Ανεμοδαρμένα Ύψη - Μέρος 1ο

3

Ο καταδικασμένος έρωτας της Κάθριν και του Χίθκλιφ ζωντανεύει σε μια ιδιαίτερα ατμοσφαιρική κι ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση που εκμεταλλεύεται διάφορα θεατρικά εργαλεία, όπως και την αισθητική σφραγίδα του σκηνοθέτη, αλλά διακρίνεται από ανισότητες που στοιχίζουν στο αποτέλεσμα.

Ανεμοδαρμένα Ύψη - Μέρος 1ο

Ο καταδικασμένος έρωτας της Κάθριν και του Χίθκλιφ ζωντανεύει σε μια ιδιαίτερα ατμοσφαιρική κι ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση που εκμεταλλεύεται διάφορα θεατρικά εργαλεία, όπως και την αισθητική σφραγίδα του σκηνοθέτη, αλλά διακρίνεται από ανισότητες που στοιχίζουν στο αποτέλεσμα.

Ανεμοδαρμένα Ύψη - Μέρος 1ο - εικόνα 1

Ο Σίμος Κακάλας έπεσε στα βαθιά με αυτήν του την επιλογή, αν αναλογιστούμε τόσο τον όγκο του πρωτοτύπου όσο και τις δυσκολίες που προκύπτουν από τη σκηνική μεταφορά των λογοτεχνικών κειμένων. Εδώ η διασκευή της Έλενας Μαυρίδου φαίνεται να λειτουργεί καλά, ακολουθώντας σε μεγάλο βαθμό την αφηγηματική φόρμα του μυθιστορήματος και σίγουρα η απόφαση να παρουσιαστεί μόνο το πρώτο μισό αποτιμάται θετικά, καθώς δίνει την ευκαιρία στους συντελεστές να το «απλώσουν» στη σκηνή αντί να καταφύγουν σε μια βεβιασμένη σύντ­μησή του. Όμως θα πρέπει να επισημανθεί πως ακόμη κι έτσι η μεγάλη διάρκεια της παράστασης αποδεικνύεται επιζήμια, ίσως γιατί από ένα σημείο κι έπειτα τα σκηνοθετικά ευρήματα κοντράρονται με το έργο αντί να συμπλέουν με αυτό.

Η παράσταση δηλώνει εξαρχής πως θα παίξει με τη θεατρική σύμβαση, λύση που αποδεικνύεται εύστοχη, καθώς διευκολύνει το εγχείρημα και δίνει ωραίες ιδέες. Από το σκηνικό, το οποίο στήνει στη σκηνή του θεάτρου ένα πατάρι με κουίντα και αυλαία που φιλοξενεί τη δράση των εσωτερικών χώρων (Ράνια Εμμανουηλίδου), μέχρι τα διάφορα θεατρικά εργαλεία –τη χρήση μάσκας (Μάρθα Φωκά) και κούκλας (Στάθης Μαρκόπουλος), τα εμφανή παιχνίδια με το φως, τα αυτοσχέδια σκηνικά εφέ, το θέατρο σκιών–, όλα υποδηλώνουν πως δεν υπάρχει πρόθεση δημιουργίας ρεαλιστικής ψευδαίσθησης. Κι όμως η παράσταση μέχρις ενός σημείου έχει τέτοιο βάρος και τόσο ωραία δομημένη ατμόσφαιρα, που σε ρουφάει μέσα στην ιστορία έτσι όπως την ξετυλίγει στο ημίφως των κεριών­, με τους ηθοποιούς να αφηγούνται και να ερμηνεύουν, αλλά να μοιάζουν και σαν τα ίδια τα πρόσωπα του βιβλίου που ζωντάνεψαν και ξεπήδησαν από τις σελίδες του. Αυτήν την εντύπωση μου προκάλεσαν τουλάχιστον η ελαφρώς στιλιζαρισμένη κίνησή τους, σε στιγμές σαν μαριονέτας, και η παγωμένη σε μια σταθερή έκφραση μάσκα που τους έδινε «μέγεθος».

Ανεμοδαρμένα Ύψη - Μέρος 1ο - εικόνα 2

Τα πράγματα όμως αλλάζουν στο δεύτερο μέρος της παράστασης, όταν χάνεται σταδιακά η λεπτή ισορροπία που τη διέτρεχε και της έδινε συνοχή. Υπεύθυνη θεωρώ την κατάληξη της υποκριτικής καθοδήγησης: από τη μία ενέτεινε σε υπερβολικό βαθμό το στιλιζάρισμα κάποιων ρόλων (Ισαβέλλα, Χίθκλιφ), σε σημείο να βλέπουμε μπροστά μας καρτούν, χωρίς ωστόσο τη δύναμη της παρόμοιας προσέγγισης που είχε ακολουθήσει ο σκηνοθέτης στην «Γκόλφω» – τους έκανε να μοιάζουν με καρικατούρες και το συναίσθημα ισοπεδωνόταν.

Από την άλλη άφησε τους υπόλοιπους ρόλους σε «ρεαλιστικά» μονοπάτια, και μάλιστα όχι πάντα καλοπαιγμένα, με αποτέλεσμα η δραματική διάθεση να μετατραπεί σε «μελό». Το αποτέλεσμα ήταν να παρακολουθούμε μια όχι αρμονική συνύπαρξη δύο τάσεων που, αν και προέκυψαν από συγκεκριμένες προθέσεις, αδικούν ό,τι έχει προηγηθεί, δηλαδή μια δυναμική πρόταση σκηνικής ερμηνείας της λογοτεχνίας. Παρά τις διατυπωμένες αντιρρήσεις, βέβαια, έχουν ήδη δημιουργηθεί προσδοκίες για τη συνέχεια.

ΧΩΡΟΣ ΘΕΑΤΡΟ Πραβίου 6, Βοτανικός, 2103426736. Διάρκεια: 150΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ανεμοδαρμένα ύψη - Μέρος 1ο

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 140 '

Μέσω σύγχρονων τρόπων αφήγησης, η ομάδα παρουσιάζει το γνωστό στόρι που θέλει τον Χίθκλιφ να επιστρέφει απροσδόκητα στη ζωή της Κάθριν για να κερδίσει την αγάπη της, εκδικούμενος ό,τι την περιβάλλει

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.