Έργο με ναπολιτάνικο ταμπεραμένο
Μια θαραλλέα όσο και λαϊκή ιστορία που διαδραματίζεται στη Νάπολη και ένας δυναμικός γυναικείος ρόλος συνθέτουν τη "Φιλουμένα Μαρτουράνο". Είναι η ιστορία μιας πόρνης που ζει στο σπίτι του εύπορου εραστή της επί είκοσι πέντε χρόνια και διεκδικεί να γίνει σύζυγός του, όχι για οικονομικούς λόγους ή λόγους "τιμής", αλλά για να εξασφαλίσει ένα καλύτερο μέλλον για τους τρεις γιους που είχε αποκτήσει κρυφά στο παρελθόν. Το έργο του Εντουάρντο ντε Φιλίππο ξεφεύγει από το επίπεδο ενός "παραμυθιού με καλό τέλος" και τοποθετείται στους προδρόμους του ιταλικού νεορεαλισμού, θίγοντας το ζήτημα της γυναικείας χειραφέτησης και αυτό των ταξικών ανισοτήτων.
Η ερμηνεία της Μαρίας Ναυπλιώτου
Η Φιλουμένα είναι μια γυναίκα με τσαγανό, που έχει αντιμετωπίσει κατάματα όλες τις προκλήσεις της δύσκολης ζωής της. Και τώρα που ο Ντομένικο της ανακοινώνει ότι πρόκειται να παντρευτεί μια άλλη γυναίκα στέκεται ενώπιόν του με το ίδιο σθένος για χάρη των παιδιών της. Αφοπλιστική είναι η Μαρία Ναυπλιώτου που ενσαρκώνει με πάθος τη λαϊκή και σκληραγωγημένη ηρωίδα, έχοντας αποβάλει κάθε ίχνος της έμφυτης φινέτσας της, σε μια ερμηνεία που συζητήθηκε όσο λίγες.
Η σκηνοθεσία συνόλου του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου
Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος ανέδειξε όλα τα πρόσωπα του έργου, τόνισε τον λαϊκό χαρακτήρα και μετέδωσε τα έντονα συναισθήματά του, με μια παράσταση που ακροβατεί επιτυχημένα μεταξύ δράματος, γέλιου και συγκίνησης. Είναι μια παράσταση συνόλου, όπου κανένας ρόλος δεν παραμερίζεται κι έτσι όλοι οι ηθοποιό είναι απολαυστικοί. Δίπλα στη Μαρία Ναυπλιώτου, ο Μελέτης Ηλίας δίνει μια πολύ ωραία ερμηνεία στον ρόλο του Ντομένικο, σκιαγραφώντας εύγλωττα τη συναισθηματική πορεία και μεταβολή που διανύει ο ήρωας.
Οι υπόλοιποι συντελεστές
Τα σκηνικά και τα κοστούμια της Ηλένιας Δουλαδήρη αναπαριστούν με ιδιαίτερη καλαισθησία την Ιταλία του Νότου των 40s, ενώ οι φωτισμοί΄ της Σοφίας Αλεξιάδου και τη μουσική του Πάνου Γκίνη ενισχύουν τη σκηνική ατμόσφαιρα. Το καστ συμπληρώνει μια άξια ομάδα ανερχόμενων ηθοποιών: Ελευθερία Κοντογεώργη, Πηνελόπη Μαρκοπούλου, Ιωάννα Τζίκα, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Τίτος Γρηγορόπουλος, Βασίλης Τσαλίκης, Μιχάλης Ψαλίδας.
Εντουάρντο ντε Φιλίππο, ένας μετρ του θεάτρου
Ο Ιταλός συγγραφέας μεγάλωσε μέσα στο θέατρο κι έτσι γνώρισε τους σκηνικούς κώδικες από πρώτο χέρι: ο πατέρας του ήταν συγγραφέας και ηθοποιός, η μητέρα του μοδίστρα θεάτρου, ο ίδιος εργάστηκε και ως σκηνοθέτης και ηθοποιός, ενώ η αδερφή του, Τιτίνα, ήταν επίσης ηθοποιός. Τη "Φιλουμένα" την έγραψε προς τιμήν της, και ήταν η πρώτη που ερμήνευσε το ρόλο, το 1946, ενώ το έργο εκκινεί και από αυτοβιογραφικά στοιχεία, καθώς ο ίδιος και τα δύο αδέρφια του γεννήθηκαν εκτός γάμου.
Περισσότερες πληροφορίες
Φιλουμένα Μαρτουράνο
Λαμπρό δείγμα του ιταλικού νεορεαλισμού που συμπυκνώνει στις σελίδες της μια ολόκληρη εποχή, η Φιλουμένα αποτελεί ένα από τα πιο αγαπημένα έργα του παγκόσμιου θεατρικού ρεπερτορίου που διαχρονικά συγκινεί το κοινό, ακόμα κι αν έχουν περάσει 77 χρόνια μετά το πρώτο της ανέβασμα στη Νάπολη (1946). Η Φιλουμένα Μαρτουράνο ξεκίνησε ως πόρνη και κατέληξε ερωμένη του πλούσιου εμπόρου Ντομένικο Σοριάνο. Τώρα, έπειτα από αρκετά χρόνια κοινού βίου, διεκδικεί τη θέση που της αξίζει. Ένα απρόσμενο μυστικό ανατρέπει τις ισορροπίες και αλλάζει τα δεδομένα, στο έργο που βάζει στο μικροσκόπιο τη γυναίκα, τις προβληματικές οικογενειακές και κοινωνικές δομές και τα στερεότυπα φέρνοντας αντιμέτωπους δύο κόσμους με όχημα τη σπουδαία γλώσσα του συγγραφέα.