Μαύρο χιόνι - Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη

3

Η λειτουργία και η οργάνωση των σοβιετικών θεάτρων επί εποχής Στάλιν διακωμωδείται έξυπνα και πικρά σ’ αυτή την παράσταση που έχει μελετημένη σκηνοθεσία, πλην όμως κουράζει με τα αλλεπάλληλα, έντονα κινησιολογικά μοτίβα.

Μαύρο χιόνι - Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη

Η λειτουργία και η οργάνωση των σοβιετικών θεάτρων επί εποχής Στάλιν διακωμωδείται έξυπνα και πικρά σ’ αυτή την παράσταση που έχει μελετημένη σκηνοθεσία, πλην όμως κουράζει με τα αλλεπάλληλα, έντονα κινησιολογικά μοτίβα.

Μαύρο χιόνι - Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη - εικόνα 1

Τα όρια για την τέχνη δεν ήταν όλες τις εποχές ανοιχτά. Στη Ρωσία, την εποχή της σταλινικής καταπίεσης, σάτιρες και έργα που έθιγαν αρνητικά την κυρίαρχη ιδεολογία εξαφανίστηκαν από το ρεπερτόριο των σοβιετικών σκηνών. Πολλά θεωρήθηκαν διεστραμμένα και οι συγγραφείς τους αρνητικά πρόσωπα για την κοινωνία. Αυτές οι απαγορεύσεις και οι καταναγκασμοί έκαναν τους συγγραφείς να αυτολογοκρίνονται και οδήγησαν κάποιες πένες σε κατά παραγγελία κατασκευάσματα. Αυτή την πρακτική της λογοκρισίας αλλά και το όραμα ενός θεάτρου ικανού να καθρεφτίσει τη ζωή καταγράφει ο Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ στο ημιτελές αυτοβιογραφικό «Θεατρικό μυθιστόρημα», το οποίο μετέπλασαν για το θέατρο με τον τίτλο «Μαύρο χιόνι - Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη» η Δήμητρα Κονδυλάκη κι ο Κώστας Φιλίππογλου. Το έργο, με αναζωογονητικό κυνισμό και σαρδόνιο χιούμορ, λειτουργεί ως μαύρη σάτιρα της εξουσίας και της πολιτικής των δεκαετιών του ’20 και του ’30 αλλά όχι μόνο.

Μαύρο χιόνι - Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη - εικόνα 2

Η ιστορία πλέκεται γύρω από ένα νεαρό δημοσιογράφο-συγγραφέα, ο οποίος στην προσπάθειά του να εισχωρήσει στους κύκλους της διανόησης ξεβράζεται από η λογοκρισία και την αυταρέσκεια του συστήματος. Ο Φιλίππογλου, μέσα από το χτίσιμο έντονων, εναλλασσόμενων κινηματογραφικών εικόνων, αυτό που τονίζει είναι ότι στον πυρήνα της κριτικής του Μπουλγκάκοφ δεν βρίσκεται μόνο το σταλινικό καθεστώς όσο το ίδιο το πλέγμα της εξουσίας και η νοσηρή συμπεριφορά του ανθρώπου όταν την αποκτά.

Πολλές είναι οι αρετές του σωματικού θεάτρου τις οποίες αξιοποιεί αρκετά, ωραία η γκροτέσκα ατμόσφαιρα και η πινακοθήκη χαρακτήρων που δημιουργεί – κι ας μην έχουν όλοι οι ηθοποιοί την ίδια ενέργεια. Ωστόσο, αν το πρώτο μέρος της παράστασης ήταν τόσο περιεκτικό και σύντομο όσο το δεύτερο, το αποτέλεσμα θα έκοβε η ανάσα. Εκπληκτική είναι η κίνηση και η εκφραστικότητα του Τάσου Δημητρόπουλου στον πρωταγωνιστικό ρόλο του αντιήρωα Σεργκέι Λεόντιεβιτς Μαξούντοφ και γεμάτες έξαψη και πάθος οι ερμηνείες των έμπειρων Γιάννη Στεφόπουλου και Κώστα Φιλίππογλου.

ΠΟΡΤΑ Λεωφ. Μεσογείων 27, 2107711333. Διάρκεια 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Μαύρο χιόνι - Το ημερολόγιο ενός μακαρίτη

  • Μαύρη Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Με βάση το αυτοβιογραφικό «Θεατρικό Μυθιστόρημα» του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, η παράσταση αποτυπώνει με χιούμορ τη θέση του καλλιτέχνη σε ένα ολοκληρωτικό καθεστώς

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.