Ο Alexandru Chira εξερευνά τον μυστικό κώδικα των χειρονομιών

Ο Ρουμάνος καλλιτέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά έκθεσή του στην Ελλάδα, στον χώρο του The Intermission.

Gestural Temples Alexandru Chira Courtesy of The Estate of Alexandru Chira and Fitzpatrick Gallery, Paris

Το The Intermission και η Fitzpatrick Gallery παρουσιάζουν την έκθεση "Gestural Temples", την πρώτη έκθεση έργων τέχνης του Alexandru Chira στην Ελλάδα.

Ο ιστορικός τέχνης Erwin Kessler γράφει για την τέχνη του Chira: "Ο Alexandru Chira (1947-2011) μεγάλωσε ως καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960 στην καταπιεστική, κομμουνιστική Ρουμανία. Ο αθεϊσμός ήταν δεδομένος: οι κομματικές συνεδριάσεις, τα συνέδρια και οι εργατικές γιορτές αντικατέστησαν τις θρησκευτικές τελετές. Η πρόοδος, η επιστήμη και η τεχνολογία ήταν αξίες που επιβλήθηκαν στην τέχνη και λατρεύονταν από το κοινό, καθώς η καινοτομία και ο ορθολογισμός καθόριζαν την προηγμένη οπτική κουλτούρα της εποχής.

Gestural Temples Alexandru Chira
Alexandru Chira, Untitled, 1990. Water colour and pencil on paper 93.7 x 64.5 cm. Signed and dated. Courtesy of The Estate of Alexandru Chira and Fitzpatrick Gallery, Paris

Είτε πρόκειται για νεο-κονστρουκτιβιστές είτε για φωτορεαλιστές, οι διάσημοι καλλιτέχνες της Ρουμανίας επικεντρώθηκαν σε θετικές, αντικειμενικές αποδόσεις της υλικής πραγματικότητας. Αλληγορίες, σύμβολα, τελετουργίες, μύθοι, μυστήρια, το υποσυνείδητο, το ερωτικό: όλες αυτές οι σκοτεινές ή ομιχλώδεις εμπειρίες και θέματα, έμοιαζαν απρόσιτα.

Gestural Temples Alexandru Chira
Alexandru Chira, "House of the Geometer with Shuttle and Cloud", 1991. Oil and pencil on canvas 137 x 108 cm. Signed and dated. Courtesy of The Estate of Alexandru Chira and Fitzpatrick Gallery, Paris

Ο Alexandru Chira αποδείχθηκε ένας από τους ελάχιστους Ρουμάνους καλλιτέχνες που ήταν πρόθυμοι να ασχοληθούν με αυτά τα θέματα. Οικειοποιούμενος κριτικά την επιστημονική εμμονή του περίγυρού του, προσέδωσε στον αφηρημένο, γεωμετρικό ορθολογισμό των τέλειων σχημάτων και δομών μια σκοτεινή αλληγορική και αρχαϊκή διάσταση. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό ακόμη και σήμερα: ένα σύνθετο, τεχνολογικό σύμπαν ερμητικών συμβόλων και ιδιότυπων τελετουργιών που γοητεύουν και φωτίζουν μια λαχτάρα που παράγεται από το περιβάλλον του καλλιτέχνη και εκδηλώνεται με ευρύτατες κοινωνικές προσδοκίες. Το δια βίου έργο του Chira αγγίζει μια ολιστική προσέγγιση του ουρανού και της γης, του κλίματος και της πίστης, της γεωργίας και των γεννητικών οργάνων, του πνευματισμού και της παρέκκλισης. Το πολλαπλασιαζόμενο σύστημα εικονικών αφαιρέσεών του ισοδυναμεί με ένα είδος οπτικής ποίησης και αποδεικνύεται μια θεαματική περίπτωση σύγκρουσης της πίστης με τη λογική.

Ο Chira αφιερώθηκε από νωρίς στη συγχώνευση του επιστημονικού και του θεωρητικού μέσα από την έρευνά του για την αρχετυπική μεταρρύθμιση της περιβάλλουσας πραγματικότητας. Η συμβολική σκέψη προέκυψε ταχύτατα από αυτές τις περίπλοκες διαδικασίες, οι οποίες έπαιρναν το κάθε τι ορατό και το αναδιαμόρφωναν σε φωτεινό δοχείο αθέατων, σκοτεινών θεμάτων. Μια από αυτές τις κρίσιμες μορφές εναλλακτικής, σημειωτικής έρευνας πάνω στην αθέατη πλευρά της πραγματικότητας είναι η εξερεύνηση του μυστικού κώδικα των χειρονομιών.

Αυτό είναι το επίκεντρο της έκθεσης του Alexandru Chira, "Gestural Temples". Τα χέρια είναι το τέλειο όργανο για να κρατάμε, να ρίχνουμε, να αγγίζουμε, να δρούμε και να χαϊδεύουμε, να πράττουμε ή να παραβαίνουμε, να προσαρμόζουμε την πραγματικότητα στις ανάγκες μας. Τα χέρια διαμορφώνουν και εργαλειοποιούν την αδρανή ή απερίσκεπτη ύλη στα χρήσιμα πράγματα που έχουμε ανάγκη. Τα χέρια είναι το ιδανικό εργαλείο και η τέλεια έκφραση της χρηστικής μας σχέσης με τον κόσμο, αλλά η έρευνα του Chira απελευθέρωσε τα χέρια από την απλή χρηστική τους σχέση με την ύλη. Μέσα από μια δια βίου εμμονή με τα άκρα, ανέπτυξε μια εναλλακτική, συμβολική εργασία των χεριών.

Gestural Temples Alexandru Chira
Alexandru Chira, "De-sign for 'The Temple of Expectations'", 1999. Pencil and colored pencil on paper 50 x 70 cm. Signed and dated. Courtesy of The Estate of Alexandru Chira and Fitzpatrick Gallery, Paris

Από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, ο Chira άρχισε να ασχολείται με τη στενή παρατήρηση και τη μελέτη των χεριών που αδρανούν ή ενεργούν στο ατελιέ του. Δούλευε εκ του φυσικού, με ρεαλιστικό τρόπο, χρησιμοποιώντας τόσο μοντέλα όσο και τα δικά του χέρια όπως τα έβλεπε μέσα από έναν καθρέφτη. Αυτές οι πρώιμες απεικονίσεις πραγματικών άκρων, όπως αυτές του ντα Βίντσι, μετατράπηκαν γύρω στο 1973 σε μια πιο συμβολική σήμανση, αντί να είναι ανατομικά πιστά, τα χέρια έγιναν όλο και περισσότερο αλληγορικά, καθώς ο Chira εργαζόταν για να αποκαλύψει και να αναπτύξει περαιτέρω τις μη χρηστικές, πρωταρχικές χειρονομίες των χεριών.

Στο "regressus ad uterum" (επιστροφή στη μήτρα), τα αλληλοδιαπλεκόμενα δάχτυλα των χεριών μοιάζουν να χτίζουν είτε μια σκηνή είτε ένα σπίτι, ωστόσο ο τίτλος υποδηλώνει μια αιδοιογενή κατοικία για μια ψυχαναγκαστική ορμή. Μια παρόμοια ορμή εντοπίζεται επίσης στον μηχανικό, διαμαντόσχημο σχηματισμό των χεριών του "The Temple of Expectations" (Ο Ναός των Προσδοκιών), την πρώτη περίπτωση μιας σημειωτικής χειρονομίας που συναντάται σε μεταγενέστερο έργο: οι δύο παλάμες ενώνονται σαν σε χειρονομία προσευχής, αλλά με τους αντίχειρες στραβούς σε θέση διπλού γάντζου που σκιαγραφεί ένα κενό τετράγωνο ανάμεσά τους, ένα κλειστό, προστατευμένο μέρος, με μια μορφή σαν σπόρο στο εσωτερικό του, ενώ οι δύο επιμήκεις δείκτες υψώνονται πάνω από αυτό σαν μυτερή στέγη.

Gestural Temples Alexandru Chira
Alexandru Chira, Untitled, 1992. Water colour, pencil and chalk 94.5 x 66.4 cm. Signed and dated. Courtesy of The Estate of Alexandru Chira and Fitzpatrick Gallery, Paris

Η σύλληψη, η σπορά, η οικοδόμηση, η κατοικία και η αναπαραγωγή συνενώνονται σε μια γεωμετρική δομή που είναι ορθολογική και τεχνολογική, η οποία όμως λειτουργεί ως αρχετυπική διατύπωση μιας αναζήτησης ή λαχτάρας που είναι τόσο προσωπική όσο και μυθική. Η μελέτη για την "Madonna with Shuttle" (Παναγία της Σαΐτας) (1984) παραπέμπει στην παραδοσιακή, εικονογραφική ιστορία που οδήγησε τον καλλιτέχνη στη συμβολική ανάπτυξη των χειρονομιών. Τα πολλαπλασιασμένα, αιωρούμενα χέρια της Παναγίας προστατεύουν και ταυτόχρονα μαγεύουν τις προσφορές που μοιάζουν με σπόρους στον αυτοσχέδιο βωμό στο κεντρικό, κάτω μέρος της σύνθεσης. Πάνω από αυτά, η φτερωτή άτρακτος σε σχήμα αιδοίου στην επάνω αριστερή πλευρά του έργου υποδεικνύει την πολικότητα της κοσμικής αναπαραγωγής με την πνευματικοτητα στο κάτω μέρος. Αυτή η ίδια χειρονομία που συναντάται στον μαγευτικό χορό των χεριών της Παναγίας θα επανεμφανιστεί στο "Self-portrait" (Αυτοπροσωπογραφία) του 1997. Οι χειρονομίες του Alexandru Chira συνδέουν τα ανώτερα και τα κατώτερα πεδία καθώς και το αφηρημένο και το οικείο, μέσα από ένα μοναδικό και προσωπικό μάντρα ικανό να αντέξει κάθε οπτική ή γνωστική αβεβαιότητα. Προκειμένου να κατανοήσει καλύτερα τον κόσμο γύρω μας, ο Chira αναζήτησε επίμονα μέσα από το έργο του, συμπαγή σύμβολα, ικανά να χρησιμεύσουν ως δοχεία για τις αόρατες δυνάμεις της ζωής".

Εγκαίνια: 13/2 (6-9 μ.μ.)

Info: The Intermission | 13/2-13/4 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Σαβ.: 12-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Περισσότερες πληροφορίες

The Intermission

Πολυδεύκους 37Α, Άγιος Διονύσιος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Comics στο Υδαταέριο": Η μαγεία της τέχνης των comics και η βιομηχανική κληρονομιά στην Τεχνόπολη

Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου και το Ψηφιακό Μουσείο Comics συμπράττουν στο πλαίσιο του φεστιβάλ Comicdom CON Athens.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/05/2024

Δέκα ερωτήσεις στον Αργύρη Καστανιώτη

Ο Αργύρης Καστανιώτης, στο τιμόνι ενός από τους παλαιότερους και σημαντικότερους εκδοτικούς οίκους της χώρας, συνεχίζει την παράδοση του πατέρα του, οραματιζόμενος ένα καλύτερο μέλλον για το βιβλίο, τη φιλαναγνωσία, αλλά και την ελληνική κοινωνία γενικότερα.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης συμμετέχει στη Διεθνή Ημέρα Μουσείων με ελεύθερη είσοδο στις εκθέσεις του

Το μουσείο ανοίγει τις πόρτες του για τη τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων χωρίς εισιτήριο, με διευρυμένο ωράριο λειτουργίας και πρόγραμμα δράσεων για μικρούς και μεγάλους.

"Φωνές μιας άνοιξης περασμένης": Η Μάρω Μιχαλακάκου συνομιλεί με τον πατέρα της αλλά και με την κόρη της

Στην έκθεση θα προβάλλεται και μια ταινία μικρού μήκους της κόρης της Σοφίας Σαφού με θέμα τη καθημερινή ζωή στο σπίτι του παππού της Μιχαήλ και της γιαγιάς της Ευαγγελίας.

"Οσμές χρόνου": Ο Κώστας Τσώλης αναδομεί φωτογραφίες και εικόνες γεγονότων που συντάραξαν τον 20ό αιώνα

Ο καλλιτέχνης μάς καλεί σε μια νοερή ανασύνταξη των ιστορικών καταγραφών, καθώς συμπλέκει την ισχύ της τέχνης με τη μελέτη των γεγονότων.

Χρίστος Δήμας: ο Υφυπουργός Πολιτισμού μιλά για τη "Δημιουργική Ελλάδα", το Ακροπόλ, την Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών, τα όσα αλλάζει το νομοσχέδιο για τον σύγχρονο πολιτισμό

Στην πρώτη του εφ όλης της ύλης συνέντευξη, με αφορμή και το νέο νομοσχέδιο για την ενίσχυση του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα, ο Υφυπουργός Πολιτισμού μιλά για την πρόκληση του να αυξήσουμε την εξωστρέφεια του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού, τα όσα αλλάζει το νομοσχέδιο, το Ακροπόλ και τη βιωσιμότητα των καλλιτεχνών.

"Fluidity": Η Μαρία Μπουρμπού και ο Διονύσιος Παππάς διατρέχουν τα πεδία της πραγματικότητας και της φαντασίας

Ο ένας ασχολείται με αναλογική και ψηφιακή φωτογραφία και βίντεο και ο άλλος με περίπλοκα σχέδια με μολύβι πάνω σε ξύλινα γλυπτά.