Φιλάργυρος

3

Ευχάριστη, ανάλαφρη και διασκεδαστική παράσταση, με μια συγκινητική νότα στο τέλος. Ο Γιάννης Μπέζος γίνεται ένα με τον τσιγκούνη τυραννίσκο του Μολιέρου, αλλά ο μεγάλος­ πρωταγωνιστής είναι τα υπέροχα τραγούδια του Κωστή Μαραβέγια.

Φιλάργυρος

Ευχάριστη, ανάλαφρη και διασκεδαστική παράσταση, με μια συγκινητική νότα στο τέλος. Ο Γιάννης Μπέζος γίνεται ένα με τον τσιγκούνη τυραννίσκο του Μολιέρου, αλλά ο μεγάλος­ πρωταγωνιστής είναι τα υπέροχα τραγούδια του Κωστή Μαραβέγια.

Φιλάργυρος - εικόνα 1

«Η περιουσία, της ζωής η πεμπτουσία, μια σοβαρή αιτία για να ζεις!» Ο Γιάννης Μπέζος στην καρδιά της παράστασης τραγουδάει παθιασμένα την μπαλάντα του Κωστή Μαραβέγια και μας δίνει μεμιάς­ το στίγμα του μολιερικού ήρωα, για να το ανατρέψει αλλάζοντας εύστοχα το φινάλε του έργου με μια συγκινητική χειρονομία: το τελευταίο τραγούδι-επίκληση στον ανθρωπισμό και στην απάρνηση του πλουτισμού.
Σε αυτές τις δύο σκηνές μάς παραδίδει ένα απολαυστικό πορτρέτο του Αρπαγκόν, αυτής της ανεπανάληπτης προσωπικότητας η οποία σχεδιάστηκε πριν από 350 χρόνια σαν μια βασανισμένη όσο και γελοία ύπαρξη, με μια ανθρώπινη αδυναμία, τη φιλαργυρία, εξωθημένη στην υπερβολή. Ζώντας σε καιρούς όπου οι τράπεζες σώζονται και οι άνθρωποι βυθίζονται, ο τραγικοκωμικός πυρήνας της μολιερικής κωμωδίας φαντάζει αναλλοίωτος. Κλείνοντας το μάτι στο φαρσοκωμικό ιδίωμα του παλιού ελληνικού κινηματογράφου, ο Μπέζος κρατά­ τον πρώτο ρόλο, μεταφράζει και σκηνοθετεί τον «Φιλάργυρο» (1668) με παιγνιώδη διάθεση, αλλά ασαφείς προθέσεις ως προς το ύφος, την αισθητική και κυρίως την απόδοση/διασκευή του.
Όπως σημειώνει και ο ίδιος στο πρόγραμμα: «Η παράσταση τοποθετείται στη δεκαετία του 1960. Θα ήθελα να θυμίζει κάτι, μα να μην ξέρουμε τι!» Επικρατούν, λοιπόν, η πρόθεση παραγωγής ενός εκλαϊκευμένου, ευχάριστου θεάματος αλλά και η ανάγκη επίκλησης μιας απολεσθείσας αθωότητας – εξ ου ίσως και η (εκτός τόπου και χρόνου) υπενθύμιση της ατάκας «τυρί, ρύζι, καφέ, γάλα, Καμπά» από τη διαφήμιση του ’80, ο παιδαριώδης χαρακτηρισμός «είσαι σα θαλάσσιο σαλάχι με φράντζα» ή οι παροιμίες «δεν δίνει του αγγέλου του νερό», «κάνει το σκατό του παξιμάδι» κ.λπ.

Φιλάργυρος - εικόνα 2

Συμβαίνει, πάντως, κάτι πολύ ενδιαφέρον. Αν και λόγω της σκηνοθετικής ασάφειας το έργο χάνει κάτι από τη θαυμαστή ισορροπία, το μέγεθος, τη σκοτεινότητα και την οξύτητά του, κερδίζει σε βάθος και χάρη από τη μουσική, τους στίχους και τα τραγούδια. Γιατί ο Κωστής Μαραβέγιας μοιάζει να έχει φτιάξει εντός της παράστασης –και σε αρμονική σχέση με τη σκηνοθεσία– ένα αυτόνομο σχεδίασμα οπερέτας που απηχεί το πνεύμα, το ήθος και τη θυμόσοφη διαύγεια του Μολιέρου.
Η μουσική, ερμηνευμένη υποδειγματικά από τους Κώστα Κοράκη (πιάνο, ακορντεόν) και Γιωργή Τσουρή (κλαρινέτο, σαξόφωνο), είναι το μεγάλο προσόν της παράστασης. Αυτό δεν σημαίνει πως ο Μπέζος υστερεί ερμηνευτικά – ο μισάνθρωπος και αψίκορος τσιφούτης είναι ένας ρόλος που ταιριάζει στο ταμπεραμέντο του καρατερίστα κωμικού.
Ο δωδεκαμελής θίασος παίζει κατά βάση στο προσκήνιο και μετωπικά, θαρρείς και πρόκειται για επιθεώρηση – πάντως, όλοι οι ηθοποιοί δίνουν προσωπική λάμψη και παλμό στο ρόλο τους, από τη φωνακλού Κωνσταντίνα Νταντάμη μέχρι τον εύρυθμο Κωνσταντίνο Γαβαλά και από τον περιπαικτικό Αγγελο Μπούρα μέχρι τη μετρημένη Δάφνη Λαμπρόγιαννη. οι σκηνές στις οποίες η τελευταία (ως καπάτσα προξενήτρα) παινεύει το μπόι και την ομορφιά του Αρπαγκόν, με τον Μπέζο να δίνει ρεσιτάλ ως… Φρανκενστάιν Τζούνιορ με λιγδωμένο μαλλί και ζιπουνάκι, είναι από τις πιο αστείες.
Ωραίο, αλλά όχι υποβλητικά φωτισμένο είναι, τέλος, το σκηνικό φόντο: ένα γιουσουρούμ από τα περιουσιακά στοιχεία του Αρπαγκόν (σκηνικά-κοστούμια: Γιώργος Πάτσας, φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας). Διάρκεια: 100’.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο φιλάργυρος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Μια απίθανη πινακοθήκη χαρακτήρων από τον Γάλλο μετρ του είδους, με καυστικά σχόλια για την παθολογική περίπτωση του φιλάργυρου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/09/2025

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.

Οιδίποδας Τύραννος

Η Σοφία Αντωνίου σκηνοθετεί τη γνωστή τραγωδία του Σοφοκλή, αναθέτοντας την ερμηνεία της στον -εξαιρετικό- Χάρη Χαραλάμπους-Καζέπη και καταλήγει σε ένα πυκνό, επιδραστικό θέαμα που επαναπροσδιορίζει τη σχέση του θεατή με το παραστασιακό γεγονός. | Powered by Uber

Οι παραστάσεις της Επιδαύρου που βλέπουμε τώρα στην Αθήνα

Έξι θεατρικές παραστάσεις που έχουν βρεθεί στην ορχήστρα του μεγάλου αργολικού θεάτρου περιοδεύουν τον Σεπτέμβριο του 2025 στα ανοιχτά θέατρα της Αττικής.

"Λεωφορείο ο Πόθος" στο Μέγαρο: Η Γκίλιαν Άντερσον στο ρόλο της ζωής της

Η Γκίλιαν Άντερσον ‘Μπλανς Ντιμπουά’ μαζί με τους Βανέσα Κίρμπι και Μπεν Φόστερ πρωταγωνιστούν στο θρυλικό έργο του Τένεσι Ουίλιαμς στην πρώτη μαγνητοσκοπημένη μετάδοση του National Theatre Live στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η "Κόμισσα της Φάμπρικας" είναι η νέα παράσταση του Σταμάτη Φασουλή

Η Δήμητρα Ματσούκα είναι η "Κόμισσα της Φάμπρικας" στο έργο των Γιαλαμά - Πρετεντέρη, πλάι σε έναν θίασο αγαπημένων ηθοποιών. Καταφθάνει στο Embassy Theater.