"Θέρος, τρύγος, πόλεμος": Μια έκθεση-ύμνος στη χαμένη αθωότητα

Ο Αργύρης Ραλλιάς παρουσιάζει την πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα.

Θέρος τρύγος πόλεμος Αργύρης Ραλλιάς

Η έκθεση "Θέρος, τρύγος, πόλεμος" είναι η πρώτη ατομική του Αργύρη Ραλλιά στην Ελλάδα. Τα δώδεκα έργα που παρουσιάζει στο εργαστήριό του στα Πετράλωνα αναφέρονται σε τραυματικές εμπειρίες και περιβαλλοντικές καταστροφές. Ένα από τα φλέγοντα ζητήματα που θίγει ο καλλιτέχνης είναι ο απότομος μετασχηματισμός και η ριζική αλλοίωση του φυσικού τοπίου των Κυκλάδων, που οδηγούν στη σταδιακή εξαφάνιση και καταστροφή του.

Τα γλυπτά του Ραλλιά τροφοδοτούνται από εικόνες, μύθους, αφηγήσεις, στιγμές, σκέψεις, χειρονομίες, αναμνήσεις, γεγονότα, συναντήσεις, εντέλει από την ίδια τη ζωή – και πιο συγκεκριμένα από τη ζωή στην επαρχία, σε ένα νησί, σε μια άγρια γη που περιβάλλεται από θάλασσα και κατοικείται από ανθρώπους και ζώα. 

Θέρος τρύγος πόλεμος Αργύρης Ραλλιάς

Η γλυπτική του Ραλλιά είναι ένας ύμνος στη χαμένη αθωότητα. Πρόκειται για μια γλυπτική που δεν βασίζεται απλώς στο βίωμα, αλλά επιχειρεί να το ολοκληρώσει. Το βίωμα αυτό είναι αρχικά προσωπικό και ανάγεται μέσω της γλυπτικής τέχνης σε συλλογικό. Και με αυτή την έννοια ολοκληρώνεται και διευρύνεται, αφορά ένα φαινόμενο, ένα κοινωνικό γεγονός, ένα συλλογικό τραύμα, όπως είναι η καταστροφή του ελληνικού τοπίου από τον υπερτουρισμό, την ανεξέλεγκτη ανάπτυξη και την απληστία των ανθρώπων. Είναι μια γλυπτική που, εμμέσως πλην σαφώς, αναφέρεται στην καταστροφή της εμπειρίας, μια γλυπτική που προσπαθεί να διασώσει το βίωμα και όχι απλώς να το μορφοποιήσει. 

Θέρος τρύγος πόλεμος Αργύρης Ραλλιάς

Στα γλυπτά του Ραλλιά πρωταγωνιστούν άνθρωποι και τοπία, άνθρωποι μέσα σε τοπία και άμεσα συνυφασμένοι με αυτά, όπως ο Χαλεπάς με το χειροποίητο τοπίο της Τήνου και ο Παπαδιαμάντης με το τοπίο της Σκιάθου. Εστιάζοντας στο δίπολο οικειότητα-ανοικειότητα, ο καλλιτέχνης σμιλεύει ψυχικές πληγές, πληγές στην ψυχή και στο τοπίο, μεταφέροντας στο μάρμαρο αφηγήσεις του πατέρα του και της γιαγιάς του, μνήμες από συγγενικά πρόσωπα και γείτονες που μοιάζουν με μυθιστορηματικούς ήρωες, συναντήσεις με το φυσικό τοπίο, με κρυφές όψεις της φύσης, με άγνωστους αν και αξιοσημείωτους ανθρώπους, που αποδεικνύονται καθοριστικές. 

Η έκθεση "Θέρος, τρύγος, πόλεμος", σε επιμέλεια Χριστόφορου Μαρίνου, δεν μιλάει μόνο για την εξαφάνιση του τοπίου, αλλά και για τον αφανισμό του πολιτισμού, την πολιτιστική απερήμωση. Από αυτή την άποψη, ο τίτλος της έκθεσης, μια φράση που ο καλλιτέχνης άκουγε συχνά από τα χείλη του πατέρα του, είναι εδώ ο πλέον ταιριαστός: αφενός υποδηλώνει μια κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, που απαιτεί την κινητοποίηση και ευαισθητοποίηση της κοινότητας· αφετέρου είναι και ένα κάλεσμα σε αντίσταση ενάντια στην τουριστικοποίηση. 

Η γλυπτική του Αργύρη Ραλλιά διαθέτει πλαστική ένταση, μια σπάνια υλική δύναμη που παράγει τη δική της χωρικότητα. Ο εντατικός χαρακτήρας της γλυπτικής του απορρέει από το αφομοιωμένο βίωμα και το αδιαμεσολάβητο συναίσθημα, που επιτρέπουν στον καλλιτέχνη να σμιλεύει χώρους και χρόνους αναμιγνύοντας τους δεξιοτεχνικά.

Info: Studio Contrapposto | Εγκαίνια: 20/9, 6-11 μ.μ. | έως 5/10 | Ώρες λειτουργίας: 6-10 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Ιδανική Συνθήκη": Ονειρικά και αινιγματικά έργα στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη

Ο εικαστικός Αχιλλέας Παπακώστας παρουσιάζει έργα αντιπροσωπευτικά των τελευταίων πέντε ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/10/2025

Η Μαρία Παπαγεωργίου παρουσιάζει τα βιβλία της

Η αγαπημένη τραγουδίστρια θα μιλήσει για τα βιβλία της "Μια χαραμάδα πανικού" και "Το γάβγισμα" στο Αμφιθέατρο του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή.

Onassis Ready: Το νέο στέκι για τα ΠΣΚ του φθινοπώρου βρίσκεται στου Ρέντη

Εικαστικές περιηγήσεις, μουσική, φαγητό και ποτό σε ένα νεοσύστατο χώρο από το Ίδρυμα Ωνάση στην καρδιά του Ρέντη.

Εσύ ξέρεις ποια ήταν η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτρια στην Ελλάδα;

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος ο συλλογικός τόμος "Μαρία Πλυτά: Η πρώτη σκηνοθέτρια του ελληνικού κινηματογράφου" τον οποίοι επιμελήθηκε η καθηγήτρια του ΑΠΘ Μπέτυ Κακλαμανίδου.

"Nature inside the walls": Αφιέρωμα για την αστική βιοποικιλότητα στο Μουσείο Ηρακλειδών

Μία διατομική έκθεση του Κωνσταντίνου Πάτσιου και του Μάριου Φούρναρη.

Ωδή στο ασπρόμαυρο είναι η νέα έκθεση στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας

Μια πολυδιάστατη συνομιλία γύρω από τα όρια του χρωματικού φάσματος.