"Flatus ex Machina": Έκθεση τέχνης για την πιο παραγνωρισμένη σωματική λειτουργία

Το or.artspace παρουσιάζει τη νέα έκθεση της Βάσως Ράλλη.

Βάσω Ράλλη Flatus ex Machina

Η εικαστική εγκατάσταση "Flatus ex Machina" που προτείνει η εικαστικός και βιολόγος Βάσω Ράλλη στο or.artspace αντλεί έμπνευση από το "ανείπωτο" της πιο παραγνωρισμένης σωματικής λειτουργίας, επιχειρώντας να συγκροτήσει ένα πεδίο όπου η έκλυση αερίων από το ανθρώπινο σώμα μετατρέπεται σε δημιουργικό συμβάν. Η έκθεση εγκαινιάζεται το Σάββατο 20/9, στις 8 μ.μ.

Η έκθεση αντλεί έμπνευση από πολιτισμούς στους οποίους η πορδή εμφανίζεται ως θετική, ακόμα και ιερή πράξη. Τα έργα (κατασκευές, αφίσες, βίντεο) κινούνται ανάμεσα στη σάτιρα, την αποδόμηση στερεοτύπων και την επανερμηνεία εμβληματικών εικόνων της Δυτικής τέχνης φέρνοντας στο προσκήνιο το αθέατο, το αμήχανο και το πολιτικά φορτισμένο. Αξίζει να σημειωθεί ότι για τη δημιουργία ορισμένων έργων η Ράλλη χρησιμοποιεί "φτωχά" ψηφιακά εργαλεία, ελεύθερα διαθέσιμα, από εικόνες του διαδικτύου μέχρι δωρεάν ψηφιακές πλατφόρμες, μια επιλογή που λειτουργεί ταυτόχρονα ως αισθητική και πολιτική δήλωση. 

Το "Flatus ex Machina" είναι ένα οπτικό και εννοιολογικό μωσαϊκό που προσπαθεί να αποστιγματίσει την πορδή ως γελοία, μιαρή και αποκείμενη και μας προσκαλεί να την αντιμετωπίσουμε ως μέσο κριτικής σε κάθε είδους προσωπική και κοινωνική "υγιεινή”, στην καθεστηκυία τάξη εν γένει και εντέλει στους ίδιους τους θεσμούς της τέχνης. Κάθε σώμα, κάθε σύστημα, κάθε ίδρυμα έχει τις βαλβίδες του κι ίσως μέσα από αυτές τις διαρροές μπορούμε να διαβάσουμε μια αλήθεια που δεν χωρά στα επίσημα αρχεία. 

Η Βάσω Ράλλη (Σπάρτη, 1968) σπούδασε Βιολογία στο Πανεπιστήμιο Πατρών και εργάστηκε για χρόνια στον φαρμακευτικό τομέα. Από το 2001 στράφηκε στις εικαστικές τέχνες, παρακολουθώντας καλλιτεχνικά εργαστήρια. Το 2011 αποφοίτησε από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με πτυχίο γλυπτικής. Την ίδια χρονιά μετακόμισε στην Ινδονησία, όπου ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές στο Indonesian Institute of the Arts (ISI) στην Yogyakarta. Η διατριβή της, με τίτλο "Τραπουλόχαρτα από Δέρμα" (Kartu Kulit), διερεύνησε μέσα από εικαστικά έργα τις πολιτισμικές ομοιότητες μεταξύ της αρχαίας ελληνικής και της τζαβανέζικης μυθολογίας. Συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Yogyakarta, ενώ έχει επιμεληθεί και κάποιες άλλες. Κείμενά της έχουν δημοσιευθεί σε περιοδικά και καταλόγους εκθέσεων στην Ινδονησία. Επέστρεψε και ζει στην Αθήνα από το 2020.

Το καλλιτεχνικό έργο της Βάσως Ράλλη εστιάζει στη σύνδεση επιστήμης και τέχνης, διερευνώντας τη σωματικότητα ως κατ’εξοχήν πολιτισμικό και πολιτικό γεγονός. Η καλλιτεχνική της έρευνα επεκτείνεται στην αισθητική και την πολιτική διάσταση της "φτωχής εικόνας". Μέσα από εικαστικές εγκαταστάσεις και με ευρεία χρήση ψηφιακών μέσων διερευνά πώς οι θεσμοί και οι εξουσίες διαχειρίζονται το σώμα, ασκώντας παράλληλα θεσμική κριτική στο πεδίο της τέχνης. 

Info: or.artspace | έως 28/9 | Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 7-10 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

or.artspace.

Δημητρακοπούλου 89, Κουκάκι
  • Εικαστικά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Γιώργο Στριφτάρη, είναι η απενοχοποίηση του γυμνού πολιτική πράξη;

Ο φωτογράφος που τιμά το φετινό Queer Con (12-14/9, Ελληνοαμερικανική Ένωση), μας μιλά για το κίνητρο που τον οδήγησε στην τέχνη αυτή, το αντρικό γυμνό, την πραγματικότητα των ΛΟΑΤΚΙ+ στην Ελλάδα και τη θητεία του σε δύο γνωστά γκέι περιοδικά.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
13/09/2025

Το Επιγραφικό Μουσείο συμμετέχει στις Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Η φετινή θεματική αφορά τη σύνδεση του παρελθόντος με το μέλλον.

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά συζητά για τον πολιτισμό στον 21ο αιώνα

Η συζήτηση γίνεται στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 130 χρόνια προσφοράς του θεάτρου.

"Sacred or Monsters": Μήπως τελικά έχουμε παρεξηγήσει τα τέρατα;

Μία ομαδική έκθεση επαναπροσδιορίζει την έννοια του "τερατώδους".

Το graphic novel για τη ζωή του Θανάση Βέγγου στο 53ο Φεστιβάλ Βιβλίου

Με αφορμή το graphic novel "ΘΒ – Η γαλέρα της ζωής μου", οι δημιουργοί του Θανάσης Πέτρου και Σπύρος Δερβενιώτης συναντούν τους Φοίβο Δεληβοριά, Ισαβέλλα Μαυράκη και Ανδρόνικο Τζιβλέρη.

Ο Αλέξανδρος Σιμόπουλος χαρτογραφεί όλες τις παραλίες όπου έχει αποκοιμηθεί

Η έκθεση "Every beach I have ever slept in" αντιμετωπίζει την παραλία ως πεδίο ενσώματης μνήμης και αισθητηριακής πολιτικής.

Το 2ο Queer Con ξεκινά κι αυτό είναι το πλούσιο πρόγραμμά του!

Από τις 12 ως τις 14 Σεπτεμβρίου, η Ελληνοαμερικανική Ένωση γίνεται ο χώρος του φεστιβάλ για την queer τέχνη, αισθητική, ποπ κουλτούρα και ορατότητα.