Πέντε παραστάσεις κι ένα φεστιβάλ "ξεφεύγουν" από τον συμβατικό θεατρικό χώρο, προσθέτοντας νέες μεταβλητές στη θεατρική εξίσωση.
Η Σοφία Μαυραγάνη αντλεί από την "Αντιγόνη" του Σοφοκλή στην υβριδική παράσταση "A live", που συνδυάζει συναυλία, διάλεξη και χορό, την οποία θα δούμε σε ένα παραδοσιακό καφενείο, ένα στούντιο νυχιών, ένα ανοιχτό υδραγωγείο και το αμφιθέατρο του Ινστιτούτο Γκαίτε με ελεύθερη είσοδο. Η Μαρία Βούρου, η Αντιγόνη Φρυδά και ο Larry Gus / Παναγιώτης Μελίδης παίζουν επί σκηνής με τη δύναμη του λόγου, της θεωρίας, της μουσικής και της κίνησης και συνθέτουν ένα νέο συλλογικό κείμενο που μπορεί (ή δεν μπορεί) να ακουστεί, να τραγουδηθεί και να χορευτεί.
Στον "Κήπο", η Αγνή Παπαδέλη-Ρωσσέτου εκμεταλλεύεται τον αντίστοιχο χώρο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων για να παρουσιάσει μια ξενάγηση με κλειστά ματιά που εξελίσσεται σε ένα κουιντέτο χορού με θέμα την παραμόρφωση και το γκροτέσκο. Η παράσταση συνδυάζει την τυφλή ξενάγηση των θεατών στον χώρο (από τις 6.40 μ.μ. καθημερινά με ραντεβού) και το χορευτικό κουιντέτο (9.30 μ.μ.). Αυτή η σωματική προετοιμασία για την παρακολούθηση του θεάματος προκύπτει κυρίως ως ανάγκη μετά την περίοδο σωματικής αποξένωσης που έφερε ως συνέπεια η πανδημία.
Στην ειδυλλιακή αυλή του Αρχοντικού των Μπενιζέλων στην Πλάκα, η οποία εναρμονίζεται απόλυτα με την εποχή του έργου, ανεβαίνει για δύο βραδιές η επιτυχημένη "Κληρονομιά" του Μαριβό σε σκηνοθεσία Γιάννη Νταλιάνη. Ο προαύλιος χώρος του Αρχοντικού (Οικία Αγ. Φιλοθέης) με τις καμάρες, τις σκάλες, το πηγάδι, τις πόρτες, την βεράντα, την στοά και τα αρχαία ευρήματα κάτω από το διάφανο δάπεδο μετατρέπονται στην αυλή της Κόμισσας, που φιλοξενεί τα τρία απελπισμένα ζευγάρια των ερωτευμένων στην "Κληρονομιά”, όπου με φόντο μια εποχή μεγάλης κρίσης, όπως αυτή που περνούσε η Γαλλία στα μέσα του 18ου αιώνα, υποβάλλονται σε ένα ισχυρό crash test: έρωτας εναντίον χρήματος. Πρωταγωνιστούν οι Μαριλίτα Λαμπροπούλου, Νίκος Νίκας, Παρή Τρίκα, Γιάννης Σοφολόγης, Μπίλιω Μαρνέλη και Γιώργος Κορομπίλης.
Η πολυπολιτισμικότητα της σύγχρονης Αθήνας συναντά μαρτυρίες προσφύγων του 1922 στην πρωτότυπη σκηνική σύνθεση της ομάδας Vice Versa που παρουσιάζεται στο Θερινό Ατενέ και στον Κήπο της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του Δήμου Αθηναίων. Πρόκειται για μια συλλογή μαρτυριών των ίδιων των ηθοποιών της παράστασης και των κοινοτήτων τους το 2022, οι οποίες πλέκονται με μαρτυρίες προσφύγων της Μικράς Ασίας, εκατό χρόνια πριν. Η μουσική έρχεται με τη σειρά της να ενώσει τις εμπειρίες αυτές σε μια κοινή γλώσσα. Παίζουν οι ηθοποιοί Άγγελος Αγγέλου, Κύριλλος Γομπριάλ, Ελένη Άμπια Νζάνγκα, Γκρέις Νουόκε, Μαντώ Παπαρρηγοπούλου, Σάκης Πολύζος. Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Αγγελική Γκιργκινούδη.
Τα "Τέσσερα πόδια του τραπεζιού", η παράσταση του Θεάτρου Πρόβα που ανέβηκε τον Μάιο σε σκηνοθεσία Παντελή Παπαδόπουλου και μουσική Διονύση Τσακνή, συνεχίζεται όλο το καλοκαίρι στον Κήπο του Μουσείου Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για να γιορτάσει το έτος Ιάκωβου Καμπανέλλη. Στην διαχρονική κοινωνική σάτιρα του "πατέρα" του νεοελληνικού θεάτρου, επτά κληρονόμοι διεκδικούν την οικογενειακή βιομηχανία. Πρωταγωνιστούν οι Μαίρη Ραζή, Σωτήρης Τσόγκας, Κώστας Δαρλάσης, Κοραλία Τσόγκα, Ελευθερία Ρήγου, Αντώνης Ζιώγας, Άννα Πορφύρη και Γιάννης Χαρμπάτσης.
Ο Πολιτιστικός και Αθλητικός Οργανισμός Δήμου Αγίας Παρασκευής (ΠΑΟΔΑΠ), τέλος, μας προσκαλεί στην κεντρική πλατεία του σε ένα πολυφωνικό φεστιβάλ με ελεύθερη είσοδο αφιερωμένο στον πολιτισμό και στην ιστορία των Μικρασιατών, με τίτλο "Χαίρε Μικρασία!": "Τα άνθη της καταστροφής" (φωτό), "Με του χορού τα βήματα, Σμύρνη μου σε θυμάμαι", "Σαν της Σμύρνης το γιαγκίνι", "Σαν τα μάρμαρα της Πόλης", "Στα χνάρια μιας αλησμόνητης πατρίδας", "Θύμηση Σμύρνης".
Περισσότερες πληροφορίες
Η κληρονομιά
Μια κληρονομιά φέρνει τα πάνω-κάτω στις ζωές, τις σχέσεις και τα συναισθήματα των ηρώων.
Τίνος είσαι εσύ;
Η κλασική απορία που συναντάμε στο ελληνικό χωριό ενέπνευσε μια παράσταση που εκφράζει την πολυπολιτισμικότητα της σύγχρονης Αθήνας μέσα από μαρτυρίες του 2022 αλλά κι εκείνες των Μικρασιατών προσφύγων.
A live
Η υβριδική παράσταση συνδυάζει συναυλία, διάλεξη και χορό και αντλεί από την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή και το διαπολιτισμικό ερώτημα της δικαιοσύνης και της αντίστασης που θέτει. Στο έργο πρωταγωνιστούν οι ιδέες που προκύπτουν από τις πράξεις της Αντιγόνης. Παράλληλα, το νέο συλλογικό κείμενο που «μπορεί (ή δεν μπορεί) να ακουστεί, να τραγουδηθεί και να χορευτεί», βασίζεται πάνω σε κείμενα και σκέψεις των Αθηνάς Αθανασίου, Αν Κάρσον, Φρεντ Μότεν, Τζούντιθ Μπάτλερ, Τζίνας Πολίτη, και Έλενας Τζελέπη.
Ο κήπος
Μια μυσταγωγική χορογραφία-ωδή στις έννοιες του γκροτέσκο, της ασχήμιας και της παραμόρφωσης.
Τα τέσσερα πόδια του τραπεζιού
Με αφορμή τη διαμάχη των κληρονόμων μιας μεγάλης βιομηχανίας, το διαχρονικό έργο του 1978 καυτηριάζει τις παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας και τις συνέπειες του καπιταλισμού.
«Στα χνάρια μιας αλησμόνητης πατρίδας»
Διακεκριμένοι ερμηνευτές και μουσικοί τιμούν την επέτειο των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή με μια ξεχωριστή μουσική βραδιά αφιερωμένη στους κορυφαίους Μικρασιάτες συνθέτες Μανώλη Καλομοίρη, Κώστα Γιαννίδη και Μιχάλη Σουγιούλ.
Τα άνθη της καταστροφής
Οι μνήμες των Μικρασιατών από τη ζωή τους στα παράλια μέχρι την καταστροφή και την προσφυγιά ζωντανεύουν μέσα από τη μουσική τους παρακαταθήκη σε μια παράσταση-αφιέρωμα συνοδεία ζωντανής ορχήστρας.
Με του χορού τα βήματα, Σμύρνη μου σε θυμάμαι
Μια παράσταση για τη Σμύρνη με τη συμμετοχή του Τμήματος Παραδοσιακών Χορών του ΠΑΟΔΑΠ, του Πολιτιστικού Συλλόγου «Χοροταξιδευτές» και της χορωδίας του σε μουσική διεύθυνση Βαγγέλη Σαραντίδη και του πολιτιστικού-φιλανθρωπικού συλλόγου «Αλληλεγγύη για όλους».
Σαν της Σμύρνης το γιαγκίνι
Δραματοποιημένη συναυλία με μουσική και τραγούδια της Μικράς Ασίας, με τη συμμετοχή του Δημοτικού Ωδείου Σπάτων και του Δημοτικού Ωδείου και των χορευτικών συνόλων του ΠΑΟΔΑΠ.
Σαν τα μάρμαρα της Πόλης
Οι μνήμες και ο μουσικός πολιτισμός της Μικράς Ασίας ζωντανεύουν σε μια παράσταση με ρεμπέτικα τραγούδια με τη συνοδεία της 50μελούς Γυναικείας Χορωδίας Λειβαδιάς «Πλειάδες» και της Δημοτικής Φιλαρμονικής του ΠΑΟΔΑΠ.
Θύμηση Σμύρνης
Μέσα από κείμενα μνήμης, καταγραφές και ιστορίες ανθρώπων που αιχμαλωτίστηκαν, φυλακίστηκαν, βασανίστηκαν και έζησαν την προσφυγιά, η παράσταση προσεγγίζει τα ιστορικά γεγονότα της Μικρασιατικής Καταστροφής με όχημα το λόγο και τη μουσική.