
Οι εκδόσεις Νεφέλη επανεκδίδουν σημαντικά βιβλία του αστικού λαογράφου Ηλία Πετρόπουλου. Δείτε ποια είναι αυτά στη συνέχεια του κειμένου.
Καλιαρντά
"Ώστε η καλιαρντή είναι μία συνθηματική διάλεκτος, διεπομένη από τους ειδικούς κανόνες όλων των συνθηματικών διαλέκτων. Φυσικά, η καλιαρντή ακολουθεί την γραμματική καί το συντακτικό της κοινής νεοελληνικής. Αυτό διόλου δεν εμποδίζει την καλιαρντή από το να είναι μία αδιακόπως έξυπνη καί ίδιαίτερα πλαστική γλώσσα. Η καλιαρντή έχει ένα χαρακτηριστικό θέλγητρο είναι μία γλώσσα πού σε κάνει να χαμογελάς άθελά σου. Κι αυτός είναι ο στόχος των κιναίδων: επιζητούν να αφοπλίσουν τον συνομιλητή, γυρίζοντας την κουβέντα στο ευτράπελο. Η καλιαρντή, εξ απόψεως λογοτεχνικής καταξιώσεως καί φιλολογικής διερευνήσεως, είναι γλώσσα παντελώς άγνωστη καί παρθένα. Η διαβόητη λογοτεχνική γενιά του '30 συνεβάδιζε με το ρεμπέτικο τραγούδι καί ουδέν αντελήφθη περί αυτού. Η μουγκαμάρα συνεχίζεται καί προς την πλευρά των κιναίδων. Στήν Ελλάδα ουδείς διακινδυνεύει το κύρος του διερευνών αντικείμενα που στερούνται κύρους ίσως διότι, πας αποκτών κύρους θνήσκει". (από την έκδοση)
Εγχειρίδιον του Καλού Κλέφτη
"Το "Εγχειρίδιον του Καλού Κλέφτη" αυτοχαρακτηρίζεται χάρη στον υπότιτλο Λαϊκόν και Μακάβριον Ευθυμογράφημα που, φρονώ ότι, εμπεριέχει τρεις δείκτες για την κατανόηση του βιβλίου μου. Υποψιάζομαι πως έκανα αρκετή ζημιά με την δημοσίευσή του. Αν, όντως, είναι έτσι, τότε ζητώ συγνώμη από τους αναγνώστες. Όσο για την (ενίοτε) αθυρόστομη προκλητικότητα του Εγχειριδίου θα προτιμούσα να ανατρέξω σε κάποιες συνεντεύξεις μου, όπου επιμένω πως η προκλητικότητα δεν είναι παρά ένα όπλο, μια μέθοδος - και ποτέ ένας στόχος". (από την έκδοση)
Το μπουρδέλο
Από μιας ξαρχής θα κάνω την διευκρίνηση. Σ' αυτή την μελετούλα δεν θα εκθέσω, γενικώς και αορίστως, το θέμα της πόρνης. Ούτε -πολύ περισσότερο- το μέγα φαινόμενο της πορνείας. Στο Εγχειρίδιον του Καλού Κλέφτη ισχυρίζομαι ότι η πόρνη δεν ασκεί το αρχαιότερον επάγγελμα του κόσμου, γιατί αυτό το επάγγελμα το ασκεί ο κλέφτης. Το Εγχειρίδιον του Καλού Κλέφτη είναι ένα ευθυμογράφημα, όπου δεν αστειεύομαι καθόλου. Εδώ θα προσθέσω πως η πόρνη ασκεί ένα κοινωνικό λειτούργημα, και δη υψίστης σημασίας. Και, βεβαίως, δεν χρειάζεται να δηλώσω ότι λατρεύω τις πουτάνες. Το πεδίον της πορνείας είναι τόσο μεγάλο που μπορεί να καταπιεί όλη την ανθρωπότητα. Δεν θα διολισθήσω προς μιαν έρευναν, όπου θα πνιγότανε και ο μεγαλύτερος συγγραφέας.
Θα μιλήσω, κυρίως, για τους οίκους ανοχής, όπως τους γνώρισε η γενιά μου. Θα μιλήσω, κυρίως, για τις πόρνες των νομίμων μοντέλων της Ελλάδος. Είναι αυτονόητον ότι θα πρέπει να μιλήσω, κάπως, και για ορισμένα παράλληλα φαινόμενα. Θα προσπαθήσω να αποφύγω τους, σχεδόν αναγκαίους, πλατιασμούς. Ωστόσο, ξέρω εκ των προτέρων πως η παρούσα μελέτη μου θα 'χει μια παραμορφωμένη ταξινόμηση και οικονομία ύλης. Δε γινότανε αλλιώς. Αν αυτό το βιβλίο είναι βαρετό, ζητώ συγγνώμη. Αν αυτό το βιβλίο είναι χυδαίο, επίσης ζητώ συγγνώμη. (από την έκδοση)
Τα μικρά ρεμπέτικα
Μικρή ανθολογία με στίχους από 220 ρεμπέτικα τραγούδια, συνοδεία σχεδίων του Αλέκου Φασιανού.
Ο μύσταξ