Φθινοπωρινή σονάτα

3,5

Η εμβληματική ταινία του Σουηδού κινηματογραφιστή, η οποία ανατέμνει εξονυχιστικά τη σχέση μιας επιτυχημένης πιανίστα και της κόρης της που την κατηγορεί για αδιαφορία, μεταφέρεται στη σκηνή σε μια προσεγμένη παράσταση με επίκεντρο τις υποκριτικές ερμηνείες.

Φθινοπωρινή σονάτα

Η εμβληματική ταινία του Σουηδού κινηματογραφιστή, η οποία ανατέμνει εξονυχιστικά τη σχέση μιας επιτυχημένης πιανίστα και της κόρης της που την κατηγορεί για αδιαφορία, μεταφέρεται στη σκηνή σε μια προσεγμένη παράσταση με επίκεντρο τις υποκριτικές ερμηνείες.

Φθινοπωρινή σονάτα - εικόνα 1

Ως ένα δράμα δωματίου εστιασμένο στα πρόσωπα που το κατοικούν αντιμετώπισε ο Άρης Τρουπάκης τη «Φθινοπωρινή σονάτα», καθοδηγούμενος από τις θεατρικές ποιότητες του σεναρίου του Μπέργκμαν, ο οποίος ανήκει με τον τρόπο του στην παράδοση των Σκανδιναβών σπουδαίων δραματουργών Ίψεν και Στρίντμπεργκ – απλώς χρησιμοποιεί την κινηματογραφική γλώσσα. Το σενάριο, με την ενότητα χώρου και χρόνου που το διακρίνει (διαδραματίζεται κατά κύριο λόγο σε ένα σπίτι και σε λιγότερες από 24 ώρες) και με το ενδια­φέρον του στραμμένο στη δυσλειτουργική σχέση μητέρας και κόρης που συναντιούνται ύστερα από επτά χρόνια αποχωρισμού, μπορεί να διασκευαστεί για τη σκηνή χωρίς ουσιαστικές απώλειες, όπως κι έγινε.

Ο σκηνοθέτης μείωσε το καστ στα τρία βασικά πρόσωπα, τη διάσημη πιανίστα Σαρλότ, την κόρη της Εύα και τον άντρα της Εύας Βίκτορ (κρατώντας για την ανάπηρη αδερφή της Εύας μόνο μια φωνητική παρουσία, που λειτουργεί εύστοχα παρ’ όλα αυτά), κι εστίασε­ στη δημιουργία ατμόσφαιρας εγγύ­τητας και οικειότητας. Οι θεατές αντιμετωπίζονται ήδη πριν από την έναρξη ως επισκέπτες του σπιτιού στο οποίο πρόκειται να δια­δραματιστεί η σύγκρουση των δύο γυναικών, όταν από το φουαγιέ ο Βίκτορ συστήνεται μέσα από το μαγνητοσκοπημένο βίντεο, ενώ αμέσως μετά μας υποδέχεται έναν έναν στη σκηνή. Εκεί το σκηνικό της Ελένης Μανωλοπούλου, με τους τόνους του μπεζ να κυριαρχούν μεταδίδοντας μια φαινομενική αίσθηση γαλήνης, δεν είναι μόνο από τα ωραιότερα ή λειτουργικότερα της σεζόν, αλλά πετυχαίνει να συλλάβει την ουσία του έργου: η επίπεδη πρόσοψή του, που κρύβει τα αντικείμενα και τα έπιπλα που θα χρησιμοποιηθούν στη συνέχεια, λειτουργεί σε αναλογία με όλες τις σκέψεις, τα καταπιεσμένα συναισθήματα, τα απωθημένα που θα βγουν στην επιφάνεια.

Φθινοπωρινή σονάτα - εικόνα 2

Η διακριτική σκηνοθεσία του Τρουπάκη αφήνει το λόγο στους ηθοποιούς και η επιδίωξη της εσωτερικής εμβάθυνσης στους ρόλους και στις σχέσεις τους είναι εμφανής. όμως για αρκετή ώρα η παράσταση εξελίσσεται χωρίς δια­κυμάνσεις, με κάποια υποτονικότητα, έως ότου έρθει η στιγμή της σύγκρουσης μητέρας και κόρης, οπότε και ανεβαίνει η θερμοκρασία. Οι δύο γυναίκες φωτίζονται επαρκώς, ειδικά η Εύα της Δέσποινας Κούρτη, που συμπυκνώνει στην ερμηνεία της την αμφιταλάντευση μεταξύ της αγωνιώδους αναζήτησης της μητρικής αγάπης και της ταυτόχρονης απαξίωσής της, ενώ η ερμηνεία της Μπέτυς Αρβανίτη διακρίνεται κυρίως για τη με σθένος υπεράσπιση του δίκιου που φέρει και η δική της ηρωίδα. Ο Δημήτρης Ήμελλος, αν και απών στο μεγαλύτερο μέρος της κύριας δράσης, καταφέρνει να επιβληθεί, ως σπουδαίος ηθοποιός που είναι, συχνά μόνο με τη σιωπηλή παρουσία του. Το κλείσιμο της παράστασης από τα δικά του χέρια, όταν τακτοποιεί το αναστατωμένο από τον καβγά σπιτικό, είναι μια θαυμάσια νύξη για τον ρόλο του ως αφανούς στηρίγματος ενός γάμου ο οποίος πάσχει από την ίδια νόσο που βασανίζει τις δύο ηρωίδες: το έλλειμμα αγάπης.

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ­ ­Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη, 2108838727. Διάρκεια: 127΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Φθινοπωρινή σονάτα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 127 '

Η συνάντηση μιας μητέρας με την κόρη της ύστερα από επτά χρόνια. Η μητέρα, πιανίστα διεθνούς φήμης, με μια ζωή μακριά και πέρα από κάθε οικογενειακή δέσμευση προσπαθεί να πλησιάσει το παιδί της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.