"Η Μουσικότητα της Γλυπτικής": Μία βιωματική εξερεύνηση του παρελθόντος, της μουσικής και του γυναικείου σώματος στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος

Στο πλαίσιο σειράς εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια λειτουργίας του Κολλεγίου στην Ελλάδα.

Η Μουσικότητα της Γλυπτικής

Την αναδρομική έκθεση της Αθηνάς Πολιτοπούλου-Kargsten με τίτλο "Η Μουσικότητα της Γλυπτικής" στην ACG Art Gallery παρουσιάζει το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος (ACG), στο πλαίσιο σειράς εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια παρουσίας και λειτουργίας του στην Ελλάδα. Η έκθεση, σε επιμέλεια της Ιωάννας Παπαπαύλου, Υπεύθυνης Εκθέσεων και της Συλλογής Τέχνης του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 20 Nοεμβρίου 2023 έως 27 Ιανουαρίου 2024 στην Αίθουσα Τέχνης του Κολλεγίου.

Ως εξέχουσα γυναικεία προσωπικότητα της εποχής της, η Αθηνά Πολιτοπούλου-Kargsten παρήγαγε ιδιαίτερα πλούσιο καλλιτεχνικό έργο, το οποίο παραμένει εξίσου επίκαιρο και επιδραστικό μέχρι σήμερα. Η έκθεση καλεί τους θεατές σε μια βιωματική εξερεύνηση του παρελθόντος, της μουσικής, καθώς και του γυναικείου σώματος σε κίνηση. Μια επιθυμία έντονης φορμαλιστικής αναζήτησης διατρέχει το δημιουργικό σύμπαν της καλλιτέχνιδας, καθορίζοντας την καλλιτεχνική της πρακτική. Αντλώντας αναφορές τόσο από τη μουσική, όσο και από τον χορό, επιστρατεύει την υποσυνείδητη ανθρώπινη επιθυμία προκειμένου να αναβιώσει το παρελθόν μέσω της μυθολογίας και να απελευθερώσει ενθυμήσεις και συναισθήματα που χάνονται στα βάθη του χρόνου. Η ζωηρή αισθητική γλώσσα, καθώς και ο ρυθμός του έργου της αλληλεπιδρούν έντονα με το περιβάλλον τους, δημιουργώντας μια αίσθηση ευχαρίστησης και ισορροπίας.

Η Μουσικότητα της Γλυπτικής

Η έκθεση καλύπτει περισσότερες από πέντε δεκαετίες καλλιτεχνικής παραγωγής και παρακολουθεί την εξέλιξη της καλλιτέχνιδας, καθώς η τελευταία πειραματίζεται με τη φόρμα, το σχήμα και το ύφος μέσα από το σχέδιο και τη γλυπτική. Το έργο "Μουσικές Ακτίνες (1992)", εμπνευσμένο από μουσικές παρτιτούρες και όργανα, αποτελεί το κεντρικό έργο της έκθεσης. Το γλυπτό απαντά στην αφαιρετικότητα της μουσικής δημιουργώντας ένα αποτέλεσμα που αντανακλά ένα συνεχές αντιπαρατιθέμενων σχημάτων, παράγοντας ένα παιχνίδι φωτός και σκιών.

Παράλληλα, η έκθεση περιλαμβάνει είκοσι έργα από τη σειρά γλυπτών "Tρίμορφα", την οποία η Αθηνά Πολιτοπούλου-Kargsten ξεκίνησε να παράγει το 1980. Πλέον, θεωρούνται το σημαντικότερο έργο της, συμπυκνώνοντας τη συμβολή της στη σύγχρονη γλυπτική. Μέσω της αντιπαράθεσης τριών διαδοχικών σκαλιστών στρωμάτων φτιαγμένων από μάρμαρο, ξύλο ή πλεξιγκλάς, τα έργα αυτά θέτουν στο επίκεντρο ένα γυναικείο σώμα σε συνεχή ροή, που λικνίζεται στον ρυθμό μιας φανταστικής μουσικής σύνθεσης. Πολύπλοκα σχήματα και μυστηριώδεις τομές στους πυρήνες των γλυπτών δημιουργούν θετικούς και αρνητικούς πόλους σε κάθε έργο. Όπως σημειώνει ο Kimon Friar, το μοτίβο του τρίπτυχου επανέρχεται διαρκώς στο έργο της Ελληνίδας γλύπτριας, παραπέμποντας σε τρίφωνη συγχορδία ή σε φούγκα του Μπαχ και προσθέτοντας ένα μεταφυσικό στοιχείο στην πρακτική της.

Στην έκθεση παρουσιάζονται, επίσης, πρώιμα έργα σε χαρτί, ύφασμα και ξύλο και μερικά ακόμα γλυπτά, μεταξύ των οποίων η Μητρότητα (1957), Οι Τρεις Χάριτες (1958), το έργο "Κόρη" (1961), και η σειρά "Μεταμορφώσεις" (1989). Τα τρία έργα που περιλαμβάνονται στη σειρά "Study of Models" (1967) αποτελούν πρώιμες προσπάθειες εξερεύνησης των αποτυπωμάτων που αφήνουν πίσω τους τα σώματα στους χώρους που καταλαμβάνουν προσωρινά.

Κατά την περίοδο 1968-1992, το έργο της καλλιτέχνιδας καταπιάνεται πιο έντονα με τις αναπαραστάσεις του γυναικείου σώματος. Αντλώντας έμπνευση από την Αφροδίτη του Willendorf (25.000 π.Χ.), το 1968 αρχίζει να δημιουργεί μια σειρά γυναικείων ειδωλίων με στεατοπυγικά χαρακτηριστικά. Στην έκθεση παρουσιάζονται τα έργα Αφροδίτες (1971), Γυναικεία φιγούρα (1972) και Ερωτικό (1973), τα οποία απεικονίζουν γυναίκες που αναδεικνύονται σε αρχετυπικά σύμβολα γονιμότητας.

"Η Μουσικότητα της Γλυπτικής" περιλαμβάνει έργα από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης – Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου, του Μουσείου Βορρέ και του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, καθώς και από την προσωπική συλλογή της καλλιτέχνιδας. Ισορροπώντας μεταξύ ρεαλισμού και αφαίρεσης, τα έργα της έκθεσης αμφισβητούν την κανονικότητα της φόρμας και συνενώνουν τις ευαισθησίες της κλασικής Ελλάδας με τον ύστερο ευρωπαϊκό μοντερνισμό.

Στο πλαίσιο της έκθεσης, το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος έχει εκδώσει τον κατάλογο Athena Politoulou-Kargsten "The Musicality of Sculpture", σε επιμέλεια Δρα Μεγακλή Ρογκάκου.

Η χορευτική παράσταση κατά τη διάρκεια των εγκαινίων διοργανώνεται από το Deree’s Dance Area. Ερμηνεύουν οι Haley Lowenthal και Evan Katsounis, οι οποίοι επιμελούνται τη χορογραφία με την Δρ Δάφνη Μουρέλου, ενώ τη μουσική υπογράφει ο Νάσος Σωπύλης.

Βοηθοί επιμέλειας: Δήμητρα Κωστούλα, Αθηνά Λασηθιωτάκη, Κατερίνα Μήλεση, Χριστίνα Μαρία Τσαπραϊλις, Evan Katsounis (φοιτητές του Deree – The American College of Greece)

Εγκαίνια: 20/11 (6-10 μ.μ)

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Ατμόσφαιρες στα πόδια μου": Προβολές για τη βιωσιμότητα της Γης στην Ταινιοθήκη

Βίντεο προτείνουν νέους τρόπους κατανόησης της σχέσης του ανθρώπου με τη γη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

Εικαστικοί αποκαλύπτουν όσα δεν βλέπουμε στα παρασκήνια μιας καλλιτεχνικής παραγωγής

Το "remnants of ongoing activity" προβάλλει επισφαλείς και συχνά αόρατες συνθήκες ενός καλλιτεχνικού πρότζεκτ.

Διάλεξε το επόμενο έκθεμα του Μουσείου Μαρία Κάλλας

Το μουσείο γιορτάζει δύο χρόνια λειτουργίας και καλεί το κοινό να συμβάλλει ενεργά στη μόνιμή του έκθεση.

6 μεγάλες ληστείες σε μουσεία πριν από εκείνη του Λούβρου

Η Μόνα Λίζα, η Κραυγή και άλλα έργα τέχνης που έχουν πέσει θύματα ληστείας ανά τα χρόνια.

Ποιά είναι η Laila Gohar που θα μαγειρεύει συνεχώς επί τρία 24ωρα φασόλια

Η γκαλερί ARCH μένει ανοιχτή για 72 ώρες και μας καλεί σε Table for One με καλεσμένη την αναγνωρισμένη καλλιτέχνιδα και σχεδιάστρια που χρησιμοποιεί το φαγητό ως μέσο έκφρασης.

Η έκθεση-υπερθέαμα για τον Βαν Γκογκ ανοίγει σήμερα στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδή

Το "Van Gogh: The Immersive Experience" είναι από τις εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε.

Μέχρι πότε συνεχίζεται η έκθεση της Simone Leigh στο ΚΠΙΣΝ

Αν δεν έχετε ήδη δει την "Ανατομία της Αρχιτεκτονικής", προτείνουμε να σπεύσετε.