Ο Μισάνθρωπος

3,5

Η μολιερική κωμωδία τοποθετείται στο «κάδρο» σε αυτήν τη μελετημένη σκηνοθετική πρόταση, κάτω από την οποία εναρμονίζονται όλα τα μέρη της παράστασης, αλλά απογυμνώνεται σε σημαντικό βαθμό από τους χυμούς και τη θεατρικότητά της.

Ο Μισάνθρωπος

Η μολιερική κωμωδία τοποθετείται στο «κάδρο» σε αυτήν τη μελετημένη σκηνοθετική πρόταση, κάτω από την οποία εναρμονίζονται όλα τα μέρη της παράστασης, αλλά απογυμνώνεται σε σημαντικό βαθμό από τους χυμούς και τη θεατρικότητά της.

Ο Μισάνθρωπος - εικόνα 1

Ένα από τα χαρακτηριστικά των σπουδαίων θεατρικών κειμένων, πέραν της διαχρονικότητάς τους, είναι η ιδιότητα να επιδέχονται ποικίλες αναγνώσεις και το γεγονός πως μέσα στην ίδια σεζόν ο «Μισάνθρωπος» στάθηκε το έναυσμα για δύο διαφορετικές παραστασιακές εκδοχές αποτελεί περίτρανη απόδειξη του παραπάνω. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η Ιόλη Ανδρεάδη αφουγκράστηκε με ιδιαίτερη προσοχή το «πιο φιλοσοφικό» από τα έργα του Μολιέρου –που στοχάζεται πάνω στο θέμα της κοινωνικής υποκρισίας και στη θέση που έχει (ή δεν έχει) ένας αθεράπευτα ειλικρινής άνθρωπος σε μια τέτοια κοινωνία– και αυτή η φιλοσοφική χροιά του καθοδήγησε τη σκηνοθεσία της, καθώς φρόντισε κυριολεκτικά­ να προβάλει τη ρητορική του στο προσκήνιο.

Η τοποθέτηση της δράσης σε έναν άδειο χώρο όπου δεσπόζουν έξι τεράστια κάδρα ορίζει αμέσως την έννοια της «βιτρίνας» ως κυρίαρχη της παράστασης, ενώ μπροστά είναι στημένο ένα μικρόφωνο απ’ όπου κάθε ήρωας θα παραθέσει ενώπιον του κοινού την «κοσμοθεωρία» του και θα διασταυρώσει τα ξίφη του με ιδεολογικούς αντιπάλους κι ερωτικούς αντίζηλους (σκηνογραφία: Δήμητρα Λιάκουρα). Έτσι η δράση μοιράζεται σε δύο επίπεδα, πάνω και μέσα στα κάδρα, εκεί όπου ο κοινωνικός περίγυρος του Άλκηστου (η νέα μετάφραση είναι του Γιάγκου Ανδρεάδη) συμπεριφέρεται σαν μηχανική κούκλα με πόζες και «τουπέ», και στο προσκήνιο που φιλοξενεί την εξέλιξη της ιστορίας.

Ο Μισάνθρωπος - εικόνα 2

Η παράσταση είναι απολύτως και με ακρίβεια συντονισμένη, σε ένα ύφος που ορίζεται από το μετωπικό στήσιμο, την απειροελάχιστη δράση, την απουσία μουσικής, την άκρως στιλιζαρισμένη κίνηση και το οποίο καταφέρνει πράγματι να αναδείξει το έργο ως πεδίο εξέλιξης κυρίως μιας ιδεολογικής διαμάχης, αλλά –πρέπει να ειπωθεί και αυτό– δυσχεραίνει σε σημαντικό βαθμό τη θεατρικότητα και την ευρυθμία του αποτελέσματος. Είναι επίσης πολύ ενδιαφέρων ο τρόπος με τον οποίο συνέλαβε η σκηνοθεσία τον Άλκηστο, καθώς το παραξένισμα που δημιουργούν οι κωμικές αποχρώσεις της έκφρασης και της κίνησής του αποτυπώνουν την εικόνα του ήρωα μέσα από τα μάτια των υπολοίπων, όσων δεν τον κατανοούν, τον αποστρέφονται ή τον χλευάζουν, ενώ το διφορούμενο φινάλε προσθέτει επιπλέον έναν λόγο να στοχαστεί κάποιος πάνω στην παράσταση.

Οι διασκευές, βέβαια, συνήθως κάτι κρατούν και κάτι αφήνουν. Εδώ, ως απόρροια της σκηνοθετικής επιλογής, τα συναισθήματα σαν να μπήκαν σε μια ψεύτικη συνθήκη και το ζήτημα του έρωτα αφέθηκε σε δεύτερο πλάνο, με αποτέλεσμα η παράσταση να μη σχετίζεται τελικά τόσο με το δραματικό δίλημμα που βρίσκεται στον πυρήνα του έργου, δηλαδή με τον αδιέξοδο έρωτα ενός άντρα για μια γυναίκα που εκπροσωπεί ό,τι αυτός απεχθάνεται. Πάντως, οι ηθοποιοί αντεπεξήλθαν στο ζητούμενο που τους ήθελε μαριονέτες παρά ανθρώπους με σάρκα και οστά, με αδιαμφισβήτητο κυρίαρχο τον εξαιρετικό Μιλτιάδη Φιορέντζη στον ρόλο του Άλκηστου.

ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟ Ευμολπιδών 45, Γκάζι, 2103464380. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο μισάνθρωπος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Η υποκρισία, ο έρωτας, το συμφέρον και η αγωνία των ανθρώπων για το φαίνεσθαι μέσα από την πιο πικρή κωμωδία του Μολιέρου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Νατάσα Εξηνταβελώνη - Λητώ Τριανταφυλλίδου: Το "Girls & Boys" μας καλεί να μιλήσουμε για το τραύμα χωρίς φίλτρα

Το "Girls & boys" του διάσημου θεατρικού συγγραφέα και σεναριογράφου Ντένις Κέλι κοιτά κατάματα την κανονικοποίηση της βίας. Εμείς μιλήσαμε για το καθόλα επίκαιρο θεατρικό έργο με την ηθοποιό Νατάσα Εξηνταβελώνη και τη σκηνοθέτρια Λητώ Τριανταφυλλίδου και αναμεταδίδουμε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
12/05/2025

Ο "Δον Ζουάν" Πάνος Βλάχος βγαίνει σε περιοδεία το καλοκαίρι του 2025

Μετά την χειμερινή επιτυχία του "Δον Ζουάν" που δημιούργησαν ο Πάνος Βλάχος και η σκηνοθέτις Λητώ Τριανταφυλλίδου, η παράσταση ταξιδεύει στα ανοιχτά θέατρα της Ελλάδας, κάνοντας πολλές στάσεις και στην Αττική.

4ο Διεθνές Πολυθεματικό Φεστιβάλ Dare Dance: "Η έννοια του κενού"

Το 4ο Dare Dance Festival επιστρέφει, με μια πολυδιάστατη συνάντηση τέχνης και επιστήμης σε τέσσερις χώρους στην Αθήνα και για πρώτη φορά συνεργάζεται με την την Cheapart. Με κεντρική θεματική "Η έννοια του κενού", το φεστιβάλ συνδυάζει videodance, ζωντανές performances, εκθέσεις και σεμινάρια.

Το "Relic" του Ευριπίδη Λασκαρίδη έρχεται στο Πτι Παλαί

10 χρόνια. 40 διεθνή φεστιβάλ. 19 χώρες. H περφόρμανς "Relic" του Ευριπίδη Λασκαρίδη που άφησε το αποτύπωμά της στον παγκόσμιο χάρτη του σύγχρονου θεάτρου, επιστρέφει για τελευταία φορά στην Αθήνα.

"Πρόσεξε μην νυχτωθείς": Θρύλοι, ήχοι και έντονη ψευδαίσθηση φυσικής παρουσίας στο σκοτάδι

Μια αλλιώτικη παράσταση μας περιμένει στο Άβατον. Το "Πρόσεξε μην νυχτωθείς εις την Παλαιόχωρα μια κυθηραϊκή εμπειρία" είναι μια ηχητική τελετουργία στο…σκοτάδι.

"Τα σκυλιά" του Ανέστη Αζά: Μια φωνή αντίστασης απέναντι στον αυταρχισμό

Σε μια εποχή που ο αυταρχισμός επανεμφανίζεται με διάφορες μορφές, ο Ανέστης Αζάς επιλέγει να απαντήσει μέσα από τη θεατρική πράξη και την επανάληψη της παράστασή "Τα σκυλιά" στο θέατρο Κιβωτός. Με αφορμή την απαγόρευση εξόδου του Τούρκου ηθοποιού Τζεμ Ουζούμογλου, ο οποίος συμμετέχει στην παράσταση, ο σκηνοθέτης μιλά για τη λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην τέχνη και την καταγγελία, τη λογοκρισία και την ελευθερία, τον πόνο και την ελπίδα.

Η "Θελεστίνα" ταξιδεύει από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα

Η επιτυχημένη παράσταση του ΚΘΒΕ "Θελεστίνα" του Φερνάντο ντε Ρόχας έρχεται στο Θέατρο Ήβη για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, με την Ελισάβετ Κωνσταντινίδου στον ομώνυμο ρόλο και σκηνοθεσία Αστέριου Πελτέκη.