
Το Πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη παρουσιάζει την έκθεση "Από Μελάνι σε Μετάξι" της Νικομάχης Καρακωστάνογλου και της πρωτοβουλίας Art Rug Projects της Ηλέκτρας Σουτζόγλου. Η έκθεση θα εγκαινιαστεί στον ιστορικό χώρο της Νηματουργίας Μέντης – Αντωνόπουλος (ΝΗ.Μ.Α.) του Μουσείου Μπενάκη την Πέμπτη 9 Οκτωβρίου (6 μ.μ.) και θα διαρκέσει έως τις 5 Δεκεμβρίου 2025.
Η δημιουργική συνάντηση της Νικομάχης Καρακωστάνογλου με την πρωτοβουλία Art Rug Projects της Ηλέκτρας Σουτζόγλου φέρνει κοντά μια εικαστικό και μια ιστορική υφαντουργία χαλιών σε μια συνομιλία ανάμεσα στην ύλη και το πνεύμα, το παρελθόν και το παρόν, τη χειρονομία της τέχνης και την τέχνη της χειροποίητης ύφανσης, σε μια πράξη μετάφρασης και μεταμόρφωσης.

Η ιστορία της οικογένειας Σουτζόγλου ξεκινά στις αρχές του 20ου αιώνα στη Σπάρτη της Μικράς Ασίας, όπου ο Νικόλαος Σουτζόγλου ιδρύει μία από τις πρώτες ελληνικές βιοτεχνίες χαλιών. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή επανεκκινεί την επιχείρηση στην Ελλάδα.
Το 1974 τη σκυτάλη αναλαμβάνει η δεύτερη γενιά, ο Κυριάκος Σουτζόγλου, ο οποίος επεκτείνει την οικογενειακή δραστηριότητα, συστήνοντας τον εμπορικό τομέα της επιχείρησης. Σήμερα η τρίτη γενιά, στο πρόσωπο της Ηλέκτρας Σουτζόγλου, δίνει νέα πνοή στην τέχνη της ύφανσης, συνδέοντας την παραδοσιακή τέχνη του χαλιού με τον σύγχρονο πολιτισμό. Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, η Ηλέκτρα δημιούργησε την πρωτοβουλία Art Rug Projects, στο πλαίσιο της οποίας σύγχρονοι Έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες καλούνται να μεταφέρουν τα εικαστικά έργα τους στο χαλί, μετατρέποντας τη ζωγραφική σε ύφανση και το εικαστικό σχέδιο σε χειροποίητο αντικείμενο τέχνης.

Στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας, η εικαστικός Νικομάχη Καρακωστάνογλου, και αυτή με ρίζες στη Μικρά Ασία, αναλαμβάνει ρόλο δημιουργικής συνομιλήτριας. Η Νικομάχη καταπιάνεται με την ύλη ως φορέα μνήμης, ενέργειας και αίσθησης. Στα έργα της, το φως και το νερό είναι στοιχεία θεμελιώδη – όχι μόνο ως εικόνες, αλλά και ως τρόποι πρόσληψης του κόσμου: στοιχεία άυλα και παρόντα, αέναα και, πάνω από όλα, ρευστά. Αυτή η ροή συνεχίζεται όταν η δουλειά της Νικομάχης μεταφέρεται σε μεταξωτό χαλί. Η εικαστική της γραφή γίνεται πιο απτή μέσα από την ύφανση, αλλά δεν χάνει τον ποιητικό της χαρακτήρα. Η επιφάνεια του χαλιού αποκτά ατμοσφαιρική ποιότητα. Το μετάξι, με τη φυσική του γυαλάδα και το παίξιμό του με το φως, αποδίδει με εντυπωσιακό τρόπο τις "διαφάνειες", τις μεταπτώσεις και τις λεπτοφυείς δονήσεις των έργων. Οι πινελιές μετατρέπονται σε μεταξωτές ίνες, οι χρωματικές μεταβάσεις θυμίζουν νερά, και το σχέδιο γίνεται πεδίο αφής και φωτός, κυματίζει και σχηματίζει ιριδισμούς. Έτσι, η υλικότητα της ύφανσης του χαλιού επιτρέπει στον θεατή να δει, να αισθανθεί και να αγγίξει μια εικόνα που μεταμορφώνεται συνεχώς, ανάλογα με το φως και την οπτική γωνία.
Η συνεργασία των δύο γυναικών συνιστά ένα από κοινού καλλιτεχνικό εγχείρημα αλλά και μια συνάντηση δύο κόσμων που συνδέονται με την ιστορία, την καταγωγή, την ύφανση και την τέχνη. Η συνάντηση αυτή αποκτά, μάλιστα, ιδιαίτερη συγκινησιακή φόρτιση, καθώς παρουσιάζεται σε έναν χώρο με εξίσου βαθιά μνήμη, τη Νηματουργία Μέντης ̶ Αντωνόπουλος (ΝΗ.Μ.Α.), έναν μουσειακό αλλά και παραγωγικό χώρο, που από το 2012 λειτουργεί ως παράρτημα του Μουσείου Μπενάκη με σκοπό τη διάσωση παλαιών τεχνογνωσιών της μεταξουργίας και των βαφικών τεχνών. Το ΝΗ.Μ.Α. αποτελεί το φόντο της έκθεσης αλλά και μέρος αυτής, ενσωματώνοντας αξιομνημόνευτες ιστορίες σε σύγχρονα υλικά.
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr