Το ΕΜΣΤ άνοιξε στο Κάσελ και δεν πρέπει να ξαναμείνει ούτε μια μέρα κλειστό!

Ας ελπίσουμε να υπάρξει η πολιτική βούληση και η έκθεση «ΑΝΤΙΔΩΡΟΝ. Η Συλλογή του ΕΜΣΤ» να αποτελέσει μοχλό πίεσης για να ανοίξει το συντομότερο το μουσείο στην Αθήνα.

Το ΕΜΣΤ άνοιξε στο Κάσελ και δεν πρέπει να ξαναμείνει ούτε μια μέρα κλειστό!

Μια ιστορική στιγμή ζήσαμε πριν από λίγες μέρες που παρευρεθήκαμε στα εγκαίνια της Documenta 14 στο Κάσελ με την πρώτη παρουσίαση μεγάλους μέρους της μόνιμης συλλογής του ΕΜΣΤ, στο Fridericianum, τον πιο εμβληματικό χώρο της Documenta.

Το ΕΜΣΤ άνοιξε στο Κάσελ και δεν πρέπει να ξαναμείνει ούτε μια μέρα κλειστό! - εικόνα 1

Το ΕΜΣΤ άρχισε να δημιουργεί τη συλλογή του το 2000. Σήμερα περιλαμβάνει περισσότερα από 1.100 έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών από το 1960 και μετά, μέρος των οποίων πρόκειται να παρουσιαστεί όταν επιτέλους ανοίξει κανονικά το μουσείο στο Φιξ, το οποίο προς το παρόν λειτουργεί μόνο στο πλαίσιο περιοδικών εκθέσεων.

Το ΕΜΣΤ άνοιξε στο Κάσελ και δεν πρέπει να ξαναμείνει ούτε μια μέρα κλειστό! - εικόνα 2
Γιάννης Κουνέλλης, Άτιτλο, Φωτογραφία: Jasper Kettner

Ανεξάρτητα από τις επιμέρους αντιρρήσεις για συγκεκριμένα έργα ή για το κατά πόσο η έκθεση έχει ενδιαφέρον για ένα διεθνές κοινό που έχει να αφιερώσει 2-3 μέρες για να δει την Documenta στο σύνολό της, η έκθεση «ΑΝΤΙΔΩΡΟΝ. Η Συλλογή του ΕΜΣΤ» είναι μια ιστορική στιγμή για την ελληνική τέχνη. Είναι μια από τις πιο μεγάλης κλίμακας αναδρομές στην ιστορία της σύγχρονης ελληνικής τέχνης που έχουν παρουσιαστεί και, όσο κι αν το σκεπτικό αντίστοιχων εκθέσεων (για κάποιους πιθανότατα και της ίδιας της δημιουργίας του ΕΜΣΤ αντί μιας πιο ευέλικτης Kunsthalle) μοιάζει παρωχημένο στις μέρες μας, το σημαντικό είναι ότι ξεδιπλώνει σημαντικές στιγμές της σύγχρονης ιστορίας και αναζητά νήματα συνέχειας μέσα από την ανάδειξη διαφορετικών καλλιτεχνών, γενιών και τάσεων.

Το ΕΜΣΤ άνοιξε στο Κάσελ και δεν πρέπει να ξαναμείνει ούτε μια μέρα κλειστό! - εικόνα 3
Μπία Ντάβου, Ιστία, 1981, Φωτογραφία: Nils Klinge

Σε μια σκηνή που η ιστορία δεν έχει ουσιαστικά γραφτεί και οι σύγχρονοι καλλιτέχνες, πόσο μάλλον το κοινό, στερούνται συχνά αναφορών στο παρελθόν, κάτι τέτοιο είναι πολύ σημαντικό και αποδεικνύει τη σημασία τού να αποκτήσουμε επιτέλους ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης.

Ας ελπίσουμε να υπάρξει η πολιτική βούληση, και η συγκεκριμένη παρουσίαση, η οποία οφείλεται στη συνεργασία της Documenta με τη διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Κοσκινά, να αποτελέσει μοχλό πίεσης για να ξεκινήσει επιτέλους να λειτουργεί πλήρως το μουσείο στην Αθήνα. Ένα μουσείο που πέρα από πρόσωπα είναι σημαντικό ως σημείο αναφοράς και καλό είναι να μην αναλωθούμε ξανά σε εσωτερικές συζητήσεις περί διοίκησης προτού ανοίξει πλήρως το μουσείο και μπορέσει η τωρινή διεύθυνση να δώσει ουσιαστικά δείγματα γραφής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Οι κοινωνικές και καλλιτεχνικές διαστάσεις της γλώσσας στο καταληκτικό επεισόδιο του "Waste/d Pavilion"

Μια ομάδα καλλιτεχνών κλείνει το τρίτο μέρος του πρότζεκτ από το State of Concept Athens, εξερευνώντας ζητήματα σχετικά με τη γλώσσα και το σώμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/10/2022

"Στης Κλωθώς τα χνάρια", στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών, θα δεις την υφαντική με άλλη ματιά

Έργα όπου το νήμα, το ύφασμα και οι τεχνικές ύφανσης αποτελούν το κύριο μέσο της καλλιτεχνικής παραγωγής και τον πυρήνα της εικαστικής έκφρασης αποκαλύπτουν τη βαθιά βιωματική σχέση της εικαστικού Πόλλυς Κολλιαλή με τη πολιτισμική ιστορία της περιοχής της Αράχωβας.

"braille": Πώς βιώνουν την τέχνη τα άτομα με οπτική αναπηρία;

Ο Δημήτρης Καπετάνος δημιουργεί μια εικαστική εγκατάσταση στο Κέντρο Τεχνών που κάνει αναφορά στο πώς άτομα με οπτική αναπηρία βλέπουν, θυμούνται ή φαντάζονται τα χρώματα.

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (3-9/10)

Ταξίδι στις αναμνήσεις μας, έφηβοι που αφηγούνται τα όνειρά τους, ένα φανταστικό μουσείο με διάσημους δημιουργούς, η δύναμη των social media και όλα όσα θα δούμε στις γκαλερί και τα μουσεία της Αθήνας αυτή την εβδομάδα.

Μια "Τριλογία του Πάθους" φέρνει η Collect Society στην Αθήνα

Τρεις καλλιτέχνες διερευνούν τις διάφορες αναγνώσεις του πάθους μέσα από την τέχνη.

Μια γοητευτική "Σονάτα για Γάτες" στον πολυχώρο Αmalias 36

Μια νέα σειρά έργων αφιερωμένη στις γάτες παρουσιάζει η Σοφία Λαμνάτου στη νέα της έκθεση.

Η νέα έδρα του Onassis AiR εγκαινιάζεται με το 1ο Open Day του

Το διεθνές πρόγραμμα καλλιτεχνικής φιλοξενίας ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο, αγκαλιάζοντας πλέον όλους τους δημιουργούς που εντάσσονται στο καλλιτεχνικό οικοσύστημα του Ιδρύματος Ωνάση.