Ο Φώτιος Μπάλας συνθέτει ένα εφήμερο περιβάλλον για τις παραδόσεις της Αρκαδίας

Μια καλλιτεχνική αναδρομή στην εξέλιξη της αρκαδικής γης και τα κινήματα τέχνης που συνδέθηκαν με τον ιστορικό τόπο.

Μάσκα από γαιδουράνγκαθα, 2020 Φώτιος Μπάλας @Μάσκα από γαιδουράνγκαθα, 2020, Φώτιος Μπάλας

Η γκαλερί The Eye Altering παρουσιάζει την έκθεση του Φώτιου Μπάλα "Et in Arcadia Ego". Ο γνωστός Έλληνας καλλιτέχνης συνθέτει ένα εφήμερο environment που διερευνά τη μακρά παράδοση της Αρκαδίας ως θέμα τόσο στην ιστορία τέχνης όσο και στην λογοτεχνία.

Η Αρκαδία, η πατρίδα του θεού Πάνα, από την αρχαιότητα θεωρούνταν σύμβολο της ποιμενικής απλότητας: μια κατάφυτη ορεινή περιοχή, κατοικημένη από λιγοστούς ποιμένες που παίζουν τον χαρακτηριστικό αυλό (σύριγξ) κατά τη διάρκεια της βοσκής. Στην Αναγέννηση, η αρκαδική γη γίνεται συνώνυμο του ειδυλλιακού ονείρου και εντυπώνεται στη μνήμη ως ένας παρθένος τόπος όπου η τέχνη και η φύση, η τέχνη και η ζωή δεν γνωρίζουν καμία φυσική διάκριση. Κατόπιν, η Αρκαδία μετατρέπεται στο συλλογικό όνειρο μιας γενιάς πλούσιων ευγενών που φαντασιώνονταν έναν εξιδανικευμένο κόσμο βοσκών και αγροτών, ενώ παράλληλα περιφρονούσαν τους πραγματικούς αγρότες και βοσκούς καθώς η ζωή τους δεν σύναδε με το αρκαδικό όνειρο.

Φώτιος Μπάλας
@Φώτιος Μπάλας

Τον 17ο αιώνα, δυο μεγάλοι καλλιτέχνες, ο Guercino και ο Poussin, αντιτάσσονται στον μύθο της Αρκαδίας με δύο μνημειώδη έργα. Το μήνυμα της εναντίωσης τους συνοψίζεται στη φράση που είναι χαραγμένη στην επιτύμβια πλάκα του έργου του Nicolas Poussin: "Et in Arcadia ego" ή "Στην Αρκαδία υπάρχω και εγώ” υπονοώντας ότι η δήλωση αυτή γίνεται από τον ίδιο τον θάνατο. Έτσι, η φράση αυτή καθιστά σαφές ότι ακόμη και στον ειδυλλιακό τόπο της Αρκαδίας, στον παράδεισο που φαντάζονται για αιώνες οι άνθρωποι, η μοίρα όλων είναι κοινή και αναπόφευκτη.

Ο Φώτιος Μπάλας - συνηθισμένος στην αναδιατύπωση πολύπλοκων μυθικών μοτίβων - δημιουργεί ένα περιβάλλον μέσω του οποίου αφηγείται την σταδιακή μετάβαση από την άνθηση στη φθορά, στην οποία αναπόφευκτα υπόκειται κάθε ζωντανός οργανισμός. Ο καλλιτέχνης κατασκευάζει τη δική του σύγχρονη εκδοχή της Αρκαδίας γεμίζοντας τον χώρο της γκαλερί με φυτά, βότανα και λουλούδια και επιτρέπει στον θεατή να εισέλθει στο βουκολικό του βασίλειο, το οποίο κοσμεί περίτεχνα με τις μάσκες και τα αυτοπορτραίτα του.

Φώτιος Μπάλας Μάσκα από φλοιούς δέντρων, 2020
@Φώτιος Μπάλας
Μάσκα από φλοιούς δέντρων, 2020

Ο θαυμαστός περιφραγμένος κήπος του Μπάλα είναι ένα memento mori εν εξελίξει: αν ένας θεατής τον επισκεφθεί την πρώτη μέρα, θα έχει μόνο μια γεύση ενός εξωπραγματικού κήπου• αν όμως γίνει παρατηρητής, θα έχει την ευκαιρία να βιώσει την οδυνηρή μετάβαση σε όλη της την ανάπτυξη. Εισάγοντας τον εαυτό του μέσω των φωτογραφικών αυτοπορτραίτων του, ο Μπάλας επιβάλλει την παρουσία και τη μονιμότητά του σε αντίθεση με την εγκατάσταση που αποσυντίθεται.

Ο Φώτιος Μπάλας έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες εκθέσεις τέχνης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και πολλά από τα έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές. Αρνούμενος το διαχωρισμό μεταξύ καλών και εφαρμοσμένων τεχνών, ο Μπάλας δημιουργεί έργα τέχνης, όπως μάσκες και headpieces, που μπορούν να αναγνωριστούν τόσο ως γλυπτά όσο και ως μέρη ενδυμασίας. Ο διπλός χαρακτήρας των δημιουργιών του επισφραγίζεται μέσω των πολυάριθμων συνεργασιών με σχεδιαστές μόδας με προεξέχουσα το runway της Celia Kritharioti το 2020 στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου.

Εγκαίνια: 27/05/2022, 19:00

Διάρκεια έκθεσης: 27/05- 17/06

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Πώς μάθαιναν οι Έλληνες γράμματα από την Άλωση μέχρι την Επανάσταση": Η έκθεση επιστρέφει τον Σεπτέμβριο

Μετά από μεγάλη προσέλευση και αίτημα του κοινού, η έκθεση στο παλαιό Χρηματιστήριο της οδού Πεσμαζόγλου θα επαναλειτουργήσει αυτό το φθινόπωρο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/06/2022

Τα "γνωστά και άγνωστα έργα" του Σπύρου Παπαλουκά

Η έκθεση "Σπύρος Παπαλουκάς. Ερευνητής του αινίγματος της ζωγραφικής. Γνωστά και άγνωστα έργα" πρόκειται για ένα αφιέρωμα στο έργο του καλλιτέχνη και θα παρουσιαστεί στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.

Η ρηξικέλευθη ζωγραφική του Κωνσταντίνου Παρθένη

Υπό νέα διεύθυνση, η Εθνική Πινακοθήκη παρουσιάζει μια συλλογή έργων του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου, η οποία που προσεγγίζει τη θεματική της πρώτης περιοδικής έκθεσης με θέμα την "Τέχνη του πορτρέτου στις συλλογές του Λούβρου".

"Οι Σειρήνες ήταν γυναίκες πουλιά": Υβριδικά πλάσματα ζωντανεύουν στην Ύδρα

Μια έκθεση που υλοποιείται με τη συμβολή του οργανισμού Hydra for Artis of the Mediterranean, στην Οικία Τομπάζη.

Μουσική βραδιά στο τέλος του "Αμαζονίου"

Το συναρπαστικό ταξίδι του Αμαζόνιου, της έκθεσης του Δημήτρη Τσουμπλέκα στο εργαστήριο και κτήμα του Νίκου Κεσσανλή και της Χρύσας Ρωμανού στο Πολύδροσο Αμαρουσίου, φτάνει στο τέλος του.

H Rodeo μεταμορφώνεται με δύο αντιπαραθετικές εκθέσεις

Ο Θανάσης Τότσικας και η Κούλα Σαββίδου παρουσιάζουν τα έργα τους στον χώρο της γκαλερί, δημιουργώντας μια καλλιτεχνική αντιπαράθεση μέσα από το περιεχόμενο των εκθέσεών τους.

Δανάη Στράτου: "Δεν είναι η "ανθρώπινη δράση" που σκοτώνει τον πλανήτη, είναι το ολιγαρχικό εκμεταλλευτικό σύστημα στο οποίο ζούμε"

Η δημιουργός της εμβυθιστικής εγκατάστασης "Burning Issues-Merimbula", που παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων μας μίλησε για το περιεχόμενο και τους συμβολισμούς της έκθεσής της, τον τρόπο που προσεγγίζει τα έργα της και τη σημασία της προβολής περιβαλλοντικών κρίσεων μέσα από την τέχνη.