Για τον Βασίλη Μαυρογεωργίου, το ρεμπέτικο δεν έχει πατρίδα

Τι μπορεί να μας επιφυλάσσει ένα «Ρεμπέτικο αρχαιοελληνικό συμπόσιο»; Ο δημιουργός του Βασίλης Μαυρογεωργίου μοιράζεται μαζί μας τις σκέψεις του για την παράσταση του.

Για τον Βασίλη Μαυρογεωργίου, το ρεμπέτικο δεν έχει πατρίδα

Τι μπορεί να μας επιφυλάσσει ένα «Ρεμπέτικο αρχαιοελληνικό συμπόσιο»; Ο δημιουργός του Βασίλης Μαυρογεωργίου μοιράζεται μαζί μας τις σκέψεις του για την παράσταση που θα δούμε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά (5-6/9) και στη Ρωμαϊκή Αγορά (σε ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν σύντομα μετά την προσωρινή αναστολή τους λόγω επιδημιολογικών δεδομένων).

Είναι ένα τρελό καλοκαίρι. Όλα είναι ανάποδα και περίεργα. Η πρώτη αντίδραση που μου γεννήθηκε αυτομάτως ήταν μια τάση για εσωστρέφεια και υπομονή. Ήρθε όμως μπροστά μου αυτό το τρομερό βιβλίο, που συζητούσαμε καιρό με τη Μαριάννα Κάλμπαρη, η «Μυθολογία» του Νίκου Τσιφόρου, ο τίτλος του οποίου προκαλεί γούρλωμα ματιών και ενθουσιασμό σε όποιον τον ακούει. «Έλα ρε, το αγαπημένο μου βιβλίο!». Έχοντας διαβάσει «Τα παιδιά της πιάτσας», στεναχωρήθηκα που δεν είχα προλάβει να διαβάσω και τη «Μυθολογία» νωρίτερα, γιατί τώρα θα την αντιμετώπιζα ως δουλειά. Βέβαια, η σκέψη αυτή κράτησε μόνο μέχρι να διαβάσω την πρώτη σελίδα, γιατί από κει και πέρα, φτάνοντας στη μέση του βιβλίου σε χρόνο ντε-τε, είχα ξεχάσει και το λόγο για τον οποίο το ξεκίνησα.

Η γλώσσα του Τσιφόρου σε αρπάζει από τα μαλλιά και σου χώνει τη μούρη σε έναν κουβά γεμάτο όνειρα, μυθικούς ήρωες, θεούς και αρχαιοελληνικά γλέντια. Με γοήτευσε πάρα πολύ το βλέμμα του συγγραφέα από το 1950 προς τα βάθη της αρχαιότητας και, μάλιστα, με μια γλώσσα που επαναστατεί απέναντι στη σοβαρότητα της εποχής του. Το 1950 φαντάζει κι αυτό πολύ μακρινό κι έχει τη δική του γοητεία (θα μου πεις, με τον ιό ακόμα και το πέρυσι μοιάζει μακρινό). Οι αριστοφανικές παραστάσεις του Κουν, η Αθήνα που εκμοντερνίζεται κάτω από την Ακρόπολη, τα θρυλικά μπουζούκια της εποχής, το «Χάραμα», η «Φαντασία», ο Χιώτης, ο Βαμβακάρης, ο Ζαμπέτας. Όλα αυτά μπλέκονται πολύ ταιριαστά με την αρχαία Αθήνα.

Για τον Βασίλη Μαυρογεωργίου, το ρεμπέτικο δεν έχει πατρίδα - εικόνα 1

Κάποια στιγμή, έπεσαν στα χέρια μου φωτογραφίες από το λόφο του Φιλοπάππου και το θρυλικό καφενείο του Πικιώνη, με φόντο τον Παρθενώνα. Ήταν λες κι οι Έλληνες όλων των εποχών χόρευαν με το ίδιο μπουζούκι κι έπιναν το ίδιο κρασί. Έπειτα φτιάχτηκε μια πολύ ωραία ομάδα ηθοποιών (οι οποίοι είναι ταυτόχρονα και μουσικοί) και ξεκινήσαμε πρόβες. Η Παυλίνα Ζάχρα, ο Μιχάλης Κουτσκουδής, ο Πέτρος Μάλαμας, η Ιωάννα Μαυρέα, η Μαριλένα Μόσχου, και ο Σωτήρης Τσακωμίδης. Νιώθω μάλιστα πολύ τυχερός, γιατί ο Γιώργος Φουντούκος που κάνει την επιμέλεια της μουσικής είναι ένας πραγματικός τεχνίτης του λαϊκού και του ρεμπέτικου τραγουδιού και ο Πέτρος Μάλαμας είναι επίσης φοβερός τραγουδοποιός και, ταυτόχρονα, μια ζωντανή βιβλιοθήκη για το ρεμπέτικο.

Στην πρόβα μιλήσαμε για την ιστορία του ρεμπέτικου. Για τα κουτσαβάκια. Για τη μουσική που ήρθε από την Σμύρνη μετά την άλωση –που ήταν ένα πάντρεμα της ελληνικής και της τουρκικής–, πώς μπλέχτηκε με άλλα λαϊκά ακούσματα και με ήχους από τα νησιά. Για τις πρώτες ηχογραφήσεις στις αρχές του αιώνα με μηχανήματα που έρχονταν από τη Νέα Υόρκη, και για το πώς αυτή η μουσική πέρασε στην παρανομία. Το ρεμπέτικο δεν έχει πατρίδα, είναι η συνύπαρξη των ανθρώπων· όπως δεν έχουν πατρίδα κι οι μύθοι, κατά τον Τσιφόρο, καθώς πολύ συχνά μας θυμίζει πως οι Πέρσες, οι Ινδοί και οι Αιγύπτιοι μας έχουν χαρίσει πολλές από τις ιστορίες τους.

Περισσότερες πληροφορίες

Ρεμπέτικο αρχαιοελληνικό συμπόσιο

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 75 '

Ο μαγικός κόσμος των αρχαίων ελληνικών μύθων μπλέκεται με το ρεμπέτικο, αποδεικνύοντας την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της χώρας μας και όχι μόνο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Annie": Αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση στο Παλλάς

Δείτε φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση του πολυβραβευμένου μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ που ανεβάζει για τέταρτη φορά η Θέμις Μαρσέλλου με all star θίασο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.