Στροχάιμ

2

Βλουτής, Καραμπέτη και Παππά δίνουν αξιοσημείωτες ερμηνείες βάσει μιας λεπτοδουλεμένης σκηνοθεσίας, όμως το ίδιο το κείμενο είναι αδύναμο – ένα εξεζητημένο φιλοσοφικό παίγνιο και μια μόνο δυνάμει ευφάνταστη διανοητική κατασκευή χωρίς αξιοσημείωτη θεατρικότητα ή διαλεκτική.

Στροχάιμ

Βλουτής, Καραμπέτη και Παππά δίνουν αξιοσημείωτες ερμηνείες βάσει μιας λεπτοδουλεμένης σκηνοθεσίας, όμως το ίδιο το κείμενο είναι αδύναμο – ένα εξεζητημένο φιλοσοφικό παίγνιο και μια μόνο δυνάμει ευφάνταστη διανοητική κατασκευή χωρίς αξιοσημείωτη θεατρικότητα ή διαλεκτική.

Στροχάιμ - εικόνα 1

«Μπορώ να έχω ένα ποτήρι νερό;» η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη εκφέρει αυτήν την τόσο κοινή φράση με μια εξπρεσιονιστική υπερπόζα, σχοινοβατώντας ανάμεσα στο κωμικά γκροτέσκο και το αυτοσαρκαστικά υποβλητικό, που της προσδίδει νέα, αδιερεύνητα νοήματα και προκαλεί το παραξένισμα του θεατή. Όλος ο ρόλος της είναι, εξάλλου, μια εξεζητημένη κατασκευή-μαγνήτης του αλλόκοτου. Διότι υποδύεται ταυτόχρονα την αλλοτινή βαμπ του σινεμά Γκλόρια Σουάνσον και τον τελευταίο μεγάλο ρόλο της, τη Νόρμα Ντέσμοντ από την ταινία η «Λεωφόρος της Δύσης» («Sunset Bullevard», 1950).
Η Σουάνσον ήταν μια ιέρεια του αμερικανικού βωβού κινηματογράφου που έπεσε στην αφάνεια με την εμφάνιση του ομιλούντος κι επανέκαμψε διθυραμβικά με το προαναφερθέν αριστουργηματικό φιλμ νουάρ του Μπίλι Ουάιλντερ, παίζοντας μια ξεχασμένη σταρ του σινεμά – ουσιαστικά μια μυθοπλαστική παραλλαγή του εαυτού της. Στο «Στροχάιμ» η Γκλόρια και η Νόρμα ταυτίζονται και ο ρόλος αποκτά μία ακόμη διάσταση, εκείνη του μετα-καρτεσιανού οντολογικού επιχειρήματος: γίνεται δηλαδή κάτι σαν το φάντασμα-οπτική απόδειξη του επέκεινα (τόσο της ταινίας όσο και της μεταθανάτιας ζωής), καθώς εμφανίζεται ως προπομπός θανάτου για τον βαριά καταβεβλημένο Έριχ φον Στροχάιμ (Άκις Βλουτής), αλλοτινό σκηνοθέτη της Σουάνσον και συμπρωταγωνιστή της στη «Λεωφόρο της Δύσης».
Ο Δημητριάδης εμφανίζει κι ένα τρίτο πρόσωπο, την αφοσιωμένη σύζυγο του Στροχάιμ Ντενίζ (Αγλαΐα­ Παππά), δημιουργώντας έτσι κάτι σαν παραλλαγή στο «Κεκλεισμένων των θυρών» του Ζαν Πολ Σαρτρ, με ένα λόγο όμως που αναδιπλώνεται αντιχαιρετώντας με όρους νεωτερικότητας το αισθητικό θέατρο σκηνικών φαντασιών του Ανδρέα Στάικου. Αν ζαλιστήκατε από το λαβυρινθώδες των πληροφοριών, μην ανησυχείτε. Η επεξηγηματική σκηνοθεσία του Σταμάτη Φασουλή μάλλον αποτρέπει τη σύγχυση.

Στροχάιμ - εικόνα 2

Ο Δημητριάδης αξιοποιεί το μύθο όσο και τη μυθολογία της «Λεωφόρου της Δύσης» και συνθέτει ένα μάλλον αδύναμο φιλοσοφικό παίγνιο. Στο «Στροχάιμ» η ιδέα του σινεμά ενδοβάλλει την ιδέα του θεάτρου και ο συγγραφέας διερωτάται για την αξία της τέχνης, την επίπλαστη κατασκευή του εαυτού, την αφήγηση ως ιδεολόγημα, τη σχετικότητα της λογικής κ.ά. Το σκεπτικό του είναι ερεθιστικό, αλλά η διαλεκτική του –όπως και η διαλείπουσα θεατρικότητα του έργου– δεν έχει δουλευτεί επαρκώς. Σε αντίθεση, μάλιστα, με την ταινία-σημείο εκκίνησης, δεν απαντώνται καν οι μνημειώδεις ατάκες και στιχομυθίες.
Μολονότι οι ηθοποιοί­ παίζουν ικανοποιητικά και η παράσταση είναι σκηνοθετικά καλοκουρδισμένη, αναρωτιέμαι σε ποιον απευθύνεται το «Στροχάιμ».­ τι σημαντικό προτείνει που δεν το έχει ήδη προτείνει η αριστουργηματική «Λεωφόρος της Δύσης». ­γιατί έπρεπε να ανεβεί στην Αθήνα­ των εκατοντάδων παραστάσεων και της παρούσας ιστορικής και πολιτικοκοινωνικής συγκυρίας αυτό το έργο και όχι κάποιο από τα τόσα άλλα, πιο άρτια και σημαντικότερα του πολυγραφότατου συγγραφέα. Αν πάντως δεν έχετε δει την ταινία του Μπίλι Ουάιλντερ, το έργο του Δημητριάδη, ως σχόλιο ή υποσημείωσή της, ευελπιστώ πως θα εξιτάρει την περιέργειά σας και θα την αναζητήσετε. Αυτό ίσως είναι και το σημαντικότερο κέρδος από αυτήν τη θεατρική πρόταση.

ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟ Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, 2105231131. Διάρκεια: 70΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Στροχάιμ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 70 '

Ένας στοχασμός πάνω στη ζωή και στο θάνατο, στο αληθινό και στο φανταστικό, με αφορμή τη «συνάντηση» του ηθοποιού και σκηνοθέτη του βωβού κινηματογράφου Έριχ φον Στροχάιμ με την ηρωίδα της ταινίας «Η Λεωφόρος της Δύσης» Νόρμα Ντέσμοντ

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.