Η έκθεση του Νάσου Δάφνη στο Κέντρο Τεχνών κάνει ένα ταξίδι "Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα"

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα εννέα πρωτότυπα έργα της σειράς City Walls του καλλιτέχνη, που φιλοτέχνησε στην περίοδο της αναζωπύρωσης της καλλιτεχνικής σκηνής στη Νέα Υόρκη, ταυτόχρονα με το άνοιγμα της στο δημόσιο χώρο στα τέλη της δεκαετίας του '60.

Νάσος Δάφνης, City Walls

Ο Δήμος Αθηναίων και το Nassos Daphnis Estate παρουσιάζουν την έκθεση του ελληνοαμερικανού καλλιτέχνη Νάσου Δάφνη (1914-2010), με τίτλο "Νάσος Δάφνης, City Walls: Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα 1969-2023", από τις 24 Οκτωβρίου έως τις 3 Δεκεμβρίου 2023 στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων στο Πάρκο Ελευθερίας. Την έκθεση, επιμελούνται η Κατερίνα Κοσκινά, Δρ. Ιστορίας της Τέχνης- επιμελήτρια εκθέσεων και Σύμβουλος για τον Πολιτισμό του Δημάρχου Αθηναίων και ο Richard Taittinger, Πρόεδρος του Nassos Daphnis Estate και οργανώνεται από τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), με τη συνεργασία της Richard Taittinger Gallery και του Γραφείου Πολιτισμού Δήμου Αθηναίων, στο πλαίσιο του προγράμματος "Πολιτισμός είναι η Αθήνα / Culture is Athens".  

Νάσος Δάφνης, City Walls

Θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα εννέα πρωτότυπα έργα της σειράς City Walls του καλλιτέχνη, που φιλοτέχνησε στην περίοδο της αναζωπύρωσης της καλλιτεχνικής σκηνής στη Νέα Υόρκη, ταυτόχρονα με το άνοιγμα της στο δημόσιο χώρο στα τέλη της δεκαετίας του '60. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου το έργο του Δάφνη "εκρήγνυται" σε τολμηρά "αστέρια και διαμάντια", τα οποία εμφανίζονται με εξαιρετική ακρίβεια στους καμβάδες του αλλά και στους τοίχους της Νέας Υόρκης. Εφαρμόζοντας τη θεωρία του Χρώμα και Μορφή, του 1958, ο Δάφνης διερεύνησε εκ νέου το μοτίβο του αστεριού, μέχρι το 1975 όταν παρουσίασε τον μνημειώδη του  πίνακα "Η Συνεχής Ζωγραφική" ("The Continuous Painting"), μήκους 26 και ύψους 3 μέτρων. Μόλις 2 χρόνια πριν, είχε συμμετάσχει σε μια ομάδα Νεοϋορκέζων καλλιτεχνών της avant-garde, που ίδρυσε τη City Walls Inc. Αυτοί οι νέοι, σύμφωνα με τον γνωστό κριτικό και ιστορικό τέχνης Paul Laster, "ήθελαν να ζωντανέψουν τις υποβαθμισμένες περιοχές της πόλης με τη δημιουργία πολύχρωμων τοιχογραφιών στις όψεις κτιρίων μεγάλων διαστάσεων. Πολλοί εκ των ιδρυτών καλλιτεχνών, μεταξύ των οποίων και ο Νάσος Δάφνης, έζησαν και εργάστηκαν στην περιοχή του Lower Manhattan την εποχή που η πρωτοποριακή καλλιτεχνική σκηνή του SoHo μόλις είχε αρχίσει να αναδύεται. Οι τοιχογραφίες των εν λόγω καλλιτεχνών έπαιξαν ζωτικό ρόλο στην ανάπτυξη της βιομηχανικής αυτής περιοχής και στον επακόλουθο οικονομικό της μετασχηματισμό, κάνοντάς την φιλικότερη προς τον επισκέπτη".

Νάσος Δάφνης, City Walls

Το έτος 1969 υπήρξε ιδιαίτερα σημαντικό για την καριέρα του Δάφνη, καθώς έκανε την πρώτη του αναδρομική έκθεση στη Νέα Υόρκη, στην περίφημη Albright-Knox Art Gallery, ενώ το 1969 ήταν τιμώμενος καλλιτέχνης στην Ετήσια Έκθεση "Σύγχρονη Αμερικανική Ζωγραφική" του Whitney Museum of American Art. Μεταξύ 1969 και 1975 δημιούργησε τρία έργα κολοσσιαίου μεγέθους σε κτίρια της Νέας Υόρκης για την City Walls Inc. Η πρώτη τοιχογραφία του έγινε το Σεπτέμβριο του 1969, στην πλαϊνή όψη ενός εξαώροφου κτιρίου στο Madison Square Park, στην 26η οδό.

Νάσος Δάφνης, City Walls

Τέσσερις ομόκεντροι κύκλοι σε βασικά χρώματα ενώθηκαν για να δημιουργήσουν ένα κυρτωμένο ορθογώνιο στο κέντρο. Η εικόνα παρέπεμπε σε ρωμαϊκό θόλο, ο οποίος ερχόταν σε ευφάνταστη αντιπαράθεση με την πολύ συνηθισμένη πρόσοψη του κτιρίου. Η τελευταία τοιχογραφία ξεκίνησε το 1972, όταν του ανατέθηκε η δημιουργία ενός έργου πάνω στον δομικό σκελετό ενός πύργου γραφείων, ύψους δεκαέξι ορόφων που χτιζόταν στην Times Square της Νέας Υόρκης. Η ικανότητα του πίνακα να διατρέχει όλα τα οικοδομικά τετράγωνα της πόλης αποτέλεσε ένα στιβαρό και συναρπαστικό καλλιτεχνικό πόλο έλξης στη Νέα Υόρκη, ο οποίος παρέμεινε ορατός μέχρι τη δεκαετία του 1980.

Νάσος Δάφνης, City Walls

Τα τρία έργα City Walls του Νάσου Δάφνη έχουν χαθεί, ωστόσο, ο Δήμος Αθηναίων και το Estate Nassos Daphnis κάνουν ενέργειες για την "μεταφορά" της 1ης τοιχογραφίας της σειράς City Walls στο κέντρο της  Αθήνας το 2023.

Info: Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων | 24/10-3/12 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ.-7 μ.μ., Σαβ.-Κυρ.: 10 π.μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων

Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Βερόνικα Ράιμο: "Δεν ξέρω κανέναν.μία σύγχρονο.η Έλληνα.ίδα συγγραφέα και αυτό είναι πρόβλημα"

Στο βιβλίο "Ας πούμε πως είμαι εγώ" η Βερόνικα Ράιμο υπονομεύει το autofiction με χιούμορ πλάθοντας την αντι-περσόνα της. Συναντήσαμε τη συγγραφέα στην Αθήνα και είχαμε μια ωραία συζήτηση για τη μνήμη, τη μυθοπλασία, τη μετάφραση και την κουλτούρα της ακύρωσης.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
19/07/2024

Μαρίνα Αρβανιτάκη, γιατί η σεξουαλικότητα εξακολουθεί να θεωρείται ταμπού στην Ελλάδα;

Η ψυχοθεραπεύτρια και συγγραφέας του "Σεξ – Ήθος" μιλά στο "α" για όσα την οδήγησαν στη δημιουργία του βιβλίου, τις προβληματικές της σεξουαλικής εκπαίδευσης και πώς μπορούμε να έχουμε μια εμπεριστατωμένη αντίληψη γύρω από τη σεξουαλικότητα.

"Η λέξη για τον κόσμο είναι θάλασσα": Παρατηρώντας τη θάλασσα από μια κοινωνικοπολιτική σκοπιά

Σύνθεση φανταστικού και πραγματικού στο Παλιό σχολείο του νησιού από 11σύγχρονους καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες.

Τα σκηνοθετημένα αυτοπορτραίτα του Θοδωρή Βρανά ταξιδεύουν στα Κύθηρα

Η έκθεση "ABSORBED (Damn, I miss snowboarding)" είναι ένα φωτογραφικό ημερολόγια που στοχάζεται τον κόσμο των social media.

"1974 & 1944: Η Αθήνα γιορτάζει την ελευθερία της": Μια μεγάλη έκθεση για δύο επετείους-ορόσημα

Από τη ναζιστική κατοχή στη δημοκρατία και από τη δικτατορία στη μεταπολίτευση, η διπλή έκθεση μνήμης τιμά την απελευθέρωση της πρωτεύουσας σε δύο χρόνους στο Πάρκο Ελευθερίας.

Το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο φωτίζει μια ξεχωριστή πτυχή της κυπριακής τραγωδίας

Μέσα από σπάνιες αφίσες της περιόδου και αντίστοιχο φωτογραφικό υλικό, που εκπέμπουν ποικίλα μηνύματα και συμβολισμούς, αναδεικνύονται τα τραγικά γεγονότα της τουρκικής εισβολής.

Το "Ματαδόρ" του Βαγγέλη Μαρινάκη έρχεται να μας παρασύρει σε ένα ιδιότυπο ταξίδι

Στο πρώτο βιβλίο του συγγραφέα που κυκλοφορεί από την ΚΑΠΑ εκδοτική ο κεντρικός ήρωας κινείται πάνω στην οδική άσφαλτο, μέσα στα μεσογειακά νερά, από την Πελοπόννησο μέχρι τη Στερεά και από τα τουριστικά θέρετρα της Magna Grecia έως το οικιακό ταβάνι.