Ένας καλός λόγος

3,5

Ευφυής στη σύλληψη αν και κάπως προβληματική στη δραματουργική πραγμάτωση, η παράσταση εμπνέεται από κείμενα του Ντοστογιέφσκι και του Νιζίνσκι, αλλά λειτουργεί ως εξαιρετικό σχόλιο για τη δυστοπία της σύγχρονης πραγματικότητας.

Ένας καλός λόγος

Ευφυής στη σύλληψη αν και κάπως προβληματική στη δραματουργική πραγμάτωση, η παράσταση εμπνέεται από κείμενα του Ντοστογιέφσκι και του Νιζίνσκι, αλλά λειτουργεί ως εξαιρετικό σχόλιο για τη δυστοπία της σύγχρονης πραγματικότητας.

Ένας καλός λόγος - εικόνα 1

Από τον πολλαπλώς ερμηνευόμενο τίτλο μέχρι τη σημαίνουσα και ιδιαίτερα εύστοχη αναγωγή του σκηνικού χώρου, ενός τηλεοπτικού πλατό, σε ρινγκ πυγμαχίας (σκηνικά-κοστούμια: Γεωργία Μπούρα), η παράσταση των δύο συνδημιουργών έχει πολλά να φανερώσει­ στους θεατές, με κυριότερο το πώς μερικά «σκόρπια» αποσπάσματα δύο συγγραφέων (Ντοστογιέφσκι - Νιζίνσκι), που κατά κύριο λόγο εστιάζουν στην ανθρώπινη φύση, και μάλιστα από αντίθετες σκοπιές, μπορούν να μεταδώσουν ένα ηχηρότατο πολιτικό μήνυμα. Έχω την αίσθηση­, βέβαια, πως αν η παράσταση δεν ερμηνευόταν από τον Αργύρη Πανταζάρα, δηλαδή έναν εκ των εμπνευστών της και άρα από κάποιον που την έχει βιώσει «στο πετσί του» ήδη από τη γέννηση της πρώτης φράσης, θα έχανε αρκετή από την αξία της. Και αυτό γιατί το κείμενο της παράστασης (εμπλουτισμένο σίγουρα και με πρωτότυπες προσθήκες) αποτελεί έναν χαλαρό και σε σημεία ελλειμματικό σκελετό που νοηματοδοτείται κυρίως χάρη στον ταλαντούχο ηθοποιό, ο οποίος αναδεικνύει με τη λεπτή ερμηνεία του τα βασικά σημεία του δραματουργικού παζλ.

Αυτό που κάνει επί σκηνής ο Πανταζάρας είναι να καταδυθεί σε ένα μονόλογο εν πολλοίς παραληρηματικό κι εσωτερικό, γεμάτο αντιφάσεις, καθώς κάθε κατάφαση αναιρείται από την επόμενη, που σκιαγραφεί τον ήρωά του: ένας ημίγυμνος άντρας, που αρχικά παρουσιάζεται στο κοινό σαν αθλητής εν ώρα προετοιμασίας και διχάζεται μεταξύ της απόλυτης ματαιοδοξίας («είμαι θεός, είμαι το παν») και της ταπεινοφροσύνης («είμαι ένας άνθρωπος απλός»), ενδύεται σταδιακά την περιβολή της πραγματικής του ταυτότητας, αυτήν ενός πολιτικού που ετοιμάζεται να δώσει τη μάχη της εικόνας εκφωνώντας έναν («καλό») λόγο μπροστά στην κάμερα.

Ένας καλός λόγος - εικόνα 2

Εκτός του κειμένου και η ερμηνεία του ηθοποιού είναι έτσι σκηνοθετημένη ώστε να αποτρέπει μέχρι τελευταίας στιγμής το σχηματισμό μόνο ενός και ασφαλούς συμπεράσματος για το ήθος του ήρωα. Η υποδόρια ειρωνεία που διατρέχει κάποιες φορές τα λεγόμενά του, η αυτοδιακωμώδηση, η σχέση εξουσίας που αναπτύσσει με τους ανθρώπους του τηλεοπτικού συνεργείου (τους βωβούς, αλλά σημαντικούς για το αποτέλεσμα ρόλους υποδύονται μέλη της ομάδας Μomentum) είναι καθοριστικά σημεία που κρατούν τους θεατές σε μια εσκεμμένη σχετική παραπλάνηση.

Η πραγματική πρόθεση της όλης δουλειάς αποκρυσταλλώνεται στο τελευταίο δεκάλεπτο, κατά την εκφώνηση του λόγου. Αυτός, αντιστρέφοντας διάφορες κλισέ πολιτικές εκφράσεις, γίνεται ένα παραμιλητό διόλου καθησυχαστικό –σε αντίθεση με τις συνήθεις πολιτικές ομιλίες–, δυστοπικό και, κυρίως, καθόλου απίθανο. Αντιθέτως, περιγράφει με ανατριχιαστική ακρίβεια την παγκόσμια πολιτική πραγματικότητα που ήδη συμβαίνει κάπου δίπλα μας, καθιστώντας συνολικά την παράσταση εκτός από άκρως ενδιαφέρουσα και μία από αυτές –δεν είναι αμέτρητες– που καταθέτουν ένα προσωπικό όραμα.

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΥΚΛΑΔΩΝ «ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ» Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη, 2108217877. Διάρκεια: 70΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ένας καλός λόγος

  • Performance
  • Διάρκεια: 60 '

Διαφορετικές –ή ίσως και όμοιες–, οι σκέψεις του Ντοστογιέφσκι και του Νιζίνσκι αποτέλεσαν σημείο εκκίνησης αυτής της παράστασης για τη θέση του ανθρώπου μέσα στην κοινωνία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.