God of War: ελληνική μυθολογία, θρυλική σειρά games

Ο νέος τίτλος της Sony έχει διαδρομή δεκαεπτά ολόκληρων χρόνων πίσω του - ποιά highlights ξεχωρίζουμε;

Μπορεί να πει κανείς ο,τιδήποτε για την κληρονομιά την ιστορική αυτής εδώ της νοτιοανατολικής άκρης της Ευρώπης που ονομάζουμε "Ελλάδα", μα δεν μπορεί ν' αμφισβητήσει πως αυτή διαθέτει μία από τις πλουσιότερες και πλέον ενδιαφέρουσες μυθολογίες του κόσμου. Υπάρχει τόση γοητεία και ποικιλία στο ανθρωπόμορφο θεϊκό παραμύθι των προγόνων μας, ώστε και... λίγες είναι οι τηλεοπτικές σειρές, οι ταινίες, τα βιβλία και τα κόμικς που την αξιοποίησαν ως υλικό όλα αυτά τα χρόνια. Τα video games, δε; Ακόμη λιγότερο. Δεν ήταν αυτός ο λόγος, ωστόσο, που μία μεγάλη παραγωγή της Sony το 2005, για το PlayStation2 τότε, ξεχώρισε σε τέτοιο βαθμό: το God of War από... τότε φαινόταν πως είχε βλέψεις τόσο "για ψηλά", όσο και "για μακριά". Και τις εκπλήρωσε ακριβώς όπως ήλπιζε ο ιαπωνικός κολοσσός.

Ο πρώτος εκείνος τίτλος είχε υιοθετήσει αντισυμβατικά για την εποχή του στοιχεία: έναν αντι-ήρωα ως πρωταγωνιστή (ο αιμοδιψής Σπαρτιάτης πολεμιστής Kratos μόνο συμπαθητικός δεν ήταν), ένα όχι ιδιαίτερα χρησιμοποιημένο σκηνικό και υλικό (την αρχαία Ελλάδα και την μυθολογία της), καθώς και την θεαματική, υπέρμετρη βία ως αναπόσπαστο στοιχείο της δράσης του (γνώρισμα που έμελλε να εξελιχθεί σε σήμα κατατεθέν του). Όμως το God of War ήλθε ακριβώς στη σωστή στιγμή, καθώς το PS2 είχε ήδη καλλιεργήσει το προφίλ του συστήματος ψυχαγωγίας "για ενήλικες" που έψαχναν τα αντίστοιχα των ταινιών και τηλεοπτικών σειρών με ώριμο περιεχόμενο, σε video games: η επιτυχία του ήταν άμεση και τεράστια, ξεκινώντας έτσι μία σειρά τίτλων εμβληματική για τα PlayStation κι επικερδή για την εταιρεία τους.

Σε βάθος χρόνου αποδείχθηκε πως οι gamers δεν αγάπησαν μόνο την αιματηρή δράση του God of War και των διαδόχων του. Αγάπησαν τόσο την "κινηματογραφική σκηνοθεσία" του, η οποία μαεστρικά αναδείκνυε τις μάχες του Kratos σε υπερθέαμα, τις σεκάνς με τους τεράστιους θεούς-αντιπάλους του (η κλίμακα των συγκρούσεων αυτών παραμένει από πολλές απόψεις αξεπέραστη), ακόμη και τον αρχικά αντιπαθή πρωταγωνιστή της σειράς. Αυτός ναι μεν δεν διστάζει να βάψει με αίμα τα πάντα για να εκδικηθεί τους θεούς, αλλά σε ορισμένα επίπεδα εκπροσωπεί με τρόπο εξαιρετικά γλαφυρό τον άνθρωπο που αρνείται να υποκύψει σε τυραννικές ανώτερες δυνάμεις και εννοεί να τις πολεμήσει μέχρι τέλους και με κάθε κόστος. Τραγική και συνάμα τρομακτική φιγούρα, ο Kratos δεν έχει αντίστοιχο σε καμία άλλη σειρά video games στην ιστορία της μορφής αυτής ψυχαγωγίας. Αυτό θα πρέπει να τού αναγνωριστεί.

To God of War II στο PS2 το 2007 εξάντλησε τις δυνατότητες εκείνου του συστήματος της Sony και θεωρείται από τους fans το ίσως καλύτερα ισορροπημένο μέχρι σήμερα. Το God of War III στο PlayStation3 το 2010 έφερε τις περιπέτειες του Kratos στον κόσμο της υψηλής ευκρίνειας και τις μάχες του σε ακόμη μεγαλύτερη, εντυπωσιακή κλίμακα, έστω κι αν ως παραγωγή είχε αρχίσει ήδη να εμφανίζει αδυναμίες σεναριακές και πλοκής τέτοιες που να στερούν κάποια από την κινηματογραφική του λάμψη. Η συνολική αυτή ποιοτική πτώση έγινε πλήρως αντιληπτή στο God of War Ascension το 2013: αν και καλύτερο από ποτέ στον τεχνικό τομέα και με επιλογές Δικτυακής συμμετοχής πολλών παικτών, το τέταρτο μέλος της σειράς δεν είχε πλέον νέες ιδέες ικανές να στηρίξουν την εξέλιξή της. O Kratos έδειξε να παραδέχεται πως χρειάζεται... ξεκούραση και ενδοσκόπηση αν ήθελε να συνεχίσει την πορεία του, έκανε λοιπόν ακριβώς αυτό.

Πέραν των "κύριων μελών" της σειράς των God of War στα PS2 και PS3, τίτλοι με περιπέτειες του Kratos εμφανίστηκαν και αλλού. Τα God of War Chains of Olympus και God of War Ghost of Sparta κυκλοφόρησαν το 2008 και το 2010 αντίστοιχα για το πρώτο φορητό σύστημα ψυχαγωγίας της Sony, το PSP, αποδεικνύοντας πως ο Σπαρτιάτης ημίθεος μπορεί να προσφέρει συγκινήσεις και... στην πιο μικρή οθόνη (είχε προηγηθεί το God of War Betrayal που καλύτερα να το ξεχάσουμε όλοι). Δεν έλειψαν βέβαια και οι... επανεκδόσεις επί επανεκδόσεων των τίτλων αυτών, όπως κάνει συχνά η Sony σε πολλές εμπορικές επιτυχίες της: τα games του PS2 κυκλοφόρησαν τεχνικά αναβαθμισμένα στο PS3, τα games του PS2 κυκλοφόρησαν τεχνικά αναβαθμισμένα στο PS Vita, τα games του PSP κυκλοφόρησαν τεχνικά αναβαθμισμένα στο PS3, τo God of War III κυκλοφόρησε τεχνικά αναβαθμισμένο στο PS4. Η ποιότητα αυτών των επανεκδόσεων άλλοτε ήταν άκρως ικανοποιητική, άλλοτε όχι.

Το μόνο σίγουρο είναι πως ο Kratos αξιοποίησε την ανάπαυλα εκείνη των 5 ετών - χωρίς να συνυπολογίζουμε δηλαδή τις επανεκδόσεις - με τρόπο ουσιαστικό. Με το God of War του 2018 η αλλαγή σκηνικού από την αρχαία Ελλάδα στην Σκανδιναβία δεν ήταν μόνο εικαστική, ήταν και συμβολική: ο πολεμιστής που συνάντησαν οι παίκτες σε εκείνον τον τίτλο, τον πρώτο ειδικά σχεδιασμένου για PS4, ήταν άνθρωπος διαφορετικός από αυτόν που είχε σφαγιάσει... σύσσωμο το πάνθεον των θεών του Ολύμπου ως το 2013. Το σενάριο μόνο σε αδρές γραμμές σκιαγραφούσε τί έχει συμβεί στο μεσοδιάστημα και γιατί ο Kratos επέλεξε ν' αφήσει το αιματηρό του παρελθόν και να εξαφανιστεί στις απρόσιτες χιονισμένες κυλάδες του Βορρά - αλλά και γιατί παρέμενε έτοιμος να ξαναπιάσει στα χέρια του όπλα φονικά, ώστε να υπερασπίσει το μοναδικό πρόσωπο για το οποίο συνεχίζει να νοιάζεται: τον γιο του.

Όλα τα υπόλοιπα, φυσικά, είναι... ιστορία κι όχι πια μυθολογία: το God of War του 2018 επανεκκίνησε την θρυλική σειρά των games δράσης της Sony για τα PlayStation με τρόπο άκρως εντυπωσιακό κι επιτυχημένο, σημειώνοντας πωλήσεις άνω των 23 εκατομμυρίων αντιτύπων συνολικά. Με αυτό ως δεδομένο - ακόμη κι αν δεν το υποννοούσε το "μυστικό τέλος" του τίτλου και γενικότερα το σενάριό του, δηλαδή! - μία "συνέχεια" ήταν πρακτικά βέβαιη: δεν είναι άλλη από το God of War Ragnarok που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες για το PlayStation4 και, για πρώτη φορά, το PlayStation5. Προηγήθηκε, δε, με... θεϊκό timing θα έλεγε κανείς, πριν από λίγο καιρό και η έκδοση του God of War για προσωπικούς υπολογιστές, προσεγμένα βελτιστοποιημένη για τις δυνατότητές τους σε επίπεδο τεχνικό και συναρπαστική όσο η αρχική.

Κανείς δεν ξέρει, για την ώρα, τί επιφυλάσσει το μέλλον για την σειρά των God of War πέρα από το Ragnarok αλλά... μία γοργή ματιά στις παραπάνω παραγράφους, αρκεί: ο Kratos είναι ό,τι κοντινότερο έχουν να επιδείξουν τα PlayStation ως εμβληματική φιγούρα - αντίστοιχη των Master Chief ή Mario στα συστήματα της Microsoft και της Nintendo - οπότε η λογική επιτάσσει ο Σπαρτιάτης πολεμιστής κάποια στιγμή να επιστρέψει. Εννιά βασίλεια εξερευνεί στο God of War Ragnarok, άλλωστε: γι' αυτόν, τί είναι... μερικά ακόμη, σε μία άλλη μυθολογία πιθανώς; Ακόμη μία περιπέτεια!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ