"Off Season": Ο Άγγελος Μεργές ζωγραφίζει τη μεταβαλλόμενη συνθήκη ζωής στη Χίο

Η έκθεση εγκαινιάζεται την επόμενη εβδομάδα στην Kalfayan της Αθήνας.

Άγγελος Μεργές Off Season «land snails», 150x240cm, oil on canvas, 2025. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και Kalfayan Galleries, Athens-Thessaloniki

Οι Kalfayan Galleries παρουσιάζουν την ατομική έκθεση του Άγγελου Μεργέ με τίτλο "Off Season". Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή, 4 Απριλίου (6-9 μ.μ.). 

Η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια Ελένη Κούκου μιλά για το πρότζεκτ: "Στην έκθεση Off Season του Άγγελου Μεργέ παρουσιάζονται έργα μεγάλης και μεσαίας κλίμακας. Αφορμή για αυτή την ενότητα έργων είναι οι μνήμες, από προσωπικά βιώματα του καλλιτέχνη και από τη μεταβαλλόμενη συνθήκη της ζωής στο νησί της Χίου όπου μεγάλωσε. Εστιάζει όπως υποδηλώνει ο τίτλος Off Season (Εκτός Σεζόν) σε φαινομενικά αδιάφορες και ενδιάμεσες καταστάσεις. Εκτός σεζόν είναι στερεοτυπικά η εποχή που είναι σα να μη συμβαίνει τίποτα στα νησιά που ταυτίζονται με τον τουρισμό. Η πραγματικότητα όμως διαφέρει. Οι κάτοικοι τον χειμώνα ζουν μια απομονωμένη ζωή γεμάτη δύσκολες και απαιτητικές εργασίες, ετοιμάζοντας την επόμενη τουριστική περίοδο, συνυπάρχοντας συχνά με κατατρεγμένους από τους πολέμους και τη φτώχεια πρόσφυγες. Αυτή ακριβώς την αντιφατική πραγματικότητα των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου έχει σαν σημείο αναφοράς η ανθρωποκεντρική ζωγραφική του Άγγελου Μεργέ. Ζωγραφίζει ανθρώπινες φιγούρες, αφαιρετικά αποτυπωμένες, σαν σκιές, σε καταστάσεις με ανοιχτή αφήγηση και διφορούμενα σενάρια. Είναι λουόμενοι που απολαμβάνουν τη θάλασσα ή ταλαιπωρημένοι από την ίδια θάλασσα πρόσφυγες; Διασκεδάζουν ή απειλούνται;

Τι νόημα έχει να επιλέγει ένας σύγχρονος καλλιτέχνης να κάνει σήμερα παραστατική ζωγραφική για να μιλήσει για αυτά τα θέματα; Tι νέο μπορεί να προσκομίσει ένας ζωγράφος που επιλέγει ένα μέσο με τόσο βαριά ιστορία; Θέλει όντως θάρρος η αναμέτρηση με την ιστορία, αλλά δεν είναι τυχαίο το έντονο ενδιαφέρον διεθνώς για τη ζωγραφική τα τελευταία χρόνια. Η ζωγραφική γλώσσα και οι θεματικές που αυτή καλύπτει έχουν ανανεωθεί και διευρυνθεί σε όλα τα επίπεδα λόγω της άνευ προηγουμένου διεύρυνσης του χώρου της σύγχρονης τέχνης γενικότερα σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι σύγχρονοι ζωγράφοι που δραστηριοποιούνται σε ένα διεθνές περιβάλλον, όπως ο Μεργές, έχουν κάθε λόγο να συνεχίζουν την ιστορία της ζωγραφικής με τα εργαλεία του σήμερα προσπαθώντας να ανταποκριθούν και να απαντήσουν σε ζητήματα επίκαιρα ή διαχρονικά. 

Σε αυτό το πλαίσιο, ένα πολύ βασικό χαρακτηριστικό της ανανεωμένης ζωγραφικής της νεότερης γενιάς, που μεγάλωσε μέσα στην τεχνολογία, εντοπίζεται αμέσως στη χρωματική παλέτα. Το κοινό βίωμα της φωτεινής οθόνης περνάει στη ζωγραφική του Μεργέ μέσω συγκεκριμένων χρωμάτων. Πρόκειται για συνθετικά κορεσμένα χρώματα που δεν υπάρχουν στη φύση και έρχονται σε αντίθεση με την παλαιότερη ταύτιση της ‘σοβαρής’ ζωγραφικής με πιο μουντές ή γήινες αποχρώσεις. Ταυτόχρονα, η διαρκής έκθεση του σημερινού ανθρώπου -πάλι μέσω οθονών- σε μη διαχειρίσιμο όγκο πληροφορίας κυρίως σε μορφή εικόνων, ανταγωνίζεται την πρόσληψη κάθε είδους εικόνας συμπεριλαμβανομένων και των έργων τέχνης. Η αφαιρετική προσέγγιση που επιλέγει ο Μεργές επιτελεί -πέραν της ανοιχτής αφηγηματικής δομής- τον σκοπό να καταφέρει, με τη λιγότερη δυνατή πληροφορία και το έντονο χρώμα, να κρατήσει το βλέμμα μέσα σε αυτή την άκρως ανταγωνιστική συνθήκη. 

Ένα ακόμα σημαντικό ερώτημα της πολυπολιτισμικής και συμπεριληπτικής κοινωνίας με την οποία αλληλεπιδρούν οι καλλιτέχνες της νεότερης γενιάς, είναι το σε ποιον απευθύνεται και ποιον εκπροσωπεί η ζωγραφική τους. Δουλεύοντας σε ένα διεθνές περιβάλλον, όπου υπάρχει διαρκώς ο κίνδυνος του κατακερματισμού, ο Μεργές συνδυάζοντας αναπαραστατική και αφαιρετική ζωγραφική  -σε αντίθεση με προηγούμενες ενότητες έργων του που απεικόνιζαν πιο συγκεκριμένες καταστάσεις- καταφέρνει να μιλήσει για οικουμενικά ανθρώπινα ζητήματα ανεξαρτήτως φύλου ή φυλής. 

Ο Άγγελος Μεργές βρίσκει τελικά τον δικό του δρόμο για να εκφραστεί ζωγραφικά, αποκρινόμενος στα σημερινά δεδομένα όπως: τα χρώματα της οθόνης, την ταχύτητα του επιπόλαιου βλέμματος πάνω σε εικόνες, και την προσπάθεια για μια συμπεριληπτική τέχνη. Ζωγραφίζει, με τη δική του σύγχρονη καλλιτεχνική γλώσσα, την αντίφαση και τη ρευστότητα ως κύρια και διαχρονικά χαρακτηριστικά της ανθρώπινης ύπαρξης".

Info: Kalfayan | 4/4-3/5 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Σαβ. 11 π.μ. – 3 μ.μ., Τρ.-Παρ. 11 π.μ. – 7 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Kalfayan

Χάρητος 11, Κολωνάκι
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τρεις εκθέσεις που πρέπει να δεις πριν κατεβάσουν αυλαία

Πρωτότυπα εγχειρήματα από γυναίκες εικαστικούς και μία ομαδική έκθεση που ολοκληρώνονται τις επόμενες μέρες.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
05/09/2025

"Οι μεταλλάξεις": Νέο σουρεάλ και χιομοριστικό βιβλίο από τις εκδόσεις Carnivora

Ο Χόρχε Κομενσάλ αφηγείται την παράδοξη ιστορία ενός δικηγόρου που δεν μπορούσε πια να μιλήσει εξαιτίας μιας αρρώστιας κι έτσι ανατράπηκε η ζωή του.

"Spiritus Loci": Πώς εξερευνάς την "επιδερμίδα" του τοπίου;

Γλυπτικά και ζωγραφικά έργα διερευνούν την εννοιολογική κατασκευή του τοπίου.

Τρεις συγγραφείς μιλούν για τη ζωγραφική του Αλέκου Κυραρίνη

Με αφορμή την έκθεση "Χρώμα Κόκκινο" στην γκαλερί Citronne.

"Soft Walls": Ένα πολυεπίπεδο πρότζεκτ αφιερωμένο στη φωτογραφία

Η φωτογραφική ομάδα blink παρουσιάζει το αποτύπωμα μιας τριετούς φωτογραφικής διαδικασίας.

Τι δεν θα χάσουμε στο πρώτο τριήμερο του 53ου Φεστιβάλ Βιβλίου στο Πεδίον του Άρεως

Συναυλία με τους Vanila Swing, πάρτι, δραστηριότητες για παιδιά όπως παράσταση μάγου και έκθεση Playmobil, και όλα όσα κάνουν άχαστο το πρώτο τριήμερο του φεστιβάλ 5-7/9.

Μία διεθνής έκθεση τέχνης κάνει στάση στο St. George Lycabettus

Το "Crosslines" για πρώτη φορά στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια του Global Tour 2025- Europe.