Ο Δημήτρης Γκύζης και 10 Θεσσαλονικιοί σεφ μας στρώνουν το τραπέζι στην έκθεση "Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ"

Τέχνη, γαστρονομία και οίνος συνευρίσκονται σε μία πρωτότυπη έκθεση στην πόλη της Θεσσαλονίκης.

έκθεση «Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ»

Τα εντυπωσιακά έργα τέχνης του Δημήτρη Γκύζη εμπνέουν 10 σεφ της Θεσσαλονίκης και έναν οινοποιό, οι οποίοι μας παρουσιάζουν τη δική τους ερμηνεία για την φράση "γύρω απ’ το τραπέζι", μία συνήθεια που έλειψε σε όλους την περίοδο του εγκλεισμού. Οι "Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ" πρόκειται για μια ιδέα του εικαστικού Γιάννη Αργυριάδη, με αφορμή όχι μόνο τα έργα του Γκύζη, αλλά και την ένταξη της Θεσσαλονίκης στο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας της Unesco τον περασμένο Νοέμβριο.

Έτσι, ο εικαστικός προσκάλεσε 10 σεφ και έναν οινοποιό να εκφράσουν ο καθένας με την προσωπική του ματιά το κόνσεπτ της συνεύρεσης γύρω από το τραπέζι, παρατηρώντας τις δημιουργίες του Γκύζη. Για την εξοικείωση με το θέμα και την καλύτερη απόδοση των συναισθημάτων που προκαλεί το πρότζεκτ, οι συμμετέχοντες της έκθεσης συνευρέθηκαν γύρω από ένα στημένο τραπέζι (παραχώρηση του Νίκου Μαραγκού) που αναδείκνυε τα στοιχεία των έργων, παραθέτοντας τις δικές τους απόψεις για την πολυαγαπημένη αυτή παράδοση.

έκθεση Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ
@Βασίλης Βαρσαδέλης

Εν μέσω πανδημίας, τα κυριακάτικα τραπέζια έγιναν οι ιδανικοί (και μοναδικοί) τόποι για εγγύτητα και επικοινωνία. Τα έργα του Γκύζη επιχειρούν να καταγράψουν αυτό το οικείο συναίσθημα των ανέμελων κυριακάτικων συνευρέσεων με τα αγαπημένα μας πρόσωπα και είναι παράλληλα μια έκφραση νοσταλγίας για ένα έθιμο που στερηθήκαμε τα τελευταία 2 χρόνια. Ο Γκύζης αξιοποίησε τις μέρες του εγκλεισμού για να μεταφέρει στον καμβά με εμφατικό τρόπο αυτή την συνθήκη του "τραπεζιού". Γέλιο, υπαινικτικά βλέμματα και απεικονιζόμενα τρόφιμα φέρνουν στην επιφάνεια της μνήμης αναμνήσεις και εμπειρίες που συνδυάζουν το φαγητό με την ανθρώπινη επικοινωνία, ένα στοιχείο που όλοι επιθυμούμε να επιστρέψει στην καθημερινότητά μας.

έκθεση Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ

Οι πίνακες λειτουργούν ταυτόχρονα ως πορτραίτα, καθώς η αίσθηση βραδύτητας των οικογενειακών γευμάτων και η χρήση του φαγητού ως σύμμαχος της αμηχανίας, απαθανατίζουν ένα εσωτερικό περιβάλλον που σφύζει από ζωή και αντικατοπτρίζει στιγμές ευτυχίας, κοινωνικότητας και χαλάρωσης. Ο Γκύζης λοιπόν οδηγεί τον θεατή σε ένα ασφαλές και φιλόξενο μέρος, το οποίο παράλληλα είναι και ευάλωτο, διότι υπενθυμίζει κάτι που σταδιακά χάθηκε και μας καλεί να επαναπροσδιορίσουμε τις ανθρώπινες σχέσεις αλλά και όσα στοιχεία μας ήταν παλαιότερα δεδομένα.

Τι ανέφεραν οι σεφ και ο οινοποιός για την έκθεση

έκθεση Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ

Ο οινοποιός Βαγγέλης Γεροβασιλείου τόνισε ότι "η καλύτερη στιγμή της μέρας, είναι μια βραδιά στη Σαλονίκη" όπου "με βρίσκει γύρω από ένα τραπέζι, με αγαπημένους ανθρώπους, να ανοίγω ένα μπουκάλι κρασί και να μοιράζομαι ιστορίες, γεύσεις και συναισθήματα".

Για τον Στέφανο Σταμίδη από το Dome-Nikopolis, τα γιορτινά γεύματα γύρω από το τραπέζι σημαίνουν "επικοινωνία αισθημάτων, ό,τι δηλαδή νιώθω και όταν μαγειρεύω", ενώ ο Λεωνίδας Παντσιούκας από το Μανιτάρι, κάνει λόγο για "μετάδοση της ελληνικής γαστρονομικής κουλτούρας από γενιά σε γενιά".

"Τραπέζι" για τον Μανώλη Παπουτσάκη από το Χαρούπι είναι "ανταλλαγή, επικοινωνία, ουσία, επαφή, χαμόγελα". Ο Κωνσταντίνος Μάρκου από την Ακαδημία συνδέει το "τραπέζι" με ταξίδια τόσο του νου όσο και κυριολεκτικά, καθώς "Το φαγητό είναι ένας τρόπος με τον οποίο μπορείς να ταξιδέψεις μέσω της γεύσης σε μέρη τα οποία δεν έχεις πάει ποτέ. Είναι τρόπος να δημιουργείς αναμνήσεις μέσα από τη συναισθηματική γαστρονομία με τους ανθρώπους, τον πολιτισμό και την παράδοση".

Πέρα από ταξίδια, οι συνευρέσεις γύρω από το τραπέζι εκφράζουν την "απόλυτη επικοινωνία των ανθρώπων" όπως πολύ σωστά αναφέρει ο Δημήτρης Παμπόρης από το TomDixon. "Γύρω από το τραπέζι δημιουργείται όλη μας η κουλτούρα, μας ξυπνάει μνήμες, μας ταξιδεύει" περιγράφει χαρακτηριστικά ο Γιάννης Κούρτης από τον Γλυκάνικο.

έκθεση Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ

Στην τελετουργία του μοιράσματος, "το νοιάξιμο μέσω της μαγειρικής, τη συμπερίληψη των συνδαιτημόνων στη ζωή μας", αναφέρεται ο Σωκράτης Μπεληγιάννης από το Μαιτρ και Μαργαρίτα. Ο Γιώργος Ζαννάκης και η Βάσια Γκαμπράνη θεωρούν το τραπέζι αντάμωμα. "Αυτό που μάθαμε εδώ και στα χωριά μας. Είναι η φροντίδα της μαμάς, είναι το καθαρό τραπεζομάντηλο της γιαγιάς, το κέρασμα του πατέρα κι ο παππούς να λέει φάτε εσείς, χορταίνω εγώ. Είναι οι φίλοι κι η προσμονή. Είναι τέσσερα πόδια και μια βάση πάνω στην οποία μοιράζονται αγάπη, γεύσεις κι αναμνήσεις", σχολιάζουν.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 8 Μαΐου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"The Argument from Consciousness": Ώρα να αμφισβητήσουμε τη συνείδησή μας

Μία ιδιότυπη εικαστική εγκατάσταση από τον καλλιτέχνη Γιώργο Δρόσο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
31/10/2025

Προς πώληση ανέκδοτες φωτογραφίες της Cindy Sherman

Μια συνεργασία της φωτογράφου με την πλατφόρμα Avant Arte.

Έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη

Μία πρωτοβουλία της Μουσικής Βιβλιοθήκης "Λίλιαν Βουδούρη" του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής.

Το Upper Ankyle είναι το νέο καλλιτεχνικό στέκι του Κολωνακίου

Ο χώρος τέχνης ανοίγει για το κοινό παρουσιάζοντας την ομαδική έκθεση "Land Attunements".

Τι κοινό έχουν η χειροτεχνία και οι βιβλιοθήκες;

Την απάντηση δίνει το Ινστιτούτο Γκαίτε, με μία ειδική συζήτηση που παρουσιάζει την ερχόμενη εβδομάδα.

Οι must-see εκθέσεις για τον Νοέμβριο

Αγαπημένα μουσεία και γκαλερί κάνουν το φθινόπωρο στην πόλη άκρως καλλιτεχνικό.

Τι κρατάμε από το νέο φεστιβάλ ποιήσης "Σολοικισμός";

Ο εμπνευστής του "Σολοικισμού" Ευά Παπαδάκης μοιράζεται μαζί μας τις καλύτερες στιγμές του πρωτότυπου φεστιβάλ στο κεντρικό Ζαγόρι.