Τελευταίες ημέρες για την έκθεση του Jean Michel Basquiat στην Intermission

Το αφιέρωμα ολοκληρώνεται αυτή την εβδομάδα.

Jean Michel Basquiat Untitled © Paris Tavitian

Το Σάββατο 2 Αυγούστου είναι η τελευταία μέρα που μπορείτε να δείτε την έκθεση "Jean-Michel Basquiat: Untitled" στην γκαλερί The Intermission, στον Πειραιά. Πρόκειται για την πρώτη παρουσίαση έργων του σπουδαίου Ζαν Μισέλ Μπασκιά στην Ελλάδα.

Η έκθεση συγκεντρώνει σχέδια σε χαρτί που αποτυπώνουν τα βασικά θέματα και σύμβολα του καλλιτέχνη. Παρουσιάζονται έργα από τα πρώτα του χρόνια, όταν βρισκόταν στο μεταίχμιο ανάμεσα στην αφάνεια και τη διεθνή αναγνώριση. Μέσα από αυτά, βλέπουμε έναν καλλιτέχνη που κινείται ανάμεσα στο παιχνίδι και την κριτική, ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους και ιδέες. Με σχέδια που δημιούργησε από την ηλικία των 18 ετών, η έκθεση αποτυπώνει τη φάση στην οποία η σχέση του Μπασκιά με τη γλώσσα αλλάζει: γίνεται πιο τολμηρή, πιο έντονη, πιο άμεση. Είναι η εποχή που απομακρύνεται από την ταγκιά SAMO και αρχίζει να διαμορφώνει το προσωπικό του ιδίωμα.

Jean Michel Basquiat Untitled
© Paris Tavitian
"Jean-Michel Basquiat: Untitled", Installation view, The Intermission x Galerie Enrico Navarra 22 May - 02 August 2025

Στα έργα του 1980 και 1981 —τα περισσότερα από αυτά που παρουσιάζονται εδώ— εμφανίζεται για πρώτη φορά η προσωπική μυθολογία του Basquiat: κρανία, στέμματα, μαχητές, όπλα. Τα σχέδιά του απλώνονται με γραφίτη και λαδοπαστέλ σε όποιο χαρτί είχε πρόχειρο. Το χαρτί τού δίνει ελευθερία: οι ιδέες του ρέουν αυθόρμητα, χωρίς περιορισμούς. Κι όμως, τα θέματα που τον απασχολούν είναι βαθιά: η ηρωοποίηση και η εξουσία, η βία και ο θάνατος. Με χειρονομίες εκφραστικές και με μια γλώσσα κατακερματισμένη, σχεδόν ενστικτώδη, ο Basquiat μάς φέρνει αντιμέτωπους με το πόσο εύθραυστη είναι η έννοια του ήρωα και πόσο κοντά βρίσκεται πάντα η αποδόμηση της δόξας. Όπου υπάρχει ανύψωση, υπάρχει και πτώση· όπου υπάρχει εξύψωση, υπάρχει και έλεγχος.

Jean Michel Basquiat Untitled
© Paris Tavitian
"Jean-Michel Basquiat: Untitled", Installation view, The Intermission x Galerie Enrico Navarra 22 May - 02 August 2025

Στο πορτρέτο του Joe Louis από το 1982, ο Basquiat απεικονίζει τον θρυλικό πυγμάχο — έναν από τους πρώτους Αφροαμερικανούς που αναγνωρίστηκαν ως εθνικοί ήρωες, μετά τη νίκη του επί του Γερμανού Max Schmeling το 1938. Κάτω από το πρόσωπό του, διακρίνεται η λέξη SKEPTISM, μια σκόπιμα λανθασμένη γραφή της λέξης skepticism. Μέσα από αυτόν τον νεολογισμό, ο Basquiat θέτει υπό αμφισβήτηση τους όρους με τους οποίους ο Louis δοξάστηκε: έναν Αφροαμερικανό ήρωα φτιαγμένο σύμφωνα με τις προσδοκίες ενός λευκού κοινού. Το έργο, που δημιουργήθηκε την ίδια χρονιά με την πρώτη του ατομική έκθεση στη Νέα Υόρκη και τη συμμετοχή του στη Documenta 7, είναι ταυτόχρονα ιστορικό και προσωπικό — ένα παράδειγμα της μοναδικής του ικανότητας να ενσωματώνει σύμβολα του κόσμου γύρω του στη δική του, προσωπική εικαστική γλώσσα.

Jean Michel Basquiat Untitled
© Paris Tavitian
"Jean-Michel Basquiat: Untitled", Installation view, The Intermission x Galerie Enrico Navarra 22 May - 02 August 2025

Είτε απεικονίζει πυγμάχους είτε παιδικούς ήρωες, βασιλιάδες ή παιδιά, οι φιγούρες του Basquiat κουβαλούν πάντοτε τις αντιφάσεις της κοινωνίας. Η ηρωοποίηση έχει πάντα όρια. Η ορατότητα συνοδεύεται από απαιτήσεις και εκμετάλλευση. Κι όμως, η Untitled είναι μια δήλωση αντίστασης: μια έκρηξη ανεξάντλητης, ελεύθερης έκφρασης.

Τη μελέτη και τον σχεδιασμό του εκθεσιακού χώρου υπογράφει το αρχιτεκτονικό γραφείο Kois Associated Architects, δημιουργώντας ένα περιβάλλον που ενισχύει τη δυναμική του έργου του Basquiat και αναδεικνύει τον διαλογικό χαρακτήρα της έκθεσης με τον αστικό και βιομηχανικό ιστό του Πειραιά.

Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Jean-Michel Basquiat: Untitled

  • Αφιερώματα

Η έκθεση αντλεί το όνομά της από ένα έργο του 1983, που φέρει απλώς την υπογραφή του καλλιτέχνη και τη λέξη "Untitled” – μια κίνηση που παραπέμπει ευθέως στη σκέψη του Duchamp, ένα υπαινικτικό αλλά ισχυρό σχόλιο για την έννοια της αυθεντίας, αλλά, κυρίως, μια άμεση αναφορά στη στάση του ίδιου του καλλιτέχνη: την αντίστασή του να ενταχθεί σε κατηγορίες. Η έκθεση δεν είναι απλώς μια αναδρομή που προσπαθεί να "ορίσει" τον Ζαν Μισέλ Μπασκιά, αλλά, αντίθετα, επιδιώκει να φωτίσει τις πολλαπλές πλευρές του: ευέλικτος, τολμηρός, παιχνιδιάρης, δύο βήματα μπροστά από την εποχή του, απόλυτα ελεύθερος και αντισυμβατικός, ξορκίζει και παράλληλα προκαλεί το χάος κάνοντας πειραματισμούς με διαφορετικά μέσα και ευφυείς εναλλαγές ανάμεσα στη ζωγραφική και το σχέδιο, από το κείμενο και την ποίηση στον πολιτικό σχολιασμό, κι από την ποπ κουλτούρα στην αρχαιότητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μπορούν οι φετινές Δευτέρες μας να αποκτήσουν λιακάδα;

Η απάντηση είναι "ναι" στο βιβλιοπωλείο "Λογοπαίγνια", όπου διοργανώνονται workshops για ενήλικες με γνώμονα την ανάπτυξη της προσωπικότητας μακριά από οθόνες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/09/2025

Το 53ο Φεστιβάλ Βιβλίου έριξε αυλαία

Μια ανασκόπηση της μεγάλης γιορτής του βιβλίου που ολοκληρώθηκε με επιτυχία στο Πεδίον του Άρεως: η αθρόα συμμετοχή, οι εκδηλώσεις που ξεχώρισαν, η εκκωφαντική απουσία του Υπουργείου Πολιτισμού και το συμβάν με αφορμή τη σημαία της Παλαιστίνης.

Ο Βασίλης Μαρκοσιάν πιστεύει ότι "Η Φαντασία Κρατά τον Θάνατο Μακριά"

Μια αυτοβιογραφική αφήγηση που συνδέεται με τη ζωή στην Αθήνα – και όχι μόνο.

Τι σχέση έχουν τα Ελευσίνια Μυστήρια με τη γυναικεία επιθυμία;

Η εικαστικός Κριστίνα Μπρατούσκα εμβαθύνει στη φωνή του ανείπωτου.

"Το όνειρο του Τάτλιν": Το πλήρες πρόγραμμα της έκθεσης στο Ωδείο Αθηνών

Όλες οι παράλληλες δράσεις που θα δούμε με αφορμή το ομαδικό εικαστικό εγχείρημα.

Το -κυριολεκτικά- επικίνδυνο τραπέζι και άλλα 9 ‘θανατηφόρα’ έργα τέχνης

Τι συμβαίνει όταν ένα έργο τέχνης σκοτώνει τον δημιουργό του ή άλλους;

Ο ακτιβισμός είναι στο DNA της Gina Belafonte

Η δημοφιλής καλλιτέχνιδα και ακτιβίστρια έρχεται στην Ελευσίνα για το 3ο Διεθνές Συμπόσιο και αποκαλύπτει όλα όσα θα συζητήσει στο Παλαιό Ελαιουργείο, ενώ παράλληλα μιλά για το αξιοσημείωτο έργο του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Sankofa, την ανάγκη για επούλωση και τη λογοκρισία στον κόσμο της τέχνης.