Οιδίπους Τύραννος

3,5

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης μπαίνει στο σκηνοθετικό πεδίο του αρχαίου δράματος με μια στιβαρή ματιά πάνω στο σοφόκλειο έργο και αιχμή του δόρατος την ερμηνεία του κεντρικού ρόλου από τον Δημήτρη Λιγνάδη. Κύρια αδυναμία του εγχειρήματος η αντιμετώπιση του Χορού.

Οιδίπους Τύραννος

Χωρίς να φέρνει κάτι νέο, η παράσταση που σκηνοθετεί ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης μπορεί να υπερηφανεύεται ότι εστίασε στον πυρήνα ενός έργου που εύκολα μπορεί να παρερμηνευθεί ως σχόλιο «για το αναπόδραστο του ανθρώπου από τη μοίρα που του έχει επιβληθεί άνωθεν». Ο «Οιδίποδας Τύραννος», το τελειότερο από άποψη δομής έργο του αρχαιοελληνικού δράματος, μας δείχνει πράγματι τη ραγδαία πτώση ενός ανθρώπου που του έχει επιφυλαχθεί μια τρομερή μοίρα.

Παρ’ όλα αυτά, ο Σοφοκλής δεν μας ωθεί προς την αποδοχή της μοιρολατρίας, αλλά περισσότερο ενδιαφέρεται για τη ρευστότητα των ορίων της «ενοχής» και της «αθωότητας». Στο ίδιο πρόσωπο, σκιαγραφεί ένα βασιλιά στα όρια της αλαζονείας, τυφλωμένο από το «εγώ» και την υπέρμετρη πίστη του στη δύναμη της λογικής –λόγοι ικανοί να τον οδηγήσουν στην ύβρι και από εκεί στην πτώση–, και παράλληλα έναν άνθρωπο γυμνό, μόνο απέναντι στο αναπάντητο υπαρξιακό ερώτημα: «ποιος με γέννησε;»

Οιδίπους Τύραννος - εικόνα 1

Αυτόν τον άνθρωπο, τον ένοχο κι αθώο, που νιώθει ημίθεος και απολύτως «μικρός» ταυτόχρονα, είχε στο μυαλό του ο Μαρκουλάκης. Η σκηνογραφική λύση (Πάρις Μέξης), μια άδεια ορχήστρα που γέμισε με δεκάδες γυμνά βρέφη φτιαγμένα από πηλό σε φυσικό μέγεθος, συνδιαμορφώθηκε με τη σκηνοθετική οπτική και την ολοκλήρωσε. Έτσι, κέντρο βάρους της παράστασης, ως μόνιμη υπόμνηση, έγινε η αφετηρία του οιδιπόδειου δράματος: εκείνο το εγκαταλελειμμένο βρέφος στον Κιθαιρώνα.

Παράλληλα, η ερμηνεία του Δημήτρη Λιγνάδη αποδείχθηκε ο τρίτος καθοριστικός πόλος της παράστασης, με τον ηθοποιό να αναδεικνύει στο έπακρο, και με αξιοσημείωτη δεινότητα, το διττό ήθος του ήρωά του. Ενδιαφέρουσα και η Ιοκάστη, καθώς ερμηνεύτηκε από την Αμαλία Μουτούση ως «μητρική» φιγούρα (αλλά το κοστούμι που άφηνε ακάλυπτο το στήθος της φρόντιζε να μας υπενθυμίσει πως είναι, μαζί, τροφός και σύζυγος του Οιδίποδα). Στους υπόλοιπους ρόλους είδαμε επίσης ωραίες ερμηνείες που αποτύπωναν το ήθος των ηρώων (Γ. Ζιόβας, Γ. Ψυχογιός, Ν. Χανακούλας), αν και μάλλον ιδιάζουσα και ακαθόριστη ήταν η απόδοση του Τειρεσία (Κ. Αβαρικιώτης).

Οιδίπους Τύραννος - εικόνα 2

Τα πράγματα θολώνουν όσον αφορά το Χορό, την κατεξοχήν πρόκληση που θέτει το αρχαίο είδος. Η μουσική του Μίνωα Μάτσα ετερόκλητη, πότε πατούσε στα μοτίβα του μοιρολογιού (μια πολυφορεμένη λύση για την αρχαία τραγωδία) και πότε σε δυτικότροπα ακούσματα, ενώ η κίνηση (Κική Μπάκα) ήταν χωρίς χαρακτήρα – πλαισίωνε απλώς τη δράση, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Η μετάφραση του Γιάννη Λιγνάδη χρησιμοποίησε ένα γλωσσικό μείγμα νέων και αρχαίων ελληνικών, προσδίδοντας στην παράσταση αίσθηση δραματικού βάρους, ενώ τόνισε ωραία την ειρωνεία που κρύβει το δράμα του Οιδίποδα.

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΣΟΥΣ, ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ 26/8, ΚΑΤΡΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ, ΝΙΚΑΙΑ 29/8, ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ, ΒΥΡΩΝΑΣ 3/9, ΒΕΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ, ΠΕΙΡΑΙΑΣ 10/9. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Οιδίπους Τύραννος

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Για την πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα στην αρχαία τραγωδία, ο Κ. Μαρκουλάκης επέλεξε το κατά γενική ομολογία τελειότερο έργο του Σοφοκλή κι ένα πολύ δυνατό καστ.

Κατράκειο

Πάνω από την Πλατεία Χαλκηδόνας

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Θέατρο Πορεία έρχεται με "Ηλέκτρα εντός", "Prima facie", "Ντόριαν Γκρέι"

Η σεζόν 2025-26 στο θέατρο του Δημήτρη Τάρλοου ανοίγει με αναπάντεχες σκηνικές προτάσεις, σαρωτικές επαναλήψεις, συγκλονιστικές ερμηνείες, ενδιαφέρουσες συμπαραγωγές και πολλά ακόμη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/09/2025

Είδατε το πολυσυζητημένο "Relic" του Λασκαρίδη; Επιστρέφει για λίγες παραστάσεις στο Πτι Παλαί

Η παράσταση "Relic" του Λασκαρίδη ανεβαίνει για πέντε μόνο ημέρες στο Πτι Παλαί. Ένα ταξίδι μνήμης, επιθυμιών και παρελθόντος, που συγκινεί και προκαλεί τον θεατή να αναλογιστεί τις δικές του ρίζες.

"Κοιμώμενος Χαλεπάς, ο σαλός άγιος": Η παράσταση για τη ζωή του κορυφαίου γλύπτη επιστρέφει

Για τέταρτη χρονιά η παράσταση που αφηγείται τη ζωή του κορυφαίου γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά, επιχειρεί ένα ψυχολογικό ταξίδι που εμπνέει και συγκινεί.

Ο "Φιάκας" επιστρέφει με τον Γιώργο Γαλίτη

Με προσφορά προπώλησης εισιτηρίων λίγο πριν την πρεμιέρα έρχεται η κωμωδία του Δημοσθένη Μισιτζή σε σκηνοθεσία του Πάνου Σκουρολιάκου.

"Dramodé": Που συναντά η ελληνική μόδα τον πολιτισμό

Η Ελληνική Ένωση Σχεδιαστών Μόδας διοργανώνει ένα μοναδικό φεστιβάλ με παραστάσεις, συζητήσεις και ανατρεπτικά fashion shows.

Σεμινάριο Αρχαίου Δράματος με την Άννα Βαγενά: Εκάβη και η δύναμη της εκδίκησης

Η Άννα Βαγενά συνεχίζει για τρίτη χρονιά τα σεμινάρια στο Μεταξουργείο, εστιάζοντας στο αρχαίο δράμα. Φέτος, μελετούμε την Εκάβη του Ευριπίδη, διερευνώντας την εκδίκηση ως ιερό χρέος και σύγχρονο μήνυμα.