Τι έζησαν οι προσφύγες του ελληνικού Εμφυλίου που πήγαν στη Γερμανία;

Την απάντηση στο ερώτημα δίνει μέσα από αληθινές μαρτυρίες το νέο βιβλίο "Ανάμεσα σε πατρίδα και ξενιτιά – Zwischen Heimat und Fremde: Η ιστορία προσφύγων του Ελληνικού Εμφυλίου Πολέμου (1946-1949) στην Λειψία/Σαξονία".

Ανάμεσα_σε_πατρίδα_και_ξενιτιά

Ο εκδοτικός οίκος της γερμανόφωνης εφημερίδας Griechenland Zeitung με έδρα την Αθήνα κυκλοφόρησε το νέο δίγλωσσο (ελληνικά/γερμανικά) βιβλίο του "Ανάμεσα σε πατρίδα και ξενιτιά – Zwischen Heimat und Fremde: Η ιστορία προσφύγων του Ελληνικού Εμφυλίου Πολέμου (1946-1949) στην Λειψία/Σαξονία της μετέπειτα Γερμανικής Λαοκρατικής Δημοκρατίας (ΓΛΔ)".

Η ιστορία αυτών των προσφύγων αυτών από αναβιώνει 70 χρόνια μετά μέσα από προσωπικές ιστορίες 27 συνεντευξιαζόμενών. Το σημείο που ενώνει όλους αυτούς τους αυτόπτες μάρτυρες εκείνης της εποχής είναι η πεποίθηση ότι έζησαν μια ζωή με σκαμπανεβάσματα μεν, πλούσια σε εμπειρίες δε, στην οποία οι δύο ταυτότητες συμπληρώνουν και εμπλουτίζουν η μία την άλλη. Στις αφηγήσεις τους τα τραύματα επικαλύπτονται και αντικαθίστανται από θετικότερες αναμνήσεις. Οι εκδότες του, Κώστας Κηπουρός και Susanne Grütz, τονίζουν στον πρόλογο: "Θελήσαμε να συζητήσουμε όχι για τους πρόσφυγες, μετανάστες ή επαναπατριζόμενους αλλά μαζί τους, για τη ζωή τους μεταξύ πατρίδας και ξενιτιάς."

"Και του χρόνου στην Ελλάδα"

Το 1946 συμπληρώνεται για τις χώρες της Ευρώπης ένας χρόνος από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Η Ελλάδα, όμως, δεν έχει ακόμα ηρεμήσει. Ένας εμφύλιος πόλεμος, ανάμεσα στους αριστερούς αντάρτες του Δημοκρατικού Στρατού και τα μοναρχοφασιστικά στρατεύματα, διαλύει από το 1947 τη χώρα, την κοινωνία, τις οικογένειες. Ο εμφύλιος πόλεμος έληξε το 1949 με την ήττα των ανταρτών. Χιλιάδες αγωνιστές αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την Ελλάδα ή συνελήφθησαν, βασανίστηκαν και εκτελέστηκαν. Όσοι κατάφεραν να φύγουν βρήκαν συνήθως νέα πατρίδα στις τότε σοσιαλιστικές χώρες. Ανάμεσά τους, περίπου 1.300 πολιτικοί πρόσφυγες, στην πλειονότητά τους παιδιά και νέοι.

Μέσα από τις συνεντεύξεις οι εκδότες ερευνούν πολλά ζητήματα:

— Πώς βίωσαν την απώλεια της οικογένειας και του σπιτιού τους
— Πώς αισθάνθηκαν την τελευταία μέρα στην Ελλάδα και την πρώτη σε μια ξένη χώρα;
— Πώς ήταν η ζωή σ᾿ένα καινούργιο σπίτι, όπου δεν προοριζόταν να ζήσουν "για πάντα"
— Πότε συνειδητοποίησαν ότι η προσδοκία "και του χρόνου στην Ελλάδα" δεν θα εκπληρωνόταν

Η προσμονή της επιστροφής στην Ελλάδα, τα πρώτα τουλάχιστον χρόνια της παραμονής των πολιτικών προσφύγων στη ΓΛΔ, επηρεάζει τις κοινωνικές επαφές τους. Σταδιακά όμως ο γάμος και η δημιουργία οικογένειας φαίνεται ότι αποτέλεσαν τον βασικότερο παράγοντα για τη χρονική μετατόπιση του επαναπατρισμού. Προ πάντων μετά την πτώση της δικτατορίας στην Ελλάδα (1974) μερικοί από τους Έλληνες της ΓΛΔ μετά από δεκαετίες πάτησαν για πρώτη φορά πατρική γη: Ο Δημήτριος Χριστακούδης αναφέρει σχε­τικά: "Tο 1978 ήρθε η μεγάλη στιγμή: το πρώτο μου ταξίδι στην Ελλάδα. Δεν μπορώ καν να εκφράσω με λόγια τα συναισθήματά μου, ήταν συγκλονιστικό."

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Οι "Αδέσποτες σκύλες" δεν είναι ένα βιβλίο για "Πηνελόπες"

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Carnivora το βιβλίο της Μεξικανής Ντάλια δε λα Σέρδα, που αποδομεί σε δεκατρείς ιστορίες το γνώριμο μοντέλο των γυναικών που θυσιάζονται υπομονετικά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/10/2025

"11317": HIV και καρκίνος μέσα από τα μάτια ενός κουίρ ατόμου

Η έκθεση γεννήθηκε μέσα από χρόνια θεραπείας, φόβου και προσωπικής μεταμόρφωσης.

Οι πέντε Ελληνίδες εικαστικοί που επιβιβάστηκαν στο 'Ματαρόα', το πλοίο της μεγάλης φυγής

Το Μουσείο Γουναρόπουλου ανακοίνωσε τον νέο κύκλο διαλέξεων ιστορίας της τέχνης.

Ο Νίκος Ποδιάς στήνει ένα "Safe Area" μέσα στη Citronne

Ο καλλιτέχνης αντλεί έμπνευση από παραδόσεις και απηχήσεις του παγκοσμίου πολιτισμού.

Η εικαστικός Γεωργία Λαλέ αφηγείται τους αγώνες και τον πόνο των γυναικών

Η διακεκριμένη καλλιτέχνιδα, δημιουργός της "Ροζ σημαίας", επιστρέφει στην εγχώρια σκηνή με νέα έκθεση.

Καλλιτέχνες τονίζουν την ανάγκη μας για "Διασυνδεσιμότητα"

Το ομαδικό πρότζεκτ στο dot wip εστιάζει σε μια καίρια ιδέα που συχνά παραβλέπεται.

Κάπως έτσι συντηρείται η συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Πειραιά

Μάθε πώς συμβαίνει αυτό, μαζί με άλλες δράσεις για το κοινό, με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Συντήρησης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.