Ο Δημήτρης Γκύζης και 10 Θεσσαλονικιοί σεφ μας στρώνουν το τραπέζι στην έκθεση "Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ"

Τέχνη, γαστρονομία και οίνος συνευρίσκονται σε μία πρωτότυπη έκθεση στην πόλη της Θεσσαλονίκης.

έκθεση «Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ»

Τα εντυπωσιακά έργα τέχνης του Δημήτρη Γκύζη εμπνέουν 10 σεφ της Θεσσαλονίκης και έναν οινοποιό, οι οποίοι μας παρουσιάζουν τη δική τους ερμηνεία για την φράση "γύρω απ’ το τραπέζι", μία συνήθεια που έλειψε σε όλους την περίοδο του εγκλεισμού. Οι "Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ" πρόκειται για μια ιδέα του εικαστικού Γιάννη Αργυριάδη, με αφορμή όχι μόνο τα έργα του Γκύζη, αλλά και την ένταξη της Θεσσαλονίκης στο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας της Unesco τον περασμένο Νοέμβριο.

Έτσι, ο εικαστικός προσκάλεσε 10 σεφ και έναν οινοποιό να εκφράσουν ο καθένας με την προσωπική του ματιά το κόνσεπτ της συνεύρεσης γύρω από το τραπέζι, παρατηρώντας τις δημιουργίες του Γκύζη. Για την εξοικείωση με το θέμα και την καλύτερη απόδοση των συναισθημάτων που προκαλεί το πρότζεκτ, οι συμμετέχοντες της έκθεσης συνευρέθηκαν γύρω από ένα στημένο τραπέζι (παραχώρηση του Νίκου Μαραγκού) που αναδείκνυε τα στοιχεία των έργων, παραθέτοντας τις δικές τους απόψεις για την πολυαγαπημένη αυτή παράδοση.

έκθεση Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ
@Βασίλης Βαρσαδέλης

Εν μέσω πανδημίας, τα κυριακάτικα τραπέζια έγιναν οι ιδανικοί (και μοναδικοί) τόποι για εγγύτητα και επικοινωνία. Τα έργα του Γκύζη επιχειρούν να καταγράψουν αυτό το οικείο συναίσθημα των ανέμελων κυριακάτικων συνευρέσεων με τα αγαπημένα μας πρόσωπα και είναι παράλληλα μια έκφραση νοσταλγίας για ένα έθιμο που στερηθήκαμε τα τελευταία 2 χρόνια. Ο Γκύζης αξιοποίησε τις μέρες του εγκλεισμού για να μεταφέρει στον καμβά με εμφατικό τρόπο αυτή την συνθήκη του "τραπεζιού". Γέλιο, υπαινικτικά βλέμματα και απεικονιζόμενα τρόφιμα φέρνουν στην επιφάνεια της μνήμης αναμνήσεις και εμπειρίες που συνδυάζουν το φαγητό με την ανθρώπινη επικοινωνία, ένα στοιχείο που όλοι επιθυμούμε να επιστρέψει στην καθημερινότητά μας.

έκθεση Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ

Οι πίνακες λειτουργούν ταυτόχρονα ως πορτραίτα, καθώς η αίσθηση βραδύτητας των οικογενειακών γευμάτων και η χρήση του φαγητού ως σύμμαχος της αμηχανίας, απαθανατίζουν ένα εσωτερικό περιβάλλον που σφύζει από ζωή και αντικατοπτρίζει στιγμές ευτυχίας, κοινωνικότητας και χαλάρωσης. Ο Γκύζης λοιπόν οδηγεί τον θεατή σε ένα ασφαλές και φιλόξενο μέρος, το οποίο παράλληλα είναι και ευάλωτο, διότι υπενθυμίζει κάτι που σταδιακά χάθηκε και μας καλεί να επαναπροσδιορίσουμε τις ανθρώπινες σχέσεις αλλά και όσα στοιχεία μας ήταν παλαιότερα δεδομένα.

Τι ανέφεραν οι σεφ και ο οινοποιός για την έκθεση

έκθεση Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ

Ο οινοποιός Βαγγέλης Γεροβασιλείου τόνισε ότι "η καλύτερη στιγμή της μέρας, είναι μια βραδιά στη Σαλονίκη" όπου "με βρίσκει γύρω από ένα τραπέζι, με αγαπημένους ανθρώπους, να ανοίγω ένα μπουκάλι κρασί και να μοιράζομαι ιστορίες, γεύσεις και συναισθήματα".

Για τον Στέφανο Σταμίδη από το Dome-Nikopolis, τα γιορτινά γεύματα γύρω από το τραπέζι σημαίνουν "επικοινωνία αισθημάτων, ό,τι δηλαδή νιώθω και όταν μαγειρεύω", ενώ ο Λεωνίδας Παντσιούκας από το Μανιτάρι, κάνει λόγο για "μετάδοση της ελληνικής γαστρονομικής κουλτούρας από γενιά σε γενιά".

"Τραπέζι" για τον Μανώλη Παπουτσάκη από το Χαρούπι είναι "ανταλλαγή, επικοινωνία, ουσία, επαφή, χαμόγελα". Ο Κωνσταντίνος Μάρκου από την Ακαδημία συνδέει το "τραπέζι" με ταξίδια τόσο του νου όσο και κυριολεκτικά, καθώς "Το φαγητό είναι ένας τρόπος με τον οποίο μπορείς να ταξιδέψεις μέσω της γεύσης σε μέρη τα οποία δεν έχεις πάει ποτέ. Είναι τρόπος να δημιουργείς αναμνήσεις μέσα από τη συναισθηματική γαστρονομία με τους ανθρώπους, τον πολιτισμό και την παράδοση".

Πέρα από ταξίδια, οι συνευρέσεις γύρω από το τραπέζι εκφράζουν την "απόλυτη επικοινωνία των ανθρώπων" όπως πολύ σωστά αναφέρει ο Δημήτρης Παμπόρης από το TomDixon. "Γύρω από το τραπέζι δημιουργείται όλη μας η κουλτούρα, μας ξυπνάει μνήμες, μας ταξιδεύει" περιγράφει χαρακτηριστικά ο Γιάννης Κούρτης από τον Γλυκάνικο.

έκθεση Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ

Στην τελετουργία του μοιράσματος, "το νοιάξιμο μέσω της μαγειρικής, τη συμπερίληψη των συνδαιτημόνων στη ζωή μας", αναφέρεται ο Σωκράτης Μπεληγιάννης από το Μαιτρ και Μαργαρίτα. Ο Γιώργος Ζαννάκης και η Βάσια Γκαμπράνη θεωρούν το τραπέζι αντάμωμα. "Αυτό που μάθαμε εδώ και στα χωριά μας. Είναι η φροντίδα της μαμάς, είναι το καθαρό τραπεζομάντηλο της γιαγιάς, το κέρασμα του πατέρα κι ο παππούς να λέει φάτε εσείς, χορταίνω εγώ. Είναι οι φίλοι κι η προσμονή. Είναι τέσσερα πόδια και μια βάση πάνω στην οποία μοιράζονται αγάπη, γεύσεις κι αναμνήσεις", σχολιάζουν.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 8 Μαΐου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μια έκθεση design στον Κεραμεικό που αξίζει να δεις

Η επιμελήτρια του "The Monsters I Live With" μάς εξηγεί γιατί αξίζει να ανακαλύψεις το ομαδικό πρότζεκτ στον πρώτο όροφο του "Proveleggios".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/09/2025

Άρωμα Ελλάδας στη18η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης

Ένα ταλαντούχο καλλιτεχνικό δίδυμο συμμετέχει στη φετινή διοργάνωση.

Μπορεί η φωτογραφία και τα παραμύθια να θεραπεύσουν; Ένα βιβλίο λέει "ναι"

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Αγγελάκη το βιβλίο των ψυχολόγων Ελένης Παπαδοπούλου και Νίκου Κουραβάνα "Φωτογραφοθεραπεία και Παραμυθοθεραπεία".

Παράλληλες δράσεις για την έκθεση "Takis 1∞" στο Ίδρυμα Γουλανδρή

Μουσικά events, προβολές και διαδραστικές ξεναγήσεις έρχονται στο μουσείο.

Η "The pleasure principle" ξεδιπλώνεται στο Hyper Hypo

Το νέο φωτο-βιβλίο του εικαστικού καλλιτέχνη René Habermacher αφηγείται το παρθενικό ταξίδι ενός καϊκιού στην Ανάφη και παρουσιάζεται προσεχώς στο Hyper Hypo, μαζί με σχετική έκθεση φωτογραφίας και έργων τέχνης.

Όλα τα βιβλία που αναμένουμε από τη Διόπτρα μέχρι το τέλος του 2025

Από μεταφρασμένη πεζογραφία με κάτι από Νόμπελ, μέχρι αστυνομικά, Καβάφη, Έσε και φιλοσοφία, αυτοί είναι οι τίτλοι για ενήλικες που έρχονται ως τέλος Δεκέμβρη.

"all aboard": Απογειωνόμαστε με τη νέα έκθεση στο αεροδρόμιο της Αθήνας

Η πόλη γίνεται το επίκεντρο ενός τολμηρού καλλιτεχνικού εγχειρήματος.