Πέθανε η εικαστικός Υβόννη Συρμοπούλου

Η καλλιτέχνις ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την προσωπογραφία, κυρίως κατά τη δεκαετία του 1980, ενώ στα πιο πρόσφατα έργα της κυριαρχεί ο διάλογος μεταξύ ρεαλιστικών και αφαιρετικών στοιχείων.

Υβόννη Συρμοπούλου Αυτοπροσωπογραφία 2000. Αρχείο Νεοελληνικής Τέχνης «Σοφία Λασκαρίδου»

Έφυγε στις 30 Οκτωβρίου από την ζωή, η σπουδαία εικαστικός Υβόννη Συρμοπούλου, μία από τις πρωτοπόρες Ελληνίδες της αφαίρεσης στην Ελλάδα.

Γεννήθηκε το 1936 στην Αθήνα. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1955-1960) με δασκάλους τους Γ. Μόραλη, Γ. Κεφαλληνό και Γ. Γραμματόπουλο. Συνέχισε τις σπουδές της στο Παρίσι στην Ecole des Beaux-Arts (1960-1964) στο εργαστήριο ζωγραφικής του Brianchon και παράλληλα στην Ecole Superieure des Arts Decoratifs, όπου ειδικεύτηκε στο σχέδιο και την τεχνική εκτύπωσης υφασμάτων. Παρουσίασε την πρώτη της ατομική έκθεση στη Γκαλερί Άστορ (Αθήνα 1965).

Στην πρώιμη δουλειά της επικρατούν οι αφηρημένες φόρμες, με έντονη λυρική διάθεση και ιδιαίτερη έμφαση στο χρώμα και τις ματιέρες. Προς το τέλος της δεκαετίας του 1960 η ζωγραφική της αποκτά κάποια χαρακτηριστικά του φωτογραφικού ρεαλισμού, καθώς οι συνθέσεις της ενσωματώνουν εικόνες από την κοινωνική επικαιρότητα. Ο περιορισμός του χρώματος και η ακρίβεια της παρατήρησης χαρακτηρίζουν και την επόμενη φάση του έργου της, που έχει ως κέντρο το ανθρώπινο σώμα, κυρίως το γυναικείο γυμνό, σε αποσπασματικές απεικονίσεις. Στη συνέχεια στρέφεται προς πιο σύνθετες αποδόσεις της γυναικείας μορφής, διατηρώντας τα πιο σταθερά χαρακτηριστικά της δουλειάς της, δηλαδή την ποιητική προσέγγιση των θεμάτων, το λυρισμό και την ευαισθησία στην απόδοση των λεπτομερειών.

Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την προσωπογραφία, κυρίως κατά τη δεκαετία του 1980, ενώ στα πιο πρόσφατα έργα της κυριαρχεί ο διάλογος μεταξύ ρεαλιστικών και αφαιρετικών στοιχείων, με συνθέσεις που παραπέμπουν σε απροσδιόριστες εικόνες χώρων, με έντονη την αίσθηση του παράδοξου και του φανταστικού.

Έχει διδάξει επί σειρά ετών στη Σχολή Βακαλό, στη Σχολή Δοξιάδη και στο Τμήμα Διακοσμητών των ΚΑΤΕΕ.

Έχει παρουσιάσει τη ζωγραφική της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ενδεικτικά συμμετείχε στο Salon d’ Automne (Παρίσι 1962), στις Πανελλήνιες του 1974 και 1977, στη Μπιενάλε του Βελιγραδίου (1980) και στη Διεθνή Μπιενάλε Πορτραίτου της Τούζλα (Βοσνία), το 1984.

Έργα της βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη, στο Υπουργείο Πολιτισμού, στο Μουσείο Βορρέ και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
     
© φωτογραφίας εξωφύλλου: Υβόννη Συρμοπούλου – Αυτοπροσωπογραφία 2000. Αρχείο Νεοελληνικής Τέχνης "Σοφία Λασκαρίδου"

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Boys With Feelings": Το νέο φωτογραφικό άλμπουμ του Κωστή Φωκά παρουσιάζεται στο Hyper Hypo

Το Hyper Hypo θα φιλοξενήσει την παρουσίαση του φωτογραφικού βιβλίου όπου τα αντρικά σώματα μεταμορφώνονται σε τοπία, σε μια βραδιά με μουσική ειδικά επιμελημένη από τον ίδιο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/12/2025

Το νέο βιβλίο του ΜΙΕΤ είναι μια ανδρομή στα θεμέλια της δημοκρατίας

Το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης παρουσιάζει το βιβλίο "Δημοκρατία – Ιστορική αναδρομή" του σημαντικού πολιτικού στοχαστή John Dunn.

Με τις "Uber Διαδρομές Τέχνης" κλείνεις την πόρτα στον θόρυβο και κάνεις την τέχνη μέρος της καθημερινότητάς σου

Η τέχνη γίνεται η καθημερινή μας συνταγή ευζωίας με την νέα ενέργεια της Uber που τη φέρνει πιο κοντά μας με 3.000 δωρεάν προσκλήσεις για παραστάσεις, μουσεία και πολιτιστικές εμπειρίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (8-14/12)

Τα εικαστικά πρότζεκτ που σημειώνουμε για τις επόμενες μέρες.

"Pause, Fragment, Fold": Φοιτητές παρουσιάζουν μία ιδιαίτερη έκθεση τέχνης

Μελέτες για την έννοια του προσωπικού αποτυπώματος, της συλλογικής εργασίας και της καλλιτεχνικής πρακτικής μέσω μιας μορφής διαλόγου.

Πώς και οι υπάλληλοι έγιναν καλλιτεχνική τάση;

Το βιβλίο "Οι Υπάλληλοι" της Δανέζας συγγραφέα Olga Ravn (εκδόσεις Ίκαρος) είναι ένα μελλοντολογικό θρίλερ που έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά παραστάσεις και έργα με θέμα την εργασία.

Το Μουσείο Μυλωνά τιμά μία από τις πιο εμβληματικές καλλιτέχνιδες του 20ού αιώνα

Η πρώτη έκθεση στην Ελλάδα για μία από τις πιο αφοπλιστικά ελεύθερες δημιουργούς της μοντέρνας τέχνης.