Τελευταία εβδομάδα με το "Ξηρόμερο/Dryland" στην 60ή Μπιενάλε Βενετίας

Το ελληνικό περίπτερο αποχαιρετά τη διεθνή έκθεση τέχνης στις 24/11.

Ξηρόμερο

Μετά από επτά μήνες και εκατομμύρια επισκέπτες, η 60ή Διεθνή Έκθεση Τέχνης – La Biennale di Venezia ολοκληρώνει τον κύκλο της την Κυριακή 24 Νοεμβρίου.

Το "Ξηρόμερο/Dryland" που εκπροσωπεί την Ελλάδα στην 60η Διεθνή Έκθεση Τέχνης - La Biennale di Venezia, είναι ένα διαμεσικό συλλογικό έργο σε σύλληψη των Θανάση Δεληγιάννη και Γιάννη Μιχαλόπουλου με συνδημιουργούς την Έλια Καλογιάννη, τον Γιώργο Κυβερνήτη, τον Κώστα Χαϊκάλη και τον Φώτη Σαγώνα. Επιμελητής της ελληνικής συμμετοχής είναι ο Πάνος Γιαννικόπουλος. Αποτελείται από ένα αγροτικό μηχάνημα άρδευσης το οποίο συντονίζει σε πραγματικό χρόνο τον ήχο, την κινούμενη εικόνα, και το φωτιστικό  περιβάλλον της εγκατάστασης. Η ελληνική εκπροσώπηση εξετάζει την εμπειρία ενός πανηγυριού, παρακολουθώντας μια διαδρομή από την πλατεία του χωριού έως τις παρυφές του γεωργικού τοπίου που το περιβάλλει. Συγκεκριμένα, αντλεί έμπνευση από τα πανηγύρια της ηπειρωτικής Ελλάδας, της Θεσσαλίας και της περιοχής του Ξηρομέρου στην Δυτική Ελλάδα, που δανείζει τον τίτλο στο έργο.

Διαβάστε Επίσης

Οι καλλιτέχνες/ιδες αναφέρονται στο νερό ως πρίσμα -ένα μέσο να βλέπουμε και να σκεφτόμαστε - εστιάζοντας στην έλλειψή ή το πλεόνασμα, την ανάγκη ή τη σπατάλη του, καθώς και τις κοινωνικές συνδηλώσεις του. Η εξάντληση των πόρων συνδέεται με τη φυσική και οικονομική εξάντληση. Το έργο διερευνά τις πολιτικές δυνατότητες του ήχου και της μουσικής, την επίδραση της τεχνολογίας στα αγροτικά τοπία και την πολιτιστική ποικιλομορφία. 

Ο εορτασμός του πανηγυριού μεταφέρει πληροφορίες και νόημα ως τελετουργία και ψυχαγωγία. Συνδέεται με τις γεωργικές εργασίες, παράγεται από -αλλά και παράγει- την εσωτερική χρονικότητα της κοινότητας με το πότισμα και τις αγροτικές ευθύνες. Βοηθά την κάθε κοινότητα να δημιουργήσει την εικόνα του εαυτού της. Ταυτόχρονα, όμως, αντίθετες έννοιες συνυφαίνονται: οι θεατές μετατρέπονται σε συμμετέχοντες, από τη σκηνή βρισκόμαστε εκτός σκηνής, από την επιτελεστική δράση στην καθημερινή δραστηριότητα.

Αυτή η αδιάκοπη αλληλεπίδραση μεταξύ "παράστασης" και πραγματικότητας μεταφέρεται στο έργο. Το Ξηρόμερο/Dryland αξιοποιεί τα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του ελληνικού περιπτέρου για να αναδείξει συσχετίσεις με τις γεωργικές αποθήκες και τη θρησκευτική αρχιτεκτονική που αποτελούν συνήθως το φόντο των πανηγυριών. Επιπλέον, το ποτιστικό που βρίσκεται στο κέντρο  του περιπτέρου, ορίζει κυκλικά το περιβάλλον  της εγκατάστασης. Το έργο μεταφέρει επίσης τον χώρο συνάντησης της κοινότητας -την πλατεία, τη δημόσια συγκέντρωση- από το εξωτερικό στο εσωτερικό. Καθώς το σύστημα ποτίσματος τίθεται σε κίνηση, δημιουργεί έναν ρυθμό, οριοθετεί τον χρόνο όπως ένα ρολόι ή μια κασέτα που ξετυλίγεται, παρακινώντας τα σώματα των επισκεπτών να ακολουθήσουν διαδρομές και να αλλάξουν τρόπους θέασης. Το Ξηρόμερο/Dryland αποφεύγει μια αισθητική προσέγγιση και τονίζει τη συναισθηματική αμεσότητα της επαφής με αντικείμενα, ήχους και εικόνες.

Διαβάστε Επίσης

Παρατηρώντας τις έμφυλες σχέσεις στο πανηγύρι, εξετάζονται οι δυνατότητες παρουσίασης του εαυτού, οι διαφορετικές εκδοχές της θηλυκότητας και της αποκάλυψης ή απόκρυψης του γυναικείου σώματος, αλλά και η αμφισημία της χειρονομίας του υποκειμένου που αποσύρεται επιλέγοντας την απουσία και τον αποκλεισμό του από τη γιορτή.

Το Ξηρόμερο/Dryland επιχειρεί συσχετίσεις μεταξύ της εμπλαισιωμένης γεωγραφικά εμπειρίας με την παγκόσμια συνθήκη, μία μετατόπιση μεταξύ κυρίαρχου και περιθωριοποιημένου πολιτιστικού αντικειμένου, που φαίνεται να δημιουργεί τον ενδιάμεσο χώρο συγκρότησης νέων νοημάτων.

* Ξηρόμερο [ksirˈomero]: Γνωστό για τα πανηγύρια του, είναι μια ιστορική επαρχία της Αιτωλοακαρνανίας. Σήμερα αποτελεί δήμο της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.

Η έρευνα του έργου Ξηρόμερο/Dryland που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 60ή Διεθνή Έκθεση Τέχνης - La Biennale di Venezia, πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Margaroni Residency σε ανάθεση του Onassis Culture από τον δημιουργό διαμεσικών έργων και συνθέτη Θανάση Δεληγιάννη και τον δραματουργό και φιλόλογο Γιάννη Μιχαλόπουλο ως Onassis AiR Fellows, οι οποίοι συγκρότησαν την καλλιτεχνική ομάδα με την εικαστικό και κινηματογραφίστρια Έλια Καλογιάννη, τον φωτογράφο και ντοκιμαντερίστα Γιώργο Κυβερνήτη, τον ηχολήπτη και σχεδιαστή ήχου Κώστα Χαϊκάλη και τον εικαστικό και αρχιτέκτονα Φώτη Σαγώνα.

Ώρες λειτουργίας: 10 π.μ. - 6 μ.μ. 

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Γίνε κι εσύ μέλος του Κέντρου Τεχνών Πλάκα

Παράδοση, καινοτομία και προσωπική καθοδήγηση σε ένα από τα πιο σύγχρονα κέντρα εκπαίδευσης της Αθήνας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/09/2025

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (15-21/9)

Τα εικαστικά πρότζεκτ που σημειώνουμε για τις επόμενες μέρες.

Τα νέα βιβλία των εκδόσεων Μεταίχμιο ως το τέλος της χρονιάς

Στα βιβλία που αναμένουμε προσεχώς περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η ιστορία πίσω από έναν δίσκο του Θανάση Παπακωνσταντίνου, βιβλία που μεταφράζονται για πρώτη φορά στα ελληνικά και νέος Jo Nesbo.

Εκδόσεις Gutenberg, τι έχετε για μας μέχρι τον Δεκέμβρη;

Επίκαιρη ξένη λογοτεχνία, ποίηση από τον Νερούδα, ένα αστυνομικό και δοκίμια για τη διατροφή των εφήβων και τον μισογυνισμό είναι μερικά μόνο από όσα θα δούμε από τον εκδοτικό μέχρι το τέλος του έτους.

Τα αστυνομικά που αναμένουμε από τις εκδόσεις Διόπτρα

Τέσσερις νέοι τίτλοι (και μια επετειακή επανέκδοση) για τους λάτρεις των ιστοριών με ντετέκτιβ και σασπένς έρχονται από τον εκδοτικό ως και τον Νοέμβριο.

Ιστορίες από Έλληνες designers που αλλάζουν τη σύγχρονη σκηνή

Ένα πρότζεκτ από τους Νίκο Ιωαννίδη και Λάζαρο Ορφανίδη.

Τίλντα Σουίντον, Γιώργος Λάνθιμος και Juergen Teller φέρνουν τις εκθέσεις τους στη Στέγη

Τρεις σημαντικοί καλλιτέχνες από τον χώρο του σινεμά και των εικαστικών τεχνών έρχονται στην Αθήνα τη σεζόν 2025-2026.