Δεσποινίς Δυστυχία

3

Είναι επαρκής η θεατρική τέχνη για να αναπαραστήσει κατά το δυνατόν πληρέστερα ένα έργο έντονων υπαρξιστικών και σουρεαλιστικών αποχρώσεων; Η παράσταση απαντάει εν μέρει στο ερώτημα, έχοντας να αναμετρηθεί με μια από τις πιο ενδιαφέρουσες περιπτώσεις της σύγχρονης ελληνικής γραφής.

Δεσποινίς Δυστυχία

Είναι επαρκής η θεατρική τέχνη για να αναπαραστήσει κατά το δυνατόν πληρέστερα ένα έργο έντονων υπαρξιστικών και σουρεαλιστικών αποχρώσεων; Η παράσταση απαντάει εν μέρει στο ερώτημα, έχοντας να αναμετρηθεί με μια από τις πιο ενδιαφέρουσες περιπτώσεις της σύγχρονης ελληνικής γραφής.

Δεσποινίς Δυστυχία - εικόνα 1

Δεν είμαι σίγουρη αν η θεατρική μας κοινότητα έχει πραγματικά αντιληφθεί ότι σε επίπεδο δραματουργίας δικαιούται να είναι περήφανη για την περίπτωση του Τσιμάρα Τζανάτου. Κρίνοντας από το ότι τα -λίγα στον αριθμό- έργα του έχουν ανέβει από «μικρές», «εναλλακτικές» ομάδες, σε περιθωριακές σκηνές, ή μόνο σε μορφή αναλογίου, συνηγορεί στο ότι η συγγραφική αξία του -ηθοποιού κατά βάση- Τζανάτου δεν έχει πλήρως αναγνωριστεί. Δείχνει όμως, ίσως, και κάτι άλλο: το θέατρο που γράφει μοιάζει να είναι μπροστά ή έξω από τη θεατρική πρακτική, σαν να μην έχει βρεθεί ο ιδανικός σκηνικός τρόπος για να το αποδώσει σε όλη του την πληρότητα. Δεν είναι ότι τα έργα του δημιουργούν κάτι «νέο», αντιθέτως μαρτυρούν πλήθος δανείων από τoν υπαρξισμό, το σουρεαλισμό, το θέατρο του παραλόγου· αυτές οι -καλά χωνεμένες- ποιότητες έχουν οδηγήσει τον συγγραφέα σε ένα ιδιάζον, πολύ προσωπικό αλλά ταυτοχρόνως ανοιχτό και γι’ αυτό οικουμενικό ύφος, παράλληλα, όμως, θέτουν δυσεπίλυτα στοιχήματα όταν η συζήτηση έρχεται στη σκηνική τους μεταφορά.

Στη «Δεσποινίδα Δυστυχία», εν προκειμένω, η σουρεαλιστική οπτική πάνω σε υπαρξιακά κατά βάση θέματα είναι παραπάνω από φανερή, έτσι όπως ο συγγραφέας συνθέτει γύρω από έναν εν μέρει «ρεαλιστικό» δραματουργικό σκελετό -στιγμιότυπα από τη ζωή ενός άρρωστου άνδρα στη σύγχρονη Αθήνα- ένα παράλληλο, αλλόκοτο σύμπαν που βρίθει από συμβολισμούς: ένας βιβλικός κατακλυσμός, άνθρωποι που αρχίζουν να μοιάζουν σε ψάρια ή ερπετά, η μυστηριώδης φιγούρα μιας γυναίκας που ονομάζεται Δυστυχία, μαζικοί θάνατοι που νεκρώνουν την πόλη - κι αυτό είναι ένα πολύ σχηματικό περίγραμμα για να περιγραφεί ένα έργο που θα μπορούσε να αποτελεί εξολοκλήρου την καταγραφή ενός ονείρου, ή της φωνής ενός υποσυνείδητου.

Δεσποινίς Δυστυχία - εικόνα 2

Ο λιτός, περιεκτικός και αφοπλιστικά ποιητικός λόγος του Τζανάτου «γράφει» ωραία στη σκηνή, αλλά πώς γίνεται εικόνα και δράση; Η Χρύσα Καψούλη κινήθηκε σε ωραία κατεύθυνση στα σημεία που δημιούργησε εικόνες, πότε με τη σωματικότητα των ηθοποιών και πότε με τη χρήση βιντεοπροβολών, όπως και σε όσα σημεία καθοδήγησε τους ηθοποιούς σε μία απλή έκφραση χωρίς δραματικότητα, υπερβολικούς τονισμούς κ.λπ. Η ερμηνεία των δραματικών προσώπων σε έργα σαν κι αυτό είναι κομβική, αν αναλογιστεί κανείς πως ο ηθοποιός δεν έχει να αντιμετωπίσει χαρακτήρες με εξέλιξη, όμως ούτε και σχηματικούς τύπους, αλλά καλείται να δώσει υπόσταση σε οντότητες που μέσα στα αδρά τους περιγράμματα εμπεριέχουν ψυχή και ουσία.

Αναλόγως, το αποτέλεσμα ζημιωνόταν όσο το υποκριτικό ύφος αποκτούσε δραματικό χαρακτήρα, ενώ η έντονη σκηνική δράση -απαραίτητη βέβαια για να εικονοποιηθεί η ψυχή του έργου- θόλωνε το δραματουργικό σκελετό. Αυτό όμως που περισσότερο χαιρετίζεται σε αυτή τη δουλειά είναι το γεγονός πως δεν κατέθεσε κάποια σαφή απάντηση σε όσα το έργο κρύβει, αλλά αντίθετα επιχείρησε να το αφήσει κατά το δυνατόν ανοιχτό στην ερμηνεία κάθε θεατή χωριστά.

ΦΟΥΡΝΟΣ Μαυρομιχάλη 168, Εξάρχεια, 2106460748. Διάρκεια. 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Δεσποινίς Δυστυχία

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Σουρεαλιστικές εικόνες διαδέχονται σκηνές ποιητικού ρεαλισμού, συνδυάζοντας το αφηγηματικό θέατρο με μια άμεση παραστατικότητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.