Μια γκαλερί στο κέντρο της Αθήνας μετατρέπεται σε ερημωμένο συνεργείο αυτοκινήτων

Θέματα μνήμης, μεταμόρφωσης και της αθόρυβης ροής του χρόνου διατρέχουν την έκθεση του Νικόλα Βεντουράκη.

Νικόλας Βεντουράκης Refinements

Ο καλλιτέχνης Νικόλας Βεντουράκης παρουσιάζει την έκθεση "Refinements / Βελτιώσεις" την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου, 7–10 μ.μ., στην Callirrhoë.

Ο Βεντουράκης ανοίγει την πόρτα ενός συνεργείου αυτοκινήτων που βρίσκεται στο χείλος της εξαφάνισης, ενός χώρου που έχει αθόρυβα διαμορφώσει τόσο το δικό του παρελθόν όσο και τη συλλογική μνήμη όσων πέρασαν από αυτόν. Εξειδικευμένο στα οχήματα Alfa Romeo, το συνεργείο υπήρξε για καιρό σημείο επιστροφής: πρώτα, ως παιδί δίπλα στον πατέρα του, ανάμεσα στη μυρωδιά του λαδιού και του μετάλλου· αργότερα, ως ενήλικας, οδηγώντας και αποτυπώνοντας το ίδιο αυτοκίνητο σε προηγούμενα έργα του. Τώρα, επιστρέφει ξανά για να γίνει μάρτυρας της αργής διάλυσής του. Η κάμερα, σταθερή στο τρίποδό της, απαιτεί υπομονή — ο μακρύς χρόνος έκθεσης αντανακλά την ίδια την αργή φθορά του συνεργείου. Σε αυτή την πράξη της ανασκόπησης, ο χώρος μετατρέπεται από τόπο εργασίας σε τόπο στοχασμού, όπου ο χρόνος συγχωνεύεται σε ύλη και τα όρια μεταξύ μνήμης, σώματος και μηχανής διαλύονται.

Νικόλας Βεντουράκης Refinements
Νικόλας Βεντουράκης, "Refinements", Part Number #A-003_2025, Inkjet print on baryta archival paper mounted on Dibond, 100 × 80 cm, Editions of 3 + 1AP, Courtesy the artist and Callirrhoë, Athens

Μέσα από την επιλογή φωτογραφιών και βίντεο, η γκαλερί μετατρέπεται σε συνεργείο και την ίδια στιγμή, όχι εντελώς... Διεισδύουμε μόνο σε θραύσματα: εργαλεία που έχουν μείνει σε έναν πάγκο, σωρούς από παλιά έγγραφα, γωνιές όπου η σκόνη συσσωρεύεται ως σιωπηλή μαρτυρία. Ο χώρος αιωρείται μεταξύ παρουσίας και απουσίας, επισκευής και ερείπωσης, κρατώντας μέσα του τον αντίλαλο της δουλειάς που έχει γίνει και την επιμονή αυτού που παραμένει να γίνει. 

Νικόλας Βεντουράκης Refinements
Νικόλας Βεντουράκης, "Refinements", Part Number #A-012_2025, Inkjet print on baryta archival paper mounted on Dibond, 150 × 120 cm, Editions of 3 + 1AP, Courtesy the artist and Callirrhoë, Athens

Η αναλογική φωτογραφία εδώ δεν είναι απλά μέσο αλλά ο εννοιολογικός πυρήνας του έργου. Η χρήση ληγμένων φωτοευαίσθητων υλικών εισάγει την τύχη, το λάθος και τη φθορά ως εγγενείς συνθήκες της δημιουργίας της εικόνας. Η αργή, χειροποίητη διαδικασία, ευάλωτη στην αποτυχία, αντικατοπτρίζει τη φθίνουσα ζωτικότητα του χώρου που επιδιώκει να διατηρήσει. Κάθε έκθεση γίνεται ταυτόχρονα πράξη τεκμηρίωσης και απώλειας, η μη αναστρεψιμότητά της αντανακλά τη ροή του χρόνου.

Το συνεργείο με τα ράφια γεμάτα εργαλεία, γίνεται ταυτόχρονα υποκείμενο και μεταφορά, ένα αρχείο με την πιο απτική έννοια, μια καταγραφή της αφής, της επανάληψης και της εφευρετικότητας. Εδώ, τα εργαλεία γίνονται προεκτάσεις του σώματος, σύμβολα επιμονής και μάρτυρες της φθοράς.

Διαβάστε Επίσης

Οι εικόνες που προκύπτουν από αυτή τη διαδικασία είναι σχολαστικά συγκροτημένες αλλά απρόσμενα λυρικές. Η υπερρεαλιστική ακρίβειά τους αποδίδει υφές και χρώματα με τέτοια λεπτομέρεια που το γνώριμο πλησιάζει στην αφαίρεση. Όταν εκτίθενται μαζί, αυτές οι φωτογραφίες σχηματίζουν αστερισμούς αντικειμένων και χειρονομιών, παρά γραμμικές αφηγήσεις. Η ανθρώπινη παρουσία διασκορπίζεται, καταγράφεται σε επιφάνειες, υπολείμματα και στην αλληλεπίδραση φωτός και ύλης.

Το συνεργείο και οι άνθρωποί του — ο Ηλίας και ο Χρήστος, που ασχολούνται με τα μηχανικά, και η Κούλα, γυναίκα του Ηλία, που φροντίζει το λογιστήριο, τη γραμματεία και τη σύνδεση του συνεργείου με τον έξω κόσμο — συνεχίζουν τα καθημερινά τους τελετουργικά. Οι χειρονομίες τους αντικατοπτρίζουν εκείνες του καλλιτέχνη: επαναλαμβανόμενες, προσεκτικές, αβέβαιες. Αυτός ο κοινός ρυθμός υπογραμμίζει την κεντρική ένταση του έργου μεταξύ αντοχής και παρακμής, μεταξύ επιμονής της μορφής και ευθραυστότητας της ύλης.

Θέματα μνήμης, μεταμόρφωσης και της αθόρυβης ροής του χρόνου διατρέχουν τη σειρά. Αντί να χαράσσει μια σταθερή αφήγηση, το έργο ανοίγει έναν χώρο στοχασμού για το πώς αντιλαμβανόμαστε, πλαισιώνουμε και κατοικούμε σε χώρους που κρατούν ίχνη της εμπειρίας που έχει ζήσει. Το να φωτογραφίζει κανείς εδώ είναι μια μορφή αποκατάστασης: κάθε μακρά έκθεση γίνεται χειρονομία φροντίδας, πράξη συντήρησης ενάντια στη λήθη. Η ευαίσθητη, αναλογική διαδικασία αντικατοπτρίζει την ίδια την ευαλωτότητα της μνήμης. Κι αν η πράξη της διατήρησης και της φροντίδας μπορεί να μεταμορφώσει το εύθραυστο σε κάτι ανθεκτικό, τι μπορεί άραγε να μας αποκαλύψει για τους τρόπους με τους οποίους επισκευάζουμε, θυμόμαστε και κατοικούμε τους χώρους της δικής μας ζωής;

Info: Callirrhoë | έως 23/12 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Παρ. 11 π.μ. – 7 μ.μ., Πεμ. 11 π.μ. – 8 μ.μ., Σαβ. 12-4 μ.μ. και κατόπιν ραντεβού | Είσοδος ελεύθερη

Λεζάντα φωτογραφίας εξωφύλλου: Νικόλας Βεντουράκης, "Refinements", Part Number #A-010_2025, Inkjet print on baryta archival paper mounted on Dibond, 120 × 150 cm, Editions of 3 + 1AP, Courtesy the artist and Callirrhoë, Athens

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Callirrhoë

Σίνα 9
  • Εικαστικά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μιλώντας για "Αυτόχθονες λογοτεχνίες" με αφορμή ένα... "Παράσιτο"

Tο βιβλιοπωλείο Μπερλίν θα φιλοξενήσει την ενδιαφέρουσα συζήτηση που συνδιοργανώνει το ίδιο, οι εκδόσεις Νήσος και το εξαμηνιαίο περιοδικό λογοτεχνικής μετάφρασης "Το Παράσιτο".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/11/2025

"Γραφές ομιλούσες": Σχέδια και ζωγραφική από τις συλλογές της Πινακοθήκης Βογιατζόγλου

Η έκθεση καλύπτει ένα ευρύ χρονολογικό φάσμα από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι τις μέρες μας.

Τι σχέση έχει ένα πολύτιμο διαμάντι με το ευτελές πλαστικό;

Μια πολύχρωμη και παιχνιδιάρικη έκθεση έρχεται στο Κολωνάκι.

Τι θα συμβαίνει προσεχώς 'everynight' στους κινηματογράφους της Αθήνας;

Από τις 2 Δεκεμβρίου, καθημερινά για δύο εβδομάδες, ένα διαφορετικό έργο εντάσσεται εμβόλιμα στον προγραμματισμένο κορμό προβολών κάθε αίθουσας, πριν από την κύρια ταινία της βραδιάς.

Η ιστορική Athanasiadou Gallery ανοίγει ξανά στην Αθήνα με νέο όραμα και κάτι από David Bowie

Λίγο πριν η γκαλερί εγκαινιάσει το νέο της χώρο στο Κουκάκι, μιλήσαμε με την ιδρύτριά της για όλα όσα ετοιμάζει για τη φετινή εικαστική σεζόν.

"Οι Αόρατοι της Γης": Μπορεί η ζωγραφική να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο;

Η καλλιτέχνιδα Σμαρώ Τζενανίδου παρουσιάζει μία νέα σειρά έργων με θέμα την κλιματική κρίση.

"Από τη σελίδα στην εικόνα": Ένα νέο book club με κάτι από σινεμά στο Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή

Το ίδρυμα διοργανώνει ένα μηνιαίο κλαμπ, όπου θα εξετάζονται έργα της κλασικής λογοτεχνίας που έχουν μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη. Η αρχή γίνεται με τον "Κλέφτη Ποδηλάτων".