Nothing good lasts: Λέτε να νοσταλγούμε σε λίγα χρόνια τις… σκοτεινές όψεις της πόλης;

Επιστρέφοντας από τις εικαστικές προβολές σε μια ταράτσα κάτω από την Ομόνοια αναρωτιόμαστε μέχρι ποιο σημείο του ευρύτερου κέντρου θα φτάσει η (corporate) όψη της Αθήνας του τουρισμού και της διασκέδασης και πόσο γρήγορα θα συντελεστεί αυτή η μετάβαση;

Nothing Good Lasts, Προβολή

Τετάρτη βράδυ στη Μάρνη, προσπερνάω τα λαχταριστά φαλαφελάδικα των μεταναστών και ανοίγω το βήμα. Παρότι όλο και κάποια παράσταση με φέρνει τελευταία σε μια περιοχή που βράδυ κατέβαινα μόνο για το… "Ρόδον" και αν κι έχω αποστηθίσει τους μηχανισμούς κατασκευής των στερεοτύπων στην "Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία" του πρώτου έτους, αποφεύγω ενστικτωδώς τα σκοτεινά δρομάκια. Διασταυρώνομαι με μια εικαστικό που έχει ένα στούντιο-project space στην περιοχή. "Τι κάνεις εδώ βραδιάτικα;" Φυσικά αναζητάμε κι οι δυο το ίδιο σπίτι του ξένου φιλότεχνου, όπου φιλοξενούνται οι προβολές "Nothing good lasts" σε επιμέλεια του Πάνου Φουρτουλάκη.

Nothing Good Lasts, Προβολές

Η ατμόσφαιρα στη γεμάτη ταράτσα με την αρχετυπική αστική ουρανογραμμή του κέντρου της Αθήνας, τη μυρωδιά της άνοιξης και τη λεπτή φέτα φεγγαριού έχει κάτι το ειδυλλιακό, σε κάνει να ξεχνάς ότι πριν λίγο, δυο ορόφους πιο κάτω, ένιωθες ολίγον ευάλωτη. O τοίχος-οθόνη γεμίζει με τις ιστορίες εικαστικών από διαφορετικά μέρη του κόσμου, που αποτυπώνουν καταστάσεις μετάβασης – από τις ραγδαίες αλλαγές στους παραδοσιακούς τρόπους ζωής στα απομακρυσμένα βουνά Tusheti της Γεωργίας εξαιτίας της πρόσφατης παροχής δωρεάν wifi (Sophio Medoidze, "Xitana", 2019) μέχρι τις επιπτώσεις του εξευγενισμού (gentrification) στις queer κοινότητες του νοτιοανατολικού Λονδίνου (Adam Christensen, "The Last Fucking Rave", 2012).

Τα TikTok βίντεο της Πάολας Ρεβενιώτη καταγράφουν εν είδει ημερολογίου προφορικές ιστορίες από τις αλλαγές που συμβαίνουν στις ευρύτερες γύρω γειτονιές της Ομόνοιας, του Αγίου Παύλου και της Πλατείας Βάθης. Προσπερνώντας τη νοσταλγική ματιά στα παλιά στέκια του ψωνιστηριού και τα τηλέφωνα που λειτουργούσαν με τηλεκάρτες, νιώθεις ότι έχεις μπροστά σου ένα αρχείο από εναλλακτικές αφηγήσεις της πόλης που διαφορετικά χάνονται, "που δεν θα τις μαθαίναμε ποτέ", λένε οι νεότεροι στο κοινό. Όπως παίρνει το αυτί μου, σχεδόν όλα τα ακίνητα στο στενό στο οποίο βρισκόμαστε έχουν αγοραστεί προς αξιοποίηση, ένα από τα οποία για πολυτελές ξενοδοχείο. 

Θυμάμαι τις κινηματογραφικές προβολές avant garde κινηματογράφου της ομάδας KINO στις αρχές των 00s, σε μια ταράτσα στην Πανεπιστημίου, σε ένα loft στου Ψυρρή. Και τότε άλλαζε η πόλη, αλλά δεν είχες αυτό το ασφυκτικό αίσθημα. Παλιοί Παγκρατιώτες παραπονιούνται για τα νέα μπαρ που "βαράνε" κάτω από τις πολυκατοικίες τους, νέοι Κυψελιώτες της gen Z θυμίζουν τους γέρους των Muppets στραβοκοιτώντας ένα ακόμη copy paste brunchάδικο με specialty coffee και ψωμί μακράς ωρίμανσης, εμβληματικά σημεία του κέντρου κάνουν comeback με τη σφραγίδα των ίδιων, δυο-τριών αλυσίδων φαγητού. Μέχρι ποιο σημείο του ευρύτερου κέντρου θα φτάσει η (corporate) όψη της Αθήνας του τουρισμού και της διασκέδασης και πόσο γρήγορα θα συντελεστεί αυτή η μετάβαση, τις ψηφίδες της οποίας βλέπουμε να μπαίνουν καθημερινά; Λέτε να φτάσουμε σε μερικά χρόνια να νοσταλγούμε τις… σκοτεινές όψεις της πόλης; 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μουσείο Μπενάκη: Πώς ο Δημήτρης Πικιώνης σημάδεψε την ελληνική αρχιτεκτονική

Το εκθεσιακό αφιέρωμα για τον Έλληνα αρχιτέκτονα εγκαινιάζεται σήμερα (22/10).

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

"Ατμόσφαιρες στα πόδια μου": Προβολές για τη βιωσιμότητα της Γης στην Ταινιοθήκη

Βίντεο προτείνουν νέους τρόπους κατανόησης της σχέσης του ανθρώπου με τη γη.

Εικαστικοί αποκαλύπτουν όσα δεν βλέπουμε στα παρασκήνια μιας καλλιτεχνικής παραγωγής

Το "remnants of ongoing activity" προβάλλει επισφαλείς και συχνά αόρατες συνθήκες ενός καλλιτεχνικού πρότζεκτ.

Διάλεξε το επόμενο έκθεμα του Μουσείου Μαρία Κάλλας

Το μουσείο γιορτάζει δύο χρόνια λειτουργίας και καλεί το κοινό να συμβάλλει ενεργά στη μόνιμή του έκθεση.

6 μεγάλες ληστείες σε μουσεία πριν από εκείνη του Λούβρου

Η Μόνα Λίζα, η Κραυγή και άλλα έργα τέχνης που έχουν πέσει θύματα ληστείας ανά τα χρόνια.

Ποιά είναι η Laila Gohar που θα μαγειρεύει συνεχώς επί τρία 24ωρα φασόλια

Η γκαλερί ARCH μένει ανοιχτή για 72 ώρες και μας καλεί σε Table for One με καλεσμένη την αναγνωρισμένη καλλιτέχνιδα και σχεδιάστρια που χρησιμοποιεί το φαγητό ως μέσο έκφρασης.

Η έκθεση-υπερθέαμα για τον Βαν Γκογκ ανοίγει σήμερα στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδή

Το "Van Gogh: The Immersive Experience" είναι από τις εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε.