Ανταπόκριση | Castello di Rivoli: Πώς η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την ιστορία της και πόσο (α)πολιτική είναι η «επιστροφή στη φύση»;

Βρεθήκαμε στο μπαρόκ κάστρο στο Τορίνο που διεκδικεί το ενδιαφέρον του διεθνούς κοινού της σύγχρονης τέχνης.

Ανταπόκριση | Castello di Rivoli: Πώς η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την ιστορία της και πόσο (α)πολιτική είναι η «επιστροφή στη φύση»;

Βρεθήκαμε στο μπαρόκ κάστρο στο Τορίνο που διεκδικεί το ενδιαφέρον του διεθνούς κοινού της σύγχρονης τέχνης.

Ανταπόκριση | Castello di Rivoli: Πώς η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την ιστορία της και πόσο (α)πολιτική είναι η «επιστροφή στη φύση»; - εικόνα 1
Castello de Rivoli

Μπορεί ένα περιφερειακό μουσείο να γίνει διεθνής πολιτιστικός προορισμός και να παράγει ταυτόχρονα έργο που να έχει σημασία στην τοπική κοινωνία; Βρεθήκαμε στο Castello di Rivoli , το μουσείο σύγχρονης τέχνης του Πιεμόντε της Ιταλίας, καλεσμένοι από την Ελλάδα μαζί με μια μικρή διεθνή ομάδα δημοσιογράφων που ταξίδεψαν από το Σίδνεϊ ως τον Λονδίνο για τα εγκαίνια δυο εκθέσεων του μουσείου και μιας ημερίδας, και πήραμε μαθήματα πολιτιστικής διαχείρισης που δείχνουν πώς μπαίνουν οι βάσεις για να γίνει κάτι τέτοιο. Ένα κρυμμένο μυστικό ακόμη και για τον κόσμο της τέχνης, το Castello di Rivoli, επιχειρεί να αναπροσδιορίσει τη θέση του στο διεθνή πολιτιστικό χάρτη έχοντας τα τελευταία χρόνια ως διευθύντρια την Carolyn Christov-Bakargiev.

Carolyn Christov-Bakargiev
Από τις γνωστότερες επιμελήτριες διεθνώς, έχοντας διατελέσει καλλιτεχνική διευθύντρια της documenta13 και των Μπιενάλε Κωνσταντινούπολης και Σίδνεϊ , η Carolyn Christov-Bakargiev έχει δώσει στο μουσείο διεθνή προσανατολισμό ισορροπώντας παράλληλα και με την τοπική κληρονομιά και κοινωνία, η οποία έχει πίσω της μια ισχυρή καλλιτεχνική παράδοση. Ας μην ξεχνάμε ότι το Τορίνο στα τέλη της δεκαετίας του '60 και τις αρχές του '70 υπήρξε το κέντρο της arte povera, του πιο γνωστού καλλιτεχνικού κινήματος της Ιταλίας, με το βιομηχανικό περιβάλλον της καλπάζουσας ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας της Fiat να εμπνέει μια γενιά καλλιτεχνών που έφερναν στο προσκήνιο το φθηνό και το καθημερινό, το σώμα αλλά και τα νέα βιομηχανικά υλικά.

Ανταπόκριση | Castello di Rivoli: Πώς η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την ιστορία της και πόσο (α)πολιτική είναι η «επιστροφή στη φύση»; - εικόνα 3
Άποψη των έργων του Nicanor Araoz (στο βάθος) και της Ingela Ihrman από την έκθεση «Μεταμορφώσεις - Άσε τα πάντα να σου συμβούν»

Σήμερα που το Τορίνο τραβά εκ νέου την προσοχή των art travelers με μια νέα καλλιτεχνική σκηνή αλλά και με έναν αναγεννημένο αστικό ιστό που τραβά το ταξιδιωτικό ενδιαφέρον, διεκδικώντας μέρος της αίγλης του πάντα κραταιού γειτονικού Μιλάνου, οι συνέργειες ανάμεσα στην πόλη και τον πολιτισμό φαίνεται να αποδίδουν. Βλέποντας τον τρόπο με τον οποίο η τοπική κοινωνία των εχόντων και η επιχειρηματική κοινότητα στηρίζει το μουσείο και την τέχνη, αντιλαμβάνεσαι ότι το Castello di Rivoli έχει καλλιεργήσει ισχυρούς δεσμούς και εισπράττει την αποδοχή για το έργο του, μεγάλο μέρος του οποίου εντοπίζεται στην εκπαίδευση και το χτίσιμο ενός νέου κοινού.

Ανταπόκριση | Castello di Rivoli: Πώς η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την ιστορία της και πόσο (α)πολιτική είναι η «επιστροφή στη φύση»; - εικόνα 4
Castello di Rivoli

Παράλληλα, είναι σαφής η έμφαση στην όλη εμπειρία του μουσείου, από τη μόνιμη συλλογή και τις περιοδικές εκθέσεις, για τις οποίες προσκαλούνται και διεθνείς επιμελητές και φαίνεται να θέλουν να απευθυνθούν και σε ένα μη εκπαιδευμένο κοινό. Το εστιατόριο Combal.Zero του σεφ-εστιάτορα Davide Scabin με μενού που εμπνέονται από την τέχνη και αστέρι Michelin συμπληρώνει την εικόνα.

Ποιό είναι το μέλλον για τα μουσεία-σπίτια;

Ανταπόκριση | Castello di Rivoli: Πώς η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την ιστορία της και πόσο (α)πολιτική είναι η «επιστροφή στη φύση»; - εικόνα 5
Η βίλα του Francesco Federico Cerruti που αναμένεται να στεγάσει τη συλλογή του ως παράρτημα του μουσείου

Η αφορμή του εορταστικού διημέρου στο οποίο παρευρεθήκαμε συνηγορεί με έναν ακόμη τρόπο για το επιχείρημα που αναπτύξαμε παραπάνω. Πριν λίγο καιρό το Castello di Rivoli έλαβε ως δωρεά τη συλλογή Cerruti, μια σημαντική ιδιωτική συλλογή, την οποία δημιούργησε ο επιχειρηματίας Francesco Federico Cerruti που πέθανε πριν λίγα χρόνια σε ηλικία 93 χρόνων. Η συλλογή περιλαμβάνει 300 περίπου έργα grand masters, όπως οι Ribera, Renoir, Modigliani, Kandinsky, Picasso, Klee μέχρι Bacon και Warhol, και η θέληση του ιδρυτή της ήταν να στεγάζεται στη βίλα του σε κοντινή απόσταση από το μουσείο.

Για έναν περίπου αιώνα τα μουσεία «πολέμησαν την υποκειμενικότητα και τώρα καλούνται να φέρουν στην επιφάνεια την πιο ανθρώπινη πτυχή τους» είπε η Christov-Bakargiev, ενώ έπεσε στο τραπέζι η πρόταση για τη δημιουργία ενός δικτύου μουσείων-σπιτιών ως αφορμή για ένα διαφορετικό grand tour του slow tourism.

Η Christov-Bakargiev δεν αποδέχθηκε απλά τη συλλογή αλλά εξέθεσε τα διλήμματα και τις προκλήσεις της απόφασης αυτής σε ένα είδος δημόσιας διαβούλευσης διοργανώνοντας μια ημερίδα για τα μουσεία -σπίτια, στην οποία συμμετείχαν διευθυντές κορυφαίων μουσείων του είδους από την Ευρώπη αλλά και την Αμερική. Η ανταλλαγή της τεχνογνωσίας διαφορετικών ειδών μουσείων-σπιτιών (από το μουσείο Freud στη Βιένη που παραγγέλνει παρεμβάσεις σύγχρονων καλλιτεχνών ως το Judd Foundation στην Αμερική που συντηρεί το έργο του εμβληματικού καλλιτέχνη) και το πως διαχειρίζεσαι μια ιδιωτική συλλογή (αν την διατηρείς ως μουσειακό έκθεμα ή την εμπλουτίζεις με νέες καλλιτεχνικές παρεμβάσεις) βρέθηκαν στο επίκεντρο της ημερίδας.

Ανταπόκριση | Castello di Rivoli: Πώς η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την ιστορία της και πόσο (α)πολιτική είναι η «επιστροφή στη φύση»; - εικόνα 6
Giorgio de Chirico, Χαιρετισμοί από τους Αργοναύτες που αναχωρούν, 1920, Συλλογή Fondazione Francesco Federico Cerruti per l' Arte, μακροχρόνιος δανεισμός Castello di Rivoli Museo d' Arte Contemporanea

Όπως το συνόψισε η Christov-Bakargiev το σίγουρο είναι ότι για έναν περίπου αιώνα τα μουσεία «πολέμησαν την υποκειμενικότητα και τώρα καλούνται να φέρουν στην επιφάνεια την πιο ανθρώπινη πτυχή τους. Άλλωστε, ένα έργο τέχνης είναι μηχανισμός παραγωγής γνώσης και η γνώση εδράζει πάντοτε σε συγκεκριμένες συνθήκες.» Τέθηκε μάλιστα και η πρόταση για τη δημιουργία ενός δικτύου μουσείων-σπιτιών που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μια αφορμή για ένα διαφορετικό grand tour του slow tourism, σε μια εποχή που οι μικρής κλίμακας χειρονομίες έχουν απήχηση σε μια ολοένα και μεγαλύτερη μερίδα του κοινού.

Ανταπόκριση | Castello di Rivoli: Πώς η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την ιστορία της και πόσο (α)πολιτική είναι η «επιστροφή στη φύση»; - εικόνα 7
Lin May Saeed, Grane, 2013, Άποψη εγκατάστασης από την έκθεση «Μεταμορφώσεις - Άσε τα πάντα να σου συμβούν». Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και Nicolas Krupp, Basel/ Jacky Strenz, Frankfurt am Main

Παράλληλα με την ημερίδα, το μουσείο εγκαινίασε δυο εκθέσεις. Η έκθεση «Giorgio de Chirico. Έργα από τη Συλλογή του Francesco Federico Cerruti» που επιμελήθηκε η Christov-Bakargiev και η Marcella Beccaria παρουσιάζει επτά σημαντικά έργα του κορυφαίου ζωγράφου που γεννήθηκε στο Βόλο και επηρεάστηκε από το Τορίνο («μια πόλη φτιαγμένη για φιλοσοφικές διατριβές», όπως την είχε χαρακτηρίσει ο ίδιος) σε διάλογο με ισάριθμα έργα των μόνιμων συλλόγων του μουσείου. Παράλληλα, η ομαδική έκθεση «Μεταμορφώσεις - Άσε τα πάντα να σου συμβούν» σε επιμέλεια της Ισπανίδας επιμελήτριας Chus Martinez, συνεργάτιδα της Christov-Bakargiev και στη documenta13, διερευνά την ιδέα της μεταμόρφωσης και της άνθισης μέσα από το έργο καλλιτεχνών απ’ όλο τον κόσμο.

Ξαναβλέποντας τον de Chirico

Ανταπόκριση | Castello di Rivoli: Πώς η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την ιστορία της και πόσο (α)πολιτική είναι η «επιστροφή στη φύση»; - εικόνα 8
Giorgio de Chirico, Μεταφυσικές μούσες, 1918, Συλλογή Fondazione Francesco Federico Cerruti per l' Arte, μακροχρόνιος δανεισμός Castello di Rivoli Museo d' Arte Contemporanea

Η Christov-Bakargiev μας υποδέχθηκε υπό ατμών στην είσοδο του κάστρου στην κορυφή ενός λόφου με υπέροχη θέα στις κεραμιδένιες στέγες του Rivoli. Πριν μας ξεναγήσει στην έκθεση ξεκίνησε από την ιστορία του κάστρου, η οποία πάει πίσω στον 9ο αιώνα και έχει υπάρξει έδρα θρησκευτικών και πολιτικών ηγετών διαφορετικών εποχών, αλλά και στρατώνας και βιβλιοθήκη αργότερα. Τα δυο κτίρια που στεγάζουν σήμερα το μουσείο χρονολογούνται από τον 16ο και 18ο αιώνα, και ανακαινίστηκαν υποδειγματικά από τον Τορινέζο αρχιτέκτονα Andrea Bruno τη δεκαετία του '80. «Το μουσείο αυτό είναι άρα ένας από τους πρώτους Λευκούς Κύβους» μας λέει η επιμελήτρια αναφερόμενη στον ορισμό του μοντέρνου μουσείου που ήθελε έναν χώρο καθαρό από άλλες αναφορές διεκδικώντας την αυτονομία του έργου τέχνης.

Ανταπόκριση | Castello di Rivoli: Πώς η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την ιστορία της και πόσο (α)πολιτική είναι η «επιστροφή στη φύση»; - εικόνα 9
Giorgio de Chirico, Δύο άλογα, 1927, Συλλογή Fondazione Francesco Federico Cerruti per l' Arte, μακροχρόνιος δανεισμός Castello di Rivoli Museo d' Arte Contemporanea

«Στον de Chirico η επανακάλυψη της κλασικής μυθολογίας δεν ξεδιπλώνεται προκειμένου να επανακτήσει μια αφήγηση του παρελθόντος, όπως στην Αναγέννηση, αλλά αντ’ αυτού προκειμένου να αποδράσει από την ιστορία, αυτή την ιστορία που μας οδήγησε από την Αναγέννηση στην επικίνδυνη και ανεξέλεγκτη μοντέρνα επιτάχυνση που συνεχίζεται ως τις μέρες μας.» προσθέτει η Christov-Bakargiev καθώς περπατάμε ανάμεσα στους πίνακες του ζωγράφου που συνδυάζουν αναφορές από τη μινωική Κρήτη και τη μυθολογία εστιάζοντας παράλληλα στην απεικόνιση του στούντιο του καλλιτέχνη σε αντιδιαστολή με το έξω.

«Ο de Chirico ειναι Νιτσεΐκος, αντί-μοντέρνος και ενάντια στον ιστορικισμό.» Carolyn Christov-Bakargiev

«Ο de Chirico ειναι Νιτσεΐκος, αντί-μοντέρνος και ενάντια στον ιστορικισμό. Ανανεώνοντας την ιδέα του κυκλικού χρόνου, ο καλλιτέχνης ξανακοιτάζει τη μυθολογία και τη διαχυτικότητα της ιδέας της μεταμόρφωσης που την χαρακτηρίζει.» καταλήγει. Σημειώνει μάλιστα την επιρροή που είχε στον de Chirico η πόλη του Τορίνο και η αρχιτεκτονική της, όπως άλλωστε και στον Νίτσε, ο οποίος εκδήλωσε εκεί μια από τις κρίσεις του βλέποντας ένα άλογο να μαστιγώνεται, έτρεξε και το αγκάλιασε πριν καταρρεύσει

Ανταπόκριση | Castello di Rivoli: Πώς η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την ιστορία της και πόσο (α)πολιτική είναι η «επιστροφή στη φύση»; - εικόνα 10
Maurizio Cattelan, Χίλια Εννιακόσια, Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea, Rivoli-Torino

Οι αντιπαραβολές των έργων του de Chirico με τα έργα της συλλογής λειτουργούν συχνά υπερβολικά κυριολεκτικά - τα κεφάλια των «Μεταφυσικών Μουσών» (1918) συναντούν τα εκμαγεία κεφαλιών στην εγκατάσταση του Giulio Paolini «Το σπίτι του Λουκρητίου» (1981), ενώ τα «Δυο άλογα» (1927) στέκουν κάτω από το κρεμασμένο από το ταβάνι ταριχευμένο άλογο του Maurizio Cattelan («Χίλια Εννιακόσια», 1997) - ενισχύοντας περιγραφικούς συνειρμούς. Δεν λείπουν όμως και οι πιο απρόσμενες συναντήσεις που αποκαλύπτουν πιο άγνωστες πτυχές του De Chirico, όπως η αποτύπωση του καθημερινού με μια προ-pop art διάσταση.

Ανταπόκριση | Castello di Rivoli: Πώς η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την ιστορία της και πόσο (α)πολιτική είναι η «επιστροφή στη φύση»; - εικόνα 11
Giorgio de Chirico, Μεταφυσικό εσωτερικό, 1917, Συλλογή Fondazione Francesco Federico Cerruti per l' Arte, μακροχρόνιος δανεισμός Castello di Rivoli Museo d' Arte Contemporanea

Η λατρεία του για τους περιπάτους και τις τοπικές λιχουδιές που δοκίμαζε κατά τη διάρκεια τους από τα εβραϊκά ζαχαροπλαστεία της Φεράρα, όπου νοσηλευόταν σε σανατόριο, βρίσκονται πίσω από έργα όπως το «Μεταφυσικό Εσωτερικό» (1917) που συναντά τον εννοιολογικό παρατηρητή του καθημερινού Alighiero Boetti μέσα από εγκαταστάσεις όπως η μεταλλική «Μπάρα» (1966) που επιχειρούσε να δημιουργήσει ένα χώρο για συζήτηση.

Ανταπόκριση | Castello di Rivoli: Πώς η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την ιστορία της και πόσο (α)πολιτική είναι η «επιστροφή στη φύση»; - εικόνα 12
Alighiero Boetti, Μπάρα, 1966, Συλλογή Margherita Stein, Μακροχρόνιος δανεισμός Castello di Rivoli Museo d' Arte Contemporanea

Εξίσου ενδιαφέρων ο διάλογος της «Μεταφυσικής σύνθεσης» (1916) με το χαλί-κείμενο του Fabio Mauri «Σινεμά και φιγούρα» (1960), που εστιάζει στην αλληλεπίδραση του πολιτισμού με την ιστορία. Δεδομένου πάντως ότι βρισκόμαστε στο Τορίνο, τη γενέτειρα της art povera, η οποία υπήρξε με τη σειρά της, κατά την Christov-Bakargiev, το κίνημα που γέννησε την τέχνης της εγκατάστασης (installation), και μια που η μόνιμη συλλογή του μουσείου εστιάζει σε αντίστοιχα έργα, η πτυχή του έργου του de Chirico που αναδεικνύεται τελικά περισσότερο και λειτουργεί πολύ πετυχημένα και ως leitmotif και για την υπόλοιπη περιήγηση στο μουσείο (σαν ένα ολικό curatorial), έχει να κάνει με την επαναδιαπραγμάτευση του χώρου και του χρόνου, του μέσα και του έξω, της μεταμόρφωσης των υλικών.

Πόσο (α)πολιτική είναι σήμερα η «βοτανολογική» στροφή στην τέχνη;

Ανταπόκριση | Castello di Rivoli: Πώς η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την ιστορία της και πόσο (α)πολιτική είναι η «επιστροφή στη φύση»; - εικόνα 13
Εγκατάσταση της Ingela Ihrman

Σε εκλεκτική συγγένεια με τα παραπάνω, στην άλλη πτέρυγα του μουσείου, η έκθεση «Μεταμορφώσεις - Άσε τα πάντα να σου συμβούν» φέρνει σε διάλογο έργα καλλιτεχνών διαφορετικών γενιών που ασχολούνται με την ιδέα της μεταμόρφωσης ως μια διαδικασία κοινή στον φυσικό και τον καλλιτεχνικό κόσμο. Από τα υφασμάτινα υπερμεγέθη λουλούδια-γλυπτά της Σουηδής Ingela Ihrman, η οποία μελετά τα φυτά των τροπικών, και τα οποία λειτουργούν και ως κουστούμια για τις περφόρμανς της, ως τον άβακα του Αργεντίνου Eduardo Navarro, όπου αντί για χάντρες μετράς με καρβέλια ψωμί, κι από τα ναΐφ λαξευμένα σε φελιζόλ εύθραυστα γλυπτά της Γερμανίδας Lin May Seed που ενσωματώνουν αυθαίρετα αναφορές σε διαφορετικούς πολιτισμούς, ως το ηχητικό έργο «Σου άφησα το βουνό» που παρουσιάστηκε στο Αλβανικό περίπτερο της τελευταίας Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας (επιμέλεια Simon Battisti, Leah Whitman-Salkin, Abake) και αγοράστηκε από το μουσείο. Στο τελευταίο κατά παραγγελία κείμενα καλλιτεχνών, αλλά και του Γιάνη Βαρουφάκη, πάνω στη μετανάστευση τραγουδιούνται από τους τελευταίους εναπομείναντες γνώστες του πολυφωνικού Αλβανικού τραγουδιού που προστατεύεται από την UNESCO.

Chus Martinez
Σύμφωνα με την επιμελήτρια Chus Martinez η μεταμόρφωση στο έργο των καλλιτεχνών αυτών δεν ταυτίζεται με την αλλαγή αλλά με τον μεταβολισμό ή την επεξεργασία στοιχείων προκειμένου να ενεργοποιηθούν νέα. Το έργο τους θεωρείται ότι διερευνά τον τρόπο με τον οποίο είμαστε ζωτικοί και δημιουργούμε τις υποκειμενικότητές μας ως διονυσιακές μορφές σε κίνηση, υπερβαίνοντας την αδράνεια. «Οι Μεταμορφώσεις μας εκθέτουν στο απρόβλεπτο, στο υλικό της ζωής αυτής καθαυτής, της ανεξήγητης ομορφιάς και της μυστηριώδους ενέργειας όπως αυτή αποκαλύπτεται σε μια σταγόνα της βροχής πάνω σε ένα φύλλο ενός αρχαίου απολιθωμένου δέντρου.» λέει χαρακτηριστικά η Martinez. Σε μια εποχή που η τεχνολογία γίνεται δεύτερο δέρμα μας, αλλά και που ο κόσμος της τέχνης χαρακτηρίζεται από τη φτωχοποίηση μιας γλώσσας κληρονομημένη από τα αριστερά οράματα του παρελθόντος, Martinez η εντοπίζει την ανάγκη για ένα νέο αισθητήριο, για την εφεύρεση νέων εννοιών, και τον εναγκαλισμό μιας νέας ιδέας περί ισότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης. Το ενδιαφέρον των καλλιτεχνών για τη φύση και τη μεταμόρφωση εδράζεται κατά τη γνώμη της στην ανάγκη να εισάγουμε νέες εμπειρίες στην εμπειρία της τέχνης, στην επιθυμία μιας ταυτοχρονίας (simultaneity) τέχνης και φύσης. Ή στο να πάμε πέρα από την τέχνη ως μια μεταμορφωτική εμπειρία υπέρβασης τόσο της τέχνης όσο και της φύσης.

Ανταπόκριση | Castello di Rivoli: Πώς η σύγχρονη τέχνη συνομιλεί με την ιστορία της και πόσο (α)πολιτική είναι η «επιστροφή στη φύση»; - εικόνα 15
Eduardo Navarro, Celestial Numbers, 2018, Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Nara Roesler, Sao Paulo, Rio de Janeiro, New York

Η έκθεση θα μπορούσε να ιδωθεί ως μέρος μιας ευρύτερης επιμελητικής τάσης των τελευταίων χρόνων για αναζήτηση λύσεων για τις προκλήσεις του σήμερα στην σοφία της φύσης, την οικοσοφία, τη γνώση των αυτοχθόνων πληθυσμών, την απτότητα της τέχνης και τη σωματικότητα της εμπειρίας, όπως αυτή εκφράστηκε και στην πρόσφατη documenta14. Έχοντας βέβαια «μεταβολίσει» τόσες διαφορετικές καλλιτεχνικές πρακτικές και μόνο τις τελευταίες δεκαετίες, η πίστη στο ότι η επαφή με έργα που φέρνουν στο προσκήνιο το «φυσικό» ως ταυτισμένο με το χειρονακτικό και το low-fi μπορεί να λειτουργήσει υπερβατικά εμπεριέχει κατά τη γνώμη μου μια αφέλεια, μια εξιδανίκευση της φύσης αλλά και μια απολιτική πλευρά που πρέπει να μας προβληματίσει.

Η πίστη στο ότι η επαφή με έργα που φέρνουν στο προσκήνιο το «φυσικό» ως ταυτισμένο με το χειρονακτικό και το low-fi μπορεί να λειτουργήσει υπερβατικά εμπεριέχει μια εξιδανίκευση της φύσης αλλά και μια απολιτική πλευρά που πρέπει να μας προβληματίσει.

Ο Γιάννης Σταυρακάκης έχει επισημάνει τους κινδύνους της επιστροφής στη φύση και τη «βοτανολογική» της εκδοχή στην τέχνη εστιάζοντας στην απορρόφηση της κριτικής τέχνης από την εξιδανικευμένη φύση ή από μια υποστασιοποιημένη «γυμνή ζωή». Όπως γράφει «το φυσικό αυτονόητο είναι διαποτισμένο από ιδεολογία ή μάλλον ιδεολογίες, και δεν είναι και αυτό παρά ένα πεδίο πολιτικού ανταγωνισμού. Το γεγονός ότι κάθε ιδεολογικός λόγος προσπαθεί να “φυσικοποιήσει” το μήνυμά του και να το εξαιρέσει από την πολιτική σύγκρουση (...) οφείλει να μας κάνει καχύποπτους απέναντι στο αυτονόητο κάθε “επιστροφής στη φύση”».

Μέχρι 24/6. www.castellodirivoli.org

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ανί Ερνό, Χαν Γκανγκ και Κίττυ Αρσένη "έρχονται" στο Φεστιβάλ Αθηνών

Ανατρέχουμε στα δύο βιβλία με αέρα Νόμπελ και σε εκείνο που μας υπενθυμίζει το φρικτό πρόσωπο της Χούντας, με τα οποία συνεχίζεται ο κύκλος "Η σκηνή των βιβλίων".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/07/2025

Πέντε νέες προσθήκες στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας

Ένα έθιμο, γνώσεις (μικρο)ναυπηγικής, μια αγροτική παράδοση κι η παρασκευή ενός ζυμαρικού, το καθένα κι από μια άλλη γωνιά της χώρας, προστέθηκαν στον κατάλογο.

Έναν "Έρωτα από τον άλλο κόσμο" φέρνουν οι εκδόσεις Anubis

Ένα ρομαντικό βιβλίο με πολύ χιούμορ που μας θυμίζει ότι η αγάπη και η ζωή αξίζουν κάθε ρίσκο.

Όλα όσα σε περιμένουν στο Μουσείο Ακρόπολης μέχρι το τέλος του καλοκαιριού

Ξεναγήσεις, δράσεις για όλη την οικογένεια και εορτασμοί για την αυγουστιάτικη πανσέληνο.

"Νέα τοπία, κολυμβητές και κεραμικά" συναντάμε στον Τριαντάρο της Τήνου

Ο εικαστικός Γιώργος Χαδούλης συνεργάζεται με την Γκαλερί Σκουφά.

Τα βιβλία του ΠΣΚ: "Εδώ είναι Βαλκάνια"

Βιβλία από τη... "γειτονιά" μας θα βρείτε στις τρεις προτάσεις μας που θα περιλαμβάνονται εντός και θα κάνουν το ΠΣΚ σου καλύτερο.