Λυσιστράτη

3

«Λυσιστράτη» στο μπουντουάρ; Ακριβώς. Με ένα γυμνό θίασο, την ιδιοσυγκρασιακή Λένα Κιτσοπούλου στον επώνυμο ρόλο κι ένα μινιμαλιστικό πιάνο να ηχο-σκηνοθετεί, ο Μαρμαρινός καταθέτει έναν sui generis Αριστοφάνη, στοχαστικό αλλά και ανάλαφρο, θαρραλέο αλλά και νωχελικό.

Λυσιστράτη

«Λυσιστράτη» στο μπουντουάρ; Ακριβώς. Με ένα γυμνό θίασο, την ιδιοσυγκρασιακή Λένα Κιτσοπούλου στον επώνυμο ρόλο κι ένα μινιμαλιστικό πιάνο να ηχο-σκηνοθετεί, ο Μαρμαρινός καταθέτει έναν sui generis Αριστοφάνη, στοχαστικό αλλά και ανάλαφρο, θαρραλέο αλλά και νωχελικό.

Λυσιστράτη - εικόνα 1

«Ηδονιστές όλων των ηλικιών, όλων των φυλών, σε σας προσφέρω αυτό το έργο»: έτσι προλόγιζε ο Μαρκήσιος ντε Σαντ τη «Φιλοσοφία στο μπουντουάρ» (1795). Θεωρώ πως μια τέτοια πρόσκληση μας κάνει κι ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, γυμνώνοντας εντελώς τις γυναίκες του θιάσου του, φορώντας τους μόνο διάφανα πέπλα και νεγκλιζέ, ψηλά τακούνια και κόκκινα κραγιόν^ όλες υπέροχες, σε φυσικό κάλλος και υποκριτικό σφρίγος, με τις Αθηνά Μαξίμου, Ηλέκτρα Νικολούζου, Μαρία Σκουλά, Έλενα Τοπαλίδου και Λένα Παπαληγούρα να ξεχωρίζουν. Ποιοι είναι οι άρρενες παρτενέρ; Με τη εξαίρεση του Αιμίλιου Χειλάκη, όλοι τους μιας κάποιας ηλικίας, θαρρείς και βγήκαν από «Το σπίτι των κοιμισμένων κοριτσιών» του Γιασουνάρι Καουαμπάτα –σημειωτέον, ένας κι ένας ερμηνευτικά (Γιάννης Βογιατζής, Γιώργος Μπινιάρης, Θέμης Πάνου, Χάρης Τσιτσάκης).

Λυσιστράτη - εικόνα 2

Βρισκόμαστε άραγε σε πορνείο; Ή, μήπως, πρόκειται για ένα συμπόσιο σαν εκείνο, το περίφημο, με το «σ» κεφαλαίο, όπου ο Πλάτων καλεί τον Αριστοφάνη να λέει: «η ανθρωπότητα δεν έχει καθόλου αντιληφθεί τη σπουδαιότητα του έρωτος - αν την εννοούσε, ύψιστη ευδαιμονία θα επικρατούσε»; Σε αυτές τις ζώνες κινείται η –κατά Μαρμαρινό- «Λυσιστράτη». Πέρα από το αντιπολεμικό και το φεμινιστικό αλλά μέσα στην ηδονή και το φιλοσοφείν -«στη διαλεκτική του απαγορευμένου Πόθου», όπως το θέτει στο πρόγραμμα ο Σάββας Μιχαήλ. Κι έτσι, οι ηθοποιοί εγείρουν δραματουργικής υφής ερωτήματα: «Τι είναι αυτό το κείμενο; Αυτό γιατί το λέει; Αυτό γιατί το κάνει; Είναι τώρα αυτό μοντέρνα σκηνοθεσία;»… Οι ρόλοι, ενισχύοντας τη διαλεκτική, εκπίπτουν σε κομμάτια αφήγησης, με την Μυρρίνη, λόγου χάρη, να παίζεται από τρεις διαφορετικές ηθοποιούς και τον Κινησία (Αιμ. Χειλάκης) ακίνητο και βουβό^ η Αγλαία Παππά «μεταφέρει» τα λεγόμενά του.

Λυσιστράτη - εικόνα 3

Αναζητώντας έναν «άλλο» Αριστοφάνη, ανορθολογικό και ποιητικό, ο Μαρμαρινός προσπέφτει στο σώμα και το βλέμμα, στη σαγήνη και τη συνδιαλλαγή. Εκθέτει το ακαταμάχητο γυμνό σώμα, εκείνο που ο Αριστοφάνης υπόσχεται ότι καταλύει τον πόλεμο, εκείνο που η αρχαία γλυπτική αποθεώνει. Τόσο η όψη (σκηνικά: Γιώργος Σαπουντζής, κοστούμια: Μαγιού Τρικεριώτη) όσο και η κίνηση –σαν σε έναν ήμερο ίλιγγο – του Χορού (Χρήστος Παπαδόπουλος), με την πλαστικότητα και την αγαλμάτινη υφή τους, το σώμα κοινωνούν και υμνούν. Ο Μαρμαρινός επικυρώνει έμπρακτα μια αρχή του: «Το βλέμμα είναι το συστατικό της υποκριτικής. Ο ηθοποιός βλέπεται αλλά και οι θεατές βλέπονται από τον ηθοποιό. Αρχή διαλόγου». Γι’ αυτό κι επιλέγει, για κάθε ρόλο, έναν ηθοποιό που μαγνητίζει το βλέμμα, με διακριτή σκηνική παρουσία, προσωπικό ύφος και ιδιοσυγκρασιακή ποιότητα. Ειδικά για τον επώνυμο, την Λένα Κιτσοπούλου. Η ίδια, αν και μπλέκει κάπως άτσαλα στο ρόλο τις τσαμπουκαλεμένες θεατράλε παραβάσεις της (για τα γκομενικά, την κατάθλιψη, τον Χίτλερ κ.α.), δικαιώνει την επιλογή του Μαρμαρινού: η Λυσιστράτη εδώ εκτίθεται όχι τόσο ως ρόλος αλλά ως μια σαρωτική περσόνα.

Λυσιστράτη - εικόνα 4

Όλα, πάντως, κυλούν σε μια φινετσάτα ιλαρή ατμόσφαιρα, σα να βλέπουμε κωμωδία του Μαριβώ ή του Ανδρέα Στάϊκου. Οι λέξεις «ψωλή» και «πεομολώ» δίνουν και παίρνουν (στην ακριβόλογη μετάφραση του Δημήτρη Δημητριάδη που έγινε -πιστεύω- για να μείνει) και το κιτς εμβαπτίζεται στο έντεχνο, ενώ η Λενιώ Λιάτσου ερμηνεύει ασίγαστα στο μαύρο πιάνο με την ουρά τις εξαίσιες μινιμαλιστικές συνθέσεις του Δημήτρη Καμαρωτού –ο τελευταίος ανάγεται πλέον σε κανονικό «συνεργό» της σκηνοθεσίας. Σ’ αυτήν τη ατμόσφαιρα θερινής ραστώνης, ερωτικής νωχέλειας, φοβάμαι όμως πως σταδιακά εξατμίζονται ο ρυθμός, η θεμελιώδης συνθήκη σύγκρουσης του έργου και η δυναμική κάθε «πόλου»: το πώς, δηλαδή, από τον «δόλο» της Λυσιστράτης και την αποστασία των γυναικών οδηγούμαστε στο διακύβευμα της «αγαμίας», τη ρήξη και το ευτυχές τέλος. Σε αυτήν την «Λυσιστράτη», όλα τελούν εξαρχής σε μια ομορφιά που εγκαλεί περισσότερο τη ραθυμία παρά τη σύγκρουση.

Η παράσταση παίζεται στα ανοιχτά θέατρα της Αττικής.

Περισσότερες πληροφορίες

Λυσιστράτη

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 150 '

Με αναφορές στην πολιτική, στο σεξ, στη βιολογία αλλά και στη σεμνοτυφία, η «Λυσιστράτη» αυτή φέρνει στη σκηνή έναν ετερόκλητο θίασο ωραίων ηθοποιών

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.