Sony: ταινίες εικόνας 4Κ Δικτυακά, πανάκριβα

Ξεκινά η υπηρεσία ULTRA στις ΗΠΑ, με συλλογιστική όμως εξαιρετικά συζητήσιμη

Παρά το γεγονός ότι το κόστος των τηλεοράσεων και προβολέων υπερυψηλής ευκρίνειας (εικόνα 4Κ) έχει μειωθεί θεαματικά τους τελευταίους 18 μήνες, το εύρος και η ποικιλία του σχετικού περιεχομένου παραμένουν μακριά από το επιθυμητό - κάθε πρωτοβουλία, λοιπόν, που ανακοινώνεται με σκοπό να συνεισφέρει στη λύση του προβλήματος είναι ευπρόσδεκτη. Όχι, όμως, όπως ανακοίνωσε πως σκοπεύει να υλοποιήσει τέτοιου είδους πρωτοβουλία η Sony, όμως, καθώς εν έτει 2016 έχουμε την αίσθηση πως είναι διαφορετικός ο τρόπος με τον οποίο μια πρωταγωνίστρια στο χώρο της εταιρεία όπως η ιαπωνική θα έπρεπε να σκέφτεται.

Στις 4 Απριλίου, λοιπόν, ξεκινά στις ΗΠΑ η λειτουργία της υπηρεσίας ULTRA της Sony - ναι, με κεφαλαία - η οποία θα προσφέρει άγνωστο μέχρι στιγμής αριθμό ταινιών υπερυψηλής ευκρίνειας για θέαση σε πραγματικό χρόνο (streaming). Πολλές από αυτές τις ταινίες (αλλά όχι όλες) θα φέρουν τα πλήρη χαρακτηριστικά του θεσπισμένου πλέον προτύπου εικόνας 4Κ: όχι μόνο την ανάλυση των 3840x2160 pixels, δηλαδή, αλλά και την χρωματική παλέτα υψηλών δυναμικών (High Dynamic Range), ενώ κάποιες θα συνοδεύονται και από extras. Στην βιβλιοθήκη των ταινιών αυτών περιλαμβάνονται πολλές ολοκαίνουργιες παραγωγές, όπως τα Concussion, The Walk και The Night Before, αλλά και αξιόλογες παλαιότερες, όπως το Crouching Tiger Hidden Dragon και το Ghostbusters. Εν καιρώ θα προστεθούν και τηλεοπτικές σειρές, πάντοτε με υποστήριξη στις πλήρεις προδιαγραφές της εικόνας 4Κ.

To... πρόβλημα στην όλη κίνηση της Sony; Δύο ειδών. Ένα, η υπηρεσία ULTRA μπορεί να αξιοποιηθεί μόνο από τηλεοράσεις της ιαπωνικής εταιρείας - και από αυτές μόνο από τα φετινά ή το πολύ περυσινά μοντέλα που στηρίζονται στο λειτουργικό Android TV. Ναι, η υπηρεσία με αυτόν τον τρόπο ενδέχεται σε έναν βαθμό να παίξει το ρόλο κινήτρου απόκτησης νέας Bravia, αλλά για πόσους καταναλωτές; Αν το περιεχόμενο αυτό ήταν διαθέσιμο και σε τηλεοράσεις άλλων κατασκευαστών (έστω μέσω του σχετικού app του Android TV), η υπηρεσία θα είχε πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες αυτόνομης εμπορικής επιτυχίας και περισσότερο ενδιαφέρουσα πορεία και γενικότερη παρουσία στην αγορά.

Το δεύτερο πρρόβλημα: οι τιμές πώλησης. Κάθε ταινία της υπηρεσίας ULTRA θα κοστίζει $30 στο κοινό που μπορεί να την αξιοποιήσει, ποσό που θεωρούμε υψηλό αν σκεφτεί κανείς ότι (α) σε αυτά τα χρήματα δεν περιλαμβάνεται κανενός είδους συσκευασία, μεταφορικά, τοποθέτηση στο ράφι λιανικής κλπ., ότι (β) ως μέσο μεταφοράς χρησιμοποιείται το Internet (απαραιτήτως σύνδεση ταχυτήτων VDSL) το οποίο πληρώνει ο θεατής και ότι (γ) αν για κάποιο λόγο η σύνδεση του τελευταίου δεν λειτουργεί, η ταινία απλά δεν είναι διαθέσιμη. Η Sony έχει κάνει κάποιες κινήσεις για να βοηθήσει τα πράγματα, προσφέροντας π.χ. 4 ταινίες δωρεάν με την αγορά νέας Bravia καθώς και εκπτώσεις "μετάβασης" στην έκδοση υπερυψηλής ευκρίνειας ταινιών που καταναλωτές έχουν αποκτήσει στο παρελθόν συμβατές με το Δικτυακό σύστημα προστασίας UltraViolet, όμως αυτά δεν είναι σε καμία περίπτωση - θεωρούμε - αρκετά. Και πρακτικά "καταδικάζουν" την υπηρεσία ULTRA στο ρόλο εργαλείου marketing και μόνο.

Όλα αυτά είναι, για την ώρα, προφανώς... ακαδημαϊκού ενδιαφέροντος για τους Ευρωπαίους και κατ' επέκταση Έλληνες καταναλωτές γιατί - αν κρίνουμε από την προηγούμενη φορά που η Sony διέθεσε υπηρεσία υλικού εικόνας 4Κ - το πιθανότερο είναι η υπηρεσία ULTRA είτε να ξεκινήσει στη Γηραιά Ήπειρο... του χρόνου, είτε καθόλου. Οι επιλογές των Ιαπώνων, ωστόσο, συνεχίζουν να καθιστούν σαφές το πόσο αρτηριοσκληρωτικός και απαρχαιωμένος συνεχίζει να είναι ο τρόπος σκέψης όλων ανεξαιρέτως των κατασκευαστών καταναλωτικών ηλεκτρονικών σήμερα. Αντί αυτοί να φροντίσουν ώστε τα προϊόντα και οι υπηρεσίες τους να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο "ανοιχτά" και προσβάσιμα από το μεγαλύτερο δυνατό επίδοξο κοινό - έτσι ώστε να βοηθούν και μία νέα τεχνολογία, όπως την εικόνα 4Κ, να εξαπλώνεται - προτιμούν να αξιοποιούν τα όσα μετρημένα έχουν να συνεισφέρουν στην αγορά, με τρόπο αποκλειστικό και "κλειστό".

Έτσι, όμως, δεν... "κάνουμε δουλειά", κατά το λαϊκότερον. Θα αλλάξουν οι κατασκευαστές θεώρηση και προσέγγιση σε αυτά τα θέματα, σύντομα; Δεν το περιμένουμε, το ευχόμαστε όμως!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ