"Mater et filius": Μάνα και γιος δημιουργούν έναν εικαστικό διάλογο στον Άλιμο

Η έκθεση αποτελεί μια διαχρονική αναφορά στο έργο και των δύο, που προβάλλει την καλλιτεχνική συνομιλία, τις εικονογραφικές ανταλλαγές, την αμοιβαία έμπνευση, την ώσμωση, τις διασταυρώσεις, τις συνάφειες, τις συγκλίσεις αλλά και τις διακριτές διαφορές στην καλλιτεχνική τους εξέλιξη.

Μαρία Κτιστοπούλου κεράσια

Μια εικαστική συνύπαρξη ανάμεσα σε δύο ζωγράφους διαφορετικής γενιάς, που μάλιστα συνδέονται μεταξύ τους με σχέση αίματος μητέρας-γιού, παρουσιάζει το Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αλίμου μέχρι τις 15 Ιουλίου. Πρόκειται για την αναδρομικού χαρακτήρα έκθεση: "Mater et filius: εικαστικοί διάλογοι. Μαρία Κτιστοπούλου & Αδριανός Σωτήρης", με επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Λουΐζας Καραπιδάκη.

Το αφήγημα "Mater et filius: εικαστικοί διάλογοι" ξεκινά με την κοινή δημιουργία Graffiti, της Μαρία Κτιστοπούλου και του Αδριανού Σωτήρη. Πρόκειται για ένα φοιτητικό έργο της μητέρας, του 1990, που ολοκλήρωσε ο δεκατριάχρονος τότε Αδριανός με τις gothic εικονογραφικές προτιμήσεις της προεφηβείας.

Μαρία Κτιστοπούλου αναφορά στον Francis Bacon

Έπειτα αντιπαρατίθενται δύο έργα, με πολλά κοινά γνωρίσματα στον τρόπο της έκφρασης, στο ύφος, στο πλάσιμο, στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα, η "Λευκή σελίδα" της Κτιστοπούλου και το "Γυμνό με καθρέπτη" του Αδριανού.

Μαρία Κτιστοπούλου Καταναλωτισμός

Στη συνέχεια παρουσιάζονται αντιπαραθέσεις έργων και των δύο καλλιτεχνών σε θεματικές ενότητες: οι πρώτες αποδόσεις της ανθρώπινης μορφής με έργα των φοιτητικών τους χρόνων, οι αλληλεπιδράσεις και διαφοροποιήσεις στις "Νεκρές φύσεις", οι ανθρώπινες απεικονίσεις, τα οντολογικά, τα έργα με ένθετα έτοιμα ετερόκλητα αντικείμενα, τα γεωμετρικά, οι προσωπογραφίες και εικονογραφίες της φύσης.

Αδριανός Σωτήρης Thing in itself man and his nature

Στις δύο τελευταίες ενότητες, "Spectaculum naturae" και "Anthropocentricae", γίνεται μια θεματική αναφορά στα απεικάσματα της φύσης της Κτιστοπούλου και στα ανθρωποκεντρικά έργα του Αδριανού, όπου και διαφαίνεται με σαφήνεια το καλλιτεχνικό ιδίωμα του καθενός.

Όπως σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης η Λουΐζα Καραπιδάκη: "Η ιδέα να πραγματοποιηθεί μια κοινή έκθεση της Μαρίας Κτιστοπούλου και του γιου της Αδριανού Σωτήρη ήταν μια πρόκληση για να αναδειχθεί η αλληλεπίδραση στο έργο των δύο καλλιτεχνών, αλλά και η εντελώς διαφορετική καλλιτεχνική τους ταυτότητα. Η έκθεση "Muter et filius: εικαστικοί διάλογοι" δεν είναι η παράλληλη παρουσίαση δύο δημιουργών, αλλά μια διαχρονική αναφορά στο έργο και των δύο, που προβάλλει την καλλιτεχνική συνομιλία, τις εικονογραφικές ανταλλαγές, την αμοιβαία έμπνευση, την ώσμωση, τις διασταυρώσεις, τις συνάφειες, τις συγκλίσεις αλλά και τις διακριτές διαφορές στην καλλιτεχνική τους εξέλιξη".

Αδριανός Σωτήρης Νεκρή φύση με κρασί

Η Λουίζα Καραπιδάκη τονίζει επίσης: "Η επισκόπηση των θεματικών ενοτήτων με τις εικαστικές τους διατυπώσεις να συνδιαλέγονται καθιστά εμφανές ότι το καλλιτεχνικό ξεκίνημα του Αδριανού έχει δεχτεί επιρροές από την καλλιτέχνιδα μητέρα, παρά την, εν τέλει, εντελώς διαφοροποιημένη τεχνοτροπική και εννοιολογική προσέγγιση των δύο στην τέχνη. Η Μαρία εισήγαγε ως Alma mater, 'ανατροφοδοτούσα μητέρα', τον Αδριανό στον απέραντο και μαγικό κόσμο της τέχνης, αφού διαπίστωσε από πολύ νωρίς το ταλέντο του".

Αδριανός Σωτήρης What is there

Στο σημείωμα της για την έκθεση και τη σχέση της με τον Αδριανό, η Μαρία Κτιστοπούλου σημειώνει: "Είμαστε δύο καλλιτέχνες και ο ομφάλιος λώρος κόπηκε και ξαναδέθηκε επιβεβαιώνοντας έναν αέναο εικαστικό διάλογο που διακατέχεται από  κατανόηση, εμπιστοσύνη και σεβασμό για την καλλιτεχνική πορεία του άλλου. Η μάνα δίδαξε, μοιράστηκε, μύησε, ενέπνευσε, στήριξε και ο γιος ανταπάντησε με δημιουργικότητα, πειραματισμούς και νέες ιδέες. Στο ενδιάμεσο την αποκεφάλισε. Στο παρόν ευτυχές τέλος ο δεσμός ενισχύθηκε από συνδετική αλληλεγγύη ωθώντας το Ένα προς το Δύο. Στην παρούσα έκθεση εκτίθεται ο διάλογος ανάμεσα σε δύο ζωγράφους που στο πεδίο της Τέχνης κάποιες στιγμές συναντήθηκαν και σε άλλες εκδιπλώθηκαν αυτόνομα. Στη ζωή είναι μάνα και γιος", καταλήγει η καταξιωμένη ζωγράφος.

Από την πλευρά του το Αδριανός σημειώνει: "Η εικαστική μου σχέση με τη μητέρα μου είναι λίγο της Δασκάλας και αρκετά μίας φίλης. Λίγο της δασκάλας γιατί μεγάλωσα με τις αρχές της ζωγραφικής που μού εμφύσησε όπως για παράδειγμα ποια είναι τα χαρακτηριστικά τα οποία πρέπει να έχει μία καλή ζωγραφική. Αρκετά μίας φίλης γιατί μοιάζει με αυτές τις σχέσεις που έχουμε με τους συμφοιτητές μας, με τους οποίους μπορούμε να μιλάμε για τη ζωγραφική, και για την τέχνη γενικότερα, να έχουμε τις ίδιες απόψεις και ιδέες και ταυτόχρονα να διαφέρουμε".

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Μαρία Κτιστοπούλου & Αδριανός Σωτήρης. Mater et filius: εικαστικοί διάλογοι

  • Ζωγραφική

Το αφήγημα «Mater et filius: εικαστικοί διάλογοι» ξεκινά με την κοινή δημιουργία Graffiti, της Μαρία Κτιστοπούλου και του Αδριανού Σωτήρη. Πρόκειται για ένα φοιτητικό έργο της μητέρας, του 1990, που ολοκλήρωσε ο δεκατριάχρονος τότε Αδριανός με τις gothic εικονογραφικές προτιμήσεις της προεφηβείας. Έπειτα αντιπαρατίθενται δύο έργα, με πολλά κοινά γνωρίσματα στον τρόπο της έκφρασης, στο ύφος, στο πλάσιμο, στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα, η «Λευκή σελίδα» της Κτιστοπούλου και το «Γυμνό με καθρέπτη» του Αδριανού. Στη συνέχεια παρουσιάζονται αντιπαραθέσεις έργων και των δύο καλλιτεχνών σε θεματικές ενότητες: οι πρώτες αποδόσεις της ανθρώπινης μορφής με έργα των φοιτητικών τους χρόνων, οι αλληλεπιδράσεις και διαφοροποιήσεις στις «Νεκρές φύσεις», οι ανθρώπινες απεικονίσεις, τα οντολογικά, τα έργα με ένθετα έτοιμα ετερόκλητα αντικείμενα, τα γεωμετρικά, οι προσωπογραφίες και εικονογραφίες της φύσης. Στις δύο τελευταίες ενότητες, «Spectaculum naturae και Anthropocentricae», γίνεται μια θεματική αναφορά στα απεικάσματα της φύσης της Κτιστοπούλου και στα ανθρωποκεντρικά έργα του Αδριανού, όπου και διαφαίνεται με σαφήνεια το καλλιτεχνικό ιδίωμα του καθενός.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Τέσσερις Εποχές": Νέο ζωγραφικό αφιέρωμα στην Εθνική Βιβλιοθήκη

Έργα του Κώστα Παπανικολάου αναδεικνύουν το τοπίο και τη σύγχρονη ηθογραφία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/10/2025

Ο Στέλιος Μάινας είναι παιδί καπετάνιου αλλά όχι άνθρωπος της θάλασσας

Ο αγαπημένος ηθοποιός και συγγραφέας, που πιστεύει ότι πραγματικές ηρωίδες ήταν οι σύζυγοι των ναυτικών, μάς μίλησε για το "Αρόδου", το νέο του βιβλίο (από 9/10, εκδ. Ψυχογιός), ενώ μας αποκάλυψε και τον τίτλο που έχει δώσει μέχρι στιγμής στο επόμενο.

"Μη σκέφτεσαι" μάς... συμβουλεύει ο συγγραφέας Γιώργος Πατρινός

Ο συγγραφέας θα παρουσιάσει στο Sister το νέο του αιχμηρό αλλά και χιουμοριστικό πόνημα, που ακολουθεί το πρώτο του βιβλίο "Τι σκέφτεσαι;".

"J’Accuse/Κατηγορώ": Η Φραντσέσκα Αλμπανέζε μιλά ανοιχτά για τη γενοκτονία στην Παλαιστίνη σε νέο βιβλίο

Ο Καιρός Πολιτισμού εξέδωσε το διαφωτιστικό βιβλίο της Ειδικής εισηγήτριας των Ηνωμένων Εθνών για τα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη, το οποίο θα παρουσιαστεί στο Eteron.

Η Ινουίτ Νόρμα Ντάνινγκ μάς παραδίδει ποίηση-γροθιά στο στομάχι στο νέο της βιβλίο

Με ψυχή και τόλμη, η ποιήτρια τιμά τον λαό της στο βιβλίο "Ακία: η άλλη πλευρά", που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Μια περιπλάνηση στα "Συγγενή τοπία" του Αντώνη Κουτρουμπή στην Ελληνοαμερικανική Ένωση

Οι λιτές συνθέσεις με μαύρο μελάνι του περφόρμερ, σκηνοθέτη και σκηνογράφου θα εκτεθούν στην Γκαλερί Χατζηκυριάκος-Γκίκας.