Οίκος Μακ-Μπεθ

1

Με θεματική που κινείται κάπου μεταξύ Σαίξπηρ και… House of cards, ούτε το έργο αλλά ούτε η παράσταση καταφέρνουν να λειτουργήσουν με τη δυναμική κάποιας από τις δύο αναφορές

Οίκος Μακ-Μπεθ

Με θεματική που κινείται κάπου μεταξύ Σαίξπηρ και… House of cards, ούτε το έργο αλλά ούτε η παράσταση καταφέρνουν να λειτουργήσουν με τη δυναμική κάποιας από τις δύο αναφορές

Οίκος Μακ-Μπεθ - εικόνα 1

Στο νέο του έργο -το δεύτερο που γράφει κατά παραγγελία για το Θέατρο Τέχνης μετά την περσινή «Αδαμαντία»-, ο Παναγιώτης Μέντης ακολουθεί μια πεπατημένη που, σε ορισμένες περιπτώσεις, έχει καταλήξει σε εξαιρετικά δείγματα γραφής. Εμπνέεται ελεύθερα από την κλασική δραματουργία, τη σαιξπηρική συγκεκριμένα, και γράφει ένα νέο έργο, με σύγχρονες αναφορές. Πατώντας στον «Μάκβεθ», συνθέτει ένα έργο για τρία πρόσωπα, που επιθυμεί να μιλήσει για την πολιτική πραγματικότητα του 21ου αιώνα.

Ο Μέντης δεν μεταγράφει το σαιξπηρικό πρωτότυπο, δανείζεται όμως το δίπολο του συζυγικού ζεύγους ως ακραίες προσωποποιήσεις της δίψας για εξουσία. Οι ίντριγκες και η διαπλοκή ως τρόπος άσκησης της πολιτικής στους διαδρόμους του Ευρωβουλίου προσωποποιούνται στον Μακ και την Μπεθ, που έχουν χτιστεί στο πρότυπο ενός αδίστακτου διδύμου· ο άνδρας πατάει επί πτωμάτων προκειμένου να ανελιχθεί στην ιεραρχία του κόμματος και της πολιτικής ζωής, και η σύζυγος τον σιγοντάρει παρασκηνιακά. Η ηδονή της εξουσίας θρέφει και καθορίζει και τη δική τους -έντονα σαρκική- σχέση. Το τρίτο πρόσωπο είναι μια πόρνη, μια λαϊκή παρουσία που έχει φοιτήσει στο «σχολείο της ζωής», το πεζοδρόμιο, και λειτουργεί αντιστικτικά στους Μακ-Μπεθ.

Παράλληλα, o Μέντης έχει εμβολίσει το έργο με διάσπαρτες σαιξπηρικές αναφορές, που φαίνονται στο ποιητικό ύφος, σε κάποιες δανεισμένες ατάκες και στους παραλληλισμούς της ζωής ως θέατρο, με κυρίαρχη την ιδέα που ανοίγει και κλείνει το έργο: «Και τι είναι η η ζωή; Ευκαιρία για έναν ηθοποιό με δέκα λέξεις».

Εντέλει όμως το έργο καταλήγει να ακουστεί μάλλον αδιάφορα, με προσχηματικούς χαρακτήρες, σχεδόν ανύπαρκτη δράση, γεμάτο κλισέ για την πολιτική διαφθορά, την υποκρισία των ισχυρών, το κυνήγι της εξουσίας κ.λπ.. Ο «Οίκος Μακ-Μπεθ» με το σύγχρονο ένδυμα καταλήγει να είναι ένα έργο μάλλον παρωχημένης αισθητικής και αποδυναμωμένης δυναμικής. Ίσως να φταίει η κυριολεξία που κυριαρχεί, παρά το μέγεθος με το οποίο επιχειρείται να περιβληθεί. Δεν νομίζω, εξάλλου, πως είναι αναγκαίο να γραφτεί ένα έργο που θα αναφέρεται κατά λέξη στις διαπλοκές, τους εντεταλμένους, τα σκάνδαλα, για να είναι επίκαιρο και καίριο. Γι’ αυτό, άλλωστε, μεγάλα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, που έχουν γραφτεί ακόμη και αιώνες νωρίτερα, μπορούν να αναφερθούν στο σήμερα, αν σκηνοθετηθούν με αυτή την οπτική υπ’ όψιν.

Έπειτα, η σκηνοθεσία του Κωστή Καπελώνη δεν βοήθησε, αν δεν δυσχέρανε, τη συνολική εντύπωση που αφήνει το έργο. Η παράσταση επί της ουσίας αναλώνεται σε μια φτιαχτή σκηνική εικόνα. Μνημειακό στήσιμο -αργές κινήσεις, πόζες-, ίσως για να επιτευχθεί μια αρχετυπική αίσθηση, υποβλητική μουσική υπόκρουση για ατμόσφαιρα, αισθητικές αντιθέσεις στις ερμηνείες αναλόγως ρόλου: γρήγορη, με κάποια μουσικότητα, εκφορά λόγου από τον Μακ (για να δειχθεί η παραφορά του;), επιτηδευμένη θεατρικότητα από τη σύζυγό του (για να δειχθεί ο κυνικός χαρακτήρας της;) και (αναμενόμενα) γειωμένη, «καθημερινή» υποκριτική από την πόρνη. Κάποιες ωραίες ιδέες στα κοστούμια, π.χ. ο τρόπος που το ανδρικό κοστούμι συγκεράζει το σύγχρονο με το σαιξπηρικό στοιχείο, δεν σώζουν βέβαια την κατάσταση.

Θέατρο Τέχνης-Υπόγειο, Πεσμαζόγλου 5, 210 3228706 . Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Οίκος Μακ-Μπεθ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Πολιτικό, ψυχολογικό θρίλερ για τη σύγχρονη ευρωπαϊκή πολιτική πραγματικότητα και την αναμενόμενη μετα-δημοκρατία, βασισμένο στον «Μάκβεθ» του Σαίξπηρ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
24/04/2024

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.

"I am falling in love | Εκδοχές πάνω στη Δωδέκατη Νύχτα": Πειραγμένος Σαίξπηρ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά από τον Γιώργο Βαλαή

Ο ανήσυχος δημιουργός αποσυναρμολογεί τη "Δωδέκατη νύχτα" του Ουίλιαμ Σαίξπηρ στη Σκηνή Ωμέγα, εστιάζοντας στις σχέσεις των ηρώων και την ερωτική έλξη που δεν γνωρίζει πρότυπα.

Το "Αλ Τσαντίρι Νιουζ" σε μία και μοναδική παράσταση

Η καυστική, αλλά πάντα χαρούμενη και ξεκαρδιστική, σάτιρα του Λάκη Λαζόπουλου ζωντανά στο Christmas Theater!

"Περιμένοντας τον Γκοντό": Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με το αριστούργημα του Μπέκετ

Ο καταξιωμένος διεθνώς Έλληνας σκηνοθέτης και το έργο σταθμός του 20ού αι για πρώτη φορά στη σκηνή της Στέγης σε μια μεγάλη συμπαραγωγή του Emillia Romagna Teatro.