Φωτογραφίζοντας στις φαβέλες το πραγματικό πρόσωπο της βραζιλιάνικης ψυχής

Η Ελισάβετ Κατσαμάκη, πρώην μοντέλο μόδας, πέρασε μία ημέρα μέσα και έξω από τις φαβέλες, τραβώντας τα πιο αληθινά πορτρέτα της ζωής της.

Φωτογραφίζοντας στις φαβέλες το πραγματικό πρόσωπο της βραζιλιάνικης ψυχής

«Ο παράδεισος είναι εδώ, η κόλαση είναι εδώ, η τρέλα είναι εδώ, το πάθος είναι εδώ». Οι στίχοι που τραγουδούσε γεμάτη μπρίο η Sinfonia do Rio de Janeiro de São Sebastião, στα μαεστρικά χέρια του Francis Hime, συμπυκνώνουν με τον καλύτερο τρόπο τη ζωή στις φαβέλες. Στο «χείλος» του Ρίο Ντε Τζανέιρο, οι παραγκουπόλεις της Βραζιλίας γεννούν τόσες αντιφάσεις όσες και προκλήσεις για να τις βιώσεις. Τόσο κοντά και τόσο μακριά από τη Δύση, αυτές οι κοινότητες –αγκιστρωμένες (και οχυρωμένες) από λόφους και γκρεμούς– ζουν με τους δικούς τους ρυθμούς, οργανωμένες με μία εκπληκτική ομερτά και έναν εσωτερικό νόμο που αν δεν τον δεις ιδίοις όμμασι δεν γίνεται να τον καταλάβεις.

Η Ελισάβετ Κατσαμάκη, μετά από δέκα χρόνια περίπου συνεργασίας με δυνατά πρακτορεία και αμέτρητες καμπάνιες στο ιστορικό της ως fashion model, είχε ταξιδέψει αρκετές φορές στη Βραζιλία για δουλειά. Πάντα, όμως, από τη «φωτεινή» πλευρά του Ρίο. Ανάμεσα στα ακριβά σαλέ και τις πριβέ συναυλίες των VIP. Όταν αποφάσισε να αφήσει το χώρο της μόδας και να αλλάξει την πορεία της ζωής της, έψαχνε μία διαφορετική εμπειρία για να κάνει την αρχή. Με αυτήν τη σκέψη, πριν από τρία χρόνια, ταξίδεψε για ακόμη μια φορά στη χώρα της μακρινής ηπείρου –γεγονός που την οδήγησε στην πρώτη φωτογραφική της έκθεση «Portraits and figures of light».

Φωτογραφίζοντας στις φαβέλες το πραγματικό πρόσωπο της βραζιλιάνικης ψυχής - εικόνα 1

Το μόνο που ήταν εξ αρχής ξεκάθαρο στο μυαλό της ήταν πως ήθελε να δει «το πραγματικό πρόσωπο της Βραζιλίας, πέρα από όσα είχε γνωρίσει ήδη», όπως λέει η ίδια. Λίγο αφότου προσγειώθηκε εκεί, βρέθηκε έξω από το Εθνικό Κογκρέσο της Βραζιλίας, όταν χιλιάδες διαδηλωτές είχαν κλείσει τους δρόμους διαμαρτυρόμενοι για τα πολιτικά σκάνδαλα. Εκείνη τη στιγμή κατέληξε μέσα της σε αυτό που ήδη επεξεργαζόταν. Έπρεπε να μπει στις φαβέλες και να αποτυπώσει όλα όσα θα δει.

Φωτογραφίζοντας στις φαβέλες το πραγματικό πρόσωπο της βραζιλιάνικης ψυχής - εικόνα 2

Το επόμενο πρωί, παραμάσχαλα με μία φωτογραφική μηχανή και μαζί με μία ολιγομελή συνοδεία που εξασφάλισε, πέρασε τις πύλες για τη Σάντα Μάρτα. «Ήταν η πιο ασφαλής επιλογή για εμένα, γιατί ήταν η μόνη ουσιαστικά φαβέλα που για εκείνο το χρονικό διάστημα δεν ελεγχόταν από εμπόρους ναρκωτικών, όπως συμβαίνει και συνέβαινε στις υπόλοιπες», συνεχίζει. «Η πρώτη εικόνα που αντίκρισα από το τελεφερίκ ήταν αποστομωτική^ από τη μία το άγαλμα Άγαλμα του Χριστού Λυτρωτή, από την άλλη το χάλκινο άγαλμα του Michael Jackson και στη μέση αμέτρητα σπίτια, στιβαγμένα το ένα δίπλα στο άλλο, ανάμεσα σε σκουπίδια, παραπεταμένα υλικά και ελεύθερα ζωντανά». Η Σάντα Μάρτα στη γειτονιά του Botafogo, η φαβέλα που έγινε γνωστή στη Δύση από το «They Don’t Care About Us» του διάσημου Αμερικανού τραγουδιστή, ήταν η πρώτη ζώνη που μπήκε στο κρατικό πρόγραμμα «ειρηνοποίησης» μια δεκαετία πίσω (εν όψει τότε Μουντιάλ και Ολυμπιακών Αγώνων), απλώνοντας ειδικές, οπλισμένες ομάδες του αστυνομικού σώματος σε όλη την περιοχή με στόχο την ανάκτηση της εξουσίας από τους φαβελάρχες –ό,τι κι αν εν τέλει σήμαινε αυτό.

Φωτογραφίζοντας στις φαβέλες το πραγματικό πρόσωπο της βραζιλιάνικης ψυχής - εικόνα 3

«Πέρασα μερικές ώρες μέσα στη Σάντα Μάρτα και πραγματικά είδα χαμογελαστούς ανθρώπους.»

«Πέρασα μερικές ώρες μέσα στη Σάντα Μάρτα και πραγματικά είδα χαμογελαστούς ανθρώπους. Πέρα από τα προβλήματα και την κατάσταση που ζούσαν, ήταν χαρούμενοι, χορεύανε και τραγουδούσανε σε αυτοσχέδια μπαράκια με πλαστικές καρέκλες, έβαζαν δυνατά φανκ μουσική στα ηχεία να ακούγεται απ’ άκρη σ’ άκρη… ζούσανε τη στιγμή». Τα πορτρέτα τους είναι ρεαλιστικά, ελεύθερα. Μέσα στην πολύχρωμη παραγκούπολη με τα πλακόστρωτα σοκάκια της, βαμμένη στο πλαίσιο αναβάθμισης, στέκονται μπροστά στο φακό αληθινά. Τόσο όσο και τα γέλια των παιδιών λίγα χιλιόμετρα παρακάτω, έξω από τη φαβέλα, στη Leme beach. Κάτω από τον καυτό καλοκαιρινό ήλιο, εκατοντάδες βραζιλιάνοι είχαν γεμίσει την παραλία την ίδια ώρα, σχεδιάζοντας με τα κορμιά τους φιγούρες στην άμμο.

Φωτογραφίζοντας στις φαβέλες το πραγματικό πρόσωπο της βραζιλιάνικης ψυχής - εικόνα 4

Φωτογραφίζοντας στις φαβέλες το πραγματικό πρόσωπο της βραζιλιάνικης ψυχής - εικόνα 5

«Έτσι προέκυψε η φωτογραφική ενότητα. Ασπρόμαυρα κάδρα από τα πορτρέτα της φαβέλας πλάι-πλάι με τις φιγούρες στην παραλία. Από τη μία το φως και από την άλλη το σκοτάδι, συμβολικά και εκφραστικά για να αποδώσω τις ιδιαιτερότητες της βραζιλιάνικης ψυχής» σχολιάζει η φωτογράφος για τις αποτυπώσεις του «Portraits and figures of light» που δίνουν ένα μήνυμα ελπίδας προς όλους. Η έκθεση, που είναι αφιερωμένη στους ίδιους τους Βραζιλιάνους, έχει ήδη ταξιδέψει στο Ελληνικό Κέντρο του Λονδίνου και στην Πρεσβεία της Βραζιλίας στη χώρα μας (Casa Do Brazil), ενώ αποτελεί την πρώτη φορά που το κράτος της Βραζιλίας παραδέχεται επίσημα την κατάσταση στις φαβέλες. Το υπόλοιπο φωτογραφικό υλικό (έγχρωμο και κάποιο ασπρόμαυρο) από την επίσκεψή της στο Ρίο έμεινε στα αρχεία της ίδιας της φωτογράφου.

Φωτογραφίζοντας στις φαβέλες το πραγματικό πρόσωπο της βραζιλιάνικης ψυχής - εικόνα 6

Φωτογραφίζοντας στις φαβέλες το πραγματικό πρόσωπο της βραζιλιάνικης ψυχής - εικόνα 7

Φωτογραφίζοντας στις φαβέλες το πραγματικό πρόσωπο της βραζιλιάνικης ψυχής - εικόνα 8

i Περισσότερες πληροφορίες για το φωτογραφικό project μπορείτε να βρείτε εδώ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Ghosti": Τα ιεραρχικά συστήματα που δημιουργούν οι μύθοι

Η ζωγράφος Λυδία Δεληκούρα παρουσιάζει νέα έκθεση στην Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/05/2025

Έχουμε ανάγκη τη σύγχρονη τέχνη στα αρχαιολογικά μουσεία και μνημεία;

Οι εκθέσεις "Allspice | Michael Rakowitz & Ancient Cultures" στο Μουσείο της Ακρόπολης και "ΥΠΕΡΙΔΡΩΣΗ Ιδρώνοντας μαζί" στο Λουτρό των Αέρηδων δίνουν την απάντηση.

Ama House: Ένας νέος χώρος τέχνης ξεφύτρωσε στην Κηπούπολη Κυπριάδου

Η Άννα-Μαρία Λουδάρου αφήνει τα ελληνικά νησιά και φέρνει σε μια ιστορική συνοικία της Αθήνας ένα μεγάλο ομαδικό πρότζεκτ σύγχρονης τέχνης.

"Inhabiting": Μία έκθεση για την κατοίκηση και τις συμβιωτικές σχέσεις

Δεκατέσσερις καλλιτέχνες διερευνούν πώς η κατοίκηση καθιστά έναν ανοίκειο χώρο άξενο.

Πώς μπορείς να κερδίζεις κάθε μάχη στη ζωή; Η πρέσβειρα των ΗΠΑ στην Ελλάδα Kimberly Guilfoyle έχει την απάντηση

Στο βιβλίο της "Κέρδισε κάθε μάχη", η συγγραφέας και πρέσβειρα των ΗΠΑ στην Ελλάδα αποκαλύπτει πώς η προσωπική της διαδρομή και οι εμπειρίες ζωής μετατράπηκαν σε πολύτιμα μαθήματα για να αντιμετωπίζουμε με επιτυχία κάθε πρόκληση.

"Μπαμπά, σου λείπω;": Διηγήματα για την πιο δύσκολη απόσταση

Οι Εκδόσεις Θίνες παρουσιάζουν το νέο βιβλίο του Παναγιώτη Γκούβερη, "Μπαμπά, σου λείπω;", μια συγκινητική συλλογή διηγημάτων για γονείς που, μετά το διαζύγιο, βρέθηκαν όχι μόνο μακριά ο ένας από τον άλλο, αλλά και μακριά από τα παιδιά τους.

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (19-25/5)

Ο Μπασκιά στην Αθήνα, έργα τέχνης μέσα σε νοσοκομείο και όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε τις επόμενες μέρες.