H Γιούλη Γαροφαλάκη καταγράφει το βάρος που συχνά περνά απαρατήρητο

Ζωγραφική, γλυπτά και φωτογραφίες συνθέτουν ένα πολυεπίπεδο εικαστικό αφήγημα.

Γιούλη Γαροφαλάκη Σιωπηλό βάρος Χωρίς τίτλο, 2023, μικτή τεχνική σε κόντρα πλακέ θαλάσης, 120χ70

Το Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" του Δήμου Αθηναίων φιλοξενεί από 16/5 (7 μ.μ.) την ατομική έκθεση της Γιούλης Γαροφαλάκη, σε επιμέλεια Χριστόφορου Μαρίνου. Η έκθεση με τίτλο "Σιωπηλό βάρος", περιλαμβάνει ζωγραφική, γλυπτά και φωτογραφίες από το 2000 μέχρι σήμερα. 

H Γιούλη Γαροφαλάκη φωτογραφίζει και ζωγραφίζει το βάρος που μας περιβάλλει και περνά συχνά απαρατήρητο. Πώς συλλαμβάνεις το βάρος με ζωγραφικά μέσα; Πώς το βάρος γίνεται έργο τέχνης που διεγείρει τη σκέψη και κεντρίζει τη φαντασία; Φωτογραφίζοντας έναν βράχο από κοντινή απόσταση, η καλλιτέχνης μάς καλεί να κοιτάξουμε τη γη από ψηλά, όπως σε μια αεροφωτογραφία. Οι σχισμές του βράχου παραπέμπουν σε ποτάμια, οι εσοχές σε χαράδρες, οι προεξοχές σε βουνά. Μια αδιάφορη λεπτομέρεια, που κανείς δεν την παρατηρεί, περιέχει έναν ολόκληρο κόσμο. Αναζητώντας εμμονικά την έννοια του βάρους μέσα από την εξερεύνηση της πέτρινης ύλης και των υλικών ζωγραφικής, η Γαροφαλάκη δίνει στους θεατές τη δυνατότητα να φανταστούν νέες γεωγραφίες όπου μπορούν να ταξιδέψουν νοερά. 

Η έκθεση "Σιωπηλό βάρος" περιλαμβάνει έργα φτιαγμένα με διάφορες τεχνικές. Ανήκουν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους και δείχνουν την εξελικτική πορεία μιας ζωγράφου που καταπιάνεται με τις υφές των βράχων και των πετρωμάτων. Η γεωλογική φαντασία της Γαροφαλάκη παρουσιάζεται μέσα από γλυπτικές φόρμες, σχέδια, ανάγλυφες ζωγραφικές κατασκευές και ορισμένες ψηφιακές εκτυπώσεις από το πλούσιο φωτογραφικό αρχείο της καλλιτέχνιδας. Όλα τα έργα αποτυπώνουν βραχώδεις επιφάνειες και λειτουργούν ως αφαιρετικές τοπιογραφίες: βράχια από αφρολέξ και χαρτί ζωγραφισμένα με γραφίτη και ενίοτε με λίγο χρώμα, τα οποία γυαλίζουν και μεταλλάσσονται ανάλογα με το φως και τη θέση του θεατή· ανάγλυφα βράχια από χαρτοπολτό και αλλεπάλληλες στρώσεις χαρτιού που θυμίζουν γεωλογικά στρώματα· φωτογραφίες από βράχια στη Γαύδο και στον Ξερόκαμπο, όπου κυριαρχεί το θέμα "μακριά-κοντά"· τελάρα με χαρτιά γκοφρέ, διπλωμένα και τσαλακωμένα, τα οποία μιμούνται την υφή του βράχου· σχέδια με κάρβουνο, γραφίτη, ακρυλικό και κεριά πάνω σε ριζόχαρτα, πανιά και γαζωμένα πετσετάκια· σχέδια δουλεμένα με την τεχνική του φροτάζ απευθείας πάνω σε βράχια στο Πόρτο Ράφτη· σχέδια αφαιρετικά, σε ατελείωτες παραλλαγές, με τα οποία η καλλιτέχνης διαμορφώνει -όπως λέει- "έναν κόσμο συγκεντρωμένο στη μικρή λεπτομέρεια, που μας αποκαλύπτει την αξία του ανεπαίσθητα διαφορετικού."

Η Γαροφαλάκη προσεγγίζει πολυδιάστατα το θέμα της, εξερευνώντας τα όρια των υλικών και αναδεικνύοντας τον εικονογραφικό πλούτο των επιφανειών. Στα έργα της, ιδίως στα σχέδια, αναγνωρίζεις διάφορες υφές και διαδρομές, πυκνώσεις και αραιώσεις. Την ενδιαφέρουν οι διαφορετικές ματιέρες, οι αντιθέσεις "τραχύ και μαλακό", "ελαφρύ και βαρύ" και η δυναμική συνύπαρξή τους. Ήδη από τα πρώτα της έργα, που παρουσίασε στην πτυχιακή της στην ΑΣΚΤ το 2000, η καλλιτέχνης πειραματίζεται με αυτές τις αντιθέσεις και επιχειρεί να μεταφέρει το βάρος και την αίσθηση της πέτρινης επιφάνειας. Τα μεγάλα της σχέδια, όπως σημειώνει η ίδια, αποδίδουν μια επιφάνεια σαν επιδερμίδα, όπου η απτικότητα, η τραχύτητα ή η απαλότητα της επιφάνειας παίζουν κυρίαρχο ρόλο. Στο μεταίχμιο μεταξύ σχεδίου και τρισδιάστατου αντικειμένου, τα έργα αυτά ξεδιπλώνουν -και ολοκληρώνουν έτσι- τον χαρακτήρα τους μέσω της αφής. 

Η Γιούλη Γαροφαλάκη γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης. Σπούδασε Οπτική Επικοινωνία στη σχολή Βακαλό με δασκάλους την Ελένη Βακαλό, τον Πάνο Χαραλάμπους, τον Μάριο Σπηλιόπουλο, τον Θανάση Στεφόπουλο, τον Νικόλα Κληρονόμο, τον Εδουάρδο Σακαγιάν, τον Τάσο Μαντζαβίνο κ.ά. Στον Όμιλο Τέχνης και Φιλοσοφίας συνέχισε τις σπουδές της στη ζωγραφική και στη γλυπτική με δασκάλους την Ρουμπίνα Σαρελάκου και τον Κυριάκο Ρόκο, και στη συνέχεια παρακολούθησε σεμινάρια σκηνογραφίας με την Μαρία Χανιωτάκη, κατασκευή θεατρικής μάσκας και μαριονέτας με τον Μάνο Ποντικάκη και κόσμημα με την Λίλα ντε Τσάβες. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δάσκαλο τον Χρόνη Μπότσογλου και σκηνογραφία με τον Γιώργο Ζιάκα. Φοίτησε μέσω Erasmus στο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης Facultat de Belles Arts. Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, και έχει πραγματοποιήσει ατομική έκθεση με τίτλο "Κίνηση-Ακινησία" στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Info: Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" Δήμου Αθηναίων | 16-30/5 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ. 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ. 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων «Μελίνα»

Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, Θησείο
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μοναδικά χριστουγεννιάτικα δώρα από το Cycladic Shop

Αυτές τις γιορτές, χαρίστε δώρα με έμπνευση και αισθητική από το πωλητήριο του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/11/2025

Βράβευση με Red Dot Award για την οπτική ταυτότητα της Art Athina

Το G Design Studio διακρίθηκε στην κατηγορία Brands & Communication Design.

Γιορτινό art fair στο Μουσείο Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη

Ένα διήμερο αφιερωμένο στη σύγχρονη δημιουργία.

Πόσο ικανοποιημένοι είμαστε από τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα;

Παρουσιάστηκε η πανελλαδική έρευνα με θέμα "Αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στους αρχαιολογικούς χώρους και ο αντίκτυπός τους στο κοινωνικό σύνολο".

"Crush": Ο Cronenberg και το στερεότυπο της γυναίκας "δίπλα" στο αυτοκίνητο

Η εικαστικός Bety Krňanská εμπνέεται από την εμβληματική ταινία του Καναδού σκηνοθέτη και δημιουργεί τη δική της αφήγηση για τη δυναμικότητα της γυναίκας.

"Cosmic Spectrum": Μία έκθεση για τη μεταμορφωτική εμπειρία του φωτός

Ένας διάλογος ανάμεσα στο πολύτιμο κόσμημα και τις εικαστικές τέχνες.