Ναταλί Γιαξή: Μικρές ασκήσεις αρχειοθέτησης της καθημερινότητας

Η νεαρή Κύπρια εικαστικός μας μιλά για την πρακτική της, με αφορμή τη συμμετοχή της στο Βραβείο ΔΕΣΤΕ, με το πιο ενδιαφέρον κατά τη γνώμη μας έργο στην έκθεση.

Ναταλί Γιαξή: Μικρές ασκήσεις αρχειοθέτησης της καθημερινότητας

Η νεαρή Κύπρια εικαστικός μας μιλά για την πρακτική της, με αφορμή τη συμμετοχή της στο Βραβείο ΔΕΣΤΕ, με το πιο ενδιαφέρον κατά τη γνώμη μας έργο στην έκθεση.

Ναταλί Γιαξή: Μικρές ασκήσεις αρχειοθέτησης της καθημερινότητας - εικόνα 1
Ναταλί Γιαξή

Πως προέκυψε το έργο που παρουσιάζεις στο βραβείο; Μίλησε μας για τη διαδικασία του.

Η δουλειά που παρουσιάζω αποτελείται από μια ομάδα παλαιών και νέων έργων τα οποία εντοπίζουν μοτίβα και θεματικές που επαναλαμβάνονται στην πρακτική μου. Πρόκειται για μικρές ασκήσεις, δράσεις, πειράματα, χειρονομίες, ηχογραφήσεις και αρχεία τα οποία καταπιάνονται με την εμπειρία της καθημερινότητας και της διάδρασής της με το χρόνο.

Στην προκειμένη περίπτωση θέλησα να εντάξω τον ίδιο τον χώρο στη δουλειά και να τον μετατρέψω σε ένα στοιχείο που θα ήταν σε διάλογο με το έργο. Αυτό με βοήθησε να εξελίξω οργανικά τη σχέση μεταξύ των δύο και με οδήγησε σε αποφάσεις τις οποίες είμαι σίγουρη ότι δεν θα έπαιρνα αν άρχιζα την διαδικασία αντίστροφα, δηλαδή από τα έργα αντί το χώρο.

Θεωρώ ότι το τελικό αποτέλεσμα είναι κατά κάποιο τρόπο site-specific, με τα επιμέρους έργα να συνδέονται μεταξύ τους μέσω μιας συνειρμικής ροής.

Ναταλί Γιαξή: Μικρές ασκήσεις αρχειοθέτησης της καθημερινότητας - εικόνα 2

Με ποιον τρόπο προσεγγίζεις τη γλώσσα και την ποίηση στα έργα σου;

Σαν ένα οποιοδήποτε άλλο υλικό. Η ποιητικότητα μάλλον προκύπτει μέσα από αυτή τη διαδικασία.

Με ποιον τρόπο σε ενδιαφέρει η μουσική και τι σημασία έχει στα έργα σου;

Βλέπω τη μουσική και ιδιαίτερα τον προφορικό λόγο σαν ένα εργαλείο καταγραφής
και αρχειοθέτησης εφήμερων σκέψεων, συναισθημάτων και στιγμών της καθημερινότητας.

Ποιο είναι το βασικό ενδιαφέρον σου ως εικαστικός;

Mε ενδιαφέρουν οι ενδιάμεσοι χώροι, οι βιωματικοί χάρτες, και η φαινομενολογία μιας ενδότερης καθημερινότητας που σε ένα ευρύτερο επίπεδο δίνει πιθανές απαντήσεις στο τι σημαίνει τελικά να είναι κανείς άνθρωπος.

Ναταλί Γιαξή: Μικρές ασκήσεις αρχειοθέτησης της καθημερινότητας - εικόνα 3

Τα έργα σου αντλούν από τη θεματολογία του καθημερινού. Τι σε ενδιαφέρει σε αυτό το υλικό;

Πέρα από όσα έχω προαναφέρει, η καθημερινότητα με ελκύει γιατί εκτυλίσσεται διαρκώς σε 2 επίπεδα. Από τη μια, τη βιώνουμε σαν μια δομημένη επανάληψη βασισμένη στον γραμμικό χρόνο, με προκαθορισμένα διαλείμματα και κανόνες.

Ταυτόχρονα όμως είναι και μια σφαίρα η οποία ενσωματώνει διαφορετικές διαθέσεις και χωροχρόνους, ένα συνεχόμενο εσωτερικό διάλογο και εμπειρίες τι οποίες δύσκολα μπορεί κανείς να τις παρατηρήσει κανείς ή να τις καταγράψει. Προσπαθώ να λειτουργώ στον ενδιάμεσο χώρο αυτών των δυο πραγματικοτήτων.

Ναταλί Γιαξή: Μικρές ασκήσεις αρχειοθέτησης της καθημερινότητας - εικόνα 4

Ποιες είναι οι αναφορές σου; Αισθάνεσαι μέρος μιας σκηνής ή κάποιον κοινών προβληματισμών με άλλους καλλιτέχνες;

Οι αναφορές μου είναι πάντα εν κινήσει και δεν προέρχονται αποκλειστικά από τον χώρο των εικαστικών. Έχω επηρεαστεί από την Ιαπωνική αισθητική και τη κοσμοθεωρία Wabi Sabi, τον Ulisses Carrion και τις απόψεις του για το βιβλίο, την μινιμαλιστική ποίηση του Aram Saroyan.

Συχνά επιστρέφω στη Ποιητική του Χώρου του Bachelard, στα συγγράμματα του Allan Kaprow που προτείνουν τη σύγχυση τέχνης-zωής και στους Graig Dworkin και Kenneth Goldsmith των οποίο οι σκέψεις γύρω από το Conceptual writing με ώθησαν να δω την γλώσσα σαν υλικό.

Με εμπνέει ο τρόπος που ο Gabriel Orozco αποδέχεται τη φύση της ύλης, το πώς η Miranda July είναι ταυτόχρονα συγγραφέας, εικαστικός, περφόμερ και σκηνοθέτιδα, το πώς ο Φάνος Κυριάκου καταγράφει και μεταφράζει το αστικό τοπίο υιοθετώντας την τέχνη σαν στάση ζωής. Πάντως, παρόλο που μπορώ να διακρίνω καλλιτέχνες με τους έχω κάποιους κοινούς προβληματισμούς, δεν μπορώ να πω ότι νιώθω μέρος κάποιας σκηνής ακόμα.

Η έκθεση του Βραβείου ΔΕΣΤΕ φιλοξενείται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ως τις 30/9. Μέγαρο Σταθάτου, Βασιλίσσης Σοφίας και Ηροδότου 1, 210 7228321-3, Γενική είσοδος: 3,5€

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Περιηγηθείτε εικονικά στην Ιερά Μονή του Οσίου Λουκά του Στειριώτη

Η νέα παραγωγή εικονικής πραγματικότητας που προβάλλεται στη "Θόλο" του "Ελληνικού Κόσμου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
01/05/2024

Ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας μιλά για το σχέδιο που θα αλλάξει την καθαριότητα της πόλης, τη στήριξη του ανεξάρτητου πολιτισμού, το zero food waste, τις κρήνες για δωρεάν νερό και τον υπερτουρισμό

Ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη λίγο πριν κόψει την κορδέλα του 3oυ "This is Athens – City Festival" που από την 1η Μαΐου έως και τις 2 Ιουνίου γεμίζει την πόλη πολιτισμό.

Το ΕΑΜ εγκαινιάζει τη νέα δράση "Κύκλοι Επιστημονικών Συναντήσεων. Μουσεία και Κοινωνία. Με το βλέμμα στο 2050"

Οι Κύκλοι Επιστημονικών Συναντήσεων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου θα επιχειρήσουν να δώσουν απάντηση σε καίρια ερωτήματα που αφορούν στην διασύνδεση της κοινωνίας με τα μουσειακά ιδρύματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στον 21ο αιώνα.

Φεστιβάλ και αφιερώματα στην 20ή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Στην 20ή ΔΕΒΘ συναντάμε, μεταξύ άλλων, το 10ο Φεστιβάλ Νέων Λογοτεχνών, το νέο Poetry Black Box, το 8ο Φεστιβάλ Μετάφρασης, το 3ο Βραβείο Νέων Σχεδιαστών Βιβλίου και ένα αφιέρωμα στον Γιώργο Ιωάννου.

Είδαμε την Κεντρική Έκθεση της 60ης Μπιενάλε Βενετίας 2024 "Ξένοι Παντού" και αναρωτιόμαστε αν τελικά "μπορούν οι υποτελείς να μιλούν"

Με ποιούς όρους εκπροσωπείται ο /η/το queer καλλιτέχνης/ιδα/@, ο/η/το αουτσάιντερ, ο/η/το ιθαγενής/ες στην έκθεση "Ξένοι Παντού"; Μπορεί να απο-αποικιοποιηθεί μια Μπιενάλε;

"Περί ζωγραφικής": Πέντε καλλιτέχνες δημιουργούν έργα που κινούνται μεταξύ της παράδοσης και της καινοτομίας

Απόφοιτοι της Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας αφοσιώνονται στην εξερεύνηση της τέχνης μέσα από κλασικές ζωγραφικές προσεγγίσεις.