God of War Ragnarok: ο τεχνικός τομέας

H ωριμότητα του PS4 και η δύναμη του PS5 στηρίζουν ένα από τα πλέον εντυπωσιακά games της αγοράς σήμερα - πώς ακριβώς;

Στην Αθηνόραμα Digital Week που φιλοξενούμε με θέμα το νέο God of War Ragnarok - παραγωγή αποκλειστική στα PlayStation που έχουμε ήδη αξιολογήσει ως κορυφαία - αναφερθήκαμε στην μακρόχρονη πορεία της σειράς στην οποία ανήκει και στην "κινηματογραφική" προσέγγιση που υιοθετεί στην παρουσίαση και τις σεκάνς δράσης του. Όμως... κακά τα ψέματα: είναι ο τεχνικός τομέας ενός blockbuster αυτού του είδους, τα γραφικά και ο ήχος του, που κεντρίζει το ενδιαφέρον των περισσότερων παικτών στην αρχή - συνεισφέροντας στην διατήρηση αυτού του ενδιαφέροντος, φυσικά, μέχρι την ολοκλήρωση του εκάστοτε τίτλου. Τα God of War ως σειρά έχουν μεγάλη παράδοση στον συγκεκριμένο τομέα ούτως ή άλλως, όμως το Ragnarok θέτει νέα οπτικοακουστικά δεδομένα και τον πήχυ ψηλότερα από ποτέ.

To καινούργιο God of War έχει σχεδιαστεί έτσι να ωθεί πραγματικά στα όριά τους τις δυνατότητες του PlayStation4 και να αξιοποιεί την πρόσθετη δύναμη του PlayStation5 - και αυτό μπορεί να το διακρίνει οποιοσδήποτε από τα πρώτα κιόλας λεπτά: ποτέ ο Kratos δεν φαινόταν περισσότερο αληθοφανής, ποτέ το γύρω περιβάλλον δεν επεδείκνυε τόση λεπτομέρεια, ποτέ ο φωτισμός και τα εφέ δεν ήταν τόσο πειστικά. Η ομάδα ανάπτυξης του Santa Monica Studio της Sony γνωρίζει πως οι κάτοχοι των δύο αυτών PlayStation έχουν δει πολλά εντυπωσιακά πράγματα πλέον, στόχευσαν λοιπόν πάρα πολύ ψηλά για να ξεχωρίσει η δική τους παραγωγή και πρακτικά το κατάφεραν: είναι πολύ δύσκολο να φανταστούμε σε αυτού του είδους τον τίτλο γραφικά καλύτερα από αυτά του God of War Ragnarok, σε οποιοδήποτε σύστημα οικιακής ψυχαγωγίας, πόσο μάλλον σε ένα που κάποτε κόστιζε μόλις €299 για ν' αποκτηθεί!

Το God of War Ragnarok αξιοποιεί εκτενώς και την απόδοση χρώματος HDR, η οποία όντως "κάνει την διαφορά", τόσο στον τομέα του περιβαλλοντικού φωτισμού όσο και σε πολλά "δευτερεύοντα" στοιχεία - που όμως "όλα μαζί" λειτουργούν θετικά με τρόπο ουσιαστικό. Στους εξωτερικούς χώρους το φως π.χ. διαχέεται μέσα από τα δέντρα με τρόπο ρεαλιστικά προοδευτικό ή αντανακλάται στο νερό με λάμψεις μεταβλητής έντασης. Στους εσωτερικούς χώρους συμβαίνει το ίδιο οπουδήποτε φως "εισβάλλει" από χαραμάδες ή δημιουργείται από πηγές φωτός (π.χ. κεριά ή μικρές φωτιές). Η γυαλάδα των μετάλλων ή τα εφέ με τις σπίθες των όπλων στις συγκρούσεις δείχνουν πανέμορφα, ενώ ακόμη και στοιχεία όπως το χιόνι, η σκόνη, η ομίχλη κι ο καπνός αποδίδονται πειστικότερα από ποτέ - ακριβώς επειδή η τεχνολογία HDR επιτρέπει την απεικόνιση όχι μόνο πιο πολλών παρόμοιων χρωματικών τόνων, αλλά και τον διαχωρισμό τους "πάνω από" χρώματα που σε διαφορετικές συνθήκες θα "έπνιγαν" τους τόνους αυτούς.

To Santa Monica Studio έχει βεβαίως φροντίσει έτσι ώστε τα υπέροχα αυτά γραφικά να απεικονίζονται με τις καλύτερες δυνατές επιδόσεις στο PlayStation5. Η έκδοσή του προσφέρει, λοιπόν, δύο κύρια "σετ" επιλογών, τα Favor Resolution και Favor Performance. Το πρώτο απεικονίζει τον τίτλο σε πλήρη ανάλυση 4Κ και "κλειδωμένα" τα 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο, ενώ το δεύτερο "στοχεύει" τα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο (και συνήθως τα προσφέρει) αυξομειώνοντας την ανάλυση ανάλογα με το πόσο περίπλοκη είναι η εκάστοτε σκηνή. Σε όσους έχουν στην διάθεσή τους τηλεόραση ανάλυσης 4Κ με θύρες HDMI 2.1, δε, προσφέρονται δύο πρόσθετες επιλογές: η μία κρατά σταθερή την ανάλυση αλλά "στοχεύει" στα 40 καρέ ανά δευτερόλεπτο, ενώ η άλλη - σε μεταβλητή ανάλυση - "απελευθερώνει" τον ρυθμό απεικόνισης των καρέ ώστε αυτά ν' αγγίζουν έως και τα 120 (!) μέσω της λειτουργίας Variable Refresh Rate (VRR).

Δεν θα κρύψουμε πως, όταν πληροφορηθήκαμε πως το νέο God of War θα κυκλοφορήσει και για PS4, όχι μόνο για PS5, αρχίσαμε να έχουμε αμφιβολίες για το αν και κατά πόσο το πρώτο θα ήταν σε θέση να αποδώσει με ομαλή κίνηση και χωρίς προβλήματα τα γραφικά επιπέδου 2022 που το Ragnarok εύλογα θα επεδίωκε να προσφέρει. Ευτυχώς οι φόβοι μας αποδείχθηκαν υπερβολικοί: οι επιδόσεις του ιστορικού PS4 - του "απλού", όπου κάναμε τις σχετικές δοκιμές για να επαληθεύσουμε όσα υπογράμμισε το Santa Monica Studio - είναι άκρως ικανοποιητικές για το επίπεδο λεπτομέρειας των γραφικών του. Το God of War Ragnarok λειτουργεί σε αυτό το σύστημα σε υψηλή ευκρίνεια (ανάλυση 1080p), σε ρυθμό ανανέωσης που επιδιώκει να παραμένει στα 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο και στην μεγάλη πλειοψηφία των περιπτώσεων τα καταφέρνει. Ακόμη κι όταν είναι λιγότερα, όμως, δεν δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα στον χειρισμό, προφανώς το σημαντικότερο για τίτλο δράσης.

Το ότι η Sony αξιοποίησε στο maximum το hardware του PS4, φυσικά, δεν σημαίνει πως δεν προσέφερε στους κατόχους ενός PlayStation5 στοιχεία που αξιοποιούν το δικό τους σύστημα. Ο ενσωματωμένος δίσκος τεχνολογίας SSD του δεύτερου στην πράξη... "μηδενίζει" τους χρόνους αναμονής ανάμεσα στα checkpoints και καθιστά την γοργή μετάβαση από συγκεκριμένα σημεία σε άλλα (fast traveling) πρακτικά... ακαριαία. To χειριστήριο του PS5, το DualSense, καθιστά περισσότερο απολαυστικές από ποτέ τις μάχες και την αλληλεπίδραση με το περιβάλλον μέσα από την εξελιγμένη λειτουργία απτικής ανάδρασης (haptic feedback) που ενσωματώνει. Ο ήχος, δε, του God of War Ragnarok είναι αληθινά "τρισδιάστατος" στην έκδοση του PS5: και στην έκδοση του PS4 είναι πολυκάναλος, αλλά στο PS5 είναι αληθινά κατευθυντικός και "κινείται γύρω από τον παίκτη" με τρόπο που γίνεται άριστα αντιληπτός με τα ασύρματα ακουστικά της Sony. Οπτικοακουστική εμπειρία... πλήρως 3D; Αυτή, είναι!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ