Πέθανε η εικαστικός Υβόννη Συρμοπούλου

Η καλλιτέχνις ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την προσωπογραφία, κυρίως κατά τη δεκαετία του 1980, ενώ στα πιο πρόσφατα έργα της κυριαρχεί ο διάλογος μεταξύ ρεαλιστικών και αφαιρετικών στοιχείων.

Υβόννη Συρμοπούλου Αυτοπροσωπογραφία 2000. Αρχείο Νεοελληνικής Τέχνης «Σοφία Λασκαρίδου»

Έφυγε στις 30 Οκτωβρίου από την ζωή, η σπουδαία εικαστικός Υβόννη Συρμοπούλου, μία από τις πρωτοπόρες Ελληνίδες της αφαίρεσης στην Ελλάδα.

Γεννήθηκε το 1936 στην Αθήνα. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1955-1960) με δασκάλους τους Γ. Μόραλη, Γ. Κεφαλληνό και Γ. Γραμματόπουλο. Συνέχισε τις σπουδές της στο Παρίσι στην Ecole des Beaux-Arts (1960-1964) στο εργαστήριο ζωγραφικής του Brianchon και παράλληλα στην Ecole Superieure des Arts Decoratifs, όπου ειδικεύτηκε στο σχέδιο και την τεχνική εκτύπωσης υφασμάτων. Παρουσίασε την πρώτη της ατομική έκθεση στη Γκαλερί Άστορ (Αθήνα 1965).

Στην πρώιμη δουλειά της επικρατούν οι αφηρημένες φόρμες, με έντονη λυρική διάθεση και ιδιαίτερη έμφαση στο χρώμα και τις ματιέρες. Προς το τέλος της δεκαετίας του 1960 η ζωγραφική της αποκτά κάποια χαρακτηριστικά του φωτογραφικού ρεαλισμού, καθώς οι συνθέσεις της ενσωματώνουν εικόνες από την κοινωνική επικαιρότητα. Ο περιορισμός του χρώματος και η ακρίβεια της παρατήρησης χαρακτηρίζουν και την επόμενη φάση του έργου της, που έχει ως κέντρο το ανθρώπινο σώμα, κυρίως το γυναικείο γυμνό, σε αποσπασματικές απεικονίσεις. Στη συνέχεια στρέφεται προς πιο σύνθετες αποδόσεις της γυναικείας μορφής, διατηρώντας τα πιο σταθερά χαρακτηριστικά της δουλειάς της, δηλαδή την ποιητική προσέγγιση των θεμάτων, το λυρισμό και την ευαισθησία στην απόδοση των λεπτομερειών.

Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την προσωπογραφία, κυρίως κατά τη δεκαετία του 1980, ενώ στα πιο πρόσφατα έργα της κυριαρχεί ο διάλογος μεταξύ ρεαλιστικών και αφαιρετικών στοιχείων, με συνθέσεις που παραπέμπουν σε απροσδιόριστες εικόνες χώρων, με έντονη την αίσθηση του παράδοξου και του φανταστικού.

Έχει διδάξει επί σειρά ετών στη Σχολή Βακαλό, στη Σχολή Δοξιάδη και στο Τμήμα Διακοσμητών των ΚΑΤΕΕ.

Έχει παρουσιάσει τη ζωγραφική της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ενδεικτικά συμμετείχε στο Salon d’ Automne (Παρίσι 1962), στις Πανελλήνιες του 1974 και 1977, στη Μπιενάλε του Βελιγραδίου (1980) και στη Διεθνή Μπιενάλε Πορτραίτου της Τούζλα (Βοσνία), το 1984.

Έργα της βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη, στο Υπουργείο Πολιτισμού, στο Μουσείο Βορρέ και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
     
© φωτογραφίας εξωφύλλου: Υβόννη Συρμοπούλου – Αυτοπροσωπογραφία 2000. Αρχείο Νεοελληνικής Τέχνης "Σοφία Λασκαρίδου"

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

O Juergen Teller, o Van Gogh και όλα τα εικαστικά ραντεβού που σημειώνουμε για το φθινόπωρο

Γνωστά αθηναϊκά μουσεία, ιδρύματα πολιτισμού καθώς και ασυνήθιστοι χώροι φιλοξενούν ιντριγκαδόρικα εικαστικά πρότζεκτ τους επόμενους μήνες.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
16/09/2025

Art Athina 2025: "To design βρίσκεται παντού, αρκεί να το παρατηρήσεις"

Λίγες μέρες πριν ανοίξει τις πόρτες της η Art Athina, συζητάμε με τον Μάνθο Καλούμενο, συνυπεύθυνο της ενότητας Design στη φετινή φουάρ, για την εξέλιξη του σχεδιασμού διεθνώς, την απήχησή του στη σημερινή εποχή και όλα τα στοιχεία που αποδεικνύουν τη σπουδαιότητά του.

Όλα όσα θα δούμε στο πολυθεματικό Art Explora Festival στον Πειραιά

Ένα πολυσυλλεκτικό φεστιβάλ με πλωτό μουσείο, εκθέσεις, συναυλίες, περφόρμανς, εργαστήρια και βιωματικές εμπειρίες.

Δύο νέα βιβλία από τις εκδόσεις Ίκαρος

Μια ποιητική συλλογή γεμάτη "Εικόνες" και ένα μυθιστόρημα που ενώνει τρεις εποχές γύρω από την εξαφάνιση ενός θαλάσσιου ζώου κυκλοφορούν προσεχώς.

Όσα θα δούμε στο Ίδρυμα Γουλανδρή την Παγκόσμια Ημέρα Νόσου Alzheimer

Μια σειρά από δραστηριότητες αφιερωμένες στη γνωστή νόσο και τη γενικότερη υγιή γήρανση.

Platforms Project 2025: Η διεθνής φουάρ της ανεξάρτητης καλλιτεχνικής σκηνής επιστρέφει τον Οκτώβριο

Ένα πολύπλευρο παράλληλο πρόγραμμα περιμένει τους τεχνόφιλους στο Καπνεργοστάσιο.

Δύο νέες εκδόσεις από την Ακαδημία Αθηνών

Ένα βιβλίο του Μιχάλη Τιβέριου για τον εικονιστικό διάκοσμο του κτιρίου της Ακαδημίας και ένα άλλο με μελετήματα και σημειώματα του Νικολάου Χ. Κονομή κυκλοφόρησαν πρόσφατα.