"Amvrakia.Mia": Η in situ εγκατάσταση του Πάνου Χαραλάμπους στη Citronne Gallery

Πρόκειται για μία εγκατάσταση που συγκεντρώνει τις κύριες προβληματικές στο βιωματικό, ερευνητικό έργο του καλλιτέχνη.

Πάνος Χαραλάμπους AMVRAKIA.MIA © Αλεξάνδρα Μασμανίδη

Η Citronne Gallery – Aθήνα, παρουσιάζει την ατομική έκθεση "Amvrakia.Mia" του Πάνου Χαραλάμπους, που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 21 Μαρτίου. Πρόκειται για μία εγκατάσταση που συγκεντρώνει τις κύριες προβληματικές στο βιωματικό, ερευνητικό έργο του καλλιτέχνη. Ανακεφαλαιώνει στοιχεία της δουλειάς του στην οποία διακρίνονται επιδράσεις από τις ανθρωπιστικές σπουδές, κυρίως από την Κοινωνική Ανθρωπολογία, τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία, την μουσική καθώς επίσης απόηχοι από την Αrte Povera και την τέχνη Αρχείου.

Η εγκατάσταση αποτελείται από ηχητικά γλυπτά, επιτοίχια έργα και βίντεο. Το καθένα είναι ένα επεισόδιο-κεφάλαιο μιας μη γραμμικής αναδίφησης του καλλιτέχνη στην ιδιαίτερη πατρίδα του, το Ξηρόμερο Ακαρνανίας, τον τόπο που διέπει το σύνολο της δουλειάς του, όχι ως ένα παρελθόν αλλά ως καταγωγή που συγκροτεί την ταυτότητα και ως αφετηρία δημιουργίας νέων συναρμογών στο σήμερα.

Πάνος Χαραλάμπους AMVRAKIA.MIA
© Αλεξάνδρα Μασμανίδη

Η εγκατάσταση συγκροτεί μία "επιτελεστική τοπιογραφία" η οποία ορίζεται από ενέργειες και δράσεις. Συνθέτει έναν "τόπο", μία δίνη από υλικά τεκμήρια, αρχειακό υλικό, σχήματα, ήχους και συμβάντα - αναφορές στο υγρό στοιχείο, τα πανηγύρια και την αγροτική - ψυχαγωγική παραγωγή. Πρόκειται για μία τοπιογραφία που εκτυλίσσεται, με διαφορετικές εκδοχές, εδώ και χρόνια στην δουλειά του καλλιτέχνη, όπως στην εμβληματική επιτέλεση-εγκατάσταση στην 58η Μπιενάλε της Βενετίας (Ελληνικό Περίπτερο, 2019) και στο έργο της documenta 14 (Αθήνα, Κάσσελ, 2017).

Πάνος Χαραλάμπους AMVRAKIA.MIA
© Αλεξάνδρα Μασμανίδη

Η in situ εγκατάσταση εκτείνεται κατά μήκος της Citronne Gallery δημιουργώντας μία αντιπαράθεση ανάμεσα στον κλειστό χώρο ενός αστικού διαμερίσματος και το εκτενές της αγροτικής υπαίθρου καθώς και ένα πλέγμα σχέσεων που δεν επιστρέφει στο παρελθόν αλλά το επικαιροποιεί. Τα επιμέρους τμήματα της εγκατάστασης συνδέονται με αρδευτικούς σωλήνες - ηχεία μέσα στους οποίους ρέουν και από τους οποίους αναβλύζουν εναλλασσόμενοι ή αναμεμειγμένοι ήχοι από τα πανηγύρια, τη φύση και το νερό.

Πάνος Χαραλάμπους AMVRAKIA.MIA
© Αλεξάνδρα Μασμανίδη

Όπως σημειώνει στο κείμενό της η επιμελήτρια της έκθεσης Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη, "Το νερό είναι ένα ισχυρό στοιχείο είτε ως ιδεατή παρουσία είτε ως εκκωφαντική απουσία. Είναι ορατό υπαινικτικά μέσα από το κατασκευασμένο τεχνητό αντικαθρέφτισμα της λίμνης· ή παρίσταται ως άκουσμα, ως 'λάλον ύδωρ', μέσα από τους σωλήνες της ύδρευσης και της άρδευσης".

Πάνος Χαραλάμπους AMVRAKIA.MIA
© Αλεξάνδρα Μασμανίδη

Στο πρώτο τμήμα της εγκατάστασης, δύο μεγάλα επιτοίχια έργα από φύλλα καπνού (Ήλιος Ι, Ήλιος ΙΙ) παραπέμπουν στην παρελθούσα ακμάζουσα καπνοπαραγωγή της περιοχής του Ξηρόμερου, στην αποξήρανση, στον ήλιο και στην κυκλικότητα του χρόνου ενώ το βίντεο La Gazza Ladra με την αναφορά στην λίμνη Αμβρακία προσθέτει ένα νατουραλιστικό στοιχείο. Ακολουθώντας τους σωλήνες άρδευσης, ο θεατής φτάνει στο δεύτερο τμήμα της εγκατάστασης όπου μεταφέρεται στην υποβλητική συνθήκη των πανηγυριών. Ένα περιστρεφόμενο βινύλιο σε μεταλλικές λεκάνες που επιπλέουν μέσα σε νερό, οι αφίσες του θρυλικού τραγουδιστή Τάκη Καρναβά και η γλυπτική κάτοψη της λίμνης Αμβρακίας ως πίστα χορού μαζί με την βιντεοπροβολή Αn eagle was standing… του αργού τσάμικου (περφόρμανς του καλλιτέχνη) πάνω σε μία άλλη πίστα-γυάλινη σκηνή αποτελούν ίχνη, οπτικές μεταφορές επιτελέσεων οργανικά συνδεδεμένων με την φύση και την παράδοση. Υποδηλώνουν την μέθεξη κατά την οποία ο εαυτός μετατίθεται εκτός ορίων.

Πάνος Χαραλάμπους AMVRAKIA.MIA
© Αλεξάνδρα Μασμανίδη

Ο Πάνος Χαραλάμπους αντλεί μοτίβα από την παρελθούσα ελληνική επαρχία και προβάλλει με το έργο του την ταυτότητα του ευρωπαϊκού, μεσογειακού νότου ως περιφέρεια. Με ελεγειακές αποχρώσεις, το έργο του υποδηλώνει την απώλεια, το διαφεύγον ενώ ταυτόχρονα διασώζει από την λήθη και επικαιροποιεί παλιά, άχρηστα ή υποτιμημένα αντικείμενα μεταπλάθοντάς τα σε εργαλεία καλλιτεχνικής έκφρασης και τιμώντας με αυτά τις ιδιαίτερες ποιότητες μίας "ελάσσονος σκηνής" που αναπνέει στις παρυφές της κυρίαρχης τέχνης.

Η έκθεση συνοδεύεται από την έκδοση "Amvrakia.Mia" από την Citronne Gallery και τις εκδόσεις Καστανιώτη. Η δίγλωσση έκδοση (ελληνικά-αγγλικά) με κείμενα των Πάνου Χαραλάμπους, Πάνου Πανόπουλου, Τατιάνας Σπινάρη - Πολλάλη, Θωμά Συμεωνίδη και Μαρίνας Φωκίδη, αποτελεί μία "έντυπη έκθεση" όπου λόγος και εικόνα συνιστούν μία τεκμηρίωση του πολύπλευρου έργου και της έρευνας του καλλιτέχνη.

Δείτε όλες τις εκθέσεις στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Πάνος Χαραλάμπους. AMVRAKIA.MIA

  • Εγκαταστάσεις

Μία εγκατάσταση αποτελούμενη από ηχητικά γλυπτά, επιτοίχια έργα και βίντεο. Μοτίβα που διατρέχουν όλο το ερευνητικό, βιωματικό έργο του καλλιτέχνη αλληλοσυμπληρώνονται για να ενεργοποιήσουν νέους, σύγχρονους συσχετισμούς. Προκύπτει έτσι μία επιτελεστική τοπιογραφία, μία σύνθεση από υλικά και άυλα ντοκουμέντα: ήχοι, ύλη, μνημονικά στοιχεία, εντυπώσεις και αρχειακό υλικό που παραπέμπουν σε μία παρελθούσα αγροτική - ψυχαγωγική παραγωγή. Η in situ εγκατάσταση δημιουργεί μία αντιπαράθεση ανάμεσα στον κλειστό χώρο ενός αστικού διαμερίσματος και το εκτενές της αγροτικής υπαίθρου καθώς και ένα πλέγμα σχέσεων που δεν επιστρέφει στο παρελθόν αλλά το επικαιροποιεί.

Citronne

Πατριάρχου Ιωακείμ 19, Κολωνάκι
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Σκιές Φωτιάς": Ο Ανδρέας Νικολαΐδης μάς προσκαλεί σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας και αναμνήσεων

Δαμάζοντας τη φωτιά ως υλικό, οι δημιουργίες του απηχούν την εμπειρία της μετάβασης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/05/2024

Τα highlights του 20ου Athens Digital Arts Festival

Το Athens Digital Arts Festival παρουσιάζει το πρόγραμμα της 20ης επετειακής του διοργάνωσης και υπόσχεται τη μεγαλύτερη εμβυθιστική εμπειρία της χρονιάς.

Το Μουσείο Ακρόπολης συμμετέχει στον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων

Μια σειρά δράσεων διοργανώνει για τους επισκέπτες του το γνωστότερο μουσείο της πόλης, με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων.

"Comics στο Υδαταέριο": Η μαγεία της τέχνης των comics και η βιομηχανική κληρονομιά στην Τεχνόπολη

Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου και το Ψηφιακό Μουσείο Comics συμπράττουν στο πλαίσιο του φεστιβάλ Comicdom CON Athens.

Δέκα ερωτήσεις στον Αργύρη Καστανιώτη

Ο Αργύρης Καστανιώτης, στο τιμόνι ενός από τους παλαιότερους και σημαντικότερους εκδοτικούς οίκους της χώρας, συνεχίζει την παράδοση του πατέρα του, οραματιζόμενος ένα καλύτερο μέλλον για το βιβλίο, τη φιλαναγνωσία, αλλά και την ελληνική κοινωνία γενικότερα.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης συμμετέχει στη Διεθνή Ημέρα Μουσείων με ελεύθερη είσοδο στις εκθέσεις του

Το μουσείο ανοίγει τις πόρτες του για τη τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων χωρίς εισιτήριο, με διευρυμένο ωράριο λειτουργίας και πρόγραμμα δράσεων για μικρούς και μεγάλους.

"Φωνές μιας άνοιξης περασμένης": Η Μάρω Μιχαλακάκου συνομιλεί με τον πατέρα της αλλά και με την κόρη της

Στην έκθεση θα προβάλλεται και μια ταινία μικρού μήκους της κόρης της Σοφίας Σαφού με θέμα τη καθημερινή ζωή στο σπίτι του παππού της Μιχαήλ και της γιαγιάς της Ευαγγελίας.