Sneak peek στη θεατρική σεζόν 2022-23: Πάνω από 65 παραστάσεις για μία θεαματική χρονιά

Ανοίγουμε τα χαρτιά της νέας σεζόν, χαρτογραφούμε τις τάσεις που διαφαίνονται και καταγράφουμε τα πρώτα στοιχήματα.

Dogville Πάτροκλος Σκαφίδας©

Υπερπλούσιος φαίνεται ότι θα είναι ο θεατρικός χειμώνας από τις πρώτες πληροφορίες για τις επικείμενες πρεμιέρες! Επαναλήψεις και νέα έργα συμπεριλαμβάνονται στο ρεπερτόριο των συνεχώς αυξανόμενων σκηνών, κάποιες από τις οποίες σηκώνουν αυλαία ήδη από τον Σεπτέμβριο. Λαμβάνοντας υπόψη μόνο τις ολοκαίνουργιες παραστάσεις, μία από τις πρώτες ισχυρές τάσεις που συνεχίζει με ορμή από την περασμένη σεζόν είναι η μουσική ανάγνωση των έργων. Πέρυσι είδαμε σε μορφή μιούζικαλ έργα όπως η "Αυλή των θαυμάτων" και ταινίες όπως τα "Φτηνά τσιγάρα" του Χαραλαμπίδη και δονηθήκαμε με τις μουσικές παραστάσεις "Παίχτες" και "Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού" (όλες τους επιστρέφουν για έναν κύκλο επαναλήψεων), αλλά και φέτος μας περιμένουν συνεργασίες-έκπληξη: Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος και ο Θέμης Καραμουρατίδης υπογράφουν το μιούζικαλ "Οι εύθυμες κυράδες", βασισμένο στις σαιξπηρικές "Εύθυμες κυράδες του Ουίνδσορ", που θα σκηνοθετήσει ο Λευτέρης Γιοβανίδης (Δημοτικό Πειραιά), ενώ στη Στέγη έρχεται το "Σπιρτόκουτο Τhe musical", βασισμένο στην ταινία -σταθμός του νεότερου ελληνικού σινεμά, σε σκηνοθεσία και μουσική (μαζί με τον Αλέξανδρο Λιβιτσάνο) του Γιάννη Νιάρρου.

Το πάρτυ της ζωής μου
Γιάννης Μαργετουσάκης©
Στο "Πάρτυ της ζωής μου" συναντιέται η Ελένη Ράντου με τον Ανέστη Αζά και τους String Demons

Επίσης, το Μέγαρο προγραμματίζει τον –βασισμένο στη "Χριστουγεννιάτικη ιστορία" του Ντίκενς– , "Σκρουτζ", σε μορφή ροκ μιούζικαλ, σε μουσική του Στέφανου Κορκολή και σκηνοθεσία του Χρήστου Σουγάρη (συνεργάστηκαν και στο εγχείρημα της "Αυλής των θαυμάτων"). Επιπλέον, η Ελένη Ράντου συναντιέται με το σκηνοθέτη Ανέστη Αζά και δίνει πρωταγωνιστικό ρόλο στη μουσική των String Demοns, που ερμηνεύεται ζωντανά στο μονόλογο "Το πάρτυ της ζωής μου", ενώ ο Άρης Μπινιάρης, πρωτεργάτης της δημιουργίας παραστάσεων πολιτικού προβληματισμού και ισχυρού μουσικού αποτυπώματος, ετοιμάζει την "Άνοδο του Αρτούρο Ούι" του Μπρεχτ, σε νέο χώρο στην Κυψέλη.

Από κοντά, έρχονται μεγάλα θεάματα προς περαιτέρω ενίσχυση του ψυχαγωγικού θεάτρου: από το ανέβασμα από τον Γιώργο Βάλαρη της γαλλικής μουσικής κωμωδίας "Το έκτο πάτωμα", όπου θα ξανακουστούν τα τραγούδια και η μουσική των Λ. Νικολακοπούλου - Στ. Κραουνάκη (Ακροπόλ), μέχρι τον "Ζορμπά" διά χειρός Γιάννη Κακλέα (Ελληνικός Κόσμος). Σε άλλο μήκος κύματος, με το χαρακτηριστικό του μεγάλου θεάματος ποτισμένο με εικαστικότητα, κινείται το "Ιnk" του Δημήτρη Παπαϊωάννου (Μεγάρο Μουσικής).

Ζορμπάς
Πάτροκλος Σκαφίδας©
Τον Αλέξη Ζορμπά θα ενσαρκώσει ο Γιάννης Στάνκογλου, σε σκηνοθεσία Γ. Κακλέα

Ισχυρή παραμένει η τάση της ρεαλιστικής ελληνικής δραματουργίας: Με ανανεωμένη διανομή επαναλαμβάνονται για τέταρτη σεζόν τα "170 τετραγωνικά" του Γιωργή Τσουρή (Ιλίσια-Βολανάκης), μετράμε τρεις παραστάσεις έργων του Γιάννη Τσίρου ("Μάτια τέσσερα" από τον Γιώργο Πυρπασόπουλο στο Ιλίσια-Βολανάκης και δύο επαναλήψεις: "Ημέρα Κυρίου" από τον Μ. Καρατζογιάννη και "Αξύριστα πηγούνια" από τον Γ. Παλούμπη) και τρία έργα του Βασίλη Κατσικονούρη: "Μάκης" σε σκηνοθεσία του ίδιου (Νέου Κόσμου), "Καλιφόρνια Ντρίμιν 2 – 20 χρόνια μετά", από τον Δημήτρη Μυλωνά (Από Μηχανής) και "Τσιτάχ. Η ερημιά του τερματοφύλακα" σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Γιώργου Νινιού (Σταθμός). Ο Αντώνης Τσιοτσιόπουλος και ο Γιώργος Παλούμπης συνυπογράφουν τον "Κωλόκαιρο", που σκηνοθετεί ο δεύτερος ("Τζένη Καρέζη"), νέο έργο περιμένουμε, επίσης, από τον Γιώργο Καπουτζίδη, με τον αινιγματικό τίτλο "42497" (Ήβη), ενώ θα δούμε και έργο της Λένας Μαντά "Το σπίτι δίπλα στο ποτάμι" (Coronet).

Κωλόκαιρος
Πάτροκλος Σκαφίδας©
Ωμό ρεαλισμό περιμένουμε στον "Κωλόκαιρο" των Α. Τσιοτσιόπουλου-Γ. Παλούμπη

Ψηλά στις προτιμήσεις και η κλασική αμερικανική δραματουργία: οι "Μάγισσες του Σάλεμ" επιστρέφουν στη σκηνοθεσία του Νικορέστη Χανιωτάκη με νέα διανομή και στέγη (Βρετάνια), ενώ ο ίδιος υπογράφει και τα "Οικόπεδα με θέα" του Μάμετ (Άνεσις). Ο Γιώργος Νανούρης επιλέγει το "Ψηλά από τη γέφυρα" του Μίλερ (Βεάκη), ο Ορέστης Τάτσης Άλμπι και "Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ" (ΙΜΚ), ενώ ο Ακύλλας Καραζήσης Ο’ Νιλ και "Ο παγοπώλης έρχεται" (Προσκήνιο). Όσον αφορά τους κλασικούς, όμως, η σεζόν ανήκει στον Μολιέρο και δη στον "Μισάνθρωπο", που θα δούμε σε τρία, σίγουρα διαφορετικά μεταξύ τους, ανεβάσματα: από τη Μαρία Μαγκανάρη στο Θησείον, από τον Γιάννη Κακλέα στο Εμπορικόν (με τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο) και από τον Πέτερ Στάιν στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο). Επιπλέον, θα δούμε και τον "Ταρτούφο" από τον Γιάννη Νταλιάνη (Σταθμός).

Οικόπεδα με θέα
Πάτροκλος Σκαφίδας©
Μάμετ και "Οικόπεδα με θέα" σκηνοθετεί ο Ν. Χανιωτάκης

Η κωμωδία, πάντως, φαίνεται να έχει ισχνή παρουσία, αν και κάποια ελληνικά έργα έρχονται προς κάλυψη του κενού: οι επιτυχημένοι "Μπαμπάδες με ρούμι" των Ρέππα - Παππαθανασίου, σε δική τους σκηνοθεσία (Αλίκη) και ο περίφημος "Μπακαλόγατος ή της κακομοίρας", από τον Γιώργο Βάλαρη, με τον Γιάννη Ζουγανέλη στο ρόλο του Ζήκου (Πειραιώς 131).

Διαβάστε Επίσης

Εντυπωσιακή διαφαίνεται η τάση που θέλει να ανεβαίνουν με θεατρική περιβολή έργα της έβδομης τέχνης. Σε αυτά που προαναφέρθηκαν, προσθέστε τα: "Dogville", σε σκηνοθεσία Λίλυς Μελεμέ (Νέος Ακάδημος), "Κύκλος των χαμένων ποιητών" από τον Κωνσταντίνο Ασπιώτη (Βρετάνια), "Άσπρο πάτο – Another round" από τον Θοδωρή Αθερίδη (ΙΜΚ), "Τέλειοι ξένοι" σε συν-σκηνοθεσία Πέτρου Λαγούτη και Γιώργου Πυρπασόπουλου, "Επικίνδυνες σχέσεις" από τη Βίκυ Βολιώτη (Vault), ο "Παιχνιδοποιός" από τον Αλέξανδρο Κοέν (Μικρό Γκλόρια), "Ανατολικά της Εδέμ" και "Επαναστάτης χωρίς αιτία" στο Αγγέλων Βήμα, αλλά και την παράσταση του Γιάννου Περλέγκα -που παίχτηκε σε ένα μόνο live streaming το χειμώνα του 2020 και τώρα έχουμε την ευκαιρία να δούμε στη σκηνή, χάρη στη συνεργασία Εθνικού και Τέχνης-, "Στέλλα με τα κόκκινα γάντια", έργο που αγαπήσαμε από την ταινία του Μ. Κακογιάννη (Τέχνης).

Άσπρο Πάτο
Σταύρος Χαμπάκης©
"Άσπρο Πάτο" λέει ο Θοδωρής Αθερίδης

Η λογοτεχνία δεν θα λείψει ούτε φέτος, καθώς ο Βασίλης Μπισμπίκης σκηνοθετεί το "Έγκλημα και τιμωρία" του Ντοστογιέφσκι (Στέγη), έργο που είχε ανακοινώσει για το 2023 και ο Δημήτρης Τάρλοου, ενώ ο Γιάννης Καλαβριανός ετοιμάζει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά τα "Ανεμοδαρμένα ύψη" της Έμιλι Μπροντέ. Τη νουβέλα του Τόμας Μαν "Θάνατος στη Βενετία" θα δούμε από τον Γιώργο Παπαγεωργίου (Πορεία), ενώ εντοπίζουμε και ελληνικές παρουσίες: η "Άκρα ταπείνωση" της Ρέας Γαλανάκη θα παρουσιαστεί από τον Παντελή Φλατσούση (Θησείον), η Μαρία Καβογιάννη αναλαμβάνει το ρόλο-πρόκληση της Ραραούς στη "Μητέρα του σκύλου" του Παύλου Μάτεσι, σε σκηνοθεσία της Χριστίνας Ματθαίου (Ιλίσια-Βολανάκης), ενώ θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε δύο κείμενα του ξεχωριστού Παντελή Μπουκάλα: "Το σφαγείο του έρωτα" από τον Θοδωρή Γκόνη (Οδού Κυκλάδων) και "Το μάγουλο της Παναγίας" από τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο (Νέου Κόσμου).

Θείος Βάνιας
Ανδρέας Σιμόπουλος©
Τον "Θείο Βάνια" θα δούμε από τον Δ. Καραντζά

Δεν θα μπορούσαν, επίσης, να λείψουν τα υπαρξιακά, ηθικοκοινωνικά δράματα, που φέρνουν στη σκηνή σημαντικούς καλλιτέχνες. Ηθοποιοί, όπως ο Γρηγόρης Βαλτινός και ο Χρήστος Βαλαβανίδης αναμετριούνται με ρόλους συγκινητικής δύναμης, ο πρώτος στο "Da" (Ιλίσια) και ο δεύτερος στο "Λίγο ακόμα", βασισμένο στο "Κύκνειο Άσμα" του Τσέχοφ (Μικρό Άνεσις), ενώ στον εμβληματικό "Αμπιγιέρ" συναντιούνται Ιεροκλής Μιχαηλίδης και Γεράσιμος Σκιαδαρέσης ("Τζένη Καρέζη").

Διαβάστε Επίσης

Σκηνοθετικά, ο Θόδωρος Τερζόπουλος ανεβάζει το "Adagio" του Θανάση Αλευρά (Άττις), ο Βασίλης Παπαβασιλείου οδηγεί έναν ετερόκλητο θίασο (Αλεξανδράκη, Καφετζόπουλος, Ψαρράς κ.ά.) στη "Μεγάλη μαγεία" του Ντε Φιλίπο (Αλάμπρα), ο Γιάννης Χουβαρδάς συναντιέται με τον Αλμπέρ Καμί στο Θέατρο Τέχνης, που θα γιορτάσει τα 80χρονα του, o Δημήτρης Τάρλοου επιστρέφει στον Ίψεν και σκηνοθετεί το "Κουκλόσπιτο" (Πορεία), ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στρέφει το βλέμμα στη Λατινική Αμερική με το "Thebes Land" του Σέρχιο Μπλάνκο, ο Στάθης Λιβαθινός στο Βερολίνο του Μεσοπολέμου με το "Βερολίνο Αλεξάντερπλατς" (Οδού Κυκλάδων), ο Θωμάς Μοσχόπουλος συνεργάζεται με τον Ισλανδό σκηνοθέτη με το μυστηριώδες ψευδώνυμο SigurdurF3 στο έργο του Άλιστερ Μακντόουαλ, "Pomona", και ο Δημήτρης Καραντζάς ανεβάζει "Θείο Βάνια" (Προσκήνιο).

Da
Διονύσης Κούτσης©
Toν Γρηγόρη Βαλτινό σκηνοθετεί στο "Da" ο Πέτρος Ζούλιας

Τέλος, υπάρχουν και ιδιαίτερα στοιχήματα: ο Νίκος Κουρής υπογράφει την πρώτη του σκηνοθεσία με τη "Μοναξιά στην Άγρια Δύση" του Μάρτιν ΜακΝτόνα (Αθηνών), η Κάτια Δανδουλάκη πρωταγωνιστεί στο νουάρ έργο του Ρομπέρ Τομά, "Διάλεξε το θάνατό σου αγάπη μου", σε σκηνοθεσία των Μ. Ρέππα - Θ. Παπαθανασίου, η Μαρία Ναυπλιώτου ξαναφήνεται στις σκηνοθετικές οδηγίες του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου ως "Φιλουμένα Μαρτουράνο" ("Δημήτρης Χορν"), η Ελισάβετ Κωνσταντινίδου αναλαμβάνει το ρόλο-πρόκληση της Ορελί στην "Τρελή του Σαγιό", υπό τις οδηγίες του Πέτρου Ζούλια (Παλλάς), ο Θανάσης Τσαλταμπάσης είναι ο 10χρονος Όσκαρ, υπό τις οδηγίες του Τσέζαρις Γκραουζίνις, που διασκευάζει το "Ο Όσκαρ και η κυρία Ροζ" του Ε. Ε. Σμιτ (Αθηνών), ο Γιώργος Σκεύας σκηνοθετεί τις "Δούλες" (Αποθήκη), ενώ ο Σάββας Στρούμπος εγκαινιάζει τη συνεργασία του με την Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής.

Φιλουμένα Μαρτουράνο
Εβίτα Σκουρλέτη©
Ο. Παπασπηλιόπουλος και Μ. Ναυπλιώτου συνεργάζονται ξανά, στη "Φιλουμένα Μαρτουράνο"

Γεμάτο στοιχήματα είναι και το ρεπερτόριο του Εθνικού Θεάτρου από άποψη έργων και ηχηρών υπογραφών: στην Κεντρική Σκηνή επιστρέφει ύστερα από χρόνια ο Σταμάτης Φασουλής με τους "Βρικόλακες", οι Ακύλλας Καραζήσης και Νίκος Χατζόπουλος σκηνοθετούν τη "Σπασμένη στάμνα" και ο Δημήτρης Καραντζάς το "Ρωμαίος και Ιουλιέτα". Επικεντρωμένη σε σύγχρονα, άπαιχτα έργα, η Σκηνή "Νίκος Κούρκουλος" φιλοξενεί τους Γιώργο Κουτλή ("Ο άνθρωπος από το Παντόλσκ"), Σοφία Πάσχου ("Ο άλλος") και Γιάννη Μόσχο ("Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα"), ενώ με μεικτά θεάματα γεμίζει το Rex, όπου η χορογράφος και ηθοποιός Αμάλια Μπένετ ανεβάζει ως μιούζικαλ τα "Φώτα της πόλης" του Τσάρλι Τσάπλιν (μουσική Θοδωρή Οικονόμου, στίχοι Σταύρου Σταύρου) και ο Νίκος Καραθάνος μάς ταξιδεύει "Μια νύχτα στην Επίδαυρο". Υπό διαμόρφωση είναι το πρόγραμμα της Πειραματικής Σκηνής Νέων Δημιουργών, την οποία αναλαμβάνουν, για τις επόμενες τρεις σεζόν, ο Γιώργος Κουτλής φέτος και κατόπιν η Κατερίνα Γιαννοπούλου και η Ελένη Ευθυμίου.

φωτό εξωφύλλου: "Dogville" 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Out of Spring": Νέες αναγνώσεις στο χορογραφικό έργο του Νιζίνσκι

Δουλεύοντας με τις έννοιες της ανασύστασης, της αντιγραφής και του αν-αρχείου, η arisandmartha επιχειρεί μια επαναπροσέγγιση του πρωτότυπου έργου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/10/2022

Η "Γέρμα" του Λόρκα διασκευάζεται από την Art Libera

Η ιστορία μιας νεαρής γυναίκας της ισπανικής υπαίθρου, εγκλωβισμένης σε ένα περιβάλλον κυριαρχούμενο από πατριαρχικές φιγούρες.

"Οικόπεδα με θέα" και all star διανομή

Ο Νικορέστης Χανιωτάκης ανεβάζει στο θέατρο Άνεσις το σπουδαίο έργο του Ντέιβιντ Μάμετ που ξεγυμνώνει την αμείλικτη πλευρά του "αμερικάνικου ονείρου". Δείτε τα πρώτα στιγμιότυπα από την παράσταση.

"Κουρέα της Σεβίλλης": Η επιτυχία συνεχίζεται στο Ακροπόλ

Ο ταλαντούχος Βασίλης Χαραλαμπόπουλος ξανά συναντά τον εμβληματικό ρόλο του Φίγκαρο στον περίφημο "Κουρέα της Σεβίλλης" του Μπομαρσέ, σε σκηνοθεσία και χορογραφίες της Σοφίας Σπυράτου.

"Ανθρώπινη φωνή": Ένας εξομολογητικός μονόλογος με τη Λουκία Μιχαλοπούλου

Στην "Ανθρώπινη φωνή" του Ζαν Κοκτό θα απολαύσουμε τη Λουκία Μιχαλοπούλου, μια ηθοποιό αφοσιωμένη, πολύτιμα δημιουργική και γενναιόδωρη, που έχει συναντηθεί θεατρικά με σημαντικούς καλλιτέχνες και έχει αξιοποιήσει την εμπειρία της αυτή με τον καλύτερο τρόπο.

Θέατρο Tempus Verum: Με ανατρεπτικό ρεπερτόριο τη νέα σεζόν 2022-23

Με σύγχρονη ματιά και νέους δημιουργούς μπαίνει στον θεατρικό χειμώνα ο θεατρικός οργανισμός του Κεραμεικού.

Το Εθνικό Θέατρο συζητάει για το #MeToo

"Το ελληνικό θέατρο στην εποχή του #MeToo" είναι το θέμα της πρώτης συζήτησης που διοργανώνει φέτος η πρώτη σκηνή της χώρας, με στόχο να θέσει επί τάπητος φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία και την τέχνη.