"Η σονάτα του σεληνόφωτος": Καβάφης, Ρίτσος και αφηγήσεις για τη μητρότητα στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

Έκθεση του Απόστολου Φανακίδη, με έργα κυρίως της τελευταίας δεκαπενταετίας.

Η σονάτα του σεληνόφωτος Απόστολος Φανακίδης

Ο Δήμος Αθηναίων, μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), παρουσιάζει την έκθεση "Η σονάτα του σεληνόφωτος" του Απόστολου Φανακίδη. Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί από τις 28 Μαρτίου στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων και περιλαμβάνει κυρίως έργα της τελευταίας δεκαπενταετίας.

Το εικαστικό έργο του Απόστολου Φανακίδη αφορμάται από την ποίηση και τη μουσική (κυρίως την κλασική), από το σημείο τομής δύο, ή και περισσότερων, τεχνών. Διόλου τυχαία, η ατομική του έκθεση στην Πινακοθήκη αρχίζει με ένα μεγάλων διαστάσεων πορτρέτο του Κωνσταντίνου Καβάφη σε νεαρή ηλικία. 

Διαβάστε Επίσης

Ο ποιητής απεικονίζεται λιτά και ουσιαστικά, χωρίς περιττές εικονογραφικές διακοσμήσεις και ρεαλιστικές λεπτομέρειες. Ζωγραφισμένη με κάρβουνο σε χαρτί, το οποίο έχει επικολληθεί σε λευκοβαμμένη ξύλινη επιφάνεια, η φιγούρα του ποιητή είναι δοσμένη με τρόπο αφαιρετικό. Ο Καβάφης του Φανακίδη είναι φτιαγμένος με οδηγό τη μνήμη. Το πορτρέτο αυτό είναι η μνήμη ως ύλη και η ύλη ως μνήμη. Η μορφή του ποιητή μοιάζει με γυμνό κορμό δέντρου. Πρόκειται για μια εντελώς γήινη προσωπογραφία. Κάτω δεξιά, στο σώμα της φιγούρας, που δεν διακρίνεται αν είναι όρθια ή καθιστή, ο καλλιτέχνης έχει "χαράξει" ακατάληπτες λέξεις. Τα γυαλιά οράσεως, σήμα κατατεθέν του Καβάφη, αιωρούνται στο κενό, σαν να έπεσαν από το ελαφρώς γυρτό κεφάλι του – μήπως αποκοιμήθηκε και ονειρεύεται; Σχεδιασμένα υποτυπωδώς, λειτουργούν περισσότερο ως έμβλημα που μας βοηθά να ταυτίσουμε την εικονιζόμενη μορφή με τον γνωστό ποιητή. Ένα είναι σίγουρο: στο συγκεκριμένο πορτρέτο, για να μνημονεύσουμε την πρόσφατη μελέτη της Μαρίας Μπολέτση, ο Καβάφης επιστρέφει ως φάντασμα. Εδώ ο ποιητής ανήκει στον κόσμο των σκιών. Και, ταυτόχρονα, με έναν πλάγιο τρόπο, αποδίδεται αγιογραφικά. 

Η σονάτα του σεληνόφωτος Απόστολος Φανακίδης

Ο "Καβάφης" του Φανακίδη είναι ένα ζωγραφικό πορτρέτο από έναν έμπειρο γλύπτη. Είχε προηγηθεί μια λευκή προτομή του ποιητή με πολυεστέρα και κόκκινο φως neon, η οποία εύστοχα επιλέχθηκε για να κοσμήσει το εξώφυλλο του βιβλίου της Μπολέτση. Η λεπτή φωτεινή γραμμή που διασχίζει κάθετα την αριστερή πλευρά του προσώπου του Καβάφη υπάρχει και σε άλλα έργα του Φανακίδη, είτε με τη μορφή κόκκινου νήματος πάνω σε μαύρες επιφάνειες που παραπέμπουν σε διαστημικά τοπία είτε με κόκκινες ή μπλε γραμμές φωτός, συνεχείς ή διακεκομμένες, πάνω σε επιφάνειες που φέρουν τρισδιάστατα αντικείμενα διαλεγμένα από τον καλλιτέχνη, όπως τμήματα από καρέκλες, λαμαρίνα ή ύφασμα. Κάποιες από αυτές τις γραμμές είναι ακανόνιστες και μοιάζουν με ρωγμές, όπως στο έργο που περιλαμβάνει μια φωτογραφία του Μστισλάβ Ροστροπόβιτς. Τυπωμένη απευθείας πάνω στην ξύλινη επιφάνεια του πίνακα, η φωτογραφία του θρυλικού βιολοντσελίστα καταδεικνύει τη σημασία της μουσικής στη δουλειά του Φανακίδη και στην κατανόησή της. Ο Ροστροπόβιτς, με το υπερφυσικό παίξιμό του, βρίσκεται πλέον στο Διάστημα, γίνεται σκοτεινό αστέρι, ισορροπώντας ανάμεσα σε μια έντονη μπλε ρωγμή και σε ένα διακριτικό ματωμένο φεγγάρι. Παρόμοια φεγγάρια συναντάμε και σε άλλα επιτοίχια έργα του καλλιτέχνη: προφανώς λειτουργούν ως σύμβολα αντιθέσεων (φως-σκοτάδι, ημέρα-νύχτα, εγκόσμιο-απόκοσμο) και υποβάλλουν έναν ελεγειακό τόνο. 

Ο Φανακίδης εξισώνει την καλλιτεχνική πράξη, τη διαδικασία δημιουργίας ενός έργου, με την ονειρική κατάσταση. Στη βιβλιοθήκη του κρύβεται και σε περιμένει "Η σονάτα του σεληνόφωτος" (1956) του Γιάννη Ρίτσου. Εκεί ο ποιητής αναφέρεται στο "δυνατό φεγγάρι", που μοιάζει με "μια τρύπα στο κρανίο του κόσμου", "μια δύναμη μαγνητική που σε τραβάει", ένα "μαρμάρινο πηγάδι", και μας παροτρύνει να μην το κοιτάξουμε γιατί θα πέσουμε μέσα. Ίσως έτσι λειτουργεί και το φως στα έργα του Φανακίδη, τα οποία είναι βυθισμένα στο σκοτάδι, σε ένα αδιαπέραστο βαθύ μαύρο χρώμα. 

Η έκθεση του Απόστολου Φανακίδη κορυφώνεται με μια σειρά από γλυπτά αφιερωμένα στη μητρότητα, τα οποία παρουσιάζονται στην τελευταία αίθουσα. Εδώ ο καλλιτέχνης αφηγείται "μια απλή ιστορία" από το μακρινό παρελθόν, από την ομότιτλη ατομική του στην γκαλερί ΑΔ το 1992, όπου είχε πρωτοεκθέσει τη συγκεκριμένη ενότητα. Τα γλυπτά αυτά, που μπορούν να ιδωθούν και ως ερωτικά, αλληλεπιδρούν μεταξύ τους με παιχνιδιάρικη διάθεση. Τα συνοδεύουν σκηνοθετημένες φωτογραφίες που τα δείχνουν εν κινήσει, να μπαίνουν και να βγαίνουν από το τότε ατελιέ του καλλιτέχνη στους πρόποδες της Ακρόπολης. Πρόκειται για μια πιο ανάλαφρη πλευρά της γλυπτικής του Φανακίδη, ο οποίος μας έχει συνηθίσει σε έργα σκοτεινά, που εκφράζουν το άγχος της ύπαρξης και τις αγωνίες του σύγχρονου ανθρώπου. 

Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο Χριστόφορος Μαρίνος.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 28 Μαρτίου, 7 μ.μ.

Info: Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων | 28/3-11/5 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Σαβ. 11 π.μ. – 7 μ.μ., Κυρ. 10 π.μ. – 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

Λεωνίδου & Μυλλέρου, Μεταξουργείο
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ημερίδα για τη διαχρονικότητα των Κυκλάδων ετοιμάζει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η Πρωτοβουλία Cycladic Identity αναδεικνύει τα ελληνικά νησιά ως ένα ζωντανό εργαστήριο συμμετοχής και συνεργασίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

"Τα Ντοκουμέντα του Πειραιά": Ένα νέο φεστιβάλ αλλάζει τον πολιτιστικό χάρτη της πόλης

Σε ένα ζωντανό σκηνικό ιστορίας, τέχνης και συλλογικής μνήμης μετατρέπεται ο Πειραιάς αυτό το Σαββατοκύριακο.

Μουσείο Μπενάκη: Πώς ο Δημήτρης Πικιώνης σημάδεψε την ελληνική αρχιτεκτονική

Το εκθεσιακό αφιέρωμα για τον Έλληνα αρχιτέκτονα εγκαινιάζεται σήμερα (22/10).

"Ατμόσφαιρες στα πόδια μου": Προβολές για τη βιωσιμότητα της Γης στην Ταινιοθήκη

Βίντεο προτείνουν νέους τρόπους κατανόησης της σχέσης του ανθρώπου με τη γη.

Εικαστικοί αποκαλύπτουν όσα δεν βλέπουμε στα παρασκήνια μιας καλλιτεχνικής παραγωγής

Το "remnants of ongoing activity" προβάλλει επισφαλείς και συχνά αόρατες συνθήκες ενός καλλιτεχνικού πρότζεκτ.

Διάλεξε το επόμενο έκθεμα του Μουσείου Μαρία Κάλλας

Το μουσείο γιορτάζει δύο χρόνια λειτουργίας και καλεί το κοινό να συμβάλλει ενεργά στη μόνιμή του έκθεση.

6 μεγάλες ληστείες σε μουσεία πριν από εκείνη του Λούβρου

Η Μόνα Λίζα, η Κραυγή και άλλα έργα τέχνης που έχουν πέσει θύματα ληστείας ανά τα χρόνια.