
Τις προάλλες, η απονομή των 82ων Χρυσών Σφαιρών (5/1) "έβγαλε" μια σειρά από αναπάντεχες ανατροπές, ειδικά στις ερμηνευτικές κατηγορίες, οι οποίες έκαναν τη φετινή οσκαρική κούρσα ακόμα πιο απρόβλεπτη και για αυτό αληθινά ενδιαφέρουσα. Μεταξύ των ονομάτων που έκαναν πολλά βλέμματα να γουρλώσουν το βράδυ της περασμένης Κυριακής ήταν εκείνο του Σεμπάστιαν Σταν.
Ο ρουμανικής καταγωγής ηθοποιός βρίσκεται σε σταθερή ακμή την τελευταία δεκαετία, όμως μόλις τώρα αρχίζει να εκτιμάται όπως του αξίζει. Η καριέρα του ξεκίνησε σε ηλικία δώδεκα ετών χάρη σε ένα πέρασμα στην ταινία "71 Fragments of a Chronology of Chance" (Μίκαελ Χάνεκε, 1994). Ακολούθησαν μικροί πλην χαρακτηριστικοί ρόλοι σε κινηματογραφικές παραγωγές όπως η "Αδελφότητα του Σκότους" (Ρένι Χάρλιν, 2006), το "Education of Charlie Banks" (Φρεντ Ντερστ, 2007) και το "Ρέιτσελ Παντρεύεται" (Τζόναθαν Ντέμι, 2008). Η πρώτη αξιομνημόνευτη συμμετοχή του ήρθε χάρη στη δημοφιλή σειρά "Gossip Girl", συνεχίστηκε με το αδίκως υποτιμημένο "Kings", αλλά η προβολή του έφτασε στο απόγειο όταν επιλέχθηκε από τη Marvel για να ενσαρκώσει τον Μπάκι Μπαρνς, κοινώς τον Winter Soldier. Ο ηθοποιός ταυτίστηκε με τον υπερήρωα που υποδύθηκε πέντε φορές στο σινεμά ("Ο Πρώτος Εκδικητής: Captain America", "Captain America 2: Ο Στρατιώτης του Χειμώνα", "Captain America: Εμφύλιος Πόλεμος", "Εκδικητές: Ο Πόλεμος της Αιωνιότητας", "Εκδικητές: Η Τελευταία Πράξη") και δύο στη μικρή οθόνη ("The Falcon and the Winter Soldier", "What If…?"), περίοδος που διήρκησε σχεδόν μια δεκαετία και βρήκε στον τέλος της τον Σταν να μπαίνει σε μια νέα καλλιτεχνική φάση.
Όπως συνέβη και με άλλους συναδέλφους του που ανελίχθηκαν χάρη στο MCU, ο 42χρονος έστρεψε το βλέμμα του σε ανεξάρτητες παραγωγές ώστε να αποκτήσει ξανά επαφή με την arthouse πτυχή της υποκριτικής που είχε αφήσει πίσω. Έτσι, αρχίσαμε να τον βλέπουμε πιο συχνά σε ταινίες όπως το exploitation "Fresh" (Μίμι Κέιβ, 2022), το… κυψελιώτικο "Monday" (Αργύρης Παπαδημητρόπουλος, 2020), αλλά και πιο indie στουντιακούς τίτλους σαν το οσκαρικό "Εγώ, η Τόνια" (2017) και το πρόσφατο "Αουτσάιντερς" (2023), αμφότερα του σκηνοθέτη Κρεγκ Γκιλέσπι. Φυσικά, δε ξεχνάμε μια ακόμα ελληνικών αναφορών δουλειά του, τη μίνι σειρά "Pam & Tommy" (2022) όπου ενσαρκώνει τον θρυλικό ντράμερ των Mötley Crüe, Τόμι Λι.

Το 2024, βέβαια, αποδείχθηκε η πιο παραγωγική χρονιά στην καριέρα του Σταν. Προτού τον δούμε να κλέβει την παράσταση στο ρόλο ενός νεαρού και ακόμα σχετικά αγνώστου Ντόναλντ Τραμπ στο "Apprentice" (Αλί Αμπάσι), ο ηθοποιός έδωσε μια αποστομωτική ερμηνεία στο θεοσκότεινο δράμα "A Different Man", ένα μεθυστικό θρίλερ που ψυχογραφεί έναν περίπλοκο αντιήρωα και φέρει την υπογραφή του ταλαντούχου και πολλά υποσχόμενου Άαρον Σίμπεργκ ("Ισόβιοι Δεσμώτες"). Εδώ, ο Σταν ενσαρκώνει ένα μοναχικό άντρα ο οποίος πάσχει από μία εκφυλιστική ασθένεια που έχει αλλάξει δραματικά το πρόσωπό του. Χάρη σε ένα πειραματικό φάρμακο, ωστόσο, καταφέρνει να επαναφέρει τα χαρακτηριστικά του. Το λες και αδερφάκι του "Substance"…
Όπως γράψαμε σχετικά κατά την ευρωπαϊκή πρεμιέρα της ταινίας στο πλαίσιο του φεστιβάλ Βερολίνου: "Οι καινούριες προοπτικές που ανοίγονται εμπρός του τού προσφέρουν μεν μια πρωτοφανή ευτυχία, αλλά δεν επιλύουν τα αξεπέραστα ζητήματα που κρύβονται μέσα του. Γεγονός που εκδηλώνεται εφιαλτικά, όταν μπαίνει στη ζωή του ένας άνθρωπος με την ίδια ασθένεια και τεράστια αποθέματα αυτοπεποίθησης, κάτι που εκείνος αγνοεί πλήρως. Ο Σίμπεργκ απεγκλωβίζεται από την παγίδα του να αφηγηθεί μια τετριμμένη ιστορία ‘Πεντάμορφης και Τέρατος’, εμβαθύνοντας στη νοσηρότητα που καταλαμβάνει το υποσυνείδητο και την τραυματική αποξένωση που συνοδεύει οποιονδήποτε δεν ανταποκρίνεται στα κριτήρια μιας επιφανειακής κοινωνίας. Με μεταμοντέρνα προσέγγιση και συνεχείς εκπλήξεις, το ‘Different Man’ είναι μια ταινία που μοιάζει βγαλμένη από το αμερικανικό σινεμά της δεκαετίας του ‘70, εκείνο όπου κανείς δεν είναι απολύτως καλός, ούτε απολύτως κακός. Η αλήθεια, βέβαια, δεν είναι απαραίτητο πως βρίσκεται κάπου στη μέση, γεγονός στο οποίο ο σκηνοθέτης κλείνει πανέξυπνα το μάτι".

Συνδυαστικά τα "Different Man" και "Apprentice" έφεραν σιωπηλά τον Σταν στις συζητήσεις γύρω από τα φετινά κινηματογραφικά βραβεία, παρεμπιπτόντως για την ερμηνεία του βραβεύτηκε στο Βερολίνο, πάντα βέβαια με όρους αουτσάιντερ. Μετά τις 82ες Χρυσές Σφαίρες, όμως, όπου ήταν υποψήφιος και με τις δύο ταινίες, τα δεδομένα έχουν αλλάξει υπέρ του. Η Ένωση Ξένων Ανταποκριτών του Χόλιγουντ έκανε την έκπληξη προτιμώντας εκείνον στην κατηγορία α’ ανδρικού ρόλου σε μιούζικαλ ή κωμωδία έναντι πιο ηχηρών ονομάτων όπως οι Τζέσι Πλέμονς ("Ιστορίες Καλοσύνης"), Γκλεν Πάουελ ("Hit Man") και Τζέσι Άιζενμπεργκ ("Αληθινός Πόνος"). Το αν θα φτάσει μέχρι τις υποψηφιότητες των 97ων Όσκαρ μένει να φανεί, θα μάθουμε στις 19/1, ειδικά από τη στιγμή που τον προσπέρασε το Σωματείο Αμερικανών Ηθοποιών στα βραβεία SAG. Ωστόσο, το γεγονός παραμένει πως στο εξής ο Σεμπάστιαν Σταν χρήζει της απόλυτης προσοχής μας.
Το "Different Man" δεν κυκλοφόρησε στους ελληνικούς κινηματογράφους, είναι όμως διαθέσιμο μέσω του Apple TV+, όπως και το "Apprentice".