Μαριλένα Αραβαντινού: Αναδρομική έκθεση στην ΕΒΕ για μία σπουδαία σκηνογράφο

Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος τιμά μια δημιουργό που μας έμαθε πώς να βλέπουμε τον κόσμο μέσα από τις τέχνες του θεάτρου και του κινηματογράφου.

Μαριλένα Αραβαντινού © Λεωνίδας Κουργιαντάκης

Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει την έκθεση "Μαριλένα Αραβαντινού (1927-2019). Σκηνογράφος και ζωγράφος", από 19 Μαρτίου, στο Αίθριο του ΚΠΙΣΝ (4ος όροφος). Την επιμέλεια της έκθεσης ανέλαβαν οι Σπύρος Μοσχονάς και Κωνσταντίνα Ντακόλια.

Η Μαριλένα Αραβαντινού ανήκει στη χορεία εκείνων των δημιουργών που εκπαίδευσαν το βλέμμα μας εν αγνοία μας, που μας έμαθαν πώς να βλέπουμε τον κόσμο μέσα από τις τέχνες του θεάτρου και του κινηματογράφου. Όλοι μας, ακόμη και οι πολύ νεότεροι, έχουμε έρθει σε επαφή με το έργο της, χωρίς να το γνωρίζουμε. Όχι, βέβαια, το ζωγραφικό, αλλά το σκηνογραφικό, ως θεατές ιστορικών ταινιών του Παλαιού Ελληνικού Κινηματογράφου, όπως ο "Αγαπητικός της βοσκοπούλας" (1955) του Ντίμη Δαδήρα, τη δεύτερη ταινία της Αλίκης Βουγιουκλάκη, "Ένας Ήρως με παντούφλες" (1958), του Αλέκου Σακελλάριου με τον Βασίλη Λογοθετίδη ως στρατηγό Δεκαβάλα, "Ο άνθρωπος του τραίνου" (1958) του Ντίνου Δημόπουλου και το "Έγκλημα στα Παρασκήνια" (1960) του Ντίνου Κατσουρίδη, δύο από τα πιο αξιόλογα ελληνικά φιλμ νουάρ. Η Αραβαντινού είχε επίσης να επιδείξει πλούσιο και σημαντικό έργο σε διεθνείς παραγωγές που γυρίστηκαν στην Ελλάδα κατά τη μεταπολεμική περίοδο, όπως: Συνέβη στην Αθήνα (1962) του Άντριου Μάρτον, "Ο Τεν Τεν και το μυστήριο του χρυσόμαλλου δέρατος" (1961) του Ζαν-Ζακ Βιέρν, "La Route de Corinthe" (1967) του Κλωντ Σαμπρόλ, αλλά και την τηλεταινία "Πέτρος και Παύλος" (1981) του Ρόμπερτ Ντέι. Οι τελευταίες της ελληνικές ταινίες ήταν ο "Άγγελος" (1982) και οι "Απουσίες" (1987) του Γιώργου Κατακουζηνού.

Μαριλένα Αραβαντινού σκηνογράφος και ζωγράφος
© Λεωνίδας Κουργιαντάκης
Μακέτα σκηνικού για την παράσταση του έργου των Αλέξ Τζοφέ και Ζαν Ζιλτέν, Οι τρέλες της Φλωράνς, (θίασος Βασίλη Διαμαντόπουλου – Μαρίας Αλκαίου, θέατρο Αθηνών, 1955), συλλογή Χριστίνας Αραβαντινού

Στο θέατρο συνεργάστηκε ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’50 με θιασάρχες όπως η Κυβέλη, ο Μάνος Κατράκης, ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, η Έλλη Λαμπέτη, ο Δημήτρης Χορν, και νεότερους όπως η Ξένια Καλογεροπούλου, ο Γιάννης Φέρτης, η Σμαρούλα Γιούλη, ο Κώστας Βουτσάς κ.ά. και με σκηνοθέτες όπως ο Μιχάλης Κακογιάννης, ο Αλέξης Σολομός κ.ά. Το έργο του Μπρένταν Μπίαν, "Ένας Όμηρος", από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε σκηνοθεσία Γιάννη Τσιώλη, ήταν η τελευταία της θεατρική παρουσία, το 1975. Η ίδια θυμόταν: "Σκηνογράφος έγινα εντελώς τυχαία. Είχα πάει στο Προκαταρκτικό της Σχολής Καλών Τεχνών, με δάσκαλο τον Μόραλη και, δίνοντας εξετάσεις, δεν πέρασα εκείνο το χρόνο στα εργαστήρια. Το επόμενο καλοκαίρι άρχισα να εργάζομαι σε συνεργείο εκτέλεσης σκηνικών, που πρωτομάστοράς του ήταν ο τότε πολύ γνωστός στους θεατρικούς κύκλους ζωγράφος Δ. Κεντάκας. Άρχισα, λοιπόν, κυριολεκτικά πλένοντας μπουγέλα και μαθαίνοντας λίγο-λίγο πρακτικά το επάγγελμα – η μόνη κοπέλα την εποχή εκείνη που εργαζόταν σε τέτοιου είδους δουλειά. Στο μεταξύ είχα κιόλας εκθέσει με την ομάδα "Αρμός", στην οποία συμμετείχα με πρόταση του Μόραλη. Εκεί γνώρισα και το Γιάννη Τσαρούχη κι όταν κάποτε ο Κεντάκας δεν μπόρεσε να αναλάβει κάποιο σκηνικό του, με φώναξε να τον βοηθήσω, πράγμα που έκανα μ’ αρκετό χτυποκάρδι".

Μαριλένα Αραβαντινού σκηνογράφος και ζωγράφος
© Λεωνίδας Κουργιαντάκης
Το συνεργείο κατασκευάζει σκηνικά επί σκηνής του Ελευθέρου Θεάτρου, περ. 1952, ελαιογραφία σε καμβά, 83,5 × 49,5 εκ., συλλογή Χριστίνας Αραβαντινού

Λίγο μετά την εγκαθίδρυση του δικτατορικού καθεστώτος της 21ης Απριλίου, η Αραβαντινού αποφάσισε να αφήσει στην άκρη τη σκηνογραφία και να επιστρέψει συστηματικότερα στη ζωγραφική. Ως ζωγράφος, είχε κάνει την εμφάνισή της το 1949 στην α΄ έκθεση της ομάδας "Αρμός", στο Ζάππειο Μέγαρο – η πιο νέα ανάμεσα σε εκθέτες όπως ο Γκίκας, ο Εγγονόπουλος, ο Μόραλης, ο Τσαρούχης, ο Μαυροΐδης, ο Λουκόπουλος, ο Τέτσης, η Ναταλία Μελά και πολλοί άλλοι. Η πρώτη της ατομική έκθεση πραγματοποιήθηκε στο Πνευματικό και Καλλιτεχνικό Κέντρο "Ώρα" τον Φεβρουάριο του 1975, και φανέρωνε το πάντρεμα της σκηνογραφικής της εμπειρίας με τη ζωγραφική της δημιουργία. Ακολούθησαν εκθέσεις στη Γαλλία και την Αθήνα. Η τελευταία της σειρά έργων, που εκτέθηκε πάλι στην "Ώρα" το 1992, είχε ως θέμα του το τοπίο της Αίγινας αλλά και της Αθήνας.

Μαριλένα Αραβαντινού σκηνογράφος και ζωγράφος
© Λεωνίδας Κουργιαντάκης
Αυτοπροσωπογραφία μπροστά στο παράθυρο, 1950-52, ελαιογραφία σε καμβά, 60 × 44 εκ., ιδιωτική συλλογή

Η σκηνογράφος Αραβαντινού βραβεύτηκε το 1989 στο 30ό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για το σύνολο του έργου της. Όμως η ζωγράφος Αραβαντινού δεν έγινε ποτέ εξίσου γνωστή. Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει την πρώτη αναδρομική έκθεσή της, που επιχειρεί να αναδείξει εξίσου το σημαντικό ζωγραφικό της έργο και την πληθωρική σκηνογραφική της εργασία. Εκτίθενται πίνακες από τη δεκαετία του 1940 έως τα χρόνια του ’90 (πολλοί παρουσιάζονται στο κοινό για πρώτη φορά), καθώς επίσης και σχέδια, φωτογραφίες και αρχειακό υλικό από τις θεατρικές της παραστάσεις και τις κινηματογραφικές της δουλειές.

Την έκθεση συνοδεύει έγχρωμος κατάλογος 176 σελίδων, που αποτελεί έκδοση της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος σε επιμέλεια του Σταύρου Ζουμπουλάκη. Περιλαμβάνει κείμενα των Σταύρου Ζουμπουλάκη, Σπύρου Μοσχονά, Κωνσταντίνας Ντακόλια, Παναγιώτας Κωνσταντινάκου, Μαρίας-Λουΐζας Τζόγια Μοάτσου και Αθηνάς Κυριακώδη. Η πλούσια εικονογραφημένη έκδοση επιχειρεί τη συνολική αποτίμηση της σκηνογράφου και ζωγράφου, παρουσιάζοντας τη ζωγραφική της παραγωγή και φωτίζοντας την πλούσια σκηνογραφική της εργασία στο θέατρο και τον κινηματογράφο.

Info: Εθνική Βιβλιοθήκη Ελλάδος | 19/3-31/5 | Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 9.30 π.μ. – 8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος

Λεωφ. Ανδρέα Συγγρού 364, Καλλιθέα
  • Εικαστικά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Το Comicdom CON Athens 2024 λέει "όχι" στην τεχνητή νοημοσύνη

Οι διοργανωτές της μεγαλύτερης αθηναϊκής γιορτής κόμικς μιλούν για τη φετινή διοργάνωση, το πολυσυλλεκτικό αφιέρωμα στην ιαπωνική ένατη τέχνη αλλά και την απόφασή τους να απαγορεύσουν την πώληση έργων που έχουν προκύψει από το πάτημα ενός κουμπιού.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
13/05/2024

Η Όλγα Κεφαλογιάννη στην έκθεση "Pablo Picasso" στους Δελφούς

Στα έργα της έκθεσης αποτυπώνεται η επιρροή της ελληνικής μυθολογίας αλλά και του πολιτικού λόγου του κορυφαίου ζωγράφου του 20ού αιώνα.

Δύο ακόμα αφιερώματα σε γυναίκες έρχονται στο ΕΜΣΤ

Το τρίτο μέρος του προγράμματος "Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;" παρουσιάζεται με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων.

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (13-19/5)

Η έννοια της νεανικότητας σήμερα, "η τέχνη του να μην κάνεις τίποτα" και όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε αυτή την εβδομάδα.

Η Αθήνα των συγγραφέων | Χρήστος Αρμάντο Γκέζος: "Θέλω να είμαι μέρος της πόλης, της ανάσας της"

Είναι από τους σημαντικότερους συγγραφείς της γενιάς του, με έργο που διακρίνεται για τη βαθιά κοινωνική ματιά και τον συνδυασμό διαφορετικών γλωσσών αφήγησης. Συναντήσαμε τον Χρήστο Αρμάντο Γκέζο λίγες μέρες μετά την ανακοίνωση της επερχόμενης κυκλοφορίας του βιβλίου του "Χάθηκε βελόνι" (εκδ. Μεταίχμιο) στα γαλλικά από τον οίκο Editions MF και μας μίλησε για τη δική του Αθήνα.

Εγκαινιάστηκε η Οικία Καβάφη στην Αλεξάνδρεια από το Ίδρυμα Ωνάση

Επίσημα εγκαίνια για το ανακαινισμένο σπίτι του ποιητή παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.

Η Αναστασία Καβαδά βρήκε στην τέχνη και στο "ΛΑΛΑ" τα εργαλεία για να αναστοχαστεί και να μοιραστεί το τραύμα της α-γονιμότητας και της εξωσωματικής

Λίγο πριν τη γιορτή της μητέρας, μπαίνοντας στο ροζ υπνοδωμάτιο - "μηχανή αναγέννησης" που έχει δημιουργήσει η ακαδημαϊκός στον DIY χώρο τέχνης και ενδυνάμωσης ΛΑΛΑ, παίρνουμε λίγο χρόνο να αναστοχαστούμε πάνω στο αποσιωπημένο τραύμα της εξωσωματικής και τη θεραπεία μέσω της τέχνης.