"Οι Αόρατοι της Γης": Μπορεί η ζωγραφική να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο;

Η καλλιτέχνιδα Σμαρώ Τζενανίδου παρουσιάζει μία νέα σειρά έργων με θέμα την κλιματική κρίση.

Σμαρώ Τζενανίδου Οι Αόρατοι της Γης Σμαρώ Τζενανίδου, «Διαφορετικό επίπεδο», λάδι σε καμβά - μικτή τεχνική, 70Χ50

Μπορεί μια ζωγραφική δουλειά να αλλάξει τη ματιά μας για όσα συμβαίνουν στον κόσμο; Μπορεί να ευαισθητοποιήσει και να κινητοποιήσει συνειδήσεις; Η νέα δουλειά της Σμαρώς Τζενανίδου "Οι Αόρατοι της Γης" που εγκαινιάζεται στις 18 Νοεμβρίου (7 μ.μ.) στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης επιχειρεί να φέρει στο προσκήνιο μια ιδιαίτερη πτυχή της κλιματικής αλλαγής που εστιάζει στον άνθρωπο: την αναγκαστική μετακίνηση πληθυσμών. 

Σε 220 εκατομμύρια υπολογίζονται οι κλιματικοί πρόσφυγες (climate refugees), δηλαδή οι άνθρωποι που έχουν εγκαταλείψει τις εστίες τους τα τελευταία 10 χρόνια, λόγω φαινομένων που συναρτώνται με την κλιματική αλλαγή. Μάλιστα, εκτιμάται ότι έως το 2050 θα έχουν ξεπεράσει ακόμη και το 1 δις, προκαλώντας άγνωστες κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες. Οι άνθρωποι αυτοί μέχρι στιγμής είναι κατά κάποιο τρόπο "αόρατοι" από τη διεθνή κοινότητα, υπό την έννοια ότι δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο που αντιμετωπίζει αυτού του είδους τη μετανάστευση ενώ δεν υπάρχουν καν δεσμεύσεις από κράτη και διεθνείς οργανισμούς ότι θα αναπτύξουν πλαίσια που θα βοηθούν στην αναγνώριση και την προστασία τους. 

Σμαρώ Τζενανίδου Οι Αόρατοι της Γης
Σμαρώ Τζενανίδου, "Να με περιμένεις", λάδι σε καμβά - μικτή τεχνική, 150Χ100

Με έργα φιλοτεχνημένα αποκλειστικά για την συγκεκριμένη έκθεση, η Σμαρώ συμπληρώνει με τη Σκέψη μια τριλογία που ξεκίνησε το 2011 με την Αθωότητα, συνέχισε το 2014 με τη Μνήμη. Ο κύκλος της ζωής: η Αθωότητα που κάποια στιγμή νοθεύεται από τη Σκέψη η οποία στη συνέχεια παραμερίζεται από τη Μνήμη. Σε έναν ούτως ή άλλως ταραγμένο κόσμο, η Σμαρώ κοιτά πέρα από τα προφανή, αναζητώντας σεφερικά  τον άνθρωπο ως ιδιαίτερη πτυχή της κλιματικής αλλαγής: η εικαστική ματιά εστιάζει στα εκατομμύρια μεταναστών του κλίματος, εκείνων δηλαδή που εγκαταλείπουν τις εστίες αναζητώντας μια ασφαλή και καλύτερη ζωή. 

Η νέα δουλειά της Σμαρώς Τζενανίδου χαρακτηρίζεται από την ένταση και την ξεχωριστή χρωματική της παλέτα για να αποδώσει το διανοητικό και συναισθηματικό φορτίο της σχέσης "άνθρωπος - κλιματική αλλαγή", και παράλληλα από μια ιμπρεσιονιστική απόδοση των εικόνων που το γεγονός προκαλεί. Στο κάδρο της η διαρκής πάλη της πίκρας με την αισιοδοξία, της απογοήτευσης με την ελπίδα, της καταστροφής με την αναγέννηση και τελικά η αέναη διαμάχη της σκοτεινιάς με το φως.  

Την έκθεση συνδιοργανώνουν ο Δήμος Μοσχάτου - Ταύρου και η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Αττικής (ΠΕΔΑ) και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Θ. Παναγιότητας του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου. 

Info: Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης | έως 7/12 | Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 6-10 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης»

Πειραιώς 206, Ταύρος
  • Εικαστικά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Αυτό είναι το βιβλίο που πήρε το Booker 2025

Η μεγαλύτερη διάκριση που αποδίδεται σε αγγλόφωνο βιβλίο δόθηκε για φέτος στο "Flesh" του Ουγγρο-βρετανού David Szalay.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/11/2025

Το "Van Gogh: The Immersive Experience" είναι η εικαστική έκπληξη του φθινοπώρου

Είδαμε από κοντά την εμβυθιστική υπερπαραγωγή που μας μυεί στον κόσμο του εμβληματικού ζωγράφου.

"Periaktoi": Ένα αιωρούμενο γλυπτό μεταβάλλει την αίσθηση της πραγματικότητας

Ένα νέο εικαστικό πρότζεκτ της Ελεάννας Μπαλέση στο χώρο του Antisocial.

"Somewhere called Home": Φωτογράφοι απαθανατίζουν την Ιθάκη και τα μυστικά της

Ένα ομαδικό πρότζεκτ στο πλαίσιο του προγράμματος return2ithaca 2023 & 2024.

Η ελληνική οικογένεια στο μικροσκόπιο του Κοραή Δαμάτη

Τα "Καλοήθη παράσιτα", το δεύτερο μυθιστόρημα του καλλιτέχνη, κυκλοφόρησε μόλις από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Ο κύριος Χάιντ και η ρωγμή ανάμεσα στο είναι και το φαίνεσθαι

Η νέα έκθεση του καλλιτέχνη Νίκου Βισκαδουράκη, με τίτλο "Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ".