
Επισκεπτόμαστε ξανά το "Queer", το βιβλίο πίσω από την ομότιτλη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο με τον Ντάνιελ Κρεγκ, και μπαίνουμε βαθύτερα στο έργο του εμβληματικού μπιτ συγγραφέα Γουίλιαμ Μπάροουζ, μέσα από ακόμη 6 βιβλία του (εκδόσεις Τόπος - Μετάφραση: Γιώργος Μπέτσος).
Queer
(η οριστική έκδοση)
Παρόλο που ο Μπάροουζ έγραψε το Queer το 1952, σε μια εποχή που ήδη απολάμβανε κάποιας φήμης, το έργο παρέμεινε ανέκδοτο για περισσότερες από τρεις δεκαετίες επειδή περιέγραφε ξεκάθαρα τον πόθο ενός ομοφυλόφιλου. Με φόντο τη σκοτεινή και βουτηγμένη στη διαφθορά πόλη του Μεξικού της δεκαετίας του '40, το μυθιστόρημα αφηγείται τη ζωή του Ουίλιαμ Λι, ενός άντρα που βασανίζεται στην προσπάθειά του να κόψει την ηρωίνη, αλλά και από τον ανεκπλήρωτο ερωτικό του πόθο για έναν άλλο χρήστη. Η αφήγηση είναι διάσπαρτη με ευφυείς κωμικούς μονολόγους που προετοιμάζουν το έδαφος για το Γυμνό Γεύμα - ωστόσο η ατμόσφαιρα παραμένει βαριά, δυσοίωνη, queer. Ένα τολμηρό αυτοβιογραφικό πορτρέτο με σαφείς πολιτικές προεκτάσεις, μια δυνατή ιστορία αγάπης αλλά και ένα μωσαϊκό κωμικών και τραγελαφικών φαντασιώσεων.
Τζάνκι
(η οριστική έκδοση)
Το Τζάνκι είναι ένα διερευνητικό μυθιστόρημα του άγριου κόσμου των ναρκωτικών ουσιών. Με αυτό το πρώτο του βιβλίο ο Μπάροουζ αναδείχθηκε ως ο κατεξοχήν συγγραφέας του εφιαλτικού αγώνα ενάντια στα ναρκωτικά και της εξάρτησης από αυτά, εμπειρία που τον βασάνισε σε όλη σχεδόν τη ζωή του.
Το Τζάνκι είναι το πρώτο βιβλίο που απερίφραστα αρνήθηκε να παρακάμψει την ηθική, την ιατρική, τη νομοθετική και την πολιτική υποκρισία που περιβάλλουν το ζήτημα του εθισμού. Δυστυχώς, και γι' αυτούς ακριβώς τους λόγους, αυτό το τολμηρό βιβλίο είναι πιο επίκαιρο από ποτέ.
Γυμνό γεύμα
(το αποκατεστημένο κείμενο)
Το Γυμνό γεύμα κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στο Παρίσι το 1959 και στην Αμερική το 1962. Οι υπεύθυνοι του εκδοτικού οίκου συνελήφθησαν λόγω του άσεμνου περιεχομένου του και το στοκ κατασχέθηκε από τις Aρχές. Tρία χρόνια μετά ακολούθησε η περίφημη δίκη του "Γυμνού γεύματος" και μόλις τον Ιούλιο του 1966 το Aνώτατο Δικαστήριο της Mασαχουσέτης αποφάσισε να επιτρέψει την κυκλοφορία του βιβλίου, μια ιστορική απόφαση που σημείωσε το τέλος της λογοκρισίας στις HΠA, στο πεδίο της λογοτεχνίας. Το βιβλίο έγινε γρήγορα θρύλος και μαζί με το Στο δρόμο του Kέρουακ και το Oυρλιαχτό του Γκίνσμπεργκ αποτελούν πλέον την "κoρυφαία τριάδα" της μπιτ λογοτεχνίας.
Άξονας του βιβλίου η άγρια περιπέτεια του ναρκομανή Ουίλιαμ Λι, που δραπετεύει από τη Νέα Υόρκη και καταλήγει στην Ταγγέρη, στην κολασμένη "Διαζώνη" των παραισθήσεων, των ουσιών, και του ομοφυλόφιλου, οργιώδους σεξ. Στην ουσία το βιβλίο αποτελεί μια τολμηρή κατάβαση στη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης ασκώντας δι' αυτής μια σκληρή κριτική στη δυτική και κυρίως την αμερικάνικη κουλτούρα του μεταφυσικού συντηρητισμού, της βίας, του σεξισμού, της πολιτικής διαφθοράς - στοιχεία που σήμερα, περισσότερο από ποτέ, είναι εμφανή στον δυτικό πολιτισμό.
Πόλεις της κόκκινης νύχτας
Ένας οπιομανής χάνεται σε κάποια ζούγκλα της Ασίας· νεαροί άντρες πολεμούν ενάντια σε μια σατανική αυτοκρατορία μεταλλαγμένων· ένας γοητευτικός ουτοπιστής πειρατής περιμένει την εκτέλεσή του· σε μια βίλα έξω από την Αθήνα ανακαλύπτεται ένα ακέφαλο πτώμα· άνθρωποι σε όλο τον κόσμο μολύνονται από κάποια ραδιενεργή επιδημία. Ιστορίες που συνυφαίνονται σε ένα ενιαίο αφήγημα χάους και αναταραχής.
Στις Πόλεις της κόκκινης νύχτας (1981), το πρώτο μυθιστόρημα της τριλογίας που περιλαμβάνει τον Τόπο των νεκρών δρόμων (1983) και τις Δυτικές χώρες (1987), ο Ουίλιαμ Σ. Μπάροουζ σατιρίζει τη σύγχρονη κοινωνία με μια καυστική, ποιητική και συνταρακτική ιστορία σεξ, ναρκωτικών, αρρώστιας και περιπέτειας.
Ο τόπος των νεκρών δρόμων
Σε τούτο το παράδοξο αφήγημα, το οποίο διαδραματίζεται στην αμερικανική Άγρια Δύση, συναντάμε ένα σύνολο περιβόητων χαρακτήρων: το Δακρυσμένο Πιστόλι, που βάζει τα κλάματα στη θέα των αντιπάλων του, τον Παπά, ο οποίος μόλις αρχίζει το πιστολίδι δίνει τελευταία μετάληψη στους εχθρούς του, και τον γνωστό και μη εξαιρετέο Κιμ Κάρσονς, έναν ομοφυλόφιλο πιστολά ο οποίος, με συμπαραστάτες μια σειρά από όμορφα αγόρια, βάζει σκοπό να θέσει υπό αμφισβήτηση την ηθική της αμερικανικής επαρχίας ενώ μάχεται για τη διαγαλαξιακή ελευθερία.
Φαντασιώδης και αστείος, ο "Τόπος των Νεκρών Δρόμων" του Μπάροουζ συνεχίζει την εξερεύνηση των δυνάμεων ελέγχου της κοινωνίας -δια του κράτους, της Εκκλησίας, των γυναικών, του γραπτού λόγου, των ναρκωτικών.
Δυτικές χώρες
Οι Δυτικές Χώρες, το τελευταίο μυθιστόρημα που έγραψε ο Ουίλιαμ Μπάροουζ, διαθέτει ίσες δόσεις καυστικότητας και νοσταλγίας. Αυτό το εκρηκτικό κοκτέιλ αυτοβιογραφικών περιστατικών και αλλόκοτης αιγυπτιακής θεολογίας, που αναμειγνύει πολεμικές ταινίες με πορνογραφία, αναφορές στον Κάφκα και στον Μέιλερ, έρχεται να επικυρώσει το γεγονός ότι ο Μπάροουζ δίκαια θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους Αμερικανούς συγγραφείς.
Τα άγρια αγόρια
Σε τούτο το αντισυμβατικό, εφιαλτικό έργο ακραίας φαντασίας, γκροτέσκοι ήρωες αναμετρώνται βίαια για την ανάδειξη του πιο ισχυρού, ανεξάντλητα πλούτη σπαράσσουν μια γωνιά στην Αφρική ως βακχική ουτοπία, ενώ τεχνολογία, σάρκα και βία διαχέονται η μια στην άλλη και αλληλοεξουδετερώνονται.
Πρόκειται για θραυσματικό, αιρετικό μυθιστόρημα που παρακολουθεί άγρια αγόρια να παίρνουν μέρος σε οργιώδεις τελετουργίες σεξ και ναρκωτικών - καθώς και να συμπλέκονται σε παρωδίες ανταρτοπόλεμου και μάχες κανονικές με στρατούς θολωμένους και ανέτοιμους.
Το μυθιστόρημα Τα άγρια αγόρια αποδεικνύει γιατί ο Μπάροουζ δεν μοιάζει με κανέναν άλλο συγγραφέα: επειδή καθιστά τη χυδαιότητα και τη φρίκη σαγηνευτικές.