Παλιοί καιροί

3,5

Το να επιχειρήσει ο θεατής να λύσει τους γρίφους του αινιγματικού αλλά γοητευτικού έργου θα ήταν λάθος, ειδικά καθώς η παράσταση δεν επιθυμεί να δώσει απαντήσεις, αλλά μόνο να θέσει τα ερωτήματα.

Παλιοί καιροί

Eνα τυπικό πιντερικό δράμα για τρεις: το αντρόγυνο, η Κέιτ και ο Ντίλι, και ο τρίτος άνθρωπος, η Άννα, συγκάτοικος της Κέιτ, που έρχεται να την επισκεφθεί ενώ έχουν να ιδωθούν τουλάχιστον είκοσι χρόνια. Η δράση διαδραματίζεται στις λίγες ώρες αυτής της επίσκεψης και ορίζεται εξολοκλήρου από αναδρομές στο παρελθόν. Επεισόδια από την κοινή ζωή των δύο γυναικών ανασύρονται στην επιφάνεια, υπονοούμενα για τυχόν ερωτικό δεσμό τους αιωρούνται, η ύπαρξη ή όχι οποιασδήποτε σχέσης του Ντίλι με την Άννα μένει ασαφής.

Ερωτήματα και δεδομένα τίθενται συνεχώς επί τάπητος, η οπτική του καθενός έρχεται να αναιρέσει την προηγούμενη, χωρίς τελικά τίποτα να επιβεβαιώνεται και τίποτα να διαψεύδεται. Η ατάκα της Άννας χαρακτηριστική: «Υπάρχουν πράγματα που θυμάται κάποιος ακόμη κι αν δεν έχουν συμβεί ποτέ. Καθώς τα σκέφτομαι πραγματοποιούνται». Το ασαφές φινάλε δε αφήνει τον θεατή εν κενώ. Είναι κάποια από τις δύο γυναίκες νεκρή; Πρόκειται μήπως για το ίδιο πρόσωπο, για δύο διαφορετικές «εκδοχές» της ίδιας γυναίκας;

Παλιοί καιροί - εικόνα 1

Ο Γιάννης Χουβαρδάς ενσωμάτωσε ως νύξεις στην παράσταση αυτά τα ερωτήματα, χωρίς να τα αποσαφηνίσει ή να προκρίνει κάποια εκδοχή. Τον ενδιέφερε να εστιάσει στο θέμα της «υποκειμενικής οπτικής» απέναντι στο παρελθόν, στη σχετικότητα και τη ρευστότητα της μνήμης και ως εργαλείο επέλεξε την ταυτόχρονη κινηματογράφηση των σκηνικών δρωμένων.

Ορμώμενος από την ιδιότητα του Ντίλι, που είναι κινηματογραφιστής, εφοδίασε τη σκηνή με κάμερες προς χρήση από τους ηθοποιούς κι έτσι στην οθόνη στο βάθος της λαμβάνει χώρα μια –παράλληλη με τη σκηνική– δράση από πλάνα που εστιάζουν πολλαπλώς στα πρόσωπα, στις εκφράσεις, στα σώματα των ηθοποιών. Είναι ένα εύρημα που κάποιες φορές κουράζει, αλλά λειτουργεί ως συνεχής αναφορά στην υποκειμενικότητα του προσωπικού «βλέμματος» στα πράγματα.

Παλιοί καιροί - εικόνα 2

Παρά την υπέρμετρη χρήση αυτού του ευρήματος, το σκηνοθετικό ενδιαφέρον δεν φεύγει από τις σχέσεις των ηθοποιών, αντιθέτως η σκηνή γεμίζει με την ενέργειά τους. Η ικανότατη ερμηνευτική τριάδα υπηρετεί στο έπακρον το ζητούμενο των πολλών και σημαντικών που υπονοούνται κάτω από το casual talking. Ο Χρήστος Λούλης κινείται υποδειγματικά στις πτυχές της πολυσύνθετης –και τελικά ίσως περισσότερο αινιγματικής από των υπολοίπων– ψυχολογίας του Ντίλι. Η Μαρία Κεχαγιόγλου ενσαρκώνει με μια υπόγεια δυναμική την ισχυρή γυναικεία παρουσία που κινείται σαν στο σπίτι της αν και φιλοξενούμενη, ενώ η Μαρία Σκουλά δίνει μια γοητευτική νωχελικότητα στον ρόλο της Κέιτ, από το παρελθόν της οποίας διεκδικούν μερίδιο οι άλλοι δύο.

Το δίδυμο σκηνικό της Εύας Μανιδάκη υπονοεί εύστοχα –με την όψη και τη χρήση του– ότι κάθε οπτική ίσως είναι ένας πανομοιότυπος καθρέφτης της προηγούμενης, ενώ και τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη συμβάλλουν υπαινικτικά στα αινίγματα που αιωρούνται επί σκηνής.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» - ΥΠΟΓΕΙΟ Πεσμαζόγλου 5, κέντρο, 2103228706. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Παλιοί καιροί

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Το πιο αινιγματικό έργο του μεγάλου Βρετανού δραματουργού φλερτάρει με την ευμετάβλητη φύση της μνήμης, τα αληθινά γεγονότα κι εκείνα που δημιουργούν ο φόβος και οι ανεκπλήρωτες επιθυμίες μας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας ξεκινά με Χρήστο Παπαδόπουλο και την επετειακή έκθεση "Καλαμάτα, η πόλη του χορού"

Την Παρασκευή 18 Ιουλίου κάνει πρεμιέρα το διεθνές φεστιβάλ που φέρνει την αφρόκρεμα του σύγχρονου χορού από την Ελλάδα και το εξωτερικό στην Καλαμάτα και μας καλεί να το επισκεφθούμε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/07/2025

"Athletes of the Gods" στο Ηρώδειο: 12 κορυφαίοι χορευτές σε μια μοναδική (φιλανθρωπική) βραδιά

Ένα ξεχωριστό γκαλά χορού που περιλαμβάνει κλασικό και μοντέρνο ρεπερτόριο ενώνει ταλαντούχους χορευτές σε μια βραδιά για καλό σκοπό στο ρωμαϊκό ωδείο, λίγο πριν κλείσει τις πόρτες του για τα επόμενα τρία χρόνια.

Οι κομματάρχες επιστρέφουν με "Δάφνες και Πικροδάφνες"

Βλαβιανός, Ζιόβας, Σοφιανός, Τσουρουνάκης φέρνουν την πολιτική στο σανίδι με τις "Δάφνες και Πικροδάφνες" των Δημήτρη Κεχαΐδη και Ελένης Χαβιαρά σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη.

Η Μαρία Πρωτόπαππα για πρώτη φορά στην Επίδαυρο με την "Ανδρομάχη" του Ευριπίδη

Πρώτες φωτογραφίες από το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χαρισματικής ηθοποιού και σκηνοθέτριας που συμπρωταγωνιστεί με τους Αργύρη Ξάφη, Γιάννη Νταλιάνη κι έναν εξαιρετικό θίασο ηθοποιών στην τραγωδία για την ανθρώπινη δικαιοσύνη και τη θέση της γυναίκας.

Ακρόαση | "Άμλετ" ανεβάζει το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης και αναζητά ηθοποιούς

Μετά την παράσταση "Ριχάρδος III*", η σκηνοθέτρια Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη και ο συγγραφέας Ανδρέας Φλουράκης συνεργάζονται ξανά σε μια ακόμα ελεύθερη διασκευή σαιξπηρικού έργου.

3 θεατρικές επαναλήψεις που θα μας συγκινήσουν

Open air ραντεβού με τέσσερις θεατρικές παραστάσεις σε περιοδεία: "Η Θάλασσα και ο Γέρος", "Lemon", "Μέσα στο μυαλό σου".

Αποκλειστικό: Αντώνης Καφετζόπουλος και Ζερόμ Καλούτα σε μια υπαρξιακή σύγκρουση στο "Άσπρο-Μαύρο" του Κόρμακ ΜακΚάρθι

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί δίπλα στον Ζερόμ Καλούτα στο "Άσπρο-Μαύρο", το βαθιά φιλοσοφικό έργο του Κόρμακ ΜακΚάρθι, που ανεβαίνει από τον Οκτώβριο στο Θέατρο Επί Κολωνώ, με early bird προσφορά.