρίστες χάζευαν τα πανό στην είσοδο των αρχαιολογικών χώρων όπως οι Στύλοι Ολυμπίου Διός που διαφήμιζαν «E-ticket is coming! Culture turns digital». Δεν ξέρω τι θα σκέφτονται λαοί που διεκπεραιώνουν σχεδόν όλες τις συναλλαγές τους μέσω QRcodes για το γεγονός ότι στα εκδοτήρια των αρχαιολογικών χώρων εξακολουθούν να σου κόβουν χαρτάκια από μπλοκάκια, πάντως για εμάς τους ιθαγενείς η καθιέρωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ακόμη και σε 5 αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία της Ελλάδας που έχει εξαγγείλει το υπουργείο Πολιτισμού για το φετινό καλοκαίρι (χώροι που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% των συνολικών εσόδων του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων), θεωρείται λόγος να το γιορτάζουμε.
Δεν ξέρω τι θα σκέφτονται λαοί που διεκπεραιώνουν σχεδόν όλες τις συναλλαγές τους μέσω QRcodes για το γεγονός ότι στα εκδοτήρια των αρχαιολογικών χώρων εξακολουθούν να σου κόβουν χαρτάκια από μπλοκάκια, πάντως για εμάς τους ιθαγενείς η καθιέρωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου που έχει εξαγγείλει το υπουργείο Πολιτισμού για το φετινό καλοκαίρι θεωρείται λόγος να το γιορτάζουμε.
Πολλά έχουν γραφτεί για τα χρήματα που χάνονται από τους free-riders (λαθρεπισκέπτες που μπαίνουν οργανωμένα χωρίς να φαίνονται) ή για τις απαρχαιωμένες μεθόδους λειτουργίας του ΤΑΠ και την ανάγκη εξυγίανσής του και το ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι έστω ένα βήμα σε αυτήν την κατεύθυνση. Παράλληλα ένα πολιτικό σίριαλ με ερωτήσεις στη Βουλή, εξαγγελίες, αλλαγές ηγεσιών κ.λπ. τρέχει εδώ και χρόνια θυμίζοντας Ημέρα της Μαρμότας. Πρόσφατα ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Κώστας Στρατής κατέθεσε δύο μηνυτήριες αναφορές στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, μία από τις οποίες αφορά την παραποίηση παραστατικών πληρωμής κατά την εκτέλεση σύμβασης μεταξύ του ΤΑΠ και μεταφορικής εταιρείας. Ταυτόχρονα στην εξίσωση μπαίνει και το Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων του υπουργείου Πολιτισμού (ΤΑΥΠΥΠΠΟ), στο οποίο απευθύνεται η δεύτερη μήνυση για τη μη τήρηση βιβλίων πρωτοκόλλου τα έτη 2015, 2016 και 2017. Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, ο κ. Στρατής ανέφερε ότι το ΤΑΥΠΥΠΠΟ αποτελεί απομεινάρι άλλων εποχών, πλασμένο κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν μιας χώρας που χρεοκόπησε, αφού προηγουμένως κατασπατάλησε τους πόρους που διαχειρίστηκε. Την ίδια στιγμή υποσχέθηκε εξυγίανση σε όλα τα επίπεδα.
Ας ελπίσουμε ότι κάποια στιγμή οι φορείς θα συνειδητοποιήσουν τα οφέλη από την αποτελεσματική διαχείριση του δημόσιου αγαθού της πολιτιστικής κληρονομιάς και των πόρων που μπορεί να φέρει στο δημόσιο και στις τοπικές κοινωνίες και θα πράξουν τα αυτονόητα για τη μεγιστοποίησή τους. Μπας και πάψουν κάποτε, στη χώρα που ο πολιτισμός είναι βασικός λόγος επίσκεψης και πυλώνας του national branding, να εξακολουθούν όροι όπως ο «πολιτιστικός τουρισμός» και η «πολιτιστική οικονομία» να αποτελούν κενό γράμμα.