Είναι σε κρίση η ικανότητά μας να λέμε ιστορίες;

Έτσι ισχυρίζεται ο φιλόσοφος Μπιουνγκ Τσουλ-Χαν, στο νέο του βιβλίο "Η κρίση της αφήγησης" που κυκλοφόρησε μόλις από τις εκδόσεις Opera.

Η κρίση της αφήγησης

Κυκλοφόρησε μόλις από τις εκδόσεις Opera το νέο βιβλίο του φιλοσόφου Μπιουνγκ Τσουλ-Χαν με τίτλο "Η κρίση της αφήγησης" (μετάφραση: Βασίλης Τσαλής). Σύμφωνα με τον ίδιο: "η [Τεχνητή] Νοημοσύνη δεν είναι πνεύμα. Η ικανότητα αφήγησης μαραζώνει σ' έναν κόσμο κορεσμένο από δεδομένα και πληροφορίες". Διαβάστε ένα απόσπασμα από το βιβλίο στη συνέχεια.

Ένα απόσπασμα με επιρροή από τον Ηρόδοτο

Όταν ο αιγύπτιος βασιλιάς Ψαμμήτιχος αιχμαλωτίστηκε μετά την ήττα του από τον πέρση βασιλιά Καμβύση, ο Καμβύσης ταπείνωσε τον αιγύπτιο βασιλιά αναγκάζοντάς τον να παρακολουθήσει τη θριαμβευτική πομπή των Περσών κι έχοντας κανονίσει ώστε ο Ψαμμήτιχος να δει την αιχμάλωτη κόρη του να περνάει μπροστά του ως δούλη. Ενώ όλοι οι Αιγύπτιοι που στέκονταν στις άκρες του δρόμου ξέσπασαν σε θρήνο, ο Ψαμμήτιχος στεκόταν βουβός και ακίνητος, με το βλέμμα του στραμμένο στο έδαφος. Λίγο αργότερα, όταν είδε τον γιο του ανάμεσα σ' αυτούς που οδηγούνταν για εκτέλεση, συνέχισε να στέκει ασάλευτος. Όταν, όμως, διέκρινε ανάμεσα στους αιχμαλώτους έναν από τους υπηρέτες του, έναν γέρο, ανήμπορο άνθρωπο, τότε χτύπησε το κεφάλι του με τις γροθιές του κι άφησε τον βαθύ του πόνο να ξεσπάσει.

Ο Μπένγιαμιν θεωρεί ότι σ’ αυτή την ιστορία του Ηρόδοτου μπορεί να διακρίνει πώς οφείλει να είναι φτιαγμένη μια γνήσια αφήγηση. Είναι της άποψης ότι κάθε απόπειρα να εξηγηθεί ο λόγος για τον οποίο ο αιγύπτιος βασιλιάς άφησε το θρήνο του να ξεσπάσει μόνο όταν είδε τον υπηρέτη, θα κατέστρεφε την αφηγηματική ένταση. Αυτή ακριβώς η αποσιώπηση της εξήγησης είναι ουσιώδης για τη γνήσια αφήγηση. Η αφήγηση παραιτείται από την εξήγηση.

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα

Ο Μπιουνγκ-Τσουλ Χαν γεννήθηκε το 1959 στη Σεούλ (Νότια Κορέα). Το 1980 μετοίκησε στη Γερμανία όπου σπούδασε Φιλοσοφία, Γερμανική Λογοτεχνία και Καθολική Θεολογία στο Φράιμπουργκ και στο Μόναχο. Το 1994 έλαβε τον τίτλο του διδάκτορα με τη διατριβή του πάνω στο έργο του Χάιντεγκερ. Το 2000 ξεκίνησε την καριέρα του ως καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Βασιλείας. Το 2010 έγινε μέλος του πανεπιστημίου της Καρλσρούης, εντρυφώντας στη Φιλοσοφία του 18ου, του 19ου και του  20ού αιώνα, στην Ηθική, την Κοινωνική Φιλοσοφία, τη Φαινομενολογία, τη Θεωρία του Πολιτισμού, την Αισθητική, τη Θρησκεία, τη Θεωρία των Μέσων Ενημέρωσης και τη Διαπολιτισμική Φιλοσοφία. Δίδαξε Φιλοσοφία και Πολιτισμό στο Πανεπιστήμιο Der Künste του Βερολίνου. Έχει συγγράψει είκοσι βιβλία.

Από τις εκδόσεις opera κυκλοφορούν: Η Κοινωνία της Διαφάνειας, Η Κοινωνία της Κόπωσης, Η Αγωνία του Έρωτα, Η Κοινωνία της Παρηγοριάς, Η Τοπολογία της Βίας, Ψυχοπολιτική, Για την εξαφάνιση των τελετουργιών.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Πώς επιδρούν μέσα μας οι εικόνες του πολέμου; Η Σούζαν Σόνταγκ απαντά

Κυκλοφόρησε μόλις από τις εκδόσεις Gutenberg το επίκαιρο και ενδιαφέρον δοκίμιο της Σούζαν Σόνταγκ "Αντιμέτωποι με τον πόνο των άλλων".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/07/2025

"Hêta": Ένας φορέας μνήμης για τον ανθρώπινο και θαλάσσιο κόσμο της Μεσογείου

Η Γαλλίδα καλλιτέχνιδα Camille Pradon παρουσιάζει έργα της στα Δωδεκάνησα.

"Αιωρούμενα Τοπία" αεροβατούν στο Μουσείο Μπενάκη

Στο πλαίσιο της σειράς παρουσιάσεων "Η Βιτρίνα της Κριεζώτου. Ένας καλλιτέχνης προτείνει" η καλλιτέχνης Βάλια Καπελετζή παρουσιάζει την έκθεση της.

Η Εθνική Βιβλιοθήκη παρουσιάζει τη "(Μελο)ποίηση"

Η ΕΒΕ παρουσιάζει από τις συλλογές της έργα που μελοποιήθηκαν από σπουδαίους Έλληνες συνθέτες.

Αναλύοντας την πόλη Σιουδάδ Χουάρες, όπου καπιταλισμός και πατριαρχία σκοτώνουν

Το βιβλίο "Η γραφή στα σώματα των δολοφονημένων γυναικών στη Σιουδάδ Χουάρες" της φεμινίστριας ανθρωπολόγου Ρίτα Λάουρα Σεγάτο έρχεται σύντομα από τις εκδόσεις Πότλατς.

Το παλιό Τελωνείο Ναυπλίου αναβιώνει με μια έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Με μια έκθεση ξαναζωντανεύει το ιστορικό κτίριο στην Πελοπόννησο.

Γίνε κι εσύ επιμελητής στο ΕΜΣΤ!

Το μουσείο απευθύνει ανοιχτή πρόσκληση για την επιμέλεια ομαδικής έκθεσης, το φθινόπωρο του 2025.