
Πόρος σημαίνει πέρασμα, σταυροδρόμι. Η έννοια αυτή του "περάσματος" είναι που τονίζει και τη σημασία του νησιού του Σαρωνικού ως τόπου σύνδεσης και επικοινωνίας. Μπορεί να είναι μια ευτυχής σύμπτωση ή/και μια αυθαίρετη σύνδεση αλλά με τέτοιους "τόπους" μοιάζουν και οι ατομικές εκθέσεις "Ο Ενδιάμεσος Χώρος" και "Διαστρωματώσεις – Μεταπλάσεις" των Γιάννη Αδαμάκου και Γιάννη Μπουτέα αντίστοιχα.
Μέσα από πολυεπίπεδες συνθέσεις οι δύο καλλιτέχνες αναζητούν την έννοια του ενδιάμεσου, του μεταβατικού ενώ παράλληλα διαπραγματεύονται εκ νέου τις έννοιες του χρόνο, του χώρο και της μνήμης: ο Αδαμάκος μέσα από αφαιρετικά τοπία που ισορροπούν ανάμεσα στην έκρηξη και την ηρεμία, τη μνήμη και την φαντασία, ενώ ο Μπουτέας μέσα από εγκαταστάσεις που συνδέουν το παρελθόν με το παρόν, αμφισβητώντας την συμβατική πρόσληψη του χρόνου.


Ταξιδέψαμε στον Πόρο για τα εγκαίνια των δύο σημαντικών εκθέσεων που εγκαινίασαν την καλοκαιρινή περίοδο της Citronne Gallery. Πρόκειται για τον χώρο τέχνης που από το καλοκαίρι του 2006 όχι μόνο έχει αναζωογονήσει και εμπλουτίσει την τοπική εικαστική σκηνή, προωθώντας μέσα από τις ευαισθησίες και το όραμα σύγχρονων καλλιτεχνών έναν ανοιχτό διάλογο αλλά επιτελεί σταθερά και εκπαιδευτικό ρόλο τόσο για τους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες του νησιού.
"Η τέχνη προκαλεί αμηχανία στον κόσμο. Ειδικά η σύγχρονη τέχνη", αναφέρει σε μια συζήτησή μας η Ιστορικός Τέχνης και δημιουργός της Citronne, Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη. Πιο εύκολα και αυθόρμητα θα μπει κανείς στη γκαλερί της παραλίας του Πόρου παρά θα σκεφτόταν να επισκεφτεί τη Citronne στο Κολωνάκι. Η είσοδος καθαυτή στον χώρο γίνεται έναυσμα για το "πέρασμα", για αναστοχασμό πάνω στη σχέση με τον χώρο, τον χρόνο και την ιστορία μέσα από μια σύγχρονη οπτική.
Μια νέα ανάγνωση της μνήμης
Σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων, η Citronne Gallery συνδιοργανώνει και συνεπιμελείται την ατομική έκθεση του Γιάννη Μπουτέα, "Διαστρωματώσεις – Μεταπλάσεις", που εγκαινιάστηκε την Παρασκευή 13 Ιουνίου, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου. Μπαίνοντας στον εκθεσιακό χώρο, αναρωτιέσαι αν κάπως έτσι θα ήταν ένα μουσείου του μέλλοντος. Τα έργα του Γιάννη Μπουτέα δημιουργούν έναν άχρονο τόπο που καταστρατηγεί κάθε γραμμικότητα στην αντίληψη του χρόνου.


Στο επίκεντρο, υπερμεγέθεις ψηφιακές εκτυπώσεις από αρχαία γλυπτά, barcodes, αντικείμενα καθημερινής χρήσης και φυσικά πετρώματα συνομιλούν με τα αρχαιολογικά ευρήματα του μουσείου. Οι αποσπασματικές εικόνες στις εγκαταστάσεις του Μπουτέα λειτουργούν σαν παραμορφωτικοί καθρέφτες του συλλογικού παρελθόντος, ενώ τα σύγχρονα αντικείμενα που τις περιβάλουν αποκτούν νέα διάσταση. Τα αντικείμενα που επιλέγει ο καλλιτέχνης – καθημερινά, ταπεινά, σχεδόν ασήμαντα – αποκτούν μια νέα, απρόσμενη βαρύτητα μέσα στο πλαίσιο της εγκατάστασης.

Το βλέμμα περιπλανιέται από το αρχαίο στο σύγχρονο και από το φυσικό στο τεχνητό. Παντού βρίσκεται ένα ανάπτυγμα barcode, μια χειρονομία που σχολιάζει με χιούμορ και οξυδέρκεια την εμμονή μας στην ψηφιακή εποχή για διαχείριση και αρχειοθέτηση της μνήμης. Οι εγκαταστάσεις του Μπουτέα λειτουργούν τελικά σαν μια φανταστική προεπισκόπηση ενός αρχαιολογικού μουσείου του αύριο, όπου το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον συνυπάρχουν σε ένα αέναο, δημιουργικό "πέρασμα".
-
"Διαστρωματώσεις – Μεταπλάσεις", Γιάννης Μπουτέας
Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου
Επιμέλεια: Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη, Μαρία Γιαννοπούλου
Διάρκεια έκθεσης: 13/6 – 21/9/2025
Ζωγραφίζοντας το κενό
Στην έκθεση "Ο Ενδιάμεσος Χώρος", που εγκαινιάστηκε στις 14 Ιουνίου στον χώρο της Citronne Gallery, ο Γιάννης Αδαμάκος μας οδηγεί σε έναν κόσμο όπου το ορατό και το αόρατο συναντώνται μέσα από την ισορροπία και την ένταση των μορφών. Με μια αφαιρετική προσέγγιση, ανασυνθέτει το τοπίο όχι ως απλή αναπαράσταση, αλλά ως ψυχική κατάσταση, όπου οι μνήμες και οι αισθήσεις μπλέκονται και αναδύονται μεταμορφωμένες μέσα από το χρώμα και τη φόρμα.


Οι ζωγραφικές του συνθέσεις αποτυπώνουν έναν χώρο που δεν περιορίζεται από φυσικά όρια, αλλά εκτείνεται πέρα από το κάδρο, καλώντας τον θεατή να αναζητήσει το αθέατο βάθος, το κενό. Το παιχνίδι του φωτός με τη σκιά, η αλληλεπίδραση των γεωμετρικών αξόνων και η δυναμική των χειρονομιών δημιουργούν μια ατμόσφαιρα που καθηλώνει και απελευθερώνει ταυτόχρονα.
Τα κολάζ του Αδαμάκου, προϊόντα μιας διαδικασίας αναδόμησης και μετασχηματισμού, φέρουν την ένταση της στιγμής και την ιστορία του υλικού που τα συνθέτει. Μέσα από το σκίσιμο και την επανασύνθεση παλιότερων έργων του, αναδύονται νέες αφηγήσεις, που μιλούν για τη διαρκή αναζήτηση και την αέναη μεταβολή της δημιουργίας. Αυτά τα έργα αποτελούν μια δεύτερη ενότητα της έκθεσης, προτείνοντας μια διαφορετική, πιο χειροπιαστή διάσταση στον ανοιχτό διάλογο του καλλιτέχνη με το κενό, τον "ενδιάμεσο χώρο", όπου συμβαίνει η αέναη μεταβολή της δημιουργίας.

Με τα έργα του, ο Αδαμάκος μας προσκαλεί να βιώσουμε τον χώρο της τέχνης ως πεδίο όπου το παλιό και το νέο συνυπάρχουν, όπου η μνήμη μεταμορφώνεται και το αίσθημα της ισορροπίας γίνεται γέφυρα ανάμεσα σε πολλαπλές πραγματικότητες που ισχύουν παράλληλα. Είναι μια πρόσκληση σε έναν διάλογο με τον εαυτό και τον κόσμο, μέσα από την αφαίρεση και τη ζωντάνια του χρώματος, την ψυχική ισορροπία και την έκπληξη.
-
Ο Ενδιάμεσος Χώρος, Γιάννης Αδαμάκος
Citronne Gallery
Επιμέλεια: Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη
Διάρκεια έκθεσης: 14/6 – 14/9/2025